Chrihanna
Läser ni "odlare" mycket? Jag gillar böcker som skildrar personer som levt på riktigt, typ memoarer och liknande.

Just nu läser jag "En blomma i afrikas öken" av Waris Dirie (är osäker på stavningen), väldigt intressant och bitvis oerhört gripande.

Har ni några "sanna" godingar att tipsa om?
Sulawesii
Mitt tips är delvis sant, delvis påhittat, men alla gånger intressant: Blonde av Joyce Carol Oates. Om Marilyn Monroe.
Björken
Mitt tips är fortsättningen på Ökenblomman jag tror den heter Ökenblommans återkomst, handlar om när hon gör ett besök i sin hemby efter flera år som firad fotomodell
Sedan har du ju Lisa Marklunds böcker Gömda och Asyl och jag tror det ska ha kommit en fortsättning på de två böckerna. Mycket bra men stor risk att man blir lite förtvivlad.
Jan Guillos bok Onskan är verkligen läsvärd handlar om hans ungdomsår.
pejori
läser just nu lasermannen en historia om sverige.
tänkvärd bok om en förövares liv. wub.gif
ninnisky
Den har visserligen något är på nacken men klart läsvärd:

"Glöm att ni har en dotter" - av Sandra Gregory. Hon berättar om sin drogsmuggling och sin tid i fängelse i Thailand och England.

Just nu läser jag resehandböcker..... inför en resa till Venezuela wub.gif wub.gif
Hannele
CITAT (Chrihanna @ 21-09-2005, 19:29)
Jag gillar böcker som skildrar personer som levt på riktigt

Har du läst Marianne Ahrnes böcker? Hon har gjort bra filmer också.
Castea
"Att åter se dig" av Betty Schimmel tyckte jag om att läsa. Handlar om ett ungt par som kommer isär p g a andra världskriget, men som ses av en slump igen på ålderns höst. Fint berättad sann historia.
estet
Då säger jag bara...
"Den vita massajen" av Corinne Hofmann. Handlar om en schweizisk kvinna som blir kär i en massaj på en semester med sin fästman. Kulturkrockar, passion och fysiska umbäranden...

Plus fortsättningen, "Den vita massajens dotter".
Betty
Ett par böcker som väcker starka känslor; Liza Marklunds Gömda och Asyl
pisanggoreng
"Räddningens öar" av Henri Papillon Charrière.
Latmask
Som ovan vill jag tipsa om Gömda och Asyl och Blonde. De är riktigt bra.

Sen vill jag även tipsa om "Inte som andra döttrar" av Deborah Spungen och "Pojken som kallades Det"-serien.

Jag borde ha hur mycket som helst att tipsa om här egentligen för det är vad jag helst läser. Kanske återkommer om jag kommer på fler bra.
Rossi
En bok som jag har hemma men som jag inte har hunnit läsa än är Leila av Alexandra Cavelius. Så här beskrivs boken på AdLibris:

"Leila överlevde mardrömmen: två år i koncentrationsläger och på en soldatbordell under kriget i det forna Jugoslavien. Vid sexton års ålder blev hon en av de tiotusentals kvinnor på Balkan som våldtogs och torterades som ett led i militärernas krigföring.
I dag är Leila 25 år. Hon blir aldrig av med ärren efter de fasansfulla upplevelserna under krigsåren. Ändå har hon mod att stå upp och berätta för omvärlden om det hon blivit utsatt för, i hopp om att de skyldiga en dag ska ställas till svars. "
mulle
En gammal klassiker för alla som älskar Italien och kultur är "Boken om San Michele" av Axel Munthe. Jag ska själv läsa om den i vinter.
Mulle
Gillan
Jag är lite osäker på om det är romaner
med historisk anknytning ni menar eller om
det enbart ska vara rent memoariskt?

Här kommer i alla fall två romaner med historisk
anknytning som jag tycker är minnesvärda.

Sinuhe Egyptiern av Mika Waltari
och Påven Johanna av Donna Woolfolk Cross.

Det är bara några av många böcker som för alltid
sitter kvar inom en smile.gif /Evgeni
Linda_A
jag skulle vilja rekommendera spökflickan av Torey Hayden. Och de andra böckerna som hon har skrivit.


Torey Hayden
Ralf
CITAT (Chrihanna @ 21-09-2005, 19:29)
Just nu läser jag "En blomma i afrikas öken" av Waris Dirie (är osäker på stavningen), väldigt intressant och bitvis oerhört gripande.

Den här handlar om samma grej, annan tjej, men är dels intressantare och mkt bättre skriven: SLAV
Waris Dirie kännds som om den var skriven av en skvallerjournalist. Jag har även läst fortsättningen.
violina
Inte som andra döttrar av Deborah Spungen. Jättebra, längesedan jag läste den. Ska nog ta den en gång till. Mamman till en schizofren dotter berättar om en minst sagt tuff tillvaro.
Red dog - De Bernières om en hund i Australien
Och alla böcker av James Herriot. Kan se alla hans vedermödor framför mig när han sitter fast med armen inne i en dräktig ko klockan fyra på morgonen mitt i smällkalla vintern i ett dragigt stall. Hade gärna sett en repris av den serien på TV. smile.gif
Biggan_
Jag började läsa "Ro utan åror" av Ulla-Carin Lindquist, men jag har inte klarat av att läsa hela. Den är så fruktansvärt gripande och jag har "lätt" till tårar, så jag har lagt den till sidan så länge, så får jag se sen om jag kan läsa ut den.
pisanggoreng
CITAT (Evgeni @ 22-09-2005, 08:48)
Sinuhe Egyptiern av Mika Waltari

Oja, den är bra! (Den måste jag läsa om snart; det var länge sen.)

Fortsättningen på den är också underbar, men jag kommer inte ihåg vad den heter just nu.
pisanggoreng
"Mikael Ludenfot" och "Mikael el-Hakim" heter uppföljarna...! smile.gif
Chrihanna
Åh vad många bra tips! Vad glad jag blir!

En bok som jag själv känner att jag vill tipsa om det är "Till kanten av himlen" av Anhua Gao. Handlar om en flicka som växer upp i det maoistiska Kina, hur det var, och hur hon tillslut kom därifrån. Jag har fått en helt annan bild av Kina sedan dess.

Jag håller med Birgitta P; Ro utan åror av Ulla Carin Lindquist, den är så otroligt gripande. Man gråter floder....
Biggan_
Fler tips! "Den tusende gången" handlar om en flicka som har blivit sexuellt utnyttjad av sin far, liksom flickan i "Bakom stängda dörrar"som dessutom födde barn som var faderns. Serien om "Pojken som kallades det" är också läsvärd tycker jag. Jag har också läst "Levande bränd" som handlar om hedersmord. Läsvärda alla!
Latmask
Sarah av JT LeRoy (tror jag) har jag läst. Jag minns att jag tyckte om den efter att jag läst den, man blir skakad av hur barn kan uppfatta en onormal värld och det blir deras normalitet.

Det handlar om en liten pojke som växer upp med sin mamma som är "lastbilshora". Hon prostituerar sig från ett cafe till förbiåkande lastbilschaufförer. Den lilla pojken blir utnyttjad ibland och växer upp till att intressera sig för att klä sig i kvinnokläder.

Allt är bara så tragiskt, men författaren framställer det inte så. Han framställer det som om det är normalitet, vilket gör det hela ännu mer tragiskt. Att skriva boken var en del i hans terapi som tonåring.
Latmask
Bara en till...

Mitt förbjudna ansikte av Latifa. Det handlar om en muslimsk tonårsflicka och hur hennes liv förändras efter att talibanregimen tar över makten i landet. Den var verkligen så himla bra och så himla chockerande om omskakande!!

Jag tyckte att det var skönt att läsa en beskrivning av talibanregimen ur ett muslimskt perspektiv. En flicka som vuxit upp under bra omständigheter i en lycklig familj och en mått av frihet som kanske inte skulle accepteras av svenska ungdomar men som hon var fullt nöjd och trivdes med, till att från en dag till en annan vara tvungen att ställa om hela sitt liv och sin livsstil och bli totalt kontrollerad. Att västvärldens människor beskriver talibanregimen är inte lika trovärdligt och lika träffande och bra som denna bok var. För i den förstår man verkligen hur hemskt det är...
stina
Borton ljus och mörker av Lotta Thell där hon berättar om sitt liv som heroinist.

Anhörig av Katerina Janouch om hur det är att leva som anhörig till en alkoholist.

/Stina
SannaLasso
Jag läser nästan uteslutande om "riktiga" människor och händelser. Och jag läser om en del böcker också! Ett tag läste jag hela Fogelströms Stockholmssvit inför varje val. Beckböckerna, orginalen från 70-talet alltså, har jag också läst många gånger. En fantastisk bok om Edith Piaff som hennes syster har skrivit har jag också läst om flera gånger.

Just nu ligger två böcker vid sängen: Lasermannen och en om Henrik VIII och hans hustrur.
heid-o
Anbefaler "Tirsdager med Morrie" av Mitch Albom (også om ALS). Nydelig bok.
estet
"Flyga drake: en skakande berättelse om en pojke i Afghanistan" Khaled Hosseini. Om vänskap, svek och lojalitet, banden mellan söner och fäder.

"Göran Kropp 8000 plus" David Lagerkrantz. Handlar om hans äventyr att cykla till Nepal och klättra upp på Mount Everest och sen cykla hem igen...pust.

"Den ende som kom undan" Chris Ryan. En grupp soldater i Kuwaitkriget blir tillfångatagna utom författaren själv. Han lyckas ensam fly ut ur landet.

"Bravo två noll" Andy McNab. Denne författare ingick i samma grupp (som ovan) som blev tillfångatagna i Kuwaitkriget. De förs till Bagdad där tortyr väntar....Fruktansvärt spännande.

"Skinnarmo, ensam mot Sydpolen" Ola Skinnarmo & Johan Tell. Strapatsrik berättelse med många roliga historier.


Det var några till, gillar också såna här verklighetsböcker.
Håller fullständigt med om "Papillon" och "Inte som andra döttrar" vilka jag läst två gånger. smile.gif
"Ro utan åror" har jag också läst, hemskt öde.
lisselbo
Boken "Sålda", kommer inte ihåg författarens namn.
Handlar om två flickor i England som blir sålda av sin pappa och förda till hans hemland Iran eller var det Irak?
Pinsamt wink.gif, kommer inte riktigt ihåg men bra var den.
Har även läst Pojken serien som var bra den också.
Gillan
CITAT (pisanggoreng @ 22-09-2005, 18:33)
"Mikael Ludenfot" och "Mikael el-Hakim" heter uppföljarna...! smile.gif

Kan bara hålla med smile.gif
Chrihanna
Åh vad många det är som delar mitt intresse! Nu har jag fått massa uppslag till böcker jag kan önska mig i julklapp! Tackar för alla tips!

Evgeni tipsade om Påven johanna och jag kan bara instämma där, rekommenderas!
amaira
CITAT (heid-o @ 22-09-2005, 21:53)
Anbefaler "Tirsdager med Morrie" av Mitch Albom (også om ALS). Nydelig bok.

"Tisdagarna med Morrie" är en bra bok.

Sedan har jag nog lite äldre böcker, bara, att "rekommendera".

En handlar om Benazir Butho (skriven av henne själv) under den tid hon var premiärminister i Pakistan. Den är sanslöst bra, tyckte jag då jag läste den i alla fall.
Men, hon blev ju avsatt, och hela landet "gick tillbaka" igen, sedan. Synd. Och Benazir har väl blivit smutskastad så hon inte har någon heder kvar mad.gif .


En annan bok är "Jag, NN (konstigt namn jaginte minns) - piratdrottningen" tror jag den hette. Oerhört gripande! Om ett annorlunda kvinnoöde i ett land där kvinnor är utan makt. Hon fick hjälp med att skriva boken, eftersom hon själv är analfabet.


Sedan finns boken av/om Anne West, som var/är dotter till en seriemördare. Henes far och styvmor tog livet av hennes riktiga mamma, hennes syskon, och många andra, + sexuella övergrepp. En gripande bok om fruktansvärda händelser.


Detta är nog de "självbiografiska" böckerna som gripit mig mest, som just handlar om självupplevda hemskheter.


Även Livläkarens besök är en bok i samma genre, skriven av P-O Enqvist. Den läste jag i våras, och den är sanslöst bra! Men otäck. Om hur en dansk regent redan som barn skräms in i sinnessjukdom av dem som vill ha makten via honom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon