Full version: Min första vecka som
Inga från Närke
har varit urusel.
Ja den 26 o 27 sept. hade jag semester, och min fest på måndagskvällen var ju överraskande, så det var väl inte så pjåkigt men sedan började det.
28-29 sept. jobbade jag 8 tim. + lite mer eftersom jag hade haft semester för då var det fullt på skrivbordet.
På torsdagen kände jag mig lite krasslig, fredagen orkade jag inte till jobbet och är fortfarande hemma.
Har någon slags influensa med hosta, just ingen feber. Men hostan har tagit knäcken på mig, ont överallt i alla muskler. Har sovit dåligt för så fort man skulle lägga sig ner började det. Tur att jag har en säng med höj och sänkbart ryggstöd underlättade ju lite.
Varje gång man fick en hostattack så tänkte jag också hoppas att mitt kärl i näsan håller så det inte börjar blöda också. Men det har det gjort än så länge kanske är bästa att skriva.
Igår fick jag utskrivet en starkare hostmedecin körde bara receptfritt tidigare + ökat dosen med cortisoninhalation. Men än har jag inte märkt så stor skillnad så det blir inget jobb denna veckan.
Mejlar till en arbetskamrat fram o tillbaka vad han ska göra och kolla nu när jag är borta.
Det är trist att vara sjuk nu när det är ett så strålande väder ute. Just nu skiner solen och det är +14,2 gr på skuggsidan.
Har ni någon dunderkur att tipsa om. Dricker varmt te i massor för att lindra torrheten och det är bra men jag skulle ha haft lite rom hemma också men tyvärr så änvänder vi inte så mycket av den varan så det finns inget, inte konjak heller, bara lite vitt vin och det gör inte samma effekt.
Tur att Odla finns så man kan gå in och läsa och eventuellt skriva av sig lite.
Detta blev långt men jag hoppas ni ursäktar.
*Felix matte*
Så tråkigt att du är sjuk igen, men tur att blodkärlet håller.

Jag har också otäck hosta som gjort att jag är öm i hela bröstkorgen, huvudvärk och ledvärken är värre än vanligt.
Testa med Vitlökskapslar el. tabletter. Jag tar 6 st Kwai/dag... normalt tar jag 3.
Kortison inhalation tar några dagar innan man märker av förbättring. Kanske skulle du ha fått lindring om doktorn skrivit "dunderkur" kortisontabl. Jag brukar få ta såna då o då och de ger snabb verkan.
Alvedon 3ggr/dag gör också att hosta och värk dämpas.

Krya på dig! wub.gif
kristerh
Tråkigt att vara sjuk wub.gif krya på dig,
jag har en kollega på jobbet som oxså haft den där hostan, hon var hemma 2 veckor så det är inget att leka med wink.gif
krister
yla
huvvaligen
krya på er alla ni som e sjuka
jag har peppar peppar inte haft nån förkylning på ett tag nu

skicka r friskpepp ut över hela landet rolleyes.gif
stennie
Krya på dig Inga...inget roligt att vara sjuk wub.gif
netaave
Var lite försiktig med cortisoninhalatorn med tanke på blodkärlet.
Annars är mitt enkla tips hett kaffe med whiskey i.
Krya på dig, har själv precis haft en släng av det där så jag avundas dig inte!
Och du kan bylta på dig lite och gå ut om du orkar om så bara 5 minuter, frisk luft är bra vid hosta.
Kraaaam wub.gif
amaira
Det var väl inte så "långt" Inga smile.gif .
Har bara ett tips, och det är "Ta det lugnt!"
Det finns inte mycket som är viktigare än hälsan. Släpp taget om annat.

Hoppas du snart är frisk igen wub.gif wub.gif wub.gif
ninnisky
Krya på dig, Inga wub.gif

Fy attan, vad det är jobbigt med hosta!
Brukar köra med acetylsystein ( t ex Mycomust) när det blir för galet. Det dämpar hostattackerna i alla fall något!
Inga från Närke
Tack för er omtanke.
Inhalation av cortison påstår min läkare inte är farligt för blodkärlet, däremot i tablettform.
Brukar också ha Acetylsysterin men det är jag lite mera restrektiv mot för tabletter typ magnesyl m.m ska jag undvika p.g.a. blodkärlet sa de på USÖ.
Detta med hett kaffe med whiskey i kanske inte vore så dumt, ska kolla om gubben har något hemma och testa framåt kvällen.

Blir kanske roligare att vara sjuk rolleyes.gif
liv
Låter tråkigt att vara sjuk i det fina höstvädret .
Jag vidhåller att äta rönnmär . råa eller ivarmt vatten . Jag har skrivit om det Här på Odla innan .
Annars har jag bra grejer att förebygga och hålla att sig frisk.
Men man får ju inte göra reklam här.


Krya på er bäda två smile.gif
Snöflinga
Usch vad jobbigt för dej sad.gif Krya på dej kram från mej ......
netaave
CITAT (Inga från Närke @ 05-10-2005, 15:49)
Tack för er omtanke.
Inhalation av cortison påstår min läkare inte är farligt för blodkärlet, däremot i tablettform.
Brukar också ha Acetylsysterin men det är jag lite mera restrektiv mot för tabletter typ magnesyl m.m ska jag undvika p.g.a. blodkärlet sa de på USÖ.
Detta med hett kaffe med whiskey i kanske inte vore så dumt, ska kolla om gubben har något hemma och testa framåt kvällen.

Blir kanske roligare att vara sjuk rolleyes.gif

Min dotter har ju kronisk cortisonbrist och har ätit och inhalerat cortison i 11 år nu.
Det var en läkare vi träffade som förklarade att blodkärlen kan bli extra sköra just av cortison. Hon får ganska lätt blåmärken och det förklarades på samma sätt.
Av acetylsalicyl (osäker på stavningen) blir de också sköra det minns jag från graviditeterna då jag ordinerades det för högt blodtryck. Hade då legat inne en hel vecka med näsblod som inte ville ge sig.

Hoppas gubben din har någon whiskey, jag dricker inte starksprit alls i vanliga fall men just vid övre luftvägsinfektioner med hosta tycker jag det är oslagbart.
Att jag tar det i kaffe är för att jag inte fixar att dricka det annars + att det känns som det tar bättre när det är hett. 1 msk i en kopp räcker så så mycket roligare blir det nog inte. *ler*

Brukar också dricka riktigt kallt mineralvatten, det lindrar irritationen som blir i halsen av hostan.
Lady Hamilton
wub.gif Och Inga........
Se till att du är varm om fötterna
(det låter "banalt" men det fungerar faktiskt)
Angående wiskey laugh.gif Så försök att ta det rent biggrin.gif
Det blir en så skön varm känsla i halsen! laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (Inga från Närke @ 05-10-2005, 15:49)
Tack för er omtanke.
Inhalation av cortison påstår min läkare inte är farligt för blodkärlet, däremot i tablettform.
Brukar också ha Acetylsysterin men det är jag lite mera restrektiv mot för tabletter typ magnesyl m.m ska jag undvika p.g.a. blodkärlet sa de på USÖ.
Detta med hett kaffe med whiskey i kanske inte vore så dumt, ska kolla om gubben har något hemma och testa framåt kvällen.

Blir kanske roligare att vara sjuk rolleyes.gif

Jag håller nog inte med om att inhalationskortison inte påverkar blodkärlen
eftersom jag inhalerar 2ggr/dag och ofta får blödningar i fötter och ben, mera sällan på armar och händer. Har fått förklarat att det beror på inhalationerna.

Acetylcystein och Mycomust har bara en slemlösande verkan och ingen påverkan på kärlen... så det kan du ta... minskar hostan, du får upp slem som annars sitter och irriterar.
Däremot Magnecyl, Albyl m.fl vilka innehåller acetylsalicylsyra bör du inte ta men det visste du ju.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon