mamman
Hi hi så skrattretande...
Jag trodde jagENSAM kommit på en genialisk idé när jag tjatade på min sambo att släpa hem det ni kallar för pallkragar.
Dom skulle jag minsann odla i sa jag. Vad é dé för påhitt suckade han,.....
Och så finns det en hel klubb för denna verksamhet.
Jag kan inte bärga mig tills han kommer hem och jag får visa att det inte alls var någon dum idé, men att det inte var min alldeles egna idé..
Här skall jag förkovra mig inför nästa års odlingssesong. tongue.gif biggrin.gif wub.gif
Malvia
Hej och välkommen hit!
Så dum var du väl inte som kom på att odla i pallkragar.
Men visst är det smart.

Själv så har jag odlat i 6 pallkragar denna säsong som var den första.
Med lite olika resultat och erfarenheter.
Yin o Yang
Välkommen i gänget! Jag är också nybörjare och har i år odlat i pallkragar för första gången smile.gif . Har aldrig haft så fina morötter och samma med den gula löken. Mangolden blev jäääääääääättestor laugh.gif tongue.gif och för första gången lyckades jag få fram krondill sleep.gif . Allt som inte fungerat i det vanliga grönsakslandet blev kanonbra i pallkragarna. På köpet blev det mer plats för potatis och jordgubbar. Lycka till!
Eva i Skåne
DUM var väl det sista du kan kallas!!! smile.gif
Att det sen fanns andra som kommit på samma sak före dig, det kan ju inte du hjälpa laugh.gif

Välkommen i gänget! wub.gif
Hannele
Du kan ju också variera odlandet i vackra flätade korgar:

Tomater & tobaksblommor, gladiolus.
mamman
Hej
Och vad spännande det skall bli till våren.
Kul att ha hittat till ert forum som verkar ha full aktivitet.
Detta med pallkragar kommer nog att passa mig som är lite lat.
Jag gissar att det är lite mindre ogräsframfart i dessa,. samt att man ju kan bestämma arbetshöjden helt och hållet.
Dock går det väl åt massor av jord om man vill högt upp. Kan man inte fylla ut lite med storstenar i botten???

Synd att jag är så usel på datorn , annars kunde jag ha bifogat en söt bild på mina smultronplantor som jag odlat i en gammal stol, samt några i en gammal vattenkanna och i en liten träkista.
Kommer nog på hur man bifogar bilder så småning om. smile.gif
gammelnalle
CITAT (mamman @ 13-09-2005, 09:13)
Hej
Och vad spännande det skall bli till våren.
Kul att ha hittat till ert forum som verkar ha full aktivitet.
Detta med pallkragar kommer nog att passa mig som är lite lat.
Jag gissar att det är lite mindre ogräsframfart i dessa,. samt att man ju kan bestämma arbetshöjden helt och hållet.
Dock går det väl åt massor av jord om man vill högt upp. Kan man inte fylla ut lite med storstenar i botten???

Synd att jag är så usel på datorn , annars kunde jag ha bifogat en söt bild på mina smultronplantor som jag odlat i en gammal stol, samt några i en gammal vattenkanna och i en liten träkista.
Kommer nog på hur man bifogar bilder så småning om. smile.gif

Skorstenar????


Beroende på VAD du skall odla , dvs hur DJUPT rötterna går, kan du givetvis fylla med annat än jord i botten.
Jordgubbar, sallad, kryddväxter mm kräver knappast mer än 10-20cm JORD medan Morötter och andra växter som skall NEDÅT kräver mer...

Och det måste ju inte vara JORD.... LUFT är lätt!!! och billigt... bygg t.ex. upp ett hålrum av vad du har... en uppochnervänd barnvagn.... trälådor (gamla fruklådor) eller vad som helst... LÄGG ett KRAFTIGT "lock" på och fyll sedan på med jord.

Själv fyller jag med "dålig jord" och ris, ca 1,5 pallkrage högt (jag tycker att tre pallkragar på höjden är lagomt) , kompost och bättre sållad jord, och överst "köpt säcksjord"...

Har funkat jättebra. Mina morötter och rödbetor har aldrig blivit så bra som nu.


Lycka till!!


b
Hannele
CITAT (mamman @ 13-09-2005, 09:13)
Synd att jag är så usel på datorn , annars kunde jag ha bifogat en söt bild på mina smultronplantor som jag odlat i en gammal stol, samt några i en gammal vattenkanna och i en liten träkista.

Låter underbart! Smultron revar så fint i krukor. Hoppas vi får se dina bilder.
Jag odlar också i vattenkannor, kaffepannor - och mycket annat.

Malvia
CITAT (mamman @ 13-09-2005, 09:13)
Hej
Och vad spännande det skall bli till våren.
Kul att ha hittat till ert forum som verkar ha full aktivitet.
Detta med pallkragar kommer nog att passa mig som är lite lat.
Jag gissar att det är lite mindre ogräsframfart i dessa,. samt att man ju kan bestämma arbetshöjden helt och hållet.
Dock går det väl åt massor av jord om man vill högt upp. Kan man inte fylla ut lite med storstenar i botten???

Synd att jag är så usel på datorn , annars kunde jag ha bifogat en söt bild på mina smultronplantor som jag odlat i en gammal stol, samt några i en gammal vattenkanna och i en liten träkista.
Kommer nog på hur man bifogar bilder så småning om. smile.gif

Jag har först 2-4 st pallar på marken/stenplattorna, sen har jag 1-2 st kragar på beroende på vad som ska odlas.
Vill få upp kragarna i lämplig höjd så jag slipper ryggont.
Inplastat på insidorna, tidningar i botten sen kompost och kögödsel.
Jisses vad mycket persilja det växte i en krage, har fullt jobb att ta hand om allt.
Boxer
CITAT (gammelnalle @ 13-09-2005, 10:29)
Skorstenar????

Gnugga ögonen och läs igen. laugh.gif
gammelnalle
CITAT (Boxer @ 06-10-2005, 07:24)
CITAT (gammelnalle @ 13-09-2005, 10:29)
Skorstenar????

Gnugga ögonen och läs igen. :lol:

hmmmm har nu bytt glasögon och gnuggat sotet ur ögonen...

och vad ser jag??

jo det var inte sot i ögonen utan stendamm....




-_- -_- :) :D :D

k eller t..... viktigpetter.....
:D :D
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon