Sidor: 1, 2
Hannele
Snart låter jag som Silos.. wink.gif
Människor mår bra av att göra goda gärningar.
Stefan Einhorn har skrivit en ny bok om snällhet, berättade dom i tv.

Begreppet "snäll" kopplas inte sällan till egenskaper som dum, omogen och mesig. I sin bok Konsten att vara snäll lägger Stefan Einhorn en helt annan innebörd i ordet: "För mig är en snäll människa en individ som lever med etiken i sitt hjärta. En snäll människa bär i sitt medvetande ständigt med sig omtanken om sin medmänniska."

Snäll är ett ord som nästan fått en negativ klang och att vara snäll likställs ofta med att vara viljelös, dum och mesig. Men den snälla människan är minst av allt dum - tvärtom!, menar Stefan Einhorn. Den som har omtanke om sina medmänniskor och visar det i handling mår själv bra. Dessutom sprider sig snälla handlingar som ringar på vattnet.
- Ju godare vi är mot andra människor, desto godare är de mot oss och dessutom blir de också godare mot andra människor, säger Stefan Einhorn. Och ju mer vi ger till andra desto mer får vi tillbaka.
Rossi
Ja, inget nytt under solen, eller? Men det kan säkert vara intressant läsning.
Hannele
CITAT (Rossi @ 26-09-2005, 19:14)
Ja, inget nytt under solen, eller?

Ja, det är det nog, eftersom många tänker att det är dumt och mesigt att var snäll.
Kan vi inte lika gärna vara självupptagna, hänsynslösa eller elaka?
Allis
Ja, ett leende och ett vänligt ord kan få den suraste människa att dra på smilbanden tongue.gif Om du möter någon utan ett leende , ge honom ett av dina smile.gif
Rossi
Jag tycker nog som jag skrev eftersom jag aldrig har uppfattat snäll som dumt eller mesigt. Tvärtom! Fler människor borde definitivt vara snälla.

Detta är säkert en s.k. feelgood-bok som säkert kan ge många människor en kick. Inget fel alls i det! (Jag blir bara så förvånad över att man kan skriva böcker om så självklara saker ......) Men troligtvis är det inte så självklart för alla, kanske? ohmy.gif Frågan är bara hur många elaka människor som blir snälla av att läsa den? laugh.gif
pejori
undrar om elaka mäniskor kommer att läsa den alls wink.gif wink.gif
dom vill nog ha en annan litteratur, men visst sätts det en stämpel på snälla mäniskor unsure.gif unsure.gif
Sulawesii
Känner inte alls igen den bilden, att snälla skulle vara lite mesiga.
pisanggoreng
Det är då ingen ny innebörd i ordet för min del... Jag har nog haft på känn sen tidigare att snäll = bra, dum = inte bra...

Undrar vem som vill köpa boken? (Och undrar varför han skrivit den; säljer verkligen sånt här..?)
Rossi
CITAT (pisanggoreng @ 26-09-2005, 19:29)
Och undrar varför han skrivit den; ?)

Pengar? ohmy.gif Eller var det en elak tanke .... wink.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 26-09-2005, 19:12)
- Ju godare vi är mot andra människor, desto godare är de mot oss och dessutom blir de också godare mot andra människor, säger Stefan Einhorn. Och ju mer vi ger till andra desto mer får vi tillbaka.[/color]

Instämmer till 100% Det fick vi lära oss redan som små.... så som du vill bli bemött... så skall du bemöta andra. smile.gif
Gåsis
Jag har varit på föreläsning av Stefan Einhorn som byggde just på vad han skrivit om i den här boken. Om man får någon ledning av alla förlägna skratt som förekom i publiken kan man tro att snäll inte alltid är så lätt att vara som det låter. Det självklara är inte alltid självklart tydligen.

/Åsa
birgitek
Javisst, snällhet precis som glädje smittar
Birgit Ek
pisanggoreng
CITAT (Rossi @ 26-09-2005, 19:31)
CITAT (pisanggoreng @ 26-09-2005, 19:29)
Och undrar varför han skrivit den; ?)

Pengar? ohmy.gif Eller var det en elak tanke .... wink.gif

Det är väl så. Men det förutsätter att det finns köpare, men det finns det visst... wink.gif

Och som Felix matte antyder- det är ju en kristen grundvärdering. (Inte så ny.)
Rossi
Ungefär som när jag för många år sedan läste om en forskare som hade kommit fram till att vi människor blir stressade av att stå och vänta på bussen .... Halleluja! ohmy.gif
Berit
CITAT (Allis @ 26-09-2005, 19:18)
Ja, ett leende och ett vänligt ord kan få den suraste människa att dra på smilbanden tongue.gif Om  du möter någon utan ett leende , ge honom ett av dina smile.gif

wub.gif Sant wub.gif
Berit
CITAT (pisanggoreng @ 26-09-2005, 19:29)
Det är då ingen ny innebörd i ordet för min del... Jag har nog haft på känn sen tidigare att snäll = bra, dum = inte bra...

Undrar vem som vill köpa boken? (Och undrar varför han skrivit den; säljer verkligen sånt här..?)

Det är profiten som räknas i de allra flesta fall sleep.gif Thats it
Rossi
Och enligt TV-tablån så har kvällens avsnitt av Fråga doktorn tagit upp just det här ämnet så man kan väl anta att Einhorn har varit där och gjort reklam för sin bok. (Jag såg inte avsnittet.)

Om någon är intresserad så går programmet i repris.
stina
Att något är gammal skåpmat och "självklarheter" tror jag inte spelar någon roll för försäljningssiffrorna. Titta bara på hur tidningarna ältar samma gamla sanningar vecka efter vecka: Hur man ska äta, vilka sjukdomar man kan ha, att man ska motionera, att man blir sjuk av att röka eller dricka för mycket. Alla vet väl detta, men köper uppenbarligen tidningarna ändå.... Tror inte det är rökarna som läser om rökningens skadeverkningar (när jag rökte bläddrade jag raskt förbi sådana artiklar). Tror inte heller det är de med alkoholproblem som läser om hur man ska dricka. Ej heller de som inte motionerar som läser om olika motionsformer. Alltså borde det vara alla snälla som köper boken rolleyes.gif rolleyes.gif

/Stina
Gurkan
Tycker att det är ett mycket bra initiativ att skriva en bok om de positiva effekterna av att vara snäll. Samhället belönar den som roffar och tänker på sig själv, åtminstone är det den bilden man får genom media.

Om det sen bara är "redan snälla" människor som köper boken gör det säkert att nån eller någon hindras i sin frestelse att bli Ego Egon i brist på uppmuntran och förebilder. Jag är farligt nära själv varje dag trots att jag är genomsnäll (egen bedömning).

Hoppas han säljer massor av böcker och tjänar en fet hacka på köpet. wub.gif

O.T. : Idag fick jag tillbaks min borttappade plånbok av en jättesnäll tjej. Hon fick alla pengarna som var i, ca. 300:-, som uppmuntran och hittelön, jag fick ett spärrat VISA och bebisbilder på mitt barn.
Annlo
CITAT (pisanggoreng @ 26-09-2005, 19:29)
Det är då ingen ny innebörd i ordet för min del... Jag har nog haft på känn sen tidigare att snäll = bra, dum = inte bra...

Undrar vem som vill köpa boken? (Och undrar varför han skrivit den; säljer verkligen sånt här..?)

Jag tycker sådana böcker är jätteintressanta! Har inte läst denna, dock.

Det är intressant just för att den säkert analyserar sådant som är självklart...(det kallas "I knew it all along" fenomen, om jag inte minns fel!)... men man egentligen inte kan definiera riktigt!

Är det en vetenskaplig bok, eller ren skönlitteratur?

En annan suverän bok som jag rekommenderar ALLA som vill fundera över det liv man lever, är: Att växa som vuxen" av Anders Engquist wub.gif
Hannele
CITAT (Annlo @ 26-09-2005, 21:22)
Är det en vetenskaplig bok, eller ren skönlitteratur?

En annan suverän bok som jag rekommenderar ALLA som vill fundera över det liv man lever, är: Att växa som vuxen" av Anders Engquist wub.gif

Jag vet inte, har inte läst själv ännu, såg Stefan Einhorn i tv idag,
han är professor i molekylär onkologi vid Karolinska institutet och skrivit flera böcker.
Annlo
CITAT (Hannele @ 26-09-2005, 21:26)
CITAT (Annlo @ 26-09-2005, 21:22)
Är det en vetenskaplig bok, eller ren skönlitteratur?

En annan suverän bok som jag rekommenderar ALLA som vill fundera över det liv man lever, är: Att växa som vuxen" av Anders Engquist wub.gif

Jag vet inte, har inte läst själv ännu, såg Stefan Einhorn i tv idag,
han är professor i molekylär onkologi vid Karolinska institutet och skrivit flera böcker.

Hmm, undrar om han kan vara son till den gamle mannen Einhorn som överlevde i Auschwitz (kan inte stava!) Har för mig att ska ha en son som är läkare?
cic
Klart man ska vara snäll. Undrar precis som pisanggoreng, hur kan en sån bok vara intressant? Vad nytt kan den tillföra..?


Intressantare blir det om man ställer frågan. Vad är en GOD människa? Vad är gott att göra? Vill man läsa nåt tänkvärt skönlitterärt i ämnet kan man ta sig an "En god människa" av Nick Hornby.
birgitek
CITAT (Annlo @ 26-09-2005, 21:30)
[]
Hmm, undrar om han kan vara son till den gamle mannen Einhorn som överlevde i Auschwitz (kan inte stava!) Har för mig att ska ha en son som är läkare?

Svar ja.
Birgit Ek
silos
När jag förr i tiden var riktigt elak av och till så tvingade livet mig till att söka och jag startade faktiskt med en bok som heter :Älska dig själv av Wayne W Dyer och efter den boken blev det mängder av böcker av just godhet andlighet självkänslan psykologi filosofi tron tarot spiriutalism healing .......och allt detta ville jag ständigt lära alla andra i min närhet,medans hatet pyrde inom mig sad.gif

Så visst kan elaka människor börja läsa sådana böcker wub.gif

För mig tog det faktiskt 20 år att nå till den äkta goda människan inom mig och det tackar jag mina "elaka" medmänniskor här på forumet för smile.gif wub.gif smile.gif
Sirpa
Jag såg också programmet och har läst lite av det han skrivit.

Viktigt är att veta att han inte menar med snällhet det vi alla först tänker på sleep.gif
Citat:
Men snällheten är inte enkel att bemästra. Den innebär inte att vi ska vara undergivna, mesiga eller inställsamma.

Det han kallar "falsk snällhet" får ett eget kapitel i boken.
I vardagen är det något vi gömmer oss bakom när vi är fega och inte vågar ta ställning.
Han tog som exempel att det vi kallar snällhet i vardagslag oftast är konflikträdsla!

Ett exempel på snällhet var att säga ifrån.. wub.gif
En aktiv handling är just vad som utmärker snällhet och godhet, enligt Stefan Einhorn.
amaira
Jag tror på boken! (och varför skulle författaren inte få betalt för sitt arbete?)

Är det verkligen alltid så självklart att vara snäll?

Finns det verkligen NÅGON här, som ALDRIG har funderat över om det är någon mening med att vara snäll i just "den här" situationen?(någon speciell gång, alltså) ??

I så fall bör nog denna genast köpa boken, tänker jag spontant.
"Snällhet" är en mycket medveten handling, och äkta snällhet är genomtänkt.

Stefan Einshorn sa själv (jag såg också programmet) att människor är både onda och goda, och snällhet är att balansera på en vass egg däremellan. (mina ord, minns ej hans ordagrant) Och jag håller med.


Vi vill nog alla alltid se oss som snälla människor, och för det mesta gör vi nog det också. Men, hur ser våra medmänniskor på vår snällhet?
Och vad ÄR snällhet? Kan vi stå för den, efteråt? Ärligt?


Någon nämnde alkoholproblem. Jag spinner vidare på det, och tar en alkoholist som exempel.

Om du möter en alkoholist som skakar av abstinens och du har möjligheten att ge honom en flaska som han ber om. Vad gör du?
HUR är du SNÄLL då?
Vill/orkar du ens vara snäll då?


Eller om din partner har blivit alkoholberoende, och i sitt beroendes yttringar skadar dig, med oberäknelighet, lögner och svek och sånt som hör till alkoholismen. Klarar du att vara "snäll" då? Och hur är man snäll då? Snäll, mot både SIG SJÄLV och sin partner. ???

Självklart? Ånä!

"Kossorna på ängen är snälla" ... säger folk. HA! Säger jag.
Varför skulle just KOR vara "snälla"? Det skulle vara mycket DUMT att gå in i en hage med okända kor i, och tro att de är odelat snälla. Kossor är väl inte precis kända för reflektion - en grundsten i "snällhets-komplexet" (=det sammanfattade helhetsbegreppet).


Människor är både snälla och elaka. Samtidigt.
Att "se sig själv" hör till livets svåraste aspekter.
Jag vet människor här på Odla (som ett nära exempel) som betraktar sig själva som snälla, och som jag har känslan "elak" om!


Men oavsett vad vi själva vet - och INTE vet - om vår egen snällhet och elakhet, så har jag själv upplevt tillfällen då jag hört andra, eller själv ställt frågan, om VARFÖR i h...vte ska JAG vara snäll! mad.gif mad.gif mad.gif

Eller... ???
Ingen annan som känner igen sig... ??



Ännu ett exempel med alkoholism, som relaterar till
CITAT
Tror inte heller det är de med alkoholproblem som läser om hur man ska dricka.


Det finns ju faktiskt de som är NYKTRA alkoholister! Människor som börjar/börjat se sig själva och verkligheten som den ÄR, som börjat genomskåda sin egen förnekelse.
I det läget är det LIVSVIKTIGT att det finns böcker/ andra människor, som kan delge sina egna erfarenheter. Det hjälper för att kunna bena ut vad som är vad. Människor behöver kunna SPEGLA SIG, för att själva kunna se.
Behöver stöd och erfarenhet, för att klara av att "stå kvar" och inte falla tillbaka in i "vanans makt".

Det gäller allt, inte bara alkoholism, utan även snällhet.


wub.gif wub.gif wub.gif
Sirpa
CITAT (Gåsis @ 26-09-2005, 19:43)
Jag har varit på föreläsning av Stefan Einhorn som byggde just på vad han skrivit om i den här boken. /Åsa


Vad kul!
Det ska jag också göra om jag får tillfälle till det smile.gif
Hannele
Bra julklappstips. wub.gif
amaira
CITAT (Hannele @ 07-12-2005, 11:40)
Bra julklappstips. wub.gif

Ja, det har du rätt i!
Jag ska faktiskt köpa den. Till mig själv! wub.gif biggrin.gif
mamamaggan
Har beställt den på nätet.Verkar intressant tycker jag.
Hannele
CITAT (amaira @ 07-12-2005, 11:50)
CITAT (Hannele @ 07-12-2005, 11:40)
Bra julklappstips.  :wub:

Ja, det har du rätt i!
Jag ska faktiskt köpa den. Till mig själv! wub.gif biggrin.gif

Tänkte ge den till min man, berätta inget... laugh.gif
Hannele
Stefan_S , vi har pratat om Einhorn tidigare. sleep.gif
Berith
Ja just det! Tyckte väl att jag kände igen den. smile.gif
Alba
Kan nog vara på sin plats med en påminnelse.
Jag har läst mycket om boken med inte kommit mig för att köpa den.
Undrar om den kommer på bokrean - men det är kanske för tidigt redan i år.
niklaswik
Nu kommer många bli arga.. laugh.gif wink.gif
Alba
CITAT (niklaswik @ 31-01-2007, 13:58)
Nu kommer många bli arga.. laugh.gif wink.gif




På mig ?? laugh.gif
Hannele
CITAT (Annlo @ 26-09-2005, 20:30)
Hmm, undrar om han kan vara son till den gamle mannen Einhorn som överlevde i Auschwitz (kan inte stava!) Har för mig att ska ha en son som är läkare?

I lördags kom en väldigt bra guldbaggebelönad svensk film Ninas resa,
om den judiska flickan Nina och hennes liv i gettot i Warszawa under andra världskriget.
Filmen bygger på Lena Einhorns bok, Ninas dotter - Lena Einhorn och Stefan Einhorn är syskon.
Alba
CITAT (Hannele @ 31-01-2007, 16:48)
CITAT (Annlo @ 26-09-2005, 20:30)
Hmm, undrar om han kan vara son till den gamle mannen Einhorn som överlevde i Auschwitz (kan inte stava!) Har för mig att ska ha en son som är läkare?

I lördags kom en väldigt bra guldbaggebelönad svensk film Ninas resa,
om den judiska flickan Nina och hennes liv i gettot i Warszawa under andra världskriget.
Filmen bygger på Lena Einhorns bok, Ninas dotter - Lena Einhorn och Stefan Einhorn är syskon.

Bättre sent än aldrig - svaret till Annlo menar jag biggrin.gif
Stefan_S
CITAT (Hannele @ 31-01-2007, 13:45)
Stefan_S , vi har pratat om Einhorn tidigare.  -_-

Ja, nu ser jag att det finns en äldre tråd om samma ämne. smile.gif
Det är tyvärr inte lätt att känna till alla gamla trådar som gömmer sig på odlas småprat, är det så illa att det råkade dyka upp en nyare tråd av mig? wink.gif
Hannele
Nej, det är verkligen inte meningen att känns till alla trådar, men den här råkade jag känna till. biggrin.gif
Stefan_S
CITAT (Hannele @ 31-01-2007, 18:45)
Nej, det är verkligen inte meningen att känns till alla trådar, men den här råkade jag känna till. biggrin.gif

Jag förstår nästan det. biggrin.gif
Det hade varit helt okej att länka in din tråd i min tråd - eftersom det ändå handlar om samma bok. wink.gif
*Stintan*
Nä det var väl bra, du var ju inte med i förra diskussionen biggrin.gif
Hannele
CITAT (Stefan_S @ 31-01-2007, 18:47)
Det hade varit helt okej att länka in din tråd i min tråd - eftersom det ändå handlar om samma bok.  ;)

Detsamma, jag skulle inte blivit ledsen, om du länkat. sleep.gif

Har du läst boken, förresten?
Stefan_S
CITAT (Hannele @ 31-01-2007, 18:50)
CITAT (Stefan_S @ 31-01-2007, 18:47)
Det hade varit helt okej att länka in din tråd i min tråd - eftersom det ändå handlar om samma bok.  wink.gif

Detsamma, jag skulle inte blivit ledsen, om du länkat. sleep.gif


Som sagt, inte lätt att länka eftersom jag inte kände till ursprungstråden, som redan nämnts ovan. smile.gif
Hannele
Stefan_S, har du läst boken?
Det finns många åsikter här, men många har missuppfattat.
KarinWikman
Verkligen inte lätt det här med gamla trådar blink.gif
Jag kommer säkert att göra många tabbar när det gäller detta.

Kan vara lite marigt att komma med, som jag tror ett nytt ämne och så finns det en gammal tråd låååååååååååååångt bak någonstans.

De pågående trådarna är ju jättelånga också (många av dem) inte lätt alls. wub.gif men det får bli som det blir, inget annat att göra, tills jag kommit in i vad som finns skrivet här förut.

Såg på ett annat ställe föresten, att det inte heller är så populärt att "gräva upp" gamla trådar och skriva i dem, man måste med andra ord komma med helt nya ämnen EFTER det att man kollat hundratals sidor så att man inte tar upp något gammalt.....*skrattar*

Rätta mej gärna om jag har fel....... tongue.gif
Hannele
Karin, vad tyckte du om Einhorns bok?
Jag menar Stefans, inte systers bok "Ninas resa".

Var det fler som såg Stefans systers film i lördags, Ninas resa?
Berättar om den judiska flickan Nina och hennes liv i gettot i Warszawa under andra världskriget.
Filmen bygger på Lena Einhorns bok, handlar om deras mor.
KarinWikman
CITAT (Hannele @ 31-01-2007, 19:13)
Karin, vad tyckte du om Einhorns bok?
)Jag menar Stefans, inte systers bok "ninas resa")

Jag tyckte mycket om boken, jag svalde väl inte precis allt, men den har mycket att ge, tycker jag.

Jag har föresten själv aldrig blandat ihop menlöshet med snällhet, man kan vara snäll, även om man är sträng eller skarp, det har inte med varandra att göra.

Om systerns film tyckte jag för övrigt väldigt mycket om, den var grym verklighet, men ett stort och kärleksfullt dokument över deras mor.
bejron
CITAT (Hannele @ 31-01-2007, 18:50)
CITAT (Stefan_S @ 31-01-2007, 18:47)
Det hade varit helt okej att länka in din tråd i min tråd - eftersom det ändå handlar om samma bok.  wink.gif

Detsamma, jag skulle inte blivit ledsen, om du länkat. sleep.gif

Har du läst boken, förresten?

Men jag måste fråga. En sökfunktion som inte funkar och ny medlem. Ska man då måsta läsa inlägg, i småprat, sen 2005 för att inte trampa in och skriva om något som redan skrivits om. Vanligt folkhyfs säger väl att man inte påtalar sånt? Boken är jättebra, och tråden är gammal. Hade hannele dragit upp den igen så ok, men att förvänta sig och dessutom påtala att en ny medlem borde sett den är väl ändå lite...ja, det är lätt att känna sig avvisad som ny med ett sånt bemötande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon