Full version: Kräkkännningar
*Felix matte*
när jag ser och lyssnar på Göran Persson och Ylva Johansson som just nu i Aktuellt pratar om bl.a äldreomsorg.. Par som levt ett långt liv tillsammans ska inte skiljas åt sa YJ.. Nähäpp! Varför har jag då många gånger läst om tragiska "fall" där makar har särats åt pga den ena har större vårdbehov än den andra.
När jag ser sånt då blir jag såååå förb... och samtidigt rädd.
Det är inte ett värdigt slut på långt liv... att skiljas åt och behandlas som mindre värd än djur.
Kossor har rätt till att vistas utomhus sommartid.. När ska vi få liknande lag vad gäller människor unsure.gif sad.gif

Om det ska få fortsätta som nu... då vill inte jag bli gammal och vårdberoende.
Undran som infinner sig... Vart tar alla våra skattepengar vägen?
Rossi
Håller med dig till fullo!

Man kan inte bara skilja äkta par åt så där. Det om något försämrar hälsan. Hur många gånger ser man inte dubbeldödsannonser i tidningen där först den ena parten dött och bara några dagar efter dör den andra parten. Så fort vi ser en sådan annons i tidningen så pratar vi om det. Hur man har levt ett långt liv tillsammans och inte kan leva vidare när ens livskamrat går bort. På något sätt är det romantiskt om ni förstår hur jag menar. Man kan inte leva utan varandra.

Som jag skrev i en annan tråd: Jag betalar mer än gärna skatt men vill då också att äldreomsorg, sjukvård och skola ska fungera tillfredsställande, vilket det inte gör idag. Kan väl även lägga till brottsbekämpning där jag tycker att mer krut skulle läggas.
Hannele
CITAT (Felix matte @ 01-09-2005, 21:27)
Kossor har rätt till att vistas utomhus sommartid..
När ska vi få liknande lag vad gäller människor unsure.gif sad.gif

Det behövs nog.
*Felix matte*
CITAT (Rossi @ 01-09-2005, 21:33)
Håller med dig till fullo!

Man kan inte bara skilja äkta par åt så där. Det om något försämrar hälsan. Hur många gånger ser man inte dubbeldödsannonser i tidningen där först den ena parten dött och bara några dagar efter dör den andra parten. Så fort vi ser en sådan annons i tidningen så pratar vi om det. Hur man har levt ett långt liv tillsammans och inte kan leva vidare när ens livskamrat går bort. På något sätt är det romantiskt om ni förstår hur jag menar. Man kan inte leva utan varandra.

Som jag skrev i en annan tråd: Jag betalar mer än gärna skatt men vill då också att äldreomsorg, sjukvård och skola ska fungera tillfredsställande, vilket det inte gör idag. Kan väl även lägga till brottsbekämpning där jag tycker att mer krut skulle läggas.

Precis så känner jag... vill aldrig hamna i den situation att vi skiljs åt... men om nuvarande principer får fortsätta gälla så hamnar vi nog där vad vi än tycker.. Romantiskt... tja...för mig/oss handlar det om livskvalitet.
Nä.. man kan inte och vill inte leva utan varandra. wub.gif man är ju liksom två i en wub.gif
Rossi
CITAT (Felix matte @ 01-09-2005, 21:40)
Romantiskt... tja...för mig/oss handlar det om livskvalitet.

Jag kanske uttryckte mig oklart - jag menar att det är lite romantiskt på ett bisarrt sätt att leva kanske 40 år tillsammans och sedan gå bort med bara några dagars mellanrum. Som om man inte klarar av att leva utan sin livskamrat. (Och i det här resonemanget tänker jag mig inte in i situationen att man har tvingats isär p.g.a. vårdbehov utan att man kanske lever kvar i hemmet och så går den ene bort och då klarar inte den andra kvar att leva vidare.)

wub.gif
Snöflinga
De är desperata och inget annat än valfläsk ... detta har ju pågått under deras styre i många år och tror inte att det blir någon förändring sad.gif

Jag är också rädd. vill inte leva så länge att jag blir så vårdberoende att inte inte min make kan få dela min dag, eller vice versa .... Det vore grymt och är i de fall som beskrivits.......

Vart är vi på väg unsure.gif
*Felix matte*
CITAT (Rossi @ 01-09-2005, 21:43)
CITAT (Felix matte @ 01-09-2005, 21:40)
Romantiskt... tja...för mig/oss handlar det om livskvalitet.

Jag kanske uttryckte mig oklart - jag menar att det är lite romantiskt på ett bisarrt sätt att leva kanske 40 år tillsammans och sedan gå bort med bara några dagars mellanrum. Som om man inte klarar av att leva utan sin livskamrat. (Och i det här resonemanget tänker jag mig inte in i situationen att man har tvingats isär p.g.a. vårdbehov utan att man kanske lever kvar i hemmet och så går den ene bort och då klarar inte den andra kvar att leva vidare.)

wub.gif

Jag förstår precis vad du menar... men fyrtio år.. det är ju inte så lång tid.. vi har varit gifta i 40 år och ändå är vi inte ens ålderspensionärer tongue.gif biggrin.gif

Jo jag har också sett ett antal par som gått bort med bara dagar emellan.. mamma min hon tappade också livsgnistan när pappa gick bort... hon somnade in ett år senare.
kristerh
CITAT (Snöflinga @ 01-09-2005, 21:44)
De är desperata och inget annat än valfläsk ... detta har ju pågått under deras styre i många år och tror inte att det blir någon förändring sad.gif

precis, och när valdagen är över finns det inga pengar över till utlovade löften sad.gif unsure.gif det som förvånar mig mest är att folk glömmer så fort.
krister
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 01-09-2005, 22:26)
CITAT (Snöflinga @ 01-09-2005, 21:44)
De är desperata och inget annat än valfläsk ... detta har ju pågått under deras styre i många år och tror inte att det blir någon förändring sad.gif

precis, och när valdagen är över finns det inga pengar över till utlovade löften sad.gif unsure.gif det som förvånar mig mest är att folk glömmer så fort.
krister

Gör jag också ohmy.gif .. personligen har jag väldigt svårt för att glömma mad.gif
Rossi
CITAT (Felix matte @ 01-09-2005, 22:33)
CITAT (kristerh @ 01-09-2005, 22:26)
CITAT (Snöflinga @ 01-09-2005, 21:44)
De är desperata och inget annat än valfläsk ... detta har ju pågått under deras styre i många år och tror inte att det blir någon förändring sad.gif

precis, och när valdagen är över finns det inga pengar över till utlovade löften sad.gif unsure.gif det som förvånar mig mest är att folk glömmer så fort.
krister

Gör jag också ohmy.gif .. personligen har jag väldigt svårt för att glömma mad.gif

Problemet är ju att de lovar/ljuger hela bunten så det kvittar vem man röstar på känns det som. mad.gif
Reserv
Vi vet vad vi har nu, men vi vet inte vad vi får, så jag skulle nog rösta för att dom idioterna vi har nu får sitta kvar. Av pest eller kolera så hoppas jag bara att vi alla överlever. huh.gif
*Felix matte*
CITAT (Rossi @ 01-09-2005, 22:35)
CITAT (Felix matte @ 01-09-2005, 22:33)
CITAT (kristerh @ 01-09-2005, 22:26)
CITAT (Snöflinga @ 01-09-2005, 21:44)
De är desperata och inget annat än valfläsk ... detta har ju pågått under deras styre i många år och tror inte att det blir någon förändring sad.gif

precis, och när valdagen är över finns det inga pengar över till utlovade löften sad.gif unsure.gif det som förvånar mig mest är att folk glömmer så fort.
krister

Gör jag också ohmy.gif .. personligen har jag väldigt svårt för att glömma mad.gif

Problemet är ju att de lovar/ljuger hela bunten så det kvittar vem man röstar på känns det som. mad.gif

Och just det gör att det hela är så sorgligt... Vem ska man rösta på? Vem ska man tro på?
Som det känns nu så finns där ingen jag kan lita på. sad.gif
*Felix matte*
CITAT (Reserv @ 01-09-2005, 22:37)
Vi vet vad vi har nu, men vi vet inte vad vi får, så jag skulle nog rösta för att dom idioterna vi har nu får sitta kvar. Av pest eller kolera så hoppas jag bara att vi alla överlever. huh.gif

Inte! mad.gif.. alltså.. Inte en chans att nuvarande ska få sitta kvar! mad.gif
Rossi
Håller helt med dig. Partigränserna har suddats ut tycker jag. På pappret kan det se olika ut men i praktiken blir det ingen skillnad vem som än sitter och styr. Har de dessutom inte egen majoritet så måste det kompromissas hit och dit och nog för att kompromisser kan vara bra ibland men på samma sätt som det sägs att alla vinner på kompromisser så förlorar också alla. Ingen är riktigt nöjd.
kristerh
Jag kommer i allafall lägga min röst så långt som möjligt från Göran och co,
om han hade lite vett hade han sett till att skaka av sig sina parhästar för längesedan, de kommer att störta sverige ner för ättestupan om de får hålla på.
krister
*Felix matte*
CITAT (kristerh @ 01-09-2005, 22:42)
Jag kommer i allafall lägga min röst så långt som möjligt från Göran och co,
om han hade lite vett hade han sett till att skaka av sig sina parhästar för längesedan, de kommer att störta sverige ner för ättestupan om de får hålla på.
krister

Instämmer! smile.gif
Pirum
Moderaternas och deras anhangs supermegafiasko här i Västra Götalandsregionens landsting är iaf inte glömt, även om Godsägar Persson och hans pack är rövare hela bunten, så är de ingenting jämfört med Cecilia Widegrens styre. Tror inget av dagens riksdagspartier har en frisk sjukvårdspolitik. Vi har haft helt idiotiska politiker här iaf, det finns exempelvis inget BB i hela Bohuslän numera.
Anki på Öland
Vi har fått en ny socialchef i vår kommun, tror han senast jobbat i Vara och sparat x antal miljoner för kommunen. Han blev då erbjuden en minst sagt bra lön för att göra detsamma här. Efter att ha minimerat personalen inom vården har han nu höjt boendekostnaden på alla äldreboenden med 100%. Kommunen får in dubbelt och dom flesta får hyresbidraget höjt så dom drabbas inte säger han. Som om inte dom pengarna kom från oss skattebetalare också........ och sen var det "bara" 12 stycken som skulle få betala hela höjningen själv för huset som maken/makan fortfarande bodde i gjorde att personen ägde en förmögenhet. Och ytterligare 21 som inte får full kompensation med hyresbidrag av samma orsak. Priset på maten till pensionärerna var visst hans nästa projekt att få in mer pengar på.
Lite mera av den stilen så har han snart fått budgeten i balans och sen glider han vidare till nästa kommun, men en ännu högre lön och fortsätter att vara en "driftig chef".
Usch!!! Sånt gör mig också sååååååå ilsk!!
Anki
HippieSpellan
för att gå tillbaka till leva utan maken, så är man en egen människa även om man älskar någon. Nu menar jag inte att man ska dansa hambo på begravningen, bara det att älskar man varandra så vill man väl inte att den andre ska dö, även om man dött först själv. hänger ni med? man vill väl att den andre ska leva livet fullt ut utan att dö av sorg.

har släkten full av kruttanter som är uppe och springer fast de fyllt 90 och deras makar gått bort för 10-20 år sen, och de kan prata om dem otroligt mkt, men ändå vara glad och lyckliga.
Rossi
CITAT (HippieSpellan @ 02-09-2005, 07:01)
för att gå tillbaka till leva utan maken, så är man en egen människa även om man älskar någon. Nu menar jag inte att man ska dansa hambo på begravningen, bara det att älskar man varandra så vill man väl inte att den andre ska dö, även om man dött först själv. hänger ni med? man vill väl att den andre ska leva livet fullt ut utan att dö av sorg.

har släkten full av kruttanter som är uppe och springer fast de fyllt 90 och deras makar gått bort för 10-20 år sen, och de kan prata om dem otroligt mkt, men ändå vara glad och lyckliga.

Jag tror inte att detta är något som man väljer själv utan snarare en läggningssak. Dessutom beror det nog på HUR man har levt tillsammans också. Vissa lever tätare ihop än andra och vissa verkar ärligt talat inte ha några starkare känslor för sin partner.
HippieSpellan
O ja.. men har man redan från början bestämt att man inte kan leva utan den andre så är det kanske svårt. finns så många andra att leva för också=DD

och de som inte har känslor för varandra är det ju lite synd om, om de bara vant sig vid varandra.
Gillan
Ja, och vi har varit tillsammans i 30 år och brukar skoja och
skämta om att vi lever i nån slags symbios wub.gif wub.gif
Men om det nu skulle ligga mer i deyt än ett skämt?!
;- Vad händer då när vi blir gamla på riktigt blink.gif
Hujedanemej!Det vill jag egentligen inte tänka på sad.gif
*Molly*
CITAT (Felix matte @ 01-09-2005, 22:43)
CITAT (kristerh @ 01-09-2005, 22:42)
Jag kommer i allafall lägga min röst så långt som möjligt från Göran och co,
om han hade lite vett hade han sett till att skaka av sig sina parhästar för längesedan, de kommer att störta sverige ner för ättestupan om de får hålla på.
krister

Instämmer! smile.gif

Tror inte det blir bättre med en borgerlig regering, tyvärr sad.gif
*Felix matte*
CITAT (Molly @ 02-09-2005, 18:12)
CITAT (Felix matte @ 01-09-2005, 22:43)
CITAT (kristerh @ 01-09-2005, 22:42)
Jag kommer i allafall lägga min röst så långt som möjligt från Göran och co,
om han hade lite vett hade han sett till att skaka av sig sina parhästar för längesedan, de kommer att störta sverige ner för ättestupan om de får hålla på.
krister

Instämmer! smile.gif

Tror inte det blir bättre med en borgerlig regering, tyvärr sad.gif

Sämre kan det väl knappast bli... de sitter ju inte på livstid ...går att byta ut igen vid kommande val om det visar sig behövas. tongue.gif
Snöflinga
Tja, den borgeliga alliansen har en del att bevisa innan valet.

Men, jösses, men fyra år av en idéfattig socialdemokrati länkad till en ide´sprutande grönsaksdemokrati
blink.gif blink.gif blink.gif
zaaritha
Jag röstar ej på sossarna......................
ninnisky
CITAT (zaaritha @ 02-09-2005, 22:54)
Jag röstar ej på sossarna......................

Never, ever - har aldrig gjort och kommer aldrig att göra!
zaaritha
De lovar en massa bra saker! Men; det blir ej uppfyllt--tyvärr!!
*Felix matte*
CITAT (zaaritha @ 02-09-2005, 23:04)
De lovar en massa bra saker! Men; det blir ej uppfyllt--tyvärr!!

Läste idag att Fridolin Mp inte ställde upp för omval... han har tydligen sagt från början att han inte stannar i riksdagen mer än en period. Nu är alla förvånade säger han.. Tacka f..n för det! Vi är ju inte vana vid att politiker håller ord. ohmy.gif
zaaritha
smile.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon