Full version: Köpa växthus
Gurkan
Idag har jag varit och kollat på ett hus (tack för råd i avloppstråden). Har letat ett bra tag och det är många kompromisser man får göra innan man hittar nåt som kan tänkas funka.

Så här ser huset ut :


Och det här får jag på köpet :
Annlo
blink.gif blink.gif blink.gif

Slå till! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Där kan du ju odla massor.... wub.gif

... ja o bo också förstås!
Gurkan
Oj, jag var lite snabb att skicka där ...

Tyvärr ligger detta hus lite utanför den radie jag tänkt att flytta inom men bara liiite och hur skulle jag kunna motstå att få 175m2 växthus på köpet och bara kor som grannar. Till detta kommer ytterligare 200m2 omoderna växthus och 5000m2 tomt.

Jag jobbar halvtid och försörjer mig bra på det och nu får jag möjlighet att sälja lite plantor och grönsaker på mina lediga dagar. Om det inte funkar har jag iaf. ett billigt boende på en oerhört vacker plats.

Jag kan byta mot min etta i stan och få pengar imellan !

Om detta är min dröm eller blir min mardröm återstår att se men jag tror det är värt att prova.
Annlo
CITAT (Gurkan @ 28-09-2005, 21:41)
Om detta är min dröm eller blir min mardröm återstår att se men jag tror det är värt att prova.

Det blir säkert din dröm! wub.gif

Om inte annat så är det ditt alldeles eget! rolleyes.gif
*Felix matte*
Om du kan byta din etta mot allt detta så tycker jag absolut att du ska slå till.

Var bor du om man får fråga... en etta ohmy.gif
Gillan
Hjälp jag dreglar wub.gif
Jag som var så stolt för mitt nya
växthus på 15 kvadra biggrin.gif biggrin.gif
Ja, vilken chans smile.gif
Snöflinga
OJ, du kan öppna en handelsträdgård i liten skala till att börja med för att sedan utöka.... (se bara på våran Krister från Falköping ! )

Allt är möjligt tongue.gif Måla huset rött med vita knutar och blå fönsterluckor. Plöj upp den tråkiga gången och ersätt med prunkande rabatter.......

Blev riktigt inspirerad ...... önskar jag vore många år yngre, med det huset....... Suck sleep.gif
Gurkan
Jag bor i en liten stad som heter Lomma, ligger mellan Malmö och Lund vid kusten (jag ser bron och Danmark från mitt fönster om jag sträcker lite på mig). Huset ligger några mil längre in i landet.

Visst är det häftigt ! Jag har inte så mycket erfarenhet av växthusodling men man kan väl lära sig, älskar miljön där och när det växer.

Eftersom jag försörjer mig på annat kan jag låta det växa fram i lagom takt och renovera bostadshuset under tiden så lär man sig väl efterhand. Jag vet ju också vart jag vänder mig för att få goda råd .... wub.gif

Det har varit plantskola där tidigare så det kan man väl försöka skaka liv i igen men i min egen takt och i den omfattning och med den inriktning som jag själv tycker är lagom. Ska ringa den där mäklargubben imorrn ... inget att tveka på ... eller ????

Jag idag -> ohmy.gif tongue.gif biggrin.gif
annama
Slå till!!! Det kan inte bli fel wub.gif wub.gif wub.gif
Gåsis
Inget att tveka på.
Du imorgon wub.gif wub.gif laugh.gif laugh.gif

/Åsa
wolkenkrabber
Riv kåken och flytta in i växthuset!!!



känn dig lyckligt lottad! ytterst fint
Gurkan
De två gamla växthusen på 100+100m2 ser ut såhär :


Vet inte om man ska ringa glasmästaren eller killen med bulldoozern ...

Det stora lär ju räcka ett tag och sen kan man ju fundera på om materialet från två skruttiga kan bli ett fungerande.
Gurkan
Denna klenod har nog gjort sitt men den är väldigt snygg och man kan säkert använda den till nåt annat. Om man orkar flytta den ...

Reserv
Åhh, vill ha, vill ha, vill ha,........växthuset alltså, jaa, kåken va´inte fy attan den heller. Vilka möjligheter, du har om du köper, jag är bara aaaaningens lite avis. rolleyes.gif
Ophelia
*puttar undan Reserv*...vill oxå HAAAAAAAA tongue.gif smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
pisanggoreng
Det ser underbart ut! Slå till!

(Kommer och köper plantor till våren... tongue.gif )
mulle
Eller så kan du öppna växthotell, som det som var i Gröna Rum igår...
Och ordna en jättefest för alla forumister i växthuset! tongue.gif
Mulle
Biggan_
Kommer också och köper plantor av dej om du slår till biggrin.gif biggrin.gif
silos
Jag vill också HAAAAA biggrin.gif
Gurkan
Det sket sig.

För det första så var mäklaren en idiot, han lovade bort huset till första bästa, lägsta bud, trots att han visste att det fanns fler intressenter. För det andra så tyckte den gamla damen som bodde där att det blev obehagligt med budgivning som trissade upp priset och bestämde sig för att göra upp affären med den som först blivit lovad att köpa fast till det nya budet.

Om nu inte mäklaren ljög mig rakt i örat så gjorde jag iaf. så att damen tjänade 100.000 extra på den senaste halvtimmens budgivning. Det kan väl vara värt nåt, hon verkade väldigt snäll och trevlig. Slutbudet blev 490.000 för den som är nyfiken.

Suck ... nu är det bara börja om från början och leta vidare.
pisanggoreng
Det var trist.

Och billigt!
Biggan_
Trist Gurkan! sad.gif sad.gif
Det verkar vara ett "skamligt" lågt pris på objektet med så mycket mark och byggnader. Bra iallafall att du trissade upp priset när du nu inte själv fick glädje av det ohmy.gif laugh.gif Verkar ju nästan som mäklaren har "kompissålt" sad.gif
Du får väl leta vidare och försöka svälja förtreten.
Synd, jag hade sett fram emot lite plantköp till våren rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif
Gurkan
Jag tror att han har gjort precis det och jag litar inte på att motbudet verkligen blev så högt, om det ens fanns nåt motbud. Tyvärr har jag inget telefonnummer till damen och kan inte bekräfta vad som verkligen hände.

Om det är som jag misstänker just nu har både jag och säljaren blivit blåsta ...

Jag har drabbats av mäklare som ljuger och luras förr så jag ska försöka forska lite innan jag ger mig.
fruberglund
CITAT (Gurkan @ 29-09-2005, 12:09)
Jag tror att han har gjort precis det och jag litar inte på att motbudet verkligen blev så högt, om det ens fanns nåt motbud. Tyvärr har jag inget telefonnummer till damen och kan inte bekräfta vad som verkligen hände.

Om det är som jag misstänker just nu har både jag och säljaren blivit blåsta ...

Jag har drabbats av mäklare som ljuger och luras förr så jag ska försöka forska lite innan jag ger mig.

Mäklare är skyldiga att redovisa alla bud de tar emot så det ska finnas en lista på dessa. Vet inte om det är offentliga handlingar men det går ju att kolla. Sen så är det ju inte alltid den som bjuder mest som automatiskt ''ska" vinna, det är alltid säljaren som bestämmer i slutändan. Fast är det en gammal tant som blir stressad så kan ju mäklaren utnyttja detta och "övertala" henne om han är riktigt slug.

Fast jag fattar inte vad mäklarna tjänar på det, de får ju en viss procent på försäljningssumman och då kan man ju i alla fall tro att de vill sälja för så mycket pengar som möjligt.

Tråkigt för dig, hoppas de som köper huset uppskattar växthuset också.

Lycka till nästa gång smile.gif
Gurkan
För det första böjer jag mitt huvud i skam och tar tillbaks allt jag sagt om den svenska mäklarkåren.

För det andra öppnar jag en flaska gott vin och sätter mig att plöja hemnet för tusende gången.

Intressant att se hur jag reagerar på denna situation, bara för att jag tidigare blivit lurad av en mäklare, och hört historier från andra, utgår jag från att alla mäklare är halvkriminella. I en tråd härom veckan, numera borttagen, skrev jag vitt och brett om hur viktigt det är att inte generalisera och dömma folk för ev. grupptillhörighet ... idag gjorde jag precis så själv.

Jag äter upp mina bitta ord, därefter min hatt... men sköljer ner alltihopa med en Montecillo, Crianza 2001. Rioja såklart.
Biggan_
CITAT (Gurkan @ 29-09-2005, 17:51)
För det första böjer jag mitt huvud i skam och tar tillbaks allt jag sagt om den svenska mäklarkåren.

För det andra öppnar jag en flaska gott vin och sätter mig att plöja hemnet för tusende gången.

Intressant att se hur jag reagerar på denna situation, bara för att jag tidigare blivit lurad av en mäklare, och hört historier från andra, utgår jag från att alla mäklare är halvkriminella. I en tråd härom veckan, numera borttagen, skrev jag vitt och brett om hur viktigt det är att inte generalisera och dömma folk för ev. grupptillhörighet ... idag gjorde jag precis så själv.

Jag äter upp mina bitta ord, därefter min hatt... men sköljer ner alltihopa med en Montecillo, Crianza 2001. Rioja såklart.

Hoppas det smakar bra, både hatten och vinet menar jag laugh.gif laugh.gif
Ewa L
CITAT (Gurkan @ 29-09-2005, 17:51)
För det första böjer jag mitt huvud i skam och tar tillbaks allt jag sagt om den svenska mäklarkåren.

För det andra öppnar jag en flaska gott vin och sätter mig att plöja hemnet för tusende gången.

Intressant att se hur jag reagerar på denna situation, bara för att jag tidigare blivit lurad av en mäklare, och hört historier från andra, utgår jag från att alla mäklare är halvkriminella. I en tråd härom veckan, numera borttagen, skrev jag vitt och brett om hur viktigt det är att inte generalisera och dömma folk för ev. grupptillhörighet ... idag gjorde jag precis så själv.

Jag äter upp mina bitta ord, därefter min hatt... men sköljer ner alltihopa med en Montecillo, Crianza 2001. Rioja såklart.

Till att börja med vill jag beklaga, tyckte det såg toppen ut. sad.gif

Men framförallt tycker jag det är väldigt renhårigt och komma tillbaka och dementera en åsikt som har varit fel. Heders!

Och nej; man behöver som säljare inte sälja till högstbjudande. Två av mina hus har jag sålt till det näst-högsta budet, helt enkelt för att jag tyckte bättre om dem! Mäklaren hade bara att acceptera.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon