Full version: Hajfiske på Reunion
annama
Har läst i AB och Metro om hur man på den franska besittningen Reunion använder levande hundar och katter som bete vid hajfiske. En bild på en 6 månaders valp med krokar körda genom överläppen visades också. Tvingade mig att läsa artikeln. Hur okänslig och grym kan människan egentligen bli? Finns det inga gränser?

Såg också att man diskuterar kocher- och halalslakt nu igen. DO hänvisar till religionsfriheten och djurskyddsfolket till svenska djurskyddslagar. Jag personligen anser att i Sverige skall svenska lagar gälla. Skall djurskyddslagen stå åt sidan p.g.a. religionsfriheten så har man klivit över en gräns, då måste det vara fritt fram för mormoner att ha flera fruar, kvinnlig omskärelse o.s..v. Jag har ingen aning om hur många religioner vi har i landet, men det måste vara ganska många och alla har väl olika "måsten" som ska följas.

rättat stavfel
pisanggoreng
Kort kommentar bara:

Svenska lagar är varken statiska eller perfekta.
Därför kan man väl mycket väl tänka sig att t.ex.
halalslakt kan förekomma i Sverige i någon form.
Det handlar i stora drag om vilken (om någon)
bedövning djuret ska ha innan det avlivas. Många
muslimer i Sverige godtar elektronisk bedövning,
och då är det inga problem med gällande lagstiftning.
Däremot tillåter svensk lag inte att man inte använder någon
bedövning alls.

Att svenska myndigheter för en dialog med stora
religiösa grupperingar får väl ändå ses som något
positivt.

För övrigt kan jag dock hålla med Tariq Ramadan om att
muslimer i Europa lägger alldeles för stor vikt vid
mindre religiösa frågor (så som halalslakt, slöja, osv)
och missar de större frågorna (medmänsklighet, fred, osv).

smile.gif
zaaritha
VIDRIGT!
När ska djuren få den uppskattning--de bör ha??
Levande varelser med känslor o själ!!!!
Caprice
Usch, läste den artikeln i aftonbladet...
Den bilden på den stackars hunden var inte kul... sad.gif
zaaritha
Säjer det igen: VIDRIGT!!
pejori
vill inte..vill inte vill inte vill inte!!!!!!! wacko.gif mad.gif wacko.gif mad.gif wacko.gif mad.gif
Caprice
Just den hunden på bilden lyckades rymma och dessutom ta sig hem igen...

Tänk chocken när man får se sin hund med en stor krok i överläppen, och man förstår att det varit meningen att han skulle släpas efter en båt som hajbete...

I en sån situation skulle jag starkt fundera på att göra detsamma med den som gjort så mot min hund... Om jag fick tag på dem.
Det skulle vara värt ett tag bakom lås och bom...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon