Full version: Hungriga fiskar!
bibi
Hej!

Har haft mina fiskar i dammen hela vintern. Jiipii!! Alla lever, men börjar tydligen bli hungriga. Vet att de inte ska ha mat innan vattnet når 8-10 grader, vilket det kan gå upp till mitt på em när solen värmt, men på morgonen är det bara 3-4 grader. Hur gör jag?

Bibi
Hans i Mälardalen
Jag tror att du bör vänta till temperaturen stiger även på nätterna. Det för att om de äter maten när det är varm så har de maten kvar i sig när det blir kallt och det tror jag inte att de mår bra av. Själv släpper jag inte ut mina fiskar förrän morgontemperaturen ligger på ca 8-10 grader. Finns det mycket naturlig mat i dammen, så som växter odyl?

MvH
bibi
Hej Hans!

Tack för svar! Har inte mycket växter i dammen. Men kommer att vänta lite´ med utfordringen.

Bibi
e_sedell
Nu blev jag förvirad, äter inte fiskarna året runt, fast mindre på vintern? Svenska fiskar gör ju det, men mindre på vintern. Äter inte typ guldfisk alls när det är kallt i vatnet för att de är vana med varmt vatten?!
Hans i Mälardalen
När det är under 8-10 grader så går de i ide. Då slutar deras matsmältningssystem att fungera.

MvH
e_sedell
gäller det alla fiskar?
TobbeGarden
CITAT (e_sedell @ 19-04-2003, 11:03)
gäller det alla fiskar?

Koi är lite mer känsligare än guldfiskar har jag fått reda på .
e_sedell
Ja, men jag tänkte på svenska fiskar, typ gädda och annan vitfisk, även ädelfisk. Finns det tabeller över sådanthär?
uno
Alla guldfiskar går nog inte in i dvala. I min damm var isen ca 30 cm tjock.
Jag hade en isskyddsmojäng av frigolit. I denna bildades, när det var som kallast, endast någon cm tjock is. I bland, när jag tog bort denna ishinna
såg jag, till min förvåningatt, guldfiskarna simma. Konstigt. Kanske var det dvalsim. Jag började ge fiskarna lite mat när dammen var isfri.
ohmy.gif
KURT
Det skiljer mycket mellan olika fiskar, hur aktiva de är vid olika temperaturer. Klassiska "kallvattenfiskar" är tex lake och röding. Man kan nog säga att rovfiskar oftare är mera aktiva även under vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon