Full version: Din egen utveckling
Gillan
Det fins säkert de av er som tycker
att det här låter helknasigt.
Men jag tycker själv att det är intressant.


Frågan är ;- Vad läste du som liten, hur utvecklade
det sig och vad föredrar du nu?
Det fins hur många svar som helst på den frågan.
Vad du tycker idag är ju inte ett " passport " till vad du tycker
i framtiden.

Om det är en dum ide, säg det nu.Då slipper jag vänta på svar
wub.gif
silos
Sagoböcker,äventyrsböcker ja alla spännande böcker som jag kunde komma över.
Under 20 års tid:1985-2005 har jag mest läst om inre harmoni, psykologi,andlighet,inre utveckling....

Före 1985 läste jag om trädgårdar växter blommor etc..

Nu har jag återvänt till sagoböckerna och så fortsätter jag att läsa konstböcker som jag blev intresserad av 1998,alltså konstböcker.

Jag bara älskar böckernas värld,speciellt böcker med bilder ifrån våran underbara planet med dess ENORMA rikedomar på alla sätt och vis smile.gif
Gillan
CITAT (silos @ 07-10-2005, 10:44)
Sagoböcker,äventyrsböcker ja alla spännande böcker som jag kunde komma över.
Under 20 års tid:1985-2005 har jag mest läst om inre harmoni, psykologi,andlighet,inre utveckling....

Före 1985 läste jag om trädgårdar växter blommor etc..

Nu har jag återvänt till sagoböckerna och så fortsätter jag att läsa konstböcker som jag blev intresserad av 1998,alltså konstböcker.

Jag bara älskar böckernas värld,speciellt böcker med bilder ifrån våran underbara planet med dess ENORMA rikedomar på alla sätt och vis smile.gif

Ja, det var väl nåt sånt som jag menade.

Själv började jag med Enid Blyton och
övergick till Carolyn Keene.

Därefter blev det " Sigge Stark"


Idag är min boksmak så totalt
anorlunda.
Sulawesii
Läste mycket Kitty och Fem innan tonåren. Gillade också Maria Gripe (min första lite tjockare bok var "Tordyveln flyger i skymningen").
Sen blev det de kärlekspocket ett tag. Efter att ha läst Sidney Sheldons "På andra sidan midnatt" gick jag över i tantsnuskgenren (kommer inte ihåg om just Sidney skrev sådant, men det kom i samband med den boken).
Tack och lov gick utvecklingen vidare, det var nog Stephen King som såg till detta. Honom har jag hållit fast vid, jag gillar honom även om jag funderar på om han är riktigt frisk i huvudet emellanåt (och kommer fram till att han är det).
Försöker vara lite kultursnobb mellan varven och läsa böcker som blivit rosade av kritikerna. Läser också, nån gång då och då, någon Nobelpristagare i litteratur. Men, jag funderar på att släppa detta, för de faller mig aldrig i smaken (förutom Coetzee, han gillar jag) och resulterar i att jag tappar läslusten.
stennie
Den första egna boken jag fick/kunde läsa heter (för jag har den fortfarande) Truls Trulssons äventyr...
Annar var det väl mest Fem böckerna och diverse häst böcker lag läste som barn.
I övre tonåren blev det Allers romaner i långa banor och så Bill & Ben, otroligt roliga snubbar laugh.gif

Idag läser många olika romaner, några som jag gillar mycket är Gerda Anti och Marianne Fredriksson....
Castea
Som barn läste jag Astrid Lindgren, Wahlströms hästböcker, Elsa Beskow, Beatrix Potter.

I tonåren/ung vuxenålder tyckte jag om den där serien av Virginia Andrews, "Blomblad för vinden" och de andra i den serien.

Idag gillar jag Jonas Gardell, Inger Edelfeldt, Inger Alfwén, böcker om tidig 1900-talshistoria, psykiatri- och psykologiböcker (ej new age).

Läser dock inte sådär jätteflitigt. Blir mest att jag läser en massa småplock om ditten och datten på Internet. wink.gif
Björken
Den första boken jag läste själv handlade om en kamel, kan inte komma ihåg vad den hette. Kunde den utantill redan innan för far fick läsa den ofta för mig.
Senare blev det KullaGullaböckerna minns jag och efter det hamnade väl en massa kiosklitteratur på sängbordet eller om det var jämte/under sängen laugh.gif
Numera läser jag i princip vad som helst, men har speciell förkärlek för Björn Hellberg och Jan Guillo
Latmask
Jag har aldrig någonsin tänkt på den frågeställningen förut, men nu när jag tänker efter så inser jag att jag gått till det rakt motsatta!!

När jag var liten älskade jag att läsa om magi, hemliga skogar, underliga figurer, tre önskningar, häxor, troll och spöken. Ronja, tusen och en natt osv. Emil var inte alls min grej, för verkligt och vanligt. Lyckliga magiska världar med drama som ordnar sig, Mio min Mio, Bröderna Lejonhjärta, Sagan om Narnia osv.

Nu läser jag däremot helst verklighetbaserat. Om vanliga människor och deras liv, om hemska saker de råkar ut för och som inte alltid ordnar sig - livet i ett nötskal.

Tänk hur det kan bli!
zaaritha
När jag var fem år läste jag Kalle Anka.
Se´n fick jag böcker i julklapp o födelsepresenter av mor o far o släktingar!
Läste "Biggles" , " Hornblower", o "Kittyböckerna", i andra klass.
Se´n blev det hästböcker av alla slag--i tredje klass.
I fjärde klass, läste jag "Den gröna ön", "Mannen i järnmasken", " Fången på Zenda", " Robinson Crusoe", o Dickens böcker.
OSV; har läst se´n dess o fortsätter.....
Gurkan
Får man bara läsa 'fiction' ??

Jag läser nästan enbart 'facklitteratur', många olika ämnen dock, t.ex. solenergi, vinodling, robotteknik, grönsaksodling, artificiell intelligens, växthus, arkitektur, självhushållning, voodoo, microbiologi, möbel design, luftballongen, kemi, ekologi och diverse kokböcker. För att nämna några.

Kanske är jag en tråkig 'praktiker' ?
Hannele
CITAT (Evgeni @ 07-10-2005, 10:38)
Frågan är ;-  Vad läste du som liten, hur utvecklade
det sig och vad föredrar du nu?

Vi fem böcker tyckte jag mycket om, serier som Superman,
men jag minns också att jag i tonåren läste Dostojevskijs Brått och straff och njöt.
Vi hade väldigt inspirerande trevlig lärare. Som vuxen har jag läst 'allt', inte så många deckare,
nu föredrar jag mest kvinnliga författare.
*Felix matte*
Enid Blyton, Astrid Lindgren plus en massa andra... läste öht allt jag kom över tongue.gif
men inte tror jag ett det läsandet på något sätt har kommit att prägla mitt vuxna liv
då jag mest läst självbiografier, memoarer mm och också därutöver en himla massa som inte går att "fackindela" smile.gif


kanske jag till o me missuppfattade trådens handling ohmy.gif tongue.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon