Björken
"Sänkt straff för rattfull som dödade tonårspojkar
Rattfull och i hög fart körde 54-åringen ihjäl två pojkar på moped. Sedan smet han från olycksplatsen vid Skästra i Hälsingland.
Nu sänker hovrätten hans dom till fängelse i ett och ett halvt år.
– Man kan ju fråga sig hur många man ska köra ihjäl för att få fyra år, säger kammaråklagare Christer Sammens." hämtat från en av kvällstidningarna idag.

Detta är ju ett hån mot de stackars föräldrarna till pojkarna.
annama
Bara ytterligare ett fall där jag inte begriper hur de svenska domstolarna dömer......
*Felix matte*
Hoppas det går upp till högsta domstolen.

Allt oftare numera tycker jag det är svårt att förstå domar. sad.gif
Reserv
För att gå till ytterligheter. Om jag alltså inte gillar nån viss person, jag hatar den så mycket så jag skulle kunna mörda den, men straffen är juh rätt så långa för mord. Då tar man bara bilen, väntar tills vederbörande uppenbarar sig och kör över honom/henne, sen super man till rejält och skyller på fyllan. blink.gif wacko.gif wink.gif
annama
Det har jag aldrig tänkt på, tack för tipset Reserv smile.gif smile.gif
Björken
Ja tyvärr så har du säkert helt rätt i ditt antagande.
Jag blir helt enkelt riktigt f-b när det snart bara är det enda straff någon får för ett brott en klapp på axeln och sedan säger man "lilla vän så där får du inte göra".

Likadant så har rättspsyk här nere infört förbud mot mobiltelefoner för de intagna, bla för att det finns de som fortsatt sin brottsliga bana inifrån psyket. Helt riktigt tycker jag att man förbjuder men vad händer då, jo någon klagar över beslutet för att man kränker människan som begått brottet, men vad har den som gjort brottet gjort om inte kränkt någon annan.
*Felix matte*
Kränker den personliga integriteten... det är en mening som kommit på modet i Sverige de senaste åren... när man talar om "bovar" av alla sorter. sad.gif mad.gif

Oftast glömmer man bort offret sad.gif
pejori
CITAT (Reserv @ 07-10-2005, 19:29)
För att gå till ytterligheter. Om jag alltså inte gillar nån viss person, jag hatar den så mycket så jag skulle kunna mörda den, men straffen är juh rätt så långa för mord. Då tar man bara bilen, väntar tills vederbörande uppenbarar sig och kör över honom/henne, sen super man till rejält och skyller på fyllan. blink.gif wacko.gif wink.gif

men snälla...är du helt borta!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
du ska naturligtvis skölja ner ett par lugnande piller med spriten rolleyes.gif rolleyes.gif
då hävdar du "patologiskt rus" i rätten smile.gif smile.gif smile.gif
det innebär att du inte är ansvarig för dina handlingar....FRIKÄND!!!! laugh.gif
pejori
CITAT (Björken @ 07-10-2005, 19:38)
Ja tyvärr så har du säkert helt rätt i ditt antagande.
Jag blir helt enkelt riktigt f-b när det snart bara är det enda straff någon får för ett brott en klapp på axeln och sedan säger man "lilla vän så där får du inte göra".

Likadant så har rättspsyk här nere infört förbud mot mobiltelefoner för de intagna, bla för att det finns de som fortsatt sin brottsliga bana inifrån psyket. Helt riktigt tycker jag att man förbjuder men vad händer då, jo någon klagar över beslutet för att man kränker människan som begått brottet, men vad har den som gjort brottet gjort om inte kränkt någon annan.

det är ju så...att alla undantagen i varje lag...gör att lagen blir verkningslös...där den behövs som mest sad.gif sad.gif sad.gif
en bra advokat hittar alla kryphålen unsure.gif
och då får den skylldige lägre straff....offret får bara sänkt skadestånd wink.gif
Reserv
CITAT (pejori @ 07-10-2005, 20:34)
CITAT (Reserv @ 07-10-2005, 19:29)
För att gå till ytterligheter. Om jag alltså inte gillar nån viss person, jag hatar den så mycket så jag skulle kunna mörda den, men straffen är juh rätt så långa för mord. Då tar man bara bilen, väntar tills vederbörande uppenbarar sig och kör över honom/henne, sen super man till rejält och skyller på fyllan. blink.gif  :wacko:  ;)

men snälla...är du helt borta!!!! ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif
du ska naturligtvis skölja ner ett par lugnande piller med spriten rolleyes.gif rolleyes.gif
då hävdar du "patologiskt rus" i rätten smile.gif smile.gif smile.gif
det innebär att du inte är ansvarig för dina handlingar....FRIKÄND!!!! laugh.gif

Aha, ja just det, det är juh bätre med inget straff än ett kortare rolleyes.gif Eller så skyller man på sin passagerare, det kan funka det med, skyller han sen på mig så kan dom inte fälla nån av oss, praktiskt tongue.gif ....... blink.gif wacko.gif Det är juh helsjukt för faen blink.gif
adrian
Jag tycker släkten ska få avgöra hans straff som förr i tiden om nu inga tvivel fanns ang hans dåd.

(detta fanns innan kristendomen dök upp och ändrade hela vårt rättssytem)

Jag skulle inte tycka att detta räckte om jag var förälder till en av de döda pojkarna.

Sen kan man ju tycka vad man vill om detta så länge det inte drabbar en själv, skenhelighet ger ingen biljett till himlen vad jag tror i alla fall....
pejori
CITAT (adrian @ 07-10-2005, 20:44)
Jag tycker släkten ska få avgöra hans straff som förr i tiden om nu inga tvivel fanns ang hans dåd.

(detta fanns innan kristendomen dök upp och ändrade hela vårt rättssytem)

Jag skulle inte tycka att detta räckte om jag var förälder till en av de döda pojkarna.

Sen kan man ju tycka vad man vill om detta så länge det inte drabbar en själv, skenhelighet ger ingen biljett till himlen vad jag tror i alla fall....

det är ju tur att det inte är så längre... wub.gif wub.gif
för en anhörig är straffet aldrig hårt nog huh.gif
vad händer om man sedan kommer fram till att personen är oskyldig? wink.gif wub.gif wub.gif
zaaritha
En av mina kompisar mejades ner av en rattfyllo, samt två personer till.
Hon klarade sej m ett brutet ben.........
Rattfyllon fick villkorlig dom, han skyllde på familjeproblem!!

Skrev lite knasigt--det var alltså 3 pers., som blev påkörda!!
*Felix matte*
Sätter man sig onykter bakom ratten så finns absolut ingen ursäkt och inte heller några förmildrande omständigheter som det så fint heter.
De som gör så och också orsakar olycka..som värst dödsolycka bör få körkortet indraget för tid och evighet!
och dömas att betala skadestånd till de efterlevande.

Men.. det är väl för mycket att begära... senaste fall i min morrontidning är en kriminalare... jesses vad synd det är om han... körde i fyllan stackars karl... han har ju problem med spriten ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif och nu ställer hela poliskåren upp för honom... Javisst... det är bra att han får hjälp... men vem f..n tänker på vad han kunde ha orsakat för olycka.


Läs här.
zaaritha
Poliser o läkare ---är "ostraffbara".........
Björken
Likhet inför lagen kommer vi aldrig att uppnå, det ser skickliga och välbetalda advokater till.
Det som jag ine heller kan förstå är att hur i hela världen kan alla grova brottslingar få Sveriges dyraste advokater, det är ju ändå det allmänna som betalar kostnaderna, alltså vi.
Ja, jag vet att det beror på att advokaterna vill ha sådana mål för att själva bli uppmärksammade i massmedia, men varför ska vi betala dessa enorma summor för att de ska göra allt för att bevisa att inget brott har begåtts.
Gillan
Ni har redan skrivit vad jag känner.Och
jag kan bara hålla med.Det är rent ut sagt för
j...vligt.Detta rättssystem blir bara mer och mer
urholkat.Till slut finns väl inga straff kvar.
Tänk bara på all frustration som åläggs brottsoffren.
Det är kanske inte så konstigt om en del tar
lagen i egna händer.Jag säger absolut inte att
det är ok.Men ibland kanske man kan förstå wink.gif

/Evgeni
evarina
Tycker det är för *pip*

Här i Uppsala har vi ett fall där en karl har vållat en olycka som har mer eller mindre invalidiserat två personer.
Som straff fick han körkortet indraget i två månader....och det är överklagat nu. Straffet var för hårt tycker han!

Det är ju så att man blir mörkrädd!
*Felix matte*
CITAT (evarina @ 09-10-2005, 21:49)
Tycker det är för *pip*

Här i Uppsala har vi ett fall där en karl har vållat en olycka som har mer eller mindre invalidiserat två personer.
Som straff fick han körkortet indraget i två månader....och det är överklagat nu. Straffet var för hårt tycker han!

Det är ju så att man blir mörkrädd!

Sådana gånger börjar man undra om personen ifråga alls har någon självinsikt eller samvete. sad.gif
I elaka stunder så får jag erkänna att jag önskar att de som orsakar svår olycka... själva ska få igen med samma mynt mad.gif sleep.gif
AnitaO
Är det inte så att man får 2 års fängelse för olaglig kopiering av musik från Internet?
Nåt jäkla fel måste det ju vara i så fall? mad.gif
birgitek
Tycker man har en märklig straffskala där pengar värderas mer än ett människoliv. Ekonomiska brottslingar får ju ofta långa fängelstraff, men rattfyllerister och mördare ofta får minimala straff. Jag tänker på de killar som slog ihjäl en Gävlekille på Kungsgatan i Stocholm, en fick ett och ett halv år de övriga två frikändes. Mer än så är tydligen inte ett liv värt.
Birgit Ek
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon