Ewa L
Min dotter (24 år) har precis köpt hus tillsammans med sin sambo. I fredags var hon och tog det i besiktning, bara hon och hundarna eftersom han jobbade.

Jag ringde henne på mobilen efter några timmar, då var hon fortfarande kvar och jag kunde inte låta bli att fråga vad i hela friden hon gjorde så länge i ett tomt hus helt utan möbler.

Hon planterade lökar och hade påbörjat en kompost!!! wub.gif

Jag blev ärligt talat vansinnigt glad. Hon har alltid drivit med mig och kallat mig "trädgårdsfanatiker" men nu hade hon redan en hel del frågor. Dessutom påpekade hon att de gamla äppelträden behövde beskäras. Kunde jag hjälpa/lära henne? Det fanns det inte en enda rabatt på 1500 m3, så kunde jag komma till våren med lite jag grävt upp från min trädgård?? Kunde jag även skicka CDn med alla bilder på mina perenner (över 200 st) så att hon kanske kunde göra en önskelista???
KURT
Man bör verkligen tänka sig för om man skall beskära gamla fruktträd. Jag tycker att man oftare ser misslyckade exempel på beskärningar än man ser lyckade exempel (även om de misslyckade exemplen naturligtvis syns så mycket mera!). Nya fruktträd kan man beskära för att forma och styra utvecklingen, men gamla fruktträd så ger sällan beskärningar så possitiva effekter.
mulle
Roligt med din dotter Ewa!
Jag sörjer ofta att mina föräldrar inte längre lever och kan se att det blev "trädgårdsfolk" av mig också till slut.... smile.gif
Mulle
Ewa L
CITAT (KURT @ 03-10-2005, 13:12)
Man bör verkligen tänka sig för om man skall beskära gamla fruktträd. Jag tycker att man oftare ser misslyckade exempel på beskärningar än man ser lyckade exempel (även om de misslyckade exemplen naturligtvis syns så mycket mera!). Nya fruktträd kan man beskära för att forma och styra utvecklingen, men gamla fruktträd så ger sällan beskärningar så possitiva effekter.

Vad menar du är alternativet då? Ta bort träden och istället plantera nya? Inte speciellt snyggt.
Behålla de gamla som alltså inte längre ger någon egentlig frukt? Snyggare, men till vilken nytta.

Jag tog över ett gammalt hus med rejält gamla fruktträd för fem år sedan. Träd som i princip hade gett sitt bästa ur frukthänseende.
Jag har genom varsam beskärning fått ut betydligt mer frukt av dem än de gett på länge.

Dessvärre klarar jag inte riktigt att behålla formen på en del av dem. De är spaljerade i tomtgränsen, typ Gunnels äpplehäck, men har släppts iväg för långt för många år sedan. Likaså de spaljerade päronträden — de skulle inte få helt godkänt av ett proffs. Men jag plockade 6 hinkar stora, fina päron igår. Och träden ser definitivt inte stympade ut.
Gillan
Verkligen roligt Ewa L.
Speciellt när hon inte ens har flyttat
in än smile.gif
Här är det än och då mest barnbarnen som
blivit smittade av mormor. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon