Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6
Ina
Brevet nedan har jag skickat till Ingemar nyss och med risk för att bli nedsablad lägger jag ut det även här... Jag kommer inte att ge några som helst vidare svar i denna tråden för jag har redan sagt allt jag vill säga i brevet. Om folk vill kasta skit så är det upp till dom själva...

Hej Ingemar!

Allra först vill jag gnälla av mej, dels för att det behövs och dels för att jag vill ge en bild av hur jag känner för odlas diskussionsforum som det har blivit. Jag tycker att jag är en ganska sansad person som inte tar illa vid mej eller brusar upp i första taget och odlaforumet var förut ett ställe där jag kände att jag kunde säga det jag ville utan att vara rädd för att bli påhoppad. Så är det inte längre och jag saknar den ”gamla andan”…

Jag vill kunna vara här utan att må dåligt!
Jag vill kunna gå in här utan att vara tvungen att undvika vissa avdelningar, trådar eller vissa användares inlägg!
Jag vill kunna svara på vilka frågor som helst eller kunna hänvisa folk till att söka utan att riskera att bli utskälld och beskylld för att vara "forumpolis" eller få frågan "Är det du som bestämmer här, eller?"
Jag vill slippa se insinuanta signaturer som är snudd på kränkande!

Kan inte ansvariga för stället se till att trådar på fel plats flyttas så att vi användare slipper skäll när vi försöker upplysa om var frågan är mest lämplig att ställa.
Kan ni inte se till att folk som börjar skälla på varandra på ett icke konstruktivt sätt ombeds att sluta.

Varför har ni överhuvudtaget en policy om det inte finns någon som ser till att de allra mest elementära delarna i den följs?
Jag kanske har missförstått förresten – är det så att det är vi användare på forumet som är ansvariga för att jaga folk som beskyller andra för att vara trångsynta mobbare som förstör forumet?



Nu har jag gnällt färdigt och kommer till den mer konstruktiva avdelningen i brevet! ohmy.gif)

Skaffa en eller flera moderatorer!
Till Småprat i Allmänt forum kanske det behövs flera moderatorer med tanke på tonen i många inlägg där det senaste. Det övriga avdelningarna kanske kan hanteras på så vis att en moderator har hand om några stycken avdelningar – det är mest ”trådflyttarjobb” som behövs där.

Gör er forumpolicy tydligare!
Som det nu är så är det ibland svårt att veta var gränsen för hur man får bete sej går. Policyn som den ser ut idag är en bra grund, men utan förtydliganden så blir den ganska ”tandlös” när folk börjar kasta skit omkring sej.

Ett bra sätt att göra policyn tydligare är att dela upp den i avdelningar. Undvik kanslisvenska och var konkret med vad som inte är ok språk och beteende på Odlas forum.

Tala även om i policyn att en användare som inte följer policyn kommer att stängas av efter ett specificerat antal varningar. Som det är nu står inte det med i policyn – detta är något jag finner underligt.

Policyn bör även finnas tillgänglig på fler ställen än när man ska registrera en ny användare. Som det nu är vet många av era registrerade användare inte om att den finns eller var men kan hitta den.

Gör klart att användarna har en stor och viktig uppgift i att hålla forumet levande och på en trevlig nivå. Detta bör göras genom att uppmärksamma moderatorn för avdelningen med det snaraste. Ingen användare ska behöva känna sej ansvarig för att tillrättavisa andra via PM eller öppet i trådar.

Lägg en ”nål” i varje avdelning!
I varje avdelning bör det finnas ett fast inlägg med förtydligande om vad som är ”rätt” saker att ta upp i respektive avdelning. Klart och enkelt språk även här och ett klargörande på varje ställe att trådar som är ”off-topic” kommer att flyttas till en avdelning där den hör hemma.


Jag tror att både ni som driver odla.nu och vi användare har en del att vinna på att skapa lite mer struktur. Något som du säkert vet är att flera användare har slutat skriva och/eller vara på odlas forum på grund av att de vantrivts där. Detta är ju något som knappast gagnar vare sej Odlas ekonomi eller den kunskapsbank som Odlas forum är. Ni kanske inte förlorar många kunder på detta viset men ni gör det, både nuvarande och presumtiva.

Jag är allvarligt upprörd över hur forumet har fått "förfalla". Jag har vart där såpass länge nu och har trivts så bra att jag inte vill lämna utan att ha gjort ett försök att göra nåt åt det hela. Att gå till Odlas forum har varit som att träffa vänner under avslappnade former. Jag föredrog Odlas forum framför Allt om Trädgårds på grund av det gemyt som fanns där och har talat med ganska många som har hållit med. Jag har även talat med människor som tycker att Odlas forum är för ostrukturerat. Jag hoppas och tror att gemytet skulle gå att återfå om det blev lite tydligare riktlinjer och att även sådana som tidigare upplevt det som rörigt skulle se Odla som mer attraktivt då.

Jag hoppas att du och dina kollegor redan egentligen vet allt det jag har skrivit och att ni om ni väljer att inte göra något åt problemen på diskussionsforumet har mycket goda skäl för att avstå.
Fenja
Det bästa inlägget på flera månader!! Håller med dig i precis allt du säger. Jag hoppas att ALLA som också håller med vill skriva i denna tråd så att det kan bli ett handlingsunderlag för Ingemar.
Kanon Ina!!
Mvh
Fenja
*Felix matte*
Håller absolut med!
Pirum
(Inas inlägg var välformulerat, jag håller med om det mesta)

Jag tycker att forumet funkar rätt vettigt, och att de flesta som skriver är just rätt vettiga. Varje gång det tar hus i helvete och folk säger att forumet är si eller så, så kliar jag mig i roten och undrar "va, vad är det som har hänt?". Jag tycker inte det är så mycket bråk här egentligen, det är mer bråk om att det är bråk.

Men det kanske är en indikation på att jag är van vid forum där folk är mer ohyfsade, skriver sämre, och bråkar mer smile.gif Och att eftersom jag inte ser problemet så kanske jag är en del av det blink.gif

Jag tycker att odla är ett jättebra forum. Tycker uppdelningarna funkar bra. Att det sen blir så att åsikter går på tvärs när det diskuteras politik, det är självklart. Tycker inte det varit så mycket personangrepp här, men det är givetvis jättetrist när folk känner sig illa till mods när de ska läsa här. Fast jag förstår inte riktigt hur man ska lösa det problemet, fler moderatorer kanske är bra, men min erfarenhet från moderering är att folk bara blir ÄNNU argare av det, och bråkar än mer smile.gif

Kan ju tillägga att jag inte är speciellt hårdhudad "tuffing", jag är tämligen konfliktskygg och aningen blyg smile.gif
wolkenkrabber
ett ypperligen bra inlägg!!

jag håller med till punkt och pricka!

det här är det ända forumet jag känner till där jag bara vet av en moderator, normalt är det flera per sektion.


Du är en riddare i nöden Ina, många hade nog inte vågat skriva det inlägget du nyss skrev!! smile.gif
Fialotta
Jag kan hålla med om fler moddar här...ser att det är nån som fått spel i en seriös avd. så får det inte vara...men däremot tycker jag att humorn och lite skratt i nya småprat är helt på sin plats...är det nåt tjafs nånstans är det ju bara att hålla sig därifrån...inge svårt.
Reserv
CITAT (maudan @ 23-09-2005, 14:46)
Jag kan hålla med om fler moddar här...ser att det är nån som fått spel i en seriös avd. så får det inte vara...men däremot tycker jag att humorn och lite skratt i nya småprat är helt på sin plats...är det nåt tjafs nånstans är det ju bara att hålla sig därifrån...inge svårt.

Maudan, "seriös avdelning"???? blink.gif Så det vi håller till på, där vi alla kan få oss ett garv (om vi nu har den humorn, kanske ska tilläggas), skulle det va´en "oseriös" avdelning? unsure.gif huh.gif sad.gif
Rossi
Jag tycker inte att det är så mycket tjafstrådar i Småprat. Det mesta tjafset blir ibland i sådana här trådar där man väcker den björn som sover om ni förstår vad jag menar. (Inget ont menat om dig här Ina - du tillhör inte de provocerande.)

Tvärtom tycker jag att det ofta är väldigt glatt och trevligt på Småprat.
lavendel2
CITAT (Ina @ 23-09-2005, 14:21)
Lägg en ”nål” i varje avdelning!
I varje avdelning bör det finnas ett fast inlägg med förtydligande om vad som är ”rätt” saker att ta upp i respektive avdelning. Klart och enkelt språk även här och ett klargörande på varje ställe att trådar som är ”off-topic” kommer att flyttas till en avdelning där den hör hemma.


Jag tror att både ni som driver odla.nu och vi användare har en del att vinna på att skapa lite mer struktur. Något som du säkert vet är att flera användare har slutat skriva och/eller vara på odlas forum på grund av att de vantrivts där. Detta är ju något som knappast gagnar vare sej Odlas ekonomi eller den kunskapsbank som Odlas forum är. Ni kanske inte förlorar många kunder på detta viset men ni gör det, både nuvarande och presumtiva.

Jag är allvarligt upprörd över hur forumet har fått "förfalla". Jag har vart där såpass länge nu och har trivts så bra att jag inte vill lämna utan att ha gjort ett försök att göra nåt åt det hela. Att gå till Odlas forum har varit som att träffa vänner under avslappnade former. Jag föredrog Odlas forum framför Allt om Trädgårds på grund av det gemyt som fanns där och har talat med ganska många som har hållit med. Jag har även talat med människor som tycker att Odlas forum är för ostrukturerat. Jag hoppas och tror att gemytet skulle gå att återfå om det blev lite tydligare riktlinjer och att även sådana som tidigare upplevt det som rörigt skulle se Odla som mer attraktivt då.

Jag hoppas att du och dina kollegor redan egentligen vet allt det jag har skrivit och att ni om ni väljer att inte göra något åt problemen på diskussionsforumet har mycket goda skäl för att avstå.

Och nu blir jag... som inte brukar bry mej så mycket...jävligt irriterad!!!!
Vad spelar det för roll om nån råkar fråga om saker på fel ställe....eller om tråden börjar spåra ur!!
Hur kan man ta detta så allvarligt.. för mej är det avkoppling på ett intressant forum...med många goda råd..och en hel del skratt...och en del saker jag irriterar mej på...men om det ska finnas pekpinnar för vad som är lämpligt under varje rubrik...så känns det inte okey!
Lavendel
Fialotta
CITAT (Reserv @ 23-09-2005, 14:49)
CITAT (maudan @ 23-09-2005, 14:46)
Jag kan hålla med om fler moddar här...ser att det är nån som fått spel i en seriös avd. så får det inte vara...men däremot tycker jag att humorn och lite skratt  i nya småprat är helt på sin plats...är det nåt tjafs nånstans är det ju bara att hålla sig därifrån...inge svårt.

Maudan, "seriös avdelning"???? blink.gif Så det vi håller till på, där vi alla kan få oss ett garv (om vi nu har den humorn, kanske ska tilläggas), skulle det va´en "oseriös" avdelning? unsure.gif huh.gif sad.gif

Nämen....så menade jag ju inte såklart rolleyes.gif Sorry...du vet vad jag menar...tror jag rolleyes.gif
Reserv
CITAT (Rossi @ 23-09-2005, 14:49)
(Inget ont menat om dig här Ina - du tillhör inte de provocerande.)

Nej fasen heller, jag har nog inte ens sett Ina som skribent tror jag, hon kanske inte skriver så ofta/mycket. Tanken med inlägget va´säkert bra, men det är juh egentligen direkt klagomål till foruminnehavarna, som inte är en, det är väl två i alla fall? Ingemar och Göran?
carol
CITAT (Reserv @ 23-09-2005, 14:52)
CITAT (Rossi @ 23-09-2005, 14:49)
(Inget ont menat om dig här Ina - du tillhör inte de provocerande.)

Nej fasen heller, jag har nog inte ens sett Ina som skribent tror jag, hon kanske inte skriver så ofta/mycket. Tanken med inlägget va´säkert bra, men det är juh egentligen direkt klagomål till foruminnehavarna, som inte är en, det är väl två i alla fall? Ingemar och Göran?

Kolla antal inlägg på ina... hon har varit väldigt aktiv, iaf vad jag minns så har jag sett mycket av henne .
Rossi
2,1 inlägg per dag.
Reserv
Ina är nog diskretare i sin framtoning än jag huh.gif Men jag har aldrig haft nån anledning att bli irriterad på det hon skrivit wub.gif
Rossi
CITAT (Reserv @ 23-09-2005, 15:07)
Ina är nog diskretare i sin framtoning än jag huh.gif Men jag har aldrig haft nån anledning att bli irriterad på det hon skrivit wub.gif

Håller med i båda påståendena! laugh.gif
Pirum
Småprat för mig = som att sitta på café och tjôta med varandra. Ibland snackar man om vilken glass som är bäst, eller om bensinpriset är för högt, eller så snackar man om vilken film man såg igår. Och ibland snackar man om världsproblem. Ibland om personliga saker.

Det ena behöver inte vara mer seriöst än det andra. Men man diskuterar på ett ganska lättsamt sätt, kanske skämtar, och givetvis ska man ha samma hyfs här på internet-småprat som man i "verkligheten" har på café-småprat.
Om man inte tycker om diskussionen vid ett café-bord, så kanske man kan sätta sig vid nästa bord. Man behöver förhoppningsvis inte byta café smile.gif
Men, för att dra den här erbarmliga liknelsen än längre, jag förstår att en del upplever det som att de byter bord, och sen kommer "fridstöraren" till detta bord också. "Fridstöraren" kanske går till alla bord i caféet och håller låda. Detta är givetvis plågsamt för den som störs av det. Men samtidigt kan man ju inte vänta sig att alltid sitta runt samma bord och mysa med samma gamla polare, då kanske man borde sitta i köket hos nån istället. smile.gif
mulle
CITAT (lavendel2 @ 23-09-2005, 14:50)
Vad spelar det för roll om nån råkar fråga om saker på fel ställe....eller om tråden börjar spåra ur!!
Hur kan man ta detta så allvarligt..  för mej är det avkoppling på ett  intressant forum...med många goda råd..och en hel del skratt...och en del saker jag irriterar mej på...men om det ska finnas pekpinnar för vad som är lämpligt under varje rubrik...så känns det inte okey!
Lavendel

Håller med.
Och, ärligt talat, jag fattar (som vanligt) inte klagomålen och jag håller inte med Ina.

Det här är ett unikt forum - på alla plan.
Att det leks och tjafsas och vimsas och munnhuggs och grälas och t.o.m. spårar totalt ur ibland ser jag faktiskt som underhållning.
Det är ju ändå kunskap och trädgård i första hand och en massa humor och värme som dominerar till 90 %.
Om inte t.o.m. 99%.
Det är då värmen och humorn försvinner som vi ska slå larm.
Då kommer åtminstone jag att skrika som en mistlur härifrån mina öar!

wub.gif

Mulle
Fenja
Om man betänker all kunskap som finns här, alla möjliga och omöjliga frågor som besvarats både en och flera gånger, så innehåller Odla en värdefull skatt. För att förvalta och göra all denna kunskap lättillgänglig så har forumet olika avdelningar. För att man lätt både ska kunna hitta och ställa sin fråga på rätt ställe. Och visst man kan söka på alla avdelningar, men om jag har problem med morotsflugor så är jag inte så intresserad av att få träffar på recept t ex.
Av samma skäl är det synd att trådar spårar ur, det är trist att börja läsa en tråd som är bra och sedan slutar med en massa trams.
Om det nu vore så att det inte spelar någon roll var man ställer frågor eller var man tramsar så tror jag inte att forumet ens skulle vara uppbyggt i olika avdelningar...

Ina har gjort lite drygt 2200 inlägg under sin tid som medlem sedan 2002-11-01, men knappt några i år... Jag antar att man kan dra den slutsatsen att det beror på allt som hon tar upp här i sitt inlägg.

Mvh
Fenja
birgitek
Inas förslag är bra........, om man vill ta död på ett levande forum.
Personligen tycker jag att "småptat" är precis som det skall vara , just en blandning av skämt, trams ,allvar. Hetsiga diskussioner, ibland käftande och en väldig frihet i ämnesval.
Att ett inlägg då och då hamnar på fel avdelning är väl inget att reta sej på, det är inte någon större sak.
Jag säger som jag sagt många gånger tidigare, hoppa över de inlägg som inte passar, allt kan inte passa alla och bör inte göra det heller.
Birgit Ek
Rossi
CITAT (birgitek @ 23-09-2005, 15:21)
Inas förslag är bra........, om man vill ta död på ett levande forum.
Personligen tycker jag att "småptat" är precis som det skall vara , just en blandning av skämt, trams ,allvar. Hetsiga diskussioner, ibland käftande och en väldig frihet i ämnesval.
Att ett inlägg då och då hamnar på fel avdelning är väl inget att reta sej på, det är inte någon större sak.
Jag säger som jag sagt många gånger tidigare, hoppa över de inlägg som inte passar, allt kan inte passa alla och bör inte göra det heller.
Birgit Ek

Just precis min mening också!
Reserv
Så många är det inte som ställer frågor i "fel" avdelning, hitar man inte svaret man söker så är det väl bara att fråga igen då, på så vis lär sig flera ännu mera. För inte tusan sitter jag och lusläser gamla inlägg sida upp och sida ner, men däremot så läser jag alla nytillkommna inlägg uppifrån och ner t.o.m. ogräs. Att jag inte skriver där nere så mycket nu är juh att jag vart mer eller mindre ombedd att återgå till småprat och hålla mig på mattan där. Övriga avdelningar verkade va´inpinkat revir, men jag kan hålla mig till småprat, jag klagar inte. wub.gif
kristerh
CITAT (Pirum @ 23-09-2005, 14:32)
Jag tycker att forumet funkar rätt vettigt, och att de flesta som skriver är just rätt vettiga. Varje gång det tar hus i helvete och folk säger att forumet är si eller så, så kliar jag mig i roten och undrar "va, vad är det som har hänt?". Jag tycker inte det är så mycket bråk här egentligen, det är mer bråk om att det är bråk.

Precis så tycker jag oxså, har funderat många gånger på vad som hänt wink.gif
ibland får man leta med lupp för att hitta det ev bråket unsure.gif wink.gif

Jag tycker inte att det skall vara för mycket pekpinnar på småpratet,
det blir lite tråkigt om allt skall regleras och styras för hårt, man får helt enkelt inse att alla inte tycker samma om allt, men man bör ju oxså tänka på hur man formulerar sig wink.gif det kan lätt bli lite "hårt" när man skriver, att föra en diskussion "live" är ju en sak, att föra en på ett forum en annan, där får man ju inte med tonfall o dyl.

Ina; jag saknar dina inlägg o vill att du stannar kvar wub.gif
krister
yenny
jag kan nog tycka att det är bra med lite ordning i de trädgårdsrelaterade avdelningarna... fast inte är det väl hela världen om nått kommer fel!?
Det är inte alltid så lätt att veta vart man skall ställa frågorna...
och inte behöver man påpeka för de som hamnat fel hela tiden heller.. alla är vi barn i början, det tar ett tag innan man lärs sej vart man ska skriva.

Fast i småprat tycker jag det få vara levande... man ska få prata om vad man vill..
Fast jag tycker inte att man på flit skall vara elaka mot varandra.. eller använda ett allt för ovårdat språk.. det är inge trevligt...

så tycker jag!
wolkenkrabber
jag tycker nog inte att hon verkar lika klagande som ni säger.

som jag förtår det vill hon bara ha flera moderatorer som kan då lägga felkomna inlägg till rätta så att ma inte hiter matrecept ibland krukväxterna eller hur ICA har blivigt en sämmtre affär i perenn avdelningen, och så att sådana inlägg som en viss forumit har gjot i småprat trägård skall försvinna så fort som möjligt och att personen i sig får sig en varning.


ibland räcker inte en eller två moderatorer till
birgitek
CITAT (Reserv @ 23-09-2005, 15:25)
Så många är det inte som ställer frågor i "fel" avdelning, hitar man inte svaret man söker så är det väl bara att fråga igen då, på så vis lär sig flera ännu mera. För inte tusan sitter jag och lusläser gamla inlägg sida upp och sida ner, men däremot så läser jag alla nytillkommna inlägg uppifrån och ner t.o.m. ogräs. Att jag inte skriver där nere så mycket nu är juh att jag vart mer eller mindre ombedd att återgå till småprat och hålla mig på mattan där. Övriga avdelningar verkade va´inpinkat revir, men jag kan hålla mig till småprat, jag klagar inte. wub.gif

Här håller jag med, har ställt lite frågor ibland i olika trädgårdsavdelningar, men fått väldigt få svar. Om det beror på att mina frågor var för enkla och dumma eller att jag inte är accepterad där vet jag inte. Det korta svaret "använd sökfunktionen" blir man ju inte glad av.
Birgit Ek
Reserv
CITAT (wolkenkrabber @ 23-09-2005, 15:38)
så att sådana inlägg som en viss forumit har gjot i småprat trägård skall försvinna så fort som möjligt och att personen i sig får sig en varning.


ibland räcker inte en eller två moderatorer till

Där håller jag med dig fullkomligt, men att överdriva om var frågor ställs, recept bland krukor? Det har jag ännu inte sett, några tar fel på krukväxter och krukodling ibland, det är väl inte hela världen heller. rolleyes.gif
pejori
vet inte riktigt vad det är som gjort att ina känner som hon gör wub.gif wub.gif
men hon har säkert sina skäl.
vill inte heller att du ska försvinna ina wub.gif wub.gif
jag behöver dej i krukväxter, med all den kunskap du har smile.gif smile.gif
inte bara där föresten utan på hela odla smile.gif smile.gif
gör som jag, strunta i bråkstakarna. wub.gif
carol
CITAT (birgitek @ 23-09-2005, 15:41)
CITAT (Reserv @ 23-09-2005, 15:25)
Så många är det inte som ställer frågor i "fel" avdelning, hitar man inte svaret man söker så är det väl bara att fråga igen då, på så vis lär sig flera ännu mera. För inte tusan sitter jag och lusläser gamla inlägg sida upp och sida ner, men däremot så läser jag alla nytillkommna inlägg uppifrån och ner t.o.m. ogräs. Att jag inte skriver där nere så mycket nu är juh att jag vart mer eller mindre ombedd att återgå till småprat och hålla mig på mattan där. Övriga avdelningar verkade va´inpinkat revir, men jag kan hålla mig till småprat, jag klagar inte. wub.gif

Här håller jag med, har ställt lite frågor ibland i olika trädgårdsavdelningar, men fått väldigt få svar. Om det beror på att mina frågor var för enkla och dumma eller att jag inte är accepterad där vet jag inte. Det korta svaret "använd sökfunktionen" blir man ju inte glad av.
Birgit Ek

När jag får få svar tror jag att dom som surfar på odla då kanske inte vet - jag tar inte för givet att folk inte svarar för att dom inte gillar mig eller för att dom tycker att mina frågor är dumma. Det tycker jag är att måla fan på väggen, men kanske är jag naiv. Det fortsätter jag gärna att vara. smile.gif
pejori
CITAT (carol @ 23-09-2005, 15:47)
När jag får få svar tror jag att dom som surfar på odla då kanske inte vet - jag tar inte för givet att folk inte svarar för att dom inte gillar mig eller för att dom tycker att mina frågor är dumma. Det tycker jag är att måla fan på väggen, men kanske är jag naiv. Det fortsätter jag gärna att vara. smile.gif

tror också att det är så wub.gif wub.gif
bättre att inte svara då, än att tjugo personer skriver att " jag vet inte" smile.gif
Svante, zon 1
Jag tycker Inas inlägg är bra, på det hela taget. Jag har också saknat en mer aktiv närvaro av moderatörer. Det behöver inte betyda att man egentligen ändrar reglerna för forumet eller är mer restriktiv, men det ger en möjlighet att vara tydlig och stämma i bäcken när det uppstår konflikter.
kristerh
CITAT (carol @ 23-09-2005, 15:47)
jag tar inte för givet att folk inte svarar för att dom inte gillar mig eller för att dom tycker att mina frågor är dumma. Det tycker jag är att måla fan på väggen, men kanske är jag naiv. Det fortsätter jag gärna att vara. smile.gif

Inte låter man väl bli att svara för man inte gillar någon wink.gif jag svarar på det jag kan nåt om, och ibland även om jag inte kan nåt biggrin.gif

Men nu har vi väl spårat ur Inas ämne lite wink.gif
rättning i ledet biggrin.gif
krister
birgitek
CITAT (kristerh @ 23-09-2005, 15:52)
[

Men nu har vi väl spårat ur Inas ämne lite wink.gif
rättning i ledet biggrin.gif
krister

Jo, det har vi väl, men jag förstår inte riktigt vad hon har problem med.
Birgit Ek
carol
F'låt krister wink.gif Jag har inte skrivit vad jag tycker om detta, men med tanke på vad som hänt i en annan tråd igår/idag här tycker jag helt klart att moderatorn/-erna bör ha lite mer koll och vara snabba med att ta bort en sådan tråd omedelbart. Kanske man borde klaga - jag har inte skickat mail och klagat för det brukar folk vara ganska snabba med och jag var inte inblandad - men ska man verkligen behöva det?! Den sista tiden har det varit lite spänt här och då borde de ju hålla ännu bättre uppsikt. Och jag tycker inte att det räcker med att låsa tråden, den ska bort och även medlemen som spårat ur. Det är ju ett glasklart fall vad som gäller.

När det gäller andra konflikter som kanske bygger mer på missförstånd än personangrepp o dy kan jag inte säga vad man kan göra åt det, mer än att tänka sig för innan man skriver, använda smilies och inte tro det värsta om folk. wink.gif smile.gif
kristerh
CITAT (carol @ 23-09-2005, 16:14)
F'låt krister wink.gif Jag har inte skrivit vad jag tycker om detta, men med tanke på vad som hänt i en annan tråd igår/idag här tycker jag helt klart att moderatorn/-erna bör ha lite mer koll och vara snabba med att ta bort en sådan tråd omedelbart.

Men carol wink.gif vad menar du? kattfot är ju en blomma, jag tycker att den ligger i rätt tråd och med rätt svar wink.gif eller är jag helt ute o cyklar?
krister
yenny
CITAT (kristerh @ 23-09-2005, 16:19)
CITAT (carol @ 23-09-2005, 16:14)
F'låt krister wink.gif Jag har inte skrivit vad jag tycker om detta, men med tanke på vad som hänt i en annan tråd igår/idag här tycker jag helt klart att moderatorn/-erna bör ha lite mer koll och vara snabba med att ta bort en sådan tråd omedelbart.

Men carol wink.gif vad menar du? kattfot är ju en blomma, jag tycker att den ligger i rätt tråd och med rätt svar wink.gif eller är jag helt ute o cyklar?
krister

den tråden såg helt annorlunda ut för ett par timmar sedan.... en medlem spårade ur totalt och spydde ur sej en massa otrevligheter.
carol
Oj vad bra smile.gif, så såg den inte ut när jag länkade (för typ fem minuter sen), men det är väl ett tecken på att det verkligen kan gå undan här. wink.gif Jättebra. smile.gif
kristerh
Jaha jag har missat nåt igen wink.gif hade inte läst tråden eftersom jag inte kan nåt om "fötterna"
krister
pejori
skönt att ingemar tog bort den tråden wub.gif
lavendel2
Hej! rolleyes.gif
Men där var det väl uppenbart att det hade spårat ut totalt....det är väl bara att låta bli att svara....behöver man verkligen en moderator som stänger tråder.!
Vi får faktiskt som vuxna människor ta ansvar för hur vi reagerar.......vi kan välja att låta oss provoceras..eller strunta i det!
carol
Men det var ju personangrepp även om det var jädrigt överdrivet och uppenbart att det bara var någon som försökte testa gränserna, man ska väl ändå försöka göra det svårt för dom som jävlas så att dom inte tycker att det är så himla skoj. Och borde inte den som skriver ta ansvar för det den säger istället för att den som som blir angripen ska bita ihop och ta emot? rolleyes.gif
birgitek
Så kommer genast frågan. Vad är personangrepp? Somliga,som jag t.ex. tål i princip vad som helst. Kan bara inte känna mej personligt kränkt av något en för mej vilt främmande människa skriver på ett forum. Det finns dom som tycks bli kränkta av andras avvikande åsikter och jämställer att bli motsagd med ett personangrepp. Och så finns hela skalan däremellan.
Birgit Ek
Anki på Öland
CITAT (mulle @ 23-09-2005, 15:14)
CITAT (lavendel2 @ 23-09-2005, 14:50)
Vad spelar det för roll om nån råkar fråga om saker på fel ställe....eller om tråden börjar spåra ur!!
Hur kan man ta detta så allvarligt..  för mej är det avkoppling på ett  intressant forum...med många goda råd..och en hel del skratt...och en del saker jag irriterar mej på...men om det ska finnas pekpinnar för vad som är lämpligt under varje rubrik...så känns det inte okey!
Lavendel

Håller med.
Och, ärligt talat, jag fattar (som vanligt) inte klagomålen och jag håller inte med Ina.

Det här är ett unikt forum - på alla plan.
Att det leks och tjafsas och vimsas och munnhuggs och grälas och t.o.m. spårar totalt ur ibland ser jag faktiskt som underhållning.
Det är ju ändå kunskap och trädgård i första hand och en massa humor och värme som dominerar till 90 %.
Om inte t.o.m. 99%.
Det är då värmen och humorn försvinner som vi ska slå larm.
Då kommer åtminstone jag att skrika som en mistlur härifrån mina öar!

wub.gif

Mulle

Måste säga att jag håller med Lavendel2 och Mulle.
Anki
Hannele
CITAT (Ina @ 23-09-2005, 14:21)
Jag är allvarligt upprörd över hur forumet har fått "förfalla". Jag har vart där såpass länge nu och har trivts så bra att jag inte vill lämna utan att ha gjort ett försök att göra nåt åt det hela. Att gå till Odlas forum har varit som att träffa vänner under avslappnade former. Jag föredrog Odlas forum framför Allt om Trädgårds på grund av det gemyt som fanns där och har talat med ganska många som har hållit med.

Ina, jag förstår dej, fast jag inte såg kattfottråden, förmodligen nån som mår dåligt,
ibland kan det var retligt, när man inte hinner se, vad som har hänt..

Orkar du inte med tramset här, så får vi träffas in real life.
Kram
lavendel2
CITAT (carol @ 23-09-2005, 16:46)
Men det var ju personangrepp även om det var jädrigt överdrivet och uppenbart att det bara var någon som försökte testa gränserna, man ska väl ändå försöka göra det svårt för dom som jävlas så att dom inte tycker att det är så himla skoj. Och borde inte den som skriver ta ansvar för det den säger istället för att den som som blir angripen ska bita ihop och ta emot? rolleyes.gif

Hej Carol! rolleyes.gif
Jag förstår hur du tänker...men samtidigt är det ju så att det bästa sättet att bli av med såna här angrepp är att ignorera dom!
Om man känner att nån......på grund av sina egna personliga problem börjar spy en massa galla....då kan man bara strunta i det....men om man blir provocerad....då är det ett ypperligt tillfälle att förstå mer om sej själv..varför blir jag så störd!
Reserv
Är det inte lika bra att stänga av dom som provocerar ideligen och inte bara ta bort tråden? Nu är juh grabben igång igen i Forsytesagan, suck! sad.gif
Sulawesii
Jaha, det är han som håller på..... undrade vad sjutton det var frågan om!
Fenja
CITAT (Ina @ 23-09-2005, 14:21)
Brevet nedan har jag skickat till Ingemar nyss och med risk för att bli nedsablad lägger jag ut det även här... Jag kommer inte att ge några som helst vidare svar i denna tråden för jag har redan sagt allt jag vill säga i brevet. Om folk vill kasta skit så är det upp till dom själva...

Hej Ingemar!

Allra först vill jag gnälla av mej, dels för att det behövs och dels för att jag vill ge en bild av hur jag känner för odlas diskussionsforum som det har blivit. Jag tycker att jag är en ganska sansad person som inte tar illa vid mej eller brusar upp i första taget och odlaforumet var förut ett ställe där jag kände att jag kunde säga det jag ville utan att vara rädd för att bli påhoppad. Så är det inte längre och jag saknar den ”gamla andan”…

Jag vill kunna vara här utan att må dåligt!
Jag vill kunna gå in här utan att vara tvungen att undvika vissa avdelningar, trådar eller vissa användares inlägg!
Jag vill kunna svara på vilka frågor som helst eller kunna hänvisa folk till att söka utan att riskera att bli utskälld och beskylld för att vara "forumpolis" eller få frågan "Är det du som bestämmer här, eller?"
Jag vill slippa se insinuanta signaturer som är snudd på kränkande!

Kan inte ansvariga för stället se till att trådar på fel plats flyttas så att vi användare slipper skäll när vi försöker upplysa om var frågan är mest lämplig att ställa.
Kan ni inte se till att folk som börjar skälla på varandra på ett icke konstruktivt sätt ombeds att sluta.

Varför har ni överhuvudtaget en policy om det inte finns någon som ser till att de allra mest elementära delarna i den följs?
Jag kanske har missförstått förresten – är det så att det är vi användare på forumet som är ansvariga för att jaga folk som beskyller andra för att vara trångsynta mobbare som förstör forumet?



Nu har jag gnällt färdigt och kommer till den mer konstruktiva avdelningen i brevet! ohmy.gif)

Skaffa en eller flera moderatorer!
Till Småprat i Allmänt forum kanske det behövs flera moderatorer med tanke på tonen i många inlägg där det senaste. Det övriga avdelningarna kanske kan hanteras på så vis att en moderator har hand om några stycken avdelningar – det är mest ”trådflyttarjobb” som behövs där.

Gör er forumpolicy tydligare!
Som det nu är så är det ibland svårt att veta var gränsen för hur man får bete sej går. Policyn som den ser ut idag är en bra grund, men utan förtydliganden så blir den ganska ”tandlös” när folk börjar kasta skit omkring sej.

Ett bra sätt att göra policyn tydligare är att dela upp den i avdelningar. Undvik kanslisvenska och var konkret med vad som inte är ok språk och beteende på Odlas forum.

Tala även om i policyn att en användare som inte följer policyn kommer att stängas av efter ett specificerat antal varningar. Som det är nu står inte det med i policyn – detta är något jag finner underligt.

Policyn bör även finnas tillgänglig på fler ställen än när man ska registrera en ny användare. Som det nu är vet många av era registrerade användare inte om att den finns eller var men kan hitta den.

Gör klart att användarna har en stor och viktig uppgift i att hålla forumet levande och på en trevlig nivå. Detta bör göras genom att uppmärksamma moderatorn för avdelningen med det snaraste. Ingen användare ska behöva känna sej ansvarig för att tillrättavisa andra via PM eller öppet i trådar.

Lägg en ”nål” i varje avdelning!
I varje avdelning bör det finnas ett fast inlägg med förtydligande om vad som är ”rätt” saker att ta upp i respektive avdelning. Klart och enkelt språk även här och ett klargörande på varje ställe att trådar som är ”off-topic” kommer att flyttas till en avdelning där den hör hemma.


Jag tror att både ni som driver odla.nu och vi användare har en del att vinna på att skapa lite mer struktur. Något som du säkert vet är att flera användare har slutat skriva och/eller vara på odlas forum på grund av att de vantrivts där. Detta är ju något som knappast gagnar vare sej Odlas ekonomi eller den kunskapsbank som Odlas forum är. Ni kanske inte förlorar många kunder på detta viset men ni gör det, både nuvarande och presumtiva.

Jag är allvarligt upprörd över hur forumet har fått "förfalla". Jag har vart där såpass länge nu och har trivts så bra att jag inte vill lämna utan att ha gjort ett försök att göra nåt åt det hela. Att gå till Odlas forum har varit som att träffa vänner under avslappnade former. Jag föredrog Odlas forum framför Allt om Trädgårds på grund av det gemyt som fanns där och har talat med ganska många som har hållit med. Jag har även talat med människor som tycker att Odlas forum är för ostrukturerat. Jag hoppas och tror att gemytet skulle gå att återfå om det blev lite tydligare riktlinjer och att även sådana som tidigare upplevt det som rörigt skulle se Odla som mer attraktivt då.

Jag hoppas att du och dina kollegor redan egentligen vet allt det jag har skrivit och att ni om ni väljer att inte göra något åt problemen på diskussionsforumet har mycket goda skäl för att avstå.

Jag vill bara påminna om vad den här tråden handlade om från början... eftersom Ina själv sagt att hon inte tänker medverka mera i tråden själv.

Och för dem som inte förstår vad Ina menar så samman fattar Wolkenkrabber det bra här:

"jag tycker nog inte att hon verkar lika klagande som ni säger.

som jag förtår det vill hon bara ha flera moderatorer som kan då lägga felkomna inlägg till rätta så att ma inte hiter matrecept ibland krukväxterna eller hur ICA har blivigt en sämmtre affär i perenn avdelningen, och så att sådana inlägg som en viss forumit har gjot i småprat trägård skall försvinna så fort som möjligt och att personen i sig får sig en varning.


ibland räcker inte en eller två moderatorer till"

Och Svante, zon 1 gör en bra sammanfattning här:

Jag tycker Inas inlägg är bra, på det hela taget. Jag har också saknat en mer aktiv närvaro av moderatörer. Det behöver inte betyda att man egentligen ändrar reglerna för forumet eller är mer restriktiv, men det ger en möjlighet att vara tydlig och stämma i bäcken när det uppstår konflikter.

Tycker verkligen så många av er som skriver här att det inte är ett stort problem att det är okey att mordhota och svära och ösa skit över andra medlemmar om man känner för det? Att det är ok att så många kunniga medlemmar bara smyger i väg för att det inte är en trevlig stämning här mera? Tänk efter lite vad det är Ina säger innan ni svarar, det verkar inte som särskilt många har förstått vad det handlar om...

Mvh
Fenja
pejori
nått har jag tydligen missat...för jag ser inte att hon klagar över huvud taget...hon framför en åsikt smile.gif smile.gif
och nej...det är inte okay att mordhota eller ösa skit över andra medlemmar, men det vet väl dom flesta här huh.gif huh.gif
det är ju tur att det inte är så ofta det händer, även om det gör det just nu sad.gif
lavendel2
CITAT (Fenja @ 23-09-2005, 17:51)
.

Tycker verkligen så många av er som skriver här att det inte är ett stort problem att det är okey att mordhota och svära och ösa skit över andra medlemmar om man känner för det? Att det är ok att så många kunniga medlemmar bara smyger i väg för att det inte är en trevlig stämning här mera? Tänk efter lite vad det är Ina säger innan ni svarar, det verkar inte som särskilt många har förstått vad det handlar om...

Mvh
Fenja

Hej! rolleyes.gif
Men...hon säger väl inte nåt om det......nu vet jag inte vad du läser in???
Vad hon säger är att hon vill ha mer kontroll och tydlighet på forumet...det opponerar jag mej mot....för jag tror man missar så mycket av både kunskap och glädje om man är för strikt!!
Kathy
CITAT (pejori @ 23-09-2005, 16:33)
skönt att ingemar tog bort den tråden wub.gif

Jo, jag gjorde en anmälan till honom om att han skulle kika närmare på den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon