Full version: Dags för höstblot
Gossen Ruda
Det är höstdagjämning idag. Solen steg upp över horisonten i morse som en stor apelsin.
amaira
Höstblot? Jahapp, då käkar vi häst då biggrin.gif .

Bon apetit! rolleyes.gif
Berith
CITAT (Gossen Ruda @ 23-09-2005, 08:10)
Solen steg upp över horisonten i morse som en stor apelsin.

Bild Ruda! Jag vill se bild! ohmy.gif rolleyes.gif wub.gif
wolkenkrabber
was ist das höstblot?

aldrig hört talas om det :S
Rossi
CITAT (wolkenkrabber @ 23-09-2005, 13:07)
was ist das höstblot?

aldrig hört talas om det :S

Ich auch nicht! huh.gif
Betty
Aber wissen sie nicht??? Höstblot, ett blot som firades i mitten av oktober för att få lycka under det kommande året. Ett annat namn på blotet är alvablot. laugh.gif
Jejja
Höstblot och alvablot är väl inte samma sak... Höstblot är väl mer som skördefest och alvablot mer "allhelgona"-firande där man hyllar döda förfäder.

Om man inte hänger sig åt asatron kan man istället fira mabon enligt wicca-tron. Fast oavsett om mna kallar det skördefest, höstblot eller mabon är det ju samma firande, med väldigt små skillnader...
lavendel2
Hej! tongue.gif
Kollade lite snabbt på nätet...så jag kanske inte förstått riktigt!
Men jag fick uppfattningen att Mabot firas vid höstdagjämningen och det är en gammal keltisk(numera antagligen wiccansk) högtid.
Alvablotet firas ungefär vid Mårtensmäss enligt asatron!
Men båda verkar vara nån sorts skördehögtid där man hyllar årsväxten!
Pirum
Ja, det finns nog skördefester i alla kulturer. Vad de sen kallas beror väl på rådande mode smile.gif

Själv klarar jag mig utan att blota något, men jag rekommenderar alla som är intresserade av äpplen och bor i närheten av Göteborg att besöka botaniska trädgården, som idag (eller imorgon?) inviger sin äppelvecka smile.gif
Äppelskörden är en av höstens höjdpunkter för mig.
Reserv
Betty har rätt, höstblotet firades i mitten av Oktober och kallades även för alvablot. wub.gif

höstblot - Alvablot
Jejja
Vem som har rätt eller fel kan säkert diskuteras i det oändliga, och säkerligen finns flera olika teorier om hur det hela gick till på vikigatiden.

Så här säger Gimle ( Nordiskt nätverk för forn sed) om blot:
"Kalenderbundna blot hålls i samband med årshögtiderna. Några exempel på sådana årsblot är disablot i februari-mars, segerblot vid vårdagjämningen, vårblot i maj, midsommarblot vid sommarsolståndet, skördeblotet i samband med skörden, höstblot vid höstdagjämningen, alvablot vid allhelgona, och julblot vid vintersolståndet. Blotens mening och innebörd skiljer sig åt. De flesta utför också mindre organiserade blot i enskildhet eller tillsammans med familjen."

Och så här säger de om alvablot:
"Blot som har sitt fokus på döden, den avtagande kraften och den fallande rörelsen. Oftast med högtidlighållande av minnet efter förfäder/mödrar.
Tidens övervakerskor och utrönare, nornorna Urd, Verdandi och Skuld bjuds in till blotet. I vissa sammanhang även Odin och Freja, för sitt samröre med dödens krafter. Alvablotet hålls på senhösten, ofta i första veckan i november, vilket sammanfaller med Allhelgonahelgen."
lavendel2
Tack för informationen,Jejja!! tongue.gif
Det är alltid kul att få veta mer om vad vi en gång trodde på...även om jag känner mej mer besläktad med det keltiska än med den nordiska asatron!
Lavendel
Betty
CITAT (Jejja @ 23-09-2005, 16:28)
Vem som har rätt eller fel kan säkert diskuteras i det oändliga,

Eller så kan vi bryta arm om saken! Kommer du över på en match? laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Ophelia
Tja jag ska offra lite till helgen. Lite gris och kossa i form av filéer smile.gif smile.gif
Jejja
CITAT (Betty @ 23-09-2005, 17:31)
Eller så kan vi bryta arm om saken! Kommer du över på en match? laugh.gif  :lol:  :lol:

Passa dig, jag kanske tar dig på orden... Och då du... mad.gif
tongue.gif laugh.gif

Eller så kan vi slå vad om saken, vad säger du om 2,50?
*Felix matte*
Höstblot verkar vara kul... jag skrev in ordet på Google och valde bilder biggrin.gif
Carex
Suck, jag missar alltid dessa högtider...
Tycker det är roligt att missas gamla årstidshögtider och kanske ordna en liten fest för de närmaste vännerna. Få bli till midvinterblotet istället då;)
Betty
CITAT (Jejja @ 23-09-2005, 19:01)
CITAT (Betty @ 23-09-2005, 17:31)
Eller så kan vi bryta arm om saken! Kommer du över på en match? laugh.gif  laugh.gif  laugh.gif

Passa dig, jag kanske tar dig på orden... Och då du... mad.gif
tongue.gif laugh.gif

Eller så kan vi slå vad om saken, vad säger du om 2,50?

OK, vi kör på 2:50 som vanligt! biggrin.gif
Har för mig att jag är skyldig dig 17:50 sen förrut... stämmer det? laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon