Killensomvillhagrönafingrar
Kanske man skulle kunna göra några fynd för en gång skulle?
mulle
Jag har själv:
Gräslök,
piplök,
dragon,
salvia,
oregano,
pepparrot,
timjan och
pepparmynta.
Alla är lättodlade!

Persilja är tvåårig.

Och glöm nu inte att sätta vitlök! (Har knappast röd lapp, men ändå)

Sen finns det en massa fler perenna kryddor men såna som har erfarenhet av dem får skriva...

Mulle
Hannele
Nästan alllt utom basilika och rosmarin.
I år har jag fuskat och köpt våra kryddor från livsmedelsaffären, gôrfina.
De får stå kvar i vinter i zinkbaljan, persilja kan man skörda nästan hela året.



Kunde lika gärna varit flätad korg.
pisanggoreng
Isop och lavendel!

(Snygg kryddbalja, Hannele! smile.gif )
mulle
CITAT (pisanggoreng @ 05-09-2005, 15:16)
Isop och lavendel!

Javisst, ja, det har jag också men kommer aldrig ihåg att de också är kryddor...
rolleyes.gif
Mulle
AndreasBlomquist
Hur är det med Rosmarin, vad är det optimala förhållandet om man vill att de ska övervintra inomhus? Mörkt, ljust, kallt, varmt?
mulle
Jag såg en fantastisk blommande rosmarinbuske som hade övervintrats i ett svalt glasrum med extra belysning.
Mulle
Killensomvillhagrönafingrar
Härligt då vet jag vad jag skall hålla ögonen öppan för nästa gång jag blir på växtshopping humör.

Tänkte försöka fylla ganska mycket redan nu då jag känner att det lätt blir ogräs om det ligger bar jord fram till våren.

Hannele,verkligen fina ordlingar får mig att längta rejält till nästa sommar.
Ingrid på Västkusten
Bar jord?

Hujedamig!


Täck den med löv och gräsklipp och sedan masonit. SApeciellt Dina nya fina upphöjda bäddar!

Täcker man jorden är den så smulig som bara den på våren - inte kletig och klumpig OCH Du kan plantera snabbare!
Cilla
Kryddörter tillhör de få växter jag köper på höstrea. De flesta tar sig om man sätter dem dränerat, dvs upphöjt (i pallkrage t ex), sandblandat till 50% och sluttande (pallkrage på sniskan t ex).

Många timjansorter och andra vedartade kryddörter som sätts i en pallkrage som blir som en bassäng när höstregnen kommer klarar sig inte.
Cilla
Jag har inhandlat 20 pallkragar för övervintring av kryddörter. För att timjan och annat ska kunna klara sig har jag ställt pallkragarna sluttande och blandat kogödseln med ca 50% grov sand. Jorden i kragarna är konvex, dvs de är fyllda med god råge så att de inte ska bli badkar som samlar en massa höstregnvatten.

Den som lever får se vad som överlever!
Svante, zon 1
Jag har inga pallkragar (än) men väl en timjanbuske som planterades av de som köpte huset. Den står på uteplatsen mot en södervägg, nedklämd mellan väggen och stenläggningen. Torrt och väldränerat, men den frodas på denna plats.
Hannele
Jag köpte ny persilja i livsmedelsbutiken och planterade i min zinkbalja.
Släng inte, även uppätna sallad kan man plantera ute nu, det växer nytt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon