Full version: Bosse
*Felix matte*
Först nedklassar han en hel yrkeskår... säger att de är så lata och ids inte göra det o det.
Sedan när TV4 visar det inspelade samtalet så får han sig en knäpp på näsan av Göran Persson och måste alltså gå ut med ursäkt.
Hur många poliser tar denna ursäkt på allvar? Ingen vill jag påstå!

Är det GP:s strategi.. att befordra dem som gör bort sig allra mest?

Citat från TV4-sida
"Märkbart skakad av kritiken gör Ringholm helt om:

- Jag sa efteråt några ord som inte var så väl avvägda, säger Ringholm, och tillägger att "den svenska polisen gör en utomordentlig insats".


Jasså...yrade han kanske i sömnen.. för inte kan man väl byta åsikt bara "så där"
Pirum
Heja Bosse! Jag håller inte med i allt han sa, men det är kul att höra en politiker snackar som "vanligt folk" vid "lunchbordet"

Tillägg : vill bara infoga att jag är full av beundran för de många poliser som sköter sitt jobb exemplariskt, det är ett mycket tungt jobb jag själv inte skulle vilja ha
KURT
CITAT (Pirum @ 20-09-2005, 00:24)
Heja Bosse! Jag håller inte med i allt han sa, men det är kul att höra en politiker snackar som "vanligt folk" vid "lunchbordet"

Tillägg : vill bara infoga att jag är full av beundran för de många poliser som sköter sitt jobb exemplariskt, det är ett mycket tungt jobb jag själv inte skulle vilja ha

Jag håller med i allt han sa, även om det inte var meningen att man skulle få höra det. Så är det ju bara bra att någon verkligen säger att polisen gör ett dåligt jobb.
Reserv
Vad jag inte fattar är hur dom kunde utnyttja det han sa, det var juh efter intervjun som han sa så. Det enda dom får använda att han sagt är väl för tusan det han säger under intervjun? Jag håller också med honom och tycker inte att poliserna gör nåt bra jobb, det är så jädra lätt att avskriva allt som "i brist på bevis" utan att dom ens hört nåt vittne, all heder åt Bosse tycker jag.
*Felix matte*
Man kan väl ändå inte godkänna att vice statsminister kallar en hel yrkeskår för slöa och idioter.
Att det finns ledningsproblem inom polisen, det vet alla men att gå ut och kränka en hel yrkeskår det tycker åtminstone jag är att gå alldeles för långt.

Tänk om detta nu hade gällt kanske sjuksköterskor och läkare som han var förbaskad på. Skulle toleransen då varit lika stor... det är ju stora ledningsproblem även inom sjukvården... t.ex cancersjuka får inte behandling inom rimlig tid , människor får vänta i åratal på höftoperation mm mm. Sjukhusläkarna tar i snitt emot 2 patienter/dag, resten av tiden går åt till administrativt arbete.
Ska man då kasta skit på dem?.. Nej det tycker jag inte heller... det brister i ledningen även där och då ska man inte sparka på dem som lyder order.

Poliserna på fältet gör nog sitt jobb och det ska de ha all heder för. Ringholm glömde bort alla gånger han larmat... t.ex när någon kastade en sten på husväggen.. ja då fick en stor styrka rycka ut... han är ju vice statsminister.. gubevars. Om det sedan var småpojkars busstreck spelar ingen roll. Han kräver beskydd.
Latmask
CITAT (Reserv @ 20-09-2005, 07:42)
Vad jag inte fattar är hur dom kunde utnyttja det han sa, det var juh efter intervjun som han sa så. Det enda dom får använda att han sagt är väl för tusan det han säger under intervjun?

Det spelar ingen roll om han sa det efter intervjun eller inte. Man får använda allt sånt material. Tänk på alla "dolda kameran" reportage där folk spottar ut ena grodan efter andra.

Det är därför man aldrig ska säga något off topic till en journalist. Aldrig säga "mellan dig och mig, detta ska inte med i intervjun" för såna regler finns inte. Som journalist har man rätt att använda allt man fått, så rekommendationen från min utbildning var att man ska säga direkt "det finns inget off topic, är det nåt du inte vill ha med i intervjun, säg det inte."
Rossi
CITAT (Latmask @ 20-09-2005, 08:31)
Det är därför man aldrig ska säga något off topic till en journalist. Aldrig säga "mellan dig och mig, detta ska inte med i intervjun" för såna regler finns inte.

Då får man dra slutsatsen att journalister inte heller vet vad vett & etikett eller etik & moral är. Såklart att det inte finns några regler för sådant här. Skvaller är alltid lagligt men inte så snyggt.

sad.gif
Latmask
Precis som alla sjuksköterskor säkert inte är enformade så är inte journalister det heller, men man kan inte veta hur olika journalister hanterar saken. De har i alla fall rätten på sin sida.

Sen får man ju säga att om journalister alltid skulle respektera etik och vett och moral skulle inte särskilt mycket skumt som sker i samhället grävas fram och avslöjas heller... vilket väl är varför journalister finns, eller hur?

Hellre en journalist som avslöjar olämpliga saker som politiker sagt i "förtroende" än en som håller sig till att skriva om storleken på dokusåpakändisars BH-kupor...
Rossi
Tycker ändå att man borde sträva efter yrkesetik och vara stolt över att kunna åstadkomma något utan att springa omkring som en skvallerkärring.
Latmask
Det finns naturligtvis en yrkesetik, men den ser väl olika ut från yrkesgrupp till yrkesgrupp och även från media till media?

DN har knappast samma yrkesetik som Expressen, och vill man att journalister inte ska vara yrkesoetiska kan man ju låta bli att läsa media där man tycker att de är det. För det som säljer är det som skrivs om.

Yrkesetik för en bra journalist från mitt perspektiv sett är inte att klappa höga politiker om ryggen, käka middag med dom och låta bli att berätta för folket vad de egentligen sysslar med, utan att inte exploatera den lilla människan. Att föra fram orättvisor som sker från högre instanser mot den vanliga medborgaren och att inte frossa i den vanliga medborgarens privatliv och sorg.

Är man en högt uppsatt offentlig person så får man även leva med att det man säger är av intresse för befolkningen. På samma sätt som jag inte anser detta vara oetiskt så anser jag inte att det var oetiskt med det dolda reportaget där en rektor för en skola sa att det var ok att slå elever.

Däremot ser jag det som oetiskt att smyga in och ta bilder i GP:s och AS sovrum och lyssna på deras intima samtal då det de gör där inte har någon som helst anknytning till vilka de är och vad de representerar för Sverige och den roll de har.

Men uttalar man sig om saker som har med ens arbete att göra så är det inte oetiskt att avslöja det, tycker jag.
Rossi
Men om någon säger till mig att "det här stannar mellan dig och mig och ingår inte i intervjun" och jag bekräftar det och sen ändå trycker det så tycker jag att det är riktigt dålig stil. Detta handlar inte om att andra kan strunta i att läsa det utan det handlar om känslan inom en själv. Hur kan man göra så?

Hur gör du om du får ett förtroende privat? Jag tror inte att man kan skilja helt och hållet på privatlivet och yrkeslivet.

Jag tycker att det är skrämmande att man på journalistutbildningen lär ut att det är OK att lova att inte trycka något och sen ändå göra det.

Det kommer aldrig att vara OK för mig.
Latmask
CITAT (Rossi @ 20-09-2005, 08:54)
Men om någon säger till mig att "det här stannar mellan dig och mig och ingår inte i intervjun" och jag bekräftar det och sen ändå trycker det så tycker jag att det är riktigt dålig stil. Detta handlar inte om att andra kan strunta i att läsa det utan det handlar om känslan inom en själv. Hur kan man göra så?

Hur gör du om du får ett förtroende privat? Jag tror inte att man kan skilja helt och hållet på privatlivet och yrkeslivet.

Jag tycker att det är skrämmande att man på journalistutbildningen lär ut att det är OK att lova att inte trycka något och sen ändå göra det.

Det kommer aldrig att vara OK för mig.

Först och främst så är det viktigt att skilja mellan privatliv och yrkesliv. I mitt privatliv är inte min uppgift att avslöja orättvisor och att berätta om det. Det är det i mitt arbete som journalist.

Det vi har lärt oss är att man ska säga att det inte finns något som heter off topic, som jag sa ovan. Säger man det till intervjupersonen så är de medvetna om det och kan agera utifrån det.

Jag själv avslöjar inte saker som jag fått i förtroende, varken privat eller yrkesmässigt. Det är därför jag heller aldrig kommer bli en bra journalist och måste försöka fokusera på att skaffa en annan karriär.

Du måste tänka på vad journalistens yrkesroll går ut på. En sjuksköterska ska vårda och hela, en förskollärare ska ta hand om barn, en lärare ska lära. En journalist uppgift är att låta medborgaren ta del av vad som händer i samhället, båda framför och bakom kulisserna.
tullmejs
Det ironiska är ju att han anklagar polisen för att inte våga handla av rädsla för att göra fel. Själv kunde han förslagsvis ha stått för vad han sa, låt vara med undantag för valet av ord.
Betty
CITAT (Felix matte @ 20-09-2005, 08:17)
Man kan väl ändå inte godkänna att vice statsminister kallar en hel yrkeskår för slöa och idioter.
Att det finns ledningsproblem inom polisen, det vet alla men att gå ut och kränka en hel yrkeskår det tycker åtminstone jag är att gå alldeles för långt.

Instämmer till 100%. mad.gif
LadyG
CITAT (Latmask @ 20-09-2005, 08:51)
Yrkesetik för en bra journalist från mitt perspektiv sett är inte att klappa höga politiker om ryggen, käka middag med dom och låta bli att berätta för folket vad de egentligen sysslar med, utan att inte exploatera den lilla människan. Att föra fram orättvisor som sker från högre instanser mot den vanliga medborgaren och att inte frossa i den vanliga medborgarens privatliv och sorg.

Men snälla söta, sånt ideologiskt trams! Jösses, du har inte arbetat länge som journalist, va?

Om du ska arbeta som politisk reporter i Sverige har du en liten politisk maktelit att hantera. En liten maktelit som enkelt skulle kunna stänga dig ute från allt vad intervjuer, pressmöten och events heter. Om du ska göra karriär som politisk reporter gäller det att du håller dig väl med minst en falang för att nå en position där du är så rikskänd (Lena Melin t ex) att du KAN gå ut med obehagliga uttalanden utan att bli utfrusen. Innan dess är det bara att rapportera dagsnyheterna och se glad ut.

Jan Guillou kan häva ur sig vad som helst om vem som helst och reta upp folk för att han är så gott som oantastlig efter IB-affären. En ny journalist som säger samma sak vänder hamburgar på McD veckan efter.

Kontentan av det hela: Du håller KÄFT om sådant som sägs off the record. Men du ser till att få något för det, en annan bra nyhet eller intervju. Annars blir du inte långvarig som journlist inom något fält.
MrNorth
Det är dessa människor som vi röstar fram.... vuxendagis på hög nivå... speciellt Ringholm och Nuder. När kommer det folk till makten som vågar TA ANSVAR istället för att skylla ifrån sig... som nuder, ringholm, etc gör HELA TIDEN. Suck... undrar om det finns ansvarsfulla politiker??

/Henrik
kristerh
Är det någon på fullt allvar som tycker att det är ok att en politiker har en åsikt privat o en annan officiellt wink.gif vad ger det för signaler?
dessutom är han vice stadsminister, och till er som tycker att polisen gör ett dåligt jobb; undrar varför wink.gif det kan inte tänkas att det pga kraftiga nedskärningar är svårt för polisen att göra ett bra jobb, och det har ju Ringholm varit med om att genomföra som finansminister blink.gif

Och man läser vidare att han tryckt på överfallslarmet till sitt hus,vid minsta bagatell så polisen fått rycka ut med stora insatser wink.gif en av dessa gånger var det 2 tretton åriga grabbar som kastade snöbollar på huset wink.gif
kan man inte gå ut själv o jaga bort dem, nej man trycker på överfallslarmet och tvingar alla lediga polispatruller samt en polishelikopter att åka dit.
krister
Latmask
CITAT (LadyG @ 20-09-2005, 10:57)
CITAT (Latmask @ 20-09-2005, 08:51)
Yrkesetik för en bra journalist från mitt perspektiv sett är inte att klappa höga politiker om ryggen, käka middag med dom och låta bli att berätta för folket vad de egentligen sysslar med,  utan att inte exploatera den lilla människan. Att föra fram orättvisor som sker från högre instanser mot den vanliga medborgaren och att inte frossa i den vanliga medborgarens privatliv och sorg.

Men snälla söta, sånt ideologiskt trams! Jösses, du har inte arbetat länge som journalist, va?

Om du ska arbeta som politisk reporter i Sverige har du en liten politisk maktelit att hantera. En liten maktelit som enkelt skulle kunna stänga dig ute från allt vad intervjuer, pressmöten och events heter. Om du ska göra karriär som politisk reporter gäller det att du håller dig väl med minst en falang för att nå en position där du är så rikskänd (Lena Melin t ex) att du KAN gå ut med obehagliga uttalanden utan att bli utfrusen. Innan dess är det bara att rapportera dagsnyheterna och se glad ut.

Jan Guillou kan häva ur sig vad som helst om vem som helst och reta upp folk för att han är så gott som oantastlig efter IB-affären. En ny journalist som säger samma sak vänder hamburgar på McD veckan efter.

Kontentan av det hela: Du håller KÄFT om sådant som sägs off the record. Men du ser till att få något för det, en annan bra nyhet eller intervju. Annars blir du inte långvarig som journlist inom något fält.

biggrin.gif

Jag är fullt medveten om det. Men jag pratar inte bara om skandalösa uttalanden, jag pratar likaväl om vanliga personer man intervjuar för ex personporträtt eller liknande. Människor är nervösa när de blir intervjuade. Så fort man stänger av bandspelaren eller lägger undan blocket börjar de prata och berättar de intressantaste sakerna. Jag har jobbat tillräckligt länge för att veta det.
Pirum
Finns det inte nåt som heter nåt i stil med meddelarskydd? Som innebär att en journalist har rätt att inte avslöja sina källor? Har inte också meddelaren rätt till anonymitet? Även om han/hon råkar vara minister?

I detta fall verkar det dock inte råda några oklarheter, Bosse talade inte förtroligt med nån journalist, istället sade han något som någon som "tjuvlyssnade utanför dörren" råkade höra. (att det skedde via telefon spelar ingen roll) Omoraliskt eller oetiskt att föra det vidare? Tja, kanske. Men jag tycker det är relevant när en så hög minister uttalar sig förklemande om vår poliskår. Skulle tro att de flesta håller med Bosse.

Jag har varit relativt förskonad från brott, bara haft en stöld från bilen, ett inbrottsförsök som resulterade i trasiga dörrlås, och haft en cykel stulen. Förstår att polisen suckar uppgivet när jag anmäler stölden från bilen, och säger "tror du att det hjälper att anmäla?". Nä, jag skiter i om det hjälper, och jag begär inte att de ska ta fingeravtryck och DNA, eller utreda sådana småbrott, men brott bör anmälas tycker jag. (fast jag anmälde bara första brottet, andra bilstöldsförsöket och cykeln hade jag inte lust att anmäla)

Om Bosse istället avtalat med en journalist om att "avslöja" hemligheter inom regeringen, och Bosse lagt fram bevis på att Göran Persson tycker polisen är lata oduglingar som inte slår ner mot tjuvar och banditer i Rosenbad, då utgår jag ifrån att journalisten inte hade röjt sin källa.
Pirum
CITAT (kristerh @ 20-09-2005, 11:42)
Är det någon på fullt allvar som tycker att det är ok att en politiker har en åsikt privat o en annan officiellt wink.gif vad ger det för signaler?
dessutom är han vice stadsminister, och till er som tycker att polisen gör ett dåligt jobb; undrar varför wink.gif det kan inte tänkas att det pga kraftiga nedskärningar är svårt för polisen att göra ett bra jobb, och det har ju Ringholm varit med om att genomföra som finansminister blink.gif

Och man läser vidare att han tryckt på överfallslarmet till sitt hus,vid minsta bagatell så polisen fått rycka ut med stora insatser wink.gif en av dessa gånger var det 2 tretton åriga grabbar som kastade snöbollar på huset wink.gif
kan man inte gå ut själv o jaga bort dem, nej man trycker på överfallslarmet och tvingar alla lediga polispatruller samt en polishelikopter att åka dit.
krister

Med tanke på att Bosse inte alltid verkar vara så omtyckt, och att vi på kort tid fått två ministrar mördade, så tycker jag att det är rätt att polisen rycker ut. De två trettonåringarna kan ju användas av ett mer beräknande slödder, pack, avskum, patrask, drägg eller andra fähundar som vill lura ut ministern eller hans familj för att enkelt ta dem av daga. Orealistiskt? Tja. I länder som har ungefär samma våldsbenägenhet mot höga politiker, som, tja, USA eller Ryssland, så har ju höga politiker dygnetruntbevakning.

Jag kanske överdriver lite. Men tycker gott att Bosse kan ringa efter polis. Detsamma gäller såklart misshandlade kvinnor som skräms av sina före detta partners som fortsätter trakassera dem etc. Där är polisen tyvärr inte lika snabb att rycka ut.
kristerh
CITAT (Pirum @ 20-09-2005, 13:37)
Med tanke på att Bosse inte alltid verkar vara så omtyckt, och att vi på kort tid fått två ministrar mördade, så tycker jag att det är rätt att polisen rycker ut. De två trettonåringarna kan ju användas av ett mer beräknande slödder, pack, avskum, patrask, drägg eller andra fähundar som vill lura ut ministern eller hans familj för att enkelt ta dem av daga..

Jovisst kan det användas för att locka ut honom, men om någon kastar snöbollar eller ägg på mitt hus, inte ringer jag polisen för det wink.gif
han kan väl isåfall skicka ut sin fru för att ta hand om ungarna wink.gif
om det nu skulle vara så att någon vill mörda honom så kan de nog göra det genom att stå utanför ett fönster eller nåt wink.gif
ministrar som är såpass utsatta för hot o dyl kanske skulle bo lite annorlunda under tiden de sitter vid makten tex i lägenhet som är lite mer lättbevakat än ett hus wink.gif unsure.gif
han har ju tydligen larmat polisen 2500 gånger.
krister
LadyG
CITAT (Latmask @ 20-09-2005, 11:59)
Jag är fullt medveten om det. Men jag pratar inte bara om skandalösa uttalanden, jag pratar likaväl om vanliga personer man intervjuar för ex personporträtt eller liknande. Människor är nervösa när de blir intervjuade. Så fort man stänger av bandspelaren eller lägger undan blocket börjar de prata och berättar de intressantaste sakerna. Jag har jobbat tillräckligt länge för att veta det.

Jo, det har du rätt i. De flesta som inte är "mediatränade" som det så vackert kallas blir ganska byxis om det dyker upp en journalist. Därför har jag aldrig annat än ett mycket litet block och en penna, samt ett förträffligt minne (och en gräslig handstil). Folk blir skitnervösa av bandspelaren. Alla grodorna kommer att finnas förevigade ju smile.gif

Fast jag minns å andra sidan när jag var ny. Jag var säkert minst lika nervös som stackarna jag intervjuade biggrin.gif

En taktik som kan fungera är att bjuda på en fika på ett lugnt ställe. Man kommer bort från redaktionen (stressande miljö i sig) och man kan pilla med kaffekoppen, diskutera de goda kakorna om det ser ut som om han/hon krisar lite och i största allmänhet bara vara relaxad. Det tycker jag har fungerat bra på nervösa objekt smile.gif

Sämsta taktiken jag känner till är den där journalisten kastar sig över en person och påpekar att "du den här grejen går i tryck om två timmar så vi får sno oss på lite." tongue.gif

Men får att återgå till politiken... Ringholm för nog allt skylla sig själv, i det här fallet iaf. En journalist skyddar bara de källor som de har ingått ett avtal med. Ringholm råkade haspla ur sig sin groda alldeles själv och någon råkade höra. Inget skydd där, tycker jag. Jag gillar inte karln så jag är inte så ledsen för det iofs biggrin.gif
Pirum
CITAT (kristerh @ 20-09-2005, 14:33)
han har ju tydligen larmat polisen 2500 gånger.
krister

Nja, hans hus låg väl längs polisens rutinmässiga spaningsväg, så de åkte förbi 4x per dag eller nåt sånt, och det blir ju över 1000x bara på ett år. Vad gäller larmen så var de väl inte fler än ett halvdussin tror jag smile.gif (hittar inte tidningsartikeln nu)

Men vad gäller intervjuer, ja, jag har bara skrivit på utpräglad hobbynivå (ideell förening), men det är helt klart bäst att mötas på ett fik eller nåt sånt, över en kopp kaffe. I konsten att göra en bra intervju ligger dessutom tyngdpunkten på att få läsaren att förstå vad intervjuobjektet menar. Att då som rubriksättare (ofta inte journalisten) kasta sig över ett lösryckt citat eller en felsägning, det är oproffsigt tycker jag.

Hittade på Aftonbladet : 5-6 patrulleringar förbi per dag, 4 utryckningar. Aftonbladets granskning visar att Bosse Ringholm sedan april förra året vid minst fyra tillfällen tryckt på överfallslarmet utan synbar anledning. Två gånger handlade det om barn som kastat ägg mot huset.
Varje gång har polisen tvingats behandla larmet som skarpt läge och kallat ut stora styrkor
*Felix matte*
Överhuvudtaget så tycker jag att stödet för vår poliskår är lite lam... Hur hade ni alla reagerat om Hälsoministern (har ingen aning om vem det är) hade varit "putt" och uttalat sig liknande Bosse Ringholm om sjukvårdsanställda?
Eva i Skåne
CITAT (Felix matte @ 20-09-2005, 21:53)
Överhuvudtaget så tycker jag att stödet för vår poliskår är lite lam... Hur hade ni alla reagerat om Hälsoministern (har ingen aning om vem det är) hade varit "putt" och uttalat sig liknande Bosse Ringholm om sjukvårdsanställda?

citat Kristerh
"och till er som tycker att polisen gör ett dåligt jobb; undrar varför det kan inte tänkas att det pga kraftiga nedskärningar är svårt för polisen att göra ett bra jobb"



Polisen gör inte något dåligt jobb. Det är orättvist att påstå. Inom alla yrkesgrupper finns det personal med olika höga ambitioner, men liksom bland sjukvårdspersonal så gör de allra flesta ett bra jobb.
Att det sen sitter proppar i ledningen wink.gif , det kan inte de enskilda poliserna rå för.
Under 25 år har polisen omorganiserats stup i kvarten. Den ena omorganisationen hinner inte landa förrän nästa sätts igång och varje gång resulterar det i fler höga chefer som sitter på möte dagarna igenom. När det sen inte går ihop ekonomiskt så sparkar man lite civilanställda vid myndigheten - och deras jobb då? Jo, det plockar man in poliser från gatan och sätter på ett kontorsrum för att utföra blink.gif
Personalen inom polismyndigheterna i landet gör bra jobb, men ledningen... wacko.gif De är nog där de lata och inkompetenta finns.
*Felix matte*
CITAT (Pirum @ 20-09-2005, 21:45)
Hittade på Aftonbladet : 5-6 patrulleringar förbi per dag, 4 utryckningar. Aftonbladets granskning visar att Bosse Ringholm sedan april förra året vid minst fyra tillfällen tryckt på överfallslarmet utan synbar anledning. Två gånger handlade det om barn som kastat ägg mot huset.
Varje gång har polisen tvingats behandla larmet som skarpt läge och kallat ut stora styrkor

Patrulleringar! Tänk om samma krut hade lagts när det gäller s.k "vanliga" medborgare!?
Numera går alltmer resurser till att bevaka " kändisar"., inbegripet ministrar och till att övervbaka fotbolls och hockeymatchers huliganligor.
Hur vore det om ministrar och idrottsföreningar själva fick bekosta bevakning? och den allmänna poliskåren fick ägna sig åt verksamhet som var ämnat från början. wink.gif
*Felix matte*
CITAT (Eva i Skåne @ 20-09-2005, 22:34)
Personalen inom polismyndigheterna i landet gör bra jobb, men ledningen... wacko.gif De är nog där de lata och inkompetenta finns.

Instämmer!
KURT
CITAT (Felix matte @ 20-09-2005, 21:53)
Överhuvudtaget så tycker jag att stödet för vår poliskår är lite lam... Hur hade ni alla reagerat om Hälsoministern (har ingen aning om vem det är) hade varit "putt" och uttalat sig liknande Bosse Ringholm om sjukvårdsanställda?

Bosse Ringholm är ju inte minister över polisen, det är ju justitieministern . Det var ju därför han var tvungen att be om ursäkt. En minister bör ju bara uttala sig om sitt eget område. På DN och Atftonbladet tycker ca 70% av läsarna att Ringholm hade rätt, att polisen är slö.
Eva i Skåne
Jag kan förstå resultatet i omröstningar som de dagspressen gjort.
Många människor är besvikna för att polisen inte lyckats lösa brott i deras omgivning. Många gånger kommer det hem ett meddelande om att ärendet lagts ner direkt efter att det blivit anmält och det är klart att allmänheten reagerar på sånt OCH känner brist på förtroende.
Det man ändå inte tänker på då är att de "små" poliserna jobbar för högtryck, kanske med allvarligare brott än man själv utsats för eller med brott där det finns tips att gå efter. Sen finns det inte resurser till mer. Vilket givetvis är under all kritik!

Numera kan man ine ens räkna med att polisen har möjlighet att komma vid ett pågående brott wacko.gif sad.gif . Det är bedrövligt och undergräver givetvis folks förtroende för pollisen i allmänhet MEN

detta är inget den enskilda polisen har möjlighet att påverka.
Fördelningen av resurserna styrs från högre nivå.

Alltså!!!
Ös missnöjet över topparna!!! Det är där inkompetensen samlats wacko.gif
kristerh
CITAT (KURT @ 21-09-2005, 07:49)
[Bosse Ringholm är ju inte minister över polisen, det är ju justitieministern . Det var ju därför han var tvungen att be om ursäkt. En minister bör ju bara uttala sig om sitt eget område. På DN och Atftonbladet tycker ca 70% av läsarna att Ringholm hade rätt, att polisen är slö.

Han är ju vice stadsminister och därmed minister över ministrarna wink.gif unsure.gif och dessutom har han varit finansminister under de åren när det skurits ner som kraftigast, och därmed indirekt ansvarig för hur det ser ut wink.gif
och de där undersökningarna som speciellt afronbladet gör är ju inte riktigt seriösa wink.gif först skriver de något negativt och sedan ställer de en vinklad fråga om just det negativa de skrivit om wink.gif wacko.gif
krister
Reserv
I dagens lokaltidning står att läsa:

Docenten i straffrätt Josef Zila anser att TV 4:as inspelning av vice stadsminister Bosse Ringholms samtal med en medarbetare strider mot lagen.
- Enligt min uppfattning rör det sig om olovlig avlyssning, säger Zila.
Straffet kan bli fängelse i upp till två år.
När Ringholm efter en intervju trodde att telefonluren lagts på fortsatte TV 4 banda. Tittarna kunde sedan höra att poliser "är så jävla slöa". Han kalade även en polis för "idiot".

Alla måste juh få ha en egen privat åsikt, det här va´juh inget som han officiellt sagt, han har varit korrekt och diplomatisk i sina uttalanden som vart officiella. Ni som tycker att Bosse gjorde fel som har en åsikt, tycker ni att alla politiker ska hjärntvättas före valen också? Så det här inte kan hända, att nån har en egen åsikt?
silos
Bosse R,är nog som de flesta av oss:säger en sak öppet när andra hör och en helt annan sak när de tänker tysta,eller när luren är lagd på.
Han är bara mänsklig tycker jag.
KURT
DN konstaterar att polisens budget har ökat, brotten har minskat, men polisens uppklarningsprocent har minskat! Och RPS statistik över antalet poliser visar också att det inte har blivit mindre med poliser.


När en värdetransport rånades i Rosersberg (mellan Stockholm och Arlanda) i går så ingrep en restaurangägare och en renhållningsarbetare, det tog 30 min innan polisen kom.
*Felix matte*
Om inspelningen var olaglig eller inte... det tycker jag är helt ointressant.
Bosse Ringholm uttalade sig så nedlåtande, kränkande om en yrkeskår och speciellt ...Kommissarie Ingemar Hummer på rikspolisstyrelsen... som hade uttalat sig om antalet spelautomater. (även om han inte nämnde honom vid namn)

Är man vice statsminister och har den inställningen till landets poliskår... det är bara att beklaga. Han är ansvarig för hur det fungerar.
kristerh
CITAT (Reserv @ 21-09-2005, 10:45)
Ni som tycker att Bosse gjorde fel som har en åsikt, tycker ni att alla politiker ska hjärntvättas före valen också? Så det här inte kan hända, att nån har en egen åsikt?

Nja hjärntvätta är väl att ta i wink.gif men om en toppolitiker driver en linje som politiker borde man väl kunna förutsätta att han tycker så privat oxså wink.gif
inte undra på att det ser ut som det gör ibland när politikerna driver en sak som de inte tror på själva wink.gif man borde kunna stå för vad man säger och det gäller inte bara politiker.
krister
Reserv
CITAT (kristerh @ 21-09-2005, 11:23)
CITAT (Reserv @ 21-09-2005, 10:45)
Ni som tycker att Bosse gjorde fel som har en åsikt, tycker ni att alla politiker ska hjärntvättas före valen också? Så det här inte kan hända, att nån har en egen åsikt?

Nja hjärntvätta är väl att ta i wink.gif men om en toppolitiker driver en linje som politiker borde man väl kunna förutsätta att han tycker så privat oxså wink.gif
inte undra på att det ser ut som det gör ibland när politikerna driver en sak som de inte tror på själva wink.gif man borde kunna stå för vad man säger och det gäller inte bara politiker.
krister

Nu tror juh inte jag då att "slöa inkompetenta poliser" är en sån jättegrej inom politiken, det finns inget parti som är 100% rätt i alla sakfrågor. Att ha en alldeles egen privat åsikt är en rättighet oavsett vilket yrke man har, det finns juh präster som super och dänger upp frun sin, det anser jag va´mycket värre yrkesbrott i såna fall.
*Felix matte*
En dumhet rättfärdigar inte en annan. wacko.gif
kristerh
Men Reserv; översätt det till privatlivet; om någon säger en sak till dig privat och du senare får reda på att han/hon menade något helt annat helt tvärt om mot vad den sade till dig, vad tycker du om en sådan person wink.gif jag kallar det oärligt och sätter en stämpel på den personen som opålitlig, men det kanske är ok för dig?
krister
Reserv
CITAT (kristerh @ 21-09-2005, 11:43)
Men Reserv; översätt det till privatlivet; om någon säger en sak till dig privat och du senare får reda på att han/hon menade något helt annat helt tvärt om mot vad den sade till dig, vad tycker du om en sådan person wink.gif jag kallar det oärligt och sätter en stämpel på den personen som opålitlig, men det kanske är ok för dig?
krister

Det har inte med opålitlighet att göra, han får inte säga offentligt vad han tycker, är det bättre det? Att ljuga anser jag inte va´okay, men att sköta sitt jobb som han ska, och det har han juh gjort, ha sa inget om polisernas lathet offentligt.
LadyG
"Kommissarie Ingemar Hummer på rikspolisstyrelsen berättar i ett TV4-inslag, som Bosse Ringholm skulle kommentera, att det finns 3 000 illegala spelautomater i Sverige. Det retade upp vice statsministern - rejält.
- Han vet ju inte ett dugg, va! Han kan ju lika gärna säga 30 000. Han vet inte, den här polisen! Men det är alltså en idiot till polis som är anställd någonstans i polisorganisationen, i Stockholm (ohörbart), som i stället för att jaga de här och sätta åt dem, sitter och spekulerar och ringer medierna och för vidare uppgifter som han inte kan bekräfta, säger Bosse Ringholm på TV4:s ljudinspelning.

Men Ingemar Hummers kommentarer i tv-inslaget bygger inte på spekulation. Uppgiften om antalet illegala spelautomater, som han hänvisar till, kommer från en kartläggning som lotteriinspektionen gjorde 2003 - på uppdrag av dåvarande finansministern Bosse Ringholm."

Saxat från Expressen.

Jag tycker Ringholm borde skämmas.
kristerh
CITAT (Reserv @ 21-09-2005, 12:13)
Det har inte med opålitlighet att göra, han får inte säga offentligt vad han tycker, är det bättre det?

vem har sagt det? klart en politiker kan säga vad han tycker,
jag tror nog att de skulle få fler väljare om de inte ljög för folket.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon