Ejje
Nu måste barn under 15 måste ha cykelhjälm, men borde inte det gälla för alla? wacko.gif Alla har väl lika mycket att skydda?
Castea
Ja, verkligen!

Tycker det ser konstigt ut när en mamma eller en pappa cyklar med sitt barn i barnsadeln och barnet har hjälm men inte föräldrarna. De bör väl vara lika rädda om varandra, eller...?
wolkenkrabber
det är ävl sett på lite som alkohol eller nått.


folk under arton får inte dricka
folk under 15 måste ha hjälm


folk över 18 kan välja att dricka
folk över 15 kan välja att inte ha hjälm


om man som förälder krväder att sitt barn skall ha hjälm skall man självklart ha hjälm på sitt egen huvud med, även om det ser töntigt ut eller ej
Castea
Speciellt som barn gör vad man gör, och inte vad man säger.
Ofta i alla fall...
Betty
Ja det borde vara självklart att alla cyklister ska ha hjälm, inte bara de under 15. Lika självklart som mopedhjälmslagen gäller för alla, bilbälte likaså.
liv
Oj ,oj vilket dåligt samvete ni ger mig .
Den är så lätt att glömma sad.gif
Pirum
Jag är väldigt noga med bilbälte, går inte mot rött om det finns barn i närheten (även om det inte finns bilar i närheten alltså), cyklar ALDRIG kvällstid utan ljus (inte heller på upplysta cykelbanor), cyklar ofta knappt fortare än joggingfart och är på det hela taget ofta överdrivet försiktig enligt andra.

MEN, cykelhjälm har jag inte. Inte för att jag tycker det ser fånigt ut, eller grupptryck (de flesta av mina kompisar har hjälm) utan för att de jag testat varit fasligt obekväma.
Jag vet att det är en vanesak. Men jag tycker helt enkelt inte om att ha saker på skallen. Endast i den bistraste vinterstorm drar jag motvilligt på mig en mössa. Och efteråt ser min redan på förhand hemska frisyr ut som om jag rymt från trollskogen.

Tillägg : om jag får barn ska de givetvis ha hjälm när de får cykel, och jag får nog också skaffa hjälm om jag ska cykla med dem. Däremot skulle jag nog inte våga cykla med en unge på pakethållaren i en stad.
Gillan
Jag kan ibland bli lite trött på att vi
vuxna "ska göra som vi säger",
eller omvänt "barn gör som vi gör", inte
som vi säger.
Det är ju faktiskt så att vi som vuxna
har vissa previlegier.Vi får göra saker
som våra barn inte får.
Tex detta tjat om att vi inte ska dricka
alkohol pga att barnen gör som vi gör ohmy.gif

Ska vi inte köra bil heller då wink.gif

I det här fallet håller jag dock med.
Självklart ska vi också använda cykelhjälm .

/Evgeni
pisanggoreng
Jag har självklart cykelhjälm. smile.gif
mekare
har inte cykelhjälm, känns som jag inte blir lika uppmärksam i hjälm som utan. Så det känns farligare för min del. Det susar i hjälmen så jag hör inte bilarna lika bra bland annat.

Sen kan jag tycka att visst är det bra med skydd men man bör väl få välja själv, eller ska alla ha hjälm även när man går äver övergångställen då det är så många som blir påkörda där?
birgitek
Visst är det bra med hjälm, men lagstiftning absolut inte. Det bör ju vara upp till var och en att bestämma.
Själv använder jag aldrig hjälm fast jag kanske borde, tycker att det är så instängt och obehagligt.
Birgit Ek
pisanggoreng
Det kanske inte behövs lagstiftning för bilbältestvång i bilar heller? wink.gif
mekare
som förare (bil) så har man bara ansvar att barn under 15 år använder bälte, personer över 15 år får personliga böter om de ej använder bälte.

Så det verkar vara en magisk gräns vid 15 år, efter det får man skylla sig själv kanske unsure.gif jag vet inte men vuxa bör kunna avgöra själv tycker jag. jag använder alltid bilbälte.
Karamell
Jag kan bara konstatera att det finns inga rationella argument mot cykelhjälm. Under de senaste åren har ingen cyklist inblandad i olycka med hjälm ådragit sig skallskador. Det har däremot mången cyklist utan hjälm. Till er som tycker man blir ful i håret av hjälm vill jag bara nämna att respirator inte är särskilt klädsamt det heller.

Åker ni bil utan bälte också? Nähä, tänkte inte det...
Betty
Min son fick bl.a. spräckt skallbas när han kom cyklande och blev rammad av en bil. Han hade ingen hjälm på sig, han klarade sig - för han hade änglavakt, men det kan man ju inte ta för givet att man kommer att ha om olyckan skulle vara ett faktum. Nej, jag ser ingen som helst anledning eller ursäkt varför man inte skulle ha hjälm när man cyklar.
cic
CITAT (Karamell @ 28-09-2005, 09:29)
Jag kan bara konstatera att det finns inga rationella argument mot cykelhjälm. Under de senaste åren har ingen cyklist inblandad i olycka med hjälm ådragit sig skallskador. Det har däremot mången cyklist utan hjälm. Till er som tycker man blir ful i håret av hjälm vill jag bara nämna att respirator inte är särskilt klädsamt det heller.

Åker ni bil utan bälte också? Nähä, tänkte inte det...

Word.
Sulawesii
Jag skulle för allt i världen inte sätta på mig en cykelhjälm. Jag vet att det är knäppt, men jag är tydligen villig att sätta livet till för fåfängans skull....
bikiv
Be frisören att klippa "cykelhjälms-frilla". För mig fungerade det!

Jag råkade cykla omkull i våras, slog mig inte alls, men efter att ha tänkt på HUR det kunde ha gått, köpte jag en hjälm.

Ett benbrott eller skrubbsår läker förhoppningsvis, men en skallskada kan förändra livet radikalt...

Jag kör med hjälm med omtanke både om mig själv och mina anhöriga!
Snöflinga
Vår granne cyklade utan hjälm över en starkt trafikerad väg, blev rammad av en bilist. Ligger nu som ett "paket"........... Har tre små barn.

Skallskador, som han undgått om han haft hjälm och fortfarande kunnat vara en närvarande pappa för sina barn ........
*Felix matte*
CITAT (Snöflinga @ 28-09-2005, 22:48)
Vår granne cyklade utan hjälm över en starkt trafikerad väg, blev rammad av en bilist. Ligger nu som ett "paket"........... Har tre små barn.

Skallskador, som han undgått om han haft hjälm och fortfarande kunnat vara en närvarande pappa för sina barn ........

Så tråkigt! sad.gif Stackars hela familjen wub.gif
Reserv
CITAT (Sulawesii @ 28-09-2005, 19:15)
Jag skulle för allt i världen inte sätta på mig en cykelhjälm. Jag vet att det är knäppt, men jag är tydligen villig att sätta livet till för fåfängans skull....

Jag riskerar inte livet blink.gif Så därför får ungarna cykla istället tongue.gif med hjälm då förstås, fast dom tar juh hellre moppen då, där är det mer naturligt med hjälmen. wink.gif
torvan
Jag är tacksam att jag var så ovan att cykla i stadstrafik att jag alltid hade hjälm. Annars hade jag nog inte suttit här idag.
Man tror att bara man är försiktig och håller koll så hinner man reagera...
Det trodde jag också men när en bildörr slogs upp vid ett rödljus hann jag inte tänka förrän jag låg på gatan. Huvudet slog först i marken och min första tanke var "tack gode gud för hjälmen" för slaget var så kraftigt att jag redan då kände att jag inta hade klarat mig utan den.
Jag låg inne för obs men eftersom jag inte tuppat av och verkade ok så röntgades jag inte. Hade en fruktansvärd huvud och öronvärk i flera veckor men jobbade ändå (idiot!) Kände mig "lobotomerad" och fungerade inte som jag skulle. Blundade och körde på ett år med halv och deltidssjukskrivning för att orka jobba (ändå större idiot).
Efter ett år tog det slut och jag fick komma till neurorehab. Nu vet jag att jag aldrig blir återställd och kan komma tillbaka till jobb i barngrupp. Frågan är vad jag ska jobba med? Kommer alltid ha problem med ljus, ljud, stress, förvirring, talet, simultankapacitet, blackouter mm. När det blir för mycket lägger hjärnan av och jag får "syrebrist" känns det som och det är bara att gå och vila på direkten.
Ändå har jag klarat mig bra som kan njuta av livet med mitt nya trädgårdsintresse som upptar all min tid numera.
Självklart tycker jag att det ska vara hjälmtvång!
Det är faktiskt inte bara vi själva och våra anhöriga som drabbas. Det är även en stor kostnad för sjukvården. På neurorehab var det nästan utelutande strokepatienter förr. Nu är en stor del cykelolyckor.
Så på med hjälmen! (Köp en inlineshjälm den är mycket skönare).
rolleyes.gif torvan
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon