Full version: Mellan kragarna
salikons
Hej
Även jag har insett värdet av Pallkragar efter att ha slitit med ett vanligt trädgårdsland i sommarstugan i zon 7. Vågar jag berätta att det gick inget vidare...

Nåväl, nu är jag lycklig nybliven ägare till ett nybygge i zon 3-4 i sydvästläge, så nu ska här odlas!
kika gärna in
http://w1.swecat.com/husram.htm

Där ska kökslandet göras i gammal stil av Pallkragar inramade av låga häckar. Har fixat 24 st att leka med.
Men jag behöver lite hjälp av er med erfarenhet för att veta vad sjutton man ska ha mellan kragarna?? Grus?, Bark? Gräsmatta? Plattor?
Fördelar och nackdelar? Tack på förhand.

Katrin
mulle
Vilken välplanerad trädgård! Jättefin!
Jag har vanliga stenar mellan kragarna, ungefär knytnävsstora och lite större.
Fördelen med det är att jorden i kragarna blir varm tidigare på våren då solen skiner.
Mulle
salikons
Tack. jag tror den blir bra när jag blir klar, jag har jobbat med den medan snickare som kan har byggt vårt hus. Gubben han har ägnat sig åt att hjälpa till både här och där.

Är inte det svårt att köra med skottkärra på den typen av sten?
mulle
Jo, skottkärra och kullersten är nog ingen höjdarkombination...
Men jag kärrar ingenting till mina pallisar eftersom jag främst har perenna nyttoväxter i dem och det jag fyller på i gödsel- och kompostväg- gör jag med korg eller säck.
Men om du ska kärra mycket - glöm stenarna!
Jag har pallkragar som komposter också - där har jag lagt betongplattor.

Kan inte du länka till din hemsida i din kontrollpanel så att vi kan följa med hur trädgården växer!
wub.gif
Mulle
salikons
Länkningen fixad, nu kommer ni direkt till trädgårdssidan.
Har redan upptäckt att en del av mina projekt blir ganska stora, så de får hinnas med allteftersom.

Ja, jag tror att jag vill kunna ha möjlighet i alla fall att köra en kärra, så då får det nog bli ngt annat. Stenplattor är ett bra alterativ, men det känns som det blir väldigt dyrt. Vad tror ni om barktäckta gångar? Fungerar det eller blir det ogräs på en gång?
mulle
Om du lägger markduk eller ett ordentligt lager med tidningspapper så är det nog ogräsfritt ett tag. Men barken förmultnar ju.
Mulle
Ingrid på Västkusten
Häftigaste inramningshäckarna är annars step-overapples- om Ni nu skall ha det i stil menar jag ;-)

Kan ju tipsa om en underbar bok som kan hjälpa Er å planera - Barbara Segalls bok om köksträdgården den finns på svenska. Inte dum på engelska heller ;-)

Hur som haver - som beundrare av engelsk köksträdgård och fransk med för den delen så finns det ett uppsjö av alternativ att frossa i.

Alt beror på stil och intryck.

Vi valde svart grus men var länge inne på barkflis men valde bort det då det är HALT på vintern.
Sten är ett alternativ - ÄKTA marktegel - inte betongfusket. Men Du ser en del sådana ting att frossa i barbara S's bok. Flisbys katalog rekommenderas också....

Gräs är inte ett altrnativ här - men det är inte dåligt elelr fel. Det är bara mer udnerhåll med det bara....

Gudars skymning vad sådant här är skoj ( design!)
salikons
Jodå, om den boken är den där stora bibelmodellen så har jag nog den i bokhyllan, men allt är nerpackat inför den stundande flytten.

Hmmm, tror du man kan lyckas med att göra låga äppelhäckar. Hur gör man det på ett enkelt sätt, och vart sjutton köper man i så fall plantorna?
Antar att de måste vara svagväxande och helst formade eller spaljerade på tråd redan...
Här finns inte mycket att hurra för i plantskolorna känns det som.

Vänta nu, allt är halt på vintern hos oss, vi har snö och is då. Så det borde inte avskräcka oss från bark.

Men visst är det kul, man kan drömma om mycket känns det som, och marktegel vore mitt första val, men till slut så får nog plånboken styra lite grann i alla fall :-), så jag kanske får börja med bark för att sedan lägga plattor om några år när plånboken fyllts på mer :-)
Zarah P
CITAT (salikons @ 06-09-2005, 11:07)
Nåväl, nu är jag lycklig nybliven ägare till ett nybygge i zon 3-4 i sydvästläge, så nu ska här odlas!
kika gärna in
http://w1.swecat.com/husram.htm

Men duuuuu! Jag tvärfastnade på dina fina sida, och suktade både över huset och katterna!
Vilken utsikt ni får! Och vilket fint hus! Och OJ, så vackra fyrbeningar!!
wub.gif wub.gif wub.gif
salikons
Jo det är fint, och fyrbeningarna är helt underbara. Fast just i dag är en av dem rätt billig eftersom hon löper och det är en högljudd dam vill jag lova. biggrin.gif

Vi får se framöver hur det går med allt, många vilda planer har jag för trädgården som du ser, men frågan är ifall alla verkligen går att förverkliga på ett bra sätt. Den som lever får se. Ju mer jag funderar på Ingrids äppelhäck, desto bättre verkar förslaget......
Ingrid på Västkusten
CITAT (salikons @ 06-09-2005, 16:29)
Jodå, om den boken är den där stora bibelmodellen så har jag nog den i bokhyllan, men allt är nerpackat inför den stundande flytten.

Hmmm, tror du man kan lyckas med att göra låga äppelhäckar. Hur gör man det på ett enkelt sätt, och vart sjutton köper man i så fall plantorna?
Antar att de måste vara svagväxande och helst formade eller spaljerade på tråd redan...
Här finns inte mycket att hurra för i plantskolorna känns det som.

Vänta nu, allt är halt på vintern hos oss, vi har snö och is då. Så det borde inte avskräcka oss från bark.

Men visst är det kul, man kan drömma om mycket känns det som, och marktegel vore mitt första val, men till slut så får nog plånboken styra lite grann i alla fall :-), så jag kanske får börja med bark för att sedan lägga plattor om några år när plånboken fyllts på mer :-)

Hallon!


Ja visst är Barbara Segalls bok stor men bibel - njae - mkt goda tips och inspiration skule jag vilja säga ;-)

Äppelhäckar - återigen ett boktips;
Den Nya Beskärningsboken, finns t ex på www.adlibris.se för en inte alltför dyr peng.
Man kan köpa man kan göra själv - köper man så köper man ett spö d v s ettårigt äpple och skär av den i lämplig höjd och tar sedan tillvara på sidoskotten. Beställa i plantskola eller be nån göra. Att få tag i plantor är inte det svåra ;-) och javisst kan man lyckas med det! Kan ju annars Be Cilla om hjälp ( om hon är kvar på Forumet)- hon kanske t o m kan göra på beställning ;-) men kika i boken först så Ni kan bilda Er en egen ide. Kanske lepage-häck hägrar mer?

Om allt är halt så hade jag gått med GRUS i gångarna. Det finns olika färger och struktur på det så där man man skoja kanske lägga marktegel i olika avsnitt avsatser och ha grus emellan. Kika i t ex Flisbys katalog för det. Man kan lägga t ex grus och ha 'stepping stones' i - man kan lägga dem i olika avsnitt och skoja med grus - mm mm mm.

Kan också rekommendera Joy Larkcom's Köksdesignböcker - de är bara sådana man MÅSTE ha! Om man är allvarlig med att anlägga och itne har läst dem så är det risk att man ångrar sig ;-) komentaren jag ofta hör när folk är i min bokhylla samt kikar på slutresultatet - kan man verkligen göra så här! Vad snygggt! Och sånt är kul!

Hälsar Ingrid
Killensomvillhagrönafingrar
Härligt hus, storslagna trädgårdstankar och dessutom har ni kommit en bra bit.
Imponerad smile.gif

En sån underbar tomt att börja skapa från, en ynnest att ha lite höjdskillnader. Jag som har byggt på en åker inser dett blink.gif

Skall bli kul att följa detta projekt.

Ang pallkragar så har jag löst det på ett på följande sätt.
Då vår tomt är platt som en pannkaka och inte speciellt spännande fick vi uttnyttja de möjligheter den har samt inom den ekonomin vi har efter att ha byggt vårt drömhus.
Jag skalade av matjorden, lade geotextil, 5 cm grus och sedan en 10.5 x12 meter plattor.
Sedan byggde jag 9 st upphöjda bäddar, 1,5x1,5 och ställde dem i rader om tre och tre.
På detta sätt fick jag en helt plan yta med ett strikt geometriskt mönster.
Det är 1,5 meter bädd och 1,5 meter uppehåll i spikraka rader, tom diagonalen stämmer ok.

Resultatet blev helt ok och från övervåningen när man tittar ner är det riktigt snyggt.
Kostnaden var försumbar
Plattorna kostade enbart eget arbete då folk slänger sådana idag tongue.gif
grus, geotextil, jord och tryck impregnerat runt 4000 kr.

Vi kommer anlägga en berså i kökslandets berså som kommer vara lika fyrkantig som landet för att passa in. Dock kommer den vara riktigt lekfull innuti med så mycket överaskningar som möjligt.
Ingrid på Västkusten
Spaljerade äppelbersåer? Särö plantskola är riktigt hyfsad på äppelträd med svagväxande grundstammar och jag skulle misstänka att man också kan beställa ;-) fast här på V-kusten finns det kanske mer hemmapysslare som man kan tinga träd hos :-)
Ingrid på Västkusten
Förresten - Joy Larkcom's böcker är i full 'bibelklass' :-) mkt bra komplement till Barbara Segall!
Och en tripp till Sofiero och beundra deras köksträdgård är inte fel helelr.
Caiza
Hej!
Jag har satt marktäckväv under pallkragarna och även emellan, där har jag lagt bark och jag har inte haft något ogräs alls i sommar.
Har fungerat alldeles utmärkt!

Lycka till.

Snygg trädgård förresten! biggrin.gif

Catta
Inga från Närke
Kommer inte in på din sida tyvärr, håller du på att arbeta med den eller är det något annat fel. Är så himla nyfiken efter som du får beröm av de andra.
salikons
Den ska fungera nu, var inne och uppdaterade lite.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon