Full version: Allergi
labarradepan
Min sambo vill gärna skaffa hund, men jag är emot det eftersom mina syskonbarn som är små är allergiska. Båda min syster o mina föräldrar tog bort sina katter för deras skull, så det känns jobbigt att skaffa djur för min del. sad.gif

Men vet ni några bra hundar man kan ha om man är allergisk?? ( det brukar vara värre med katter om man är allergisk )

Helst skulle han vilja ha en bulldog eller nått i den stilen.
*Felix matte*
Vi har Bichon Frisé, det går utmärkt i vår familj trots allergier och astma.
Ett av barnbarnen reagerar på Cotton de tulear och labrador, worsteh m.fl men inte på våran så det är nog olika från person till person vad man tål och inte.
Katter är oftast svårare att tåla om man har allergier.
Sulawesii
Pudlar ska funka bra. Bland katter är Rexsorterna de som flest tål.
labarradepan
Tack för ditt svar.. smile.gif just nu sitter jag o läser på sidan allergi.nu om djur. Ojoj, vad svårt det är. Veta hur man ska göra o så.
*Felix matte*
CITAT (Sulawesii @ 09-10-2005, 09:40)
Pudlar ska funka bra. Bland katter är Rexsorterna de som flest tål.

Min yngsta tålde som liten inte några svarta hundar... inte ens pudlar. Hon tål Bichon utmärkt men har jobbigt med äldsta dotterns bruna labrador.
Som jag sa så tror jag att det är olika från person till person och säkrast är väl att försöka hölsa på hos några uppfödare så ser man om det kommer någon reaktion.
Ophelia
Vissa raser sägs vara bättre än andra. Sedan kan det vara så att vissa individer inom en ras kan framkalla allergi medan andra inte gör det. Det handlar egentligen inte om ras utan om mängden allergener som vissa raser/individer släpper från sig (mjällar, släpper hår, saliv som innehåller äggviteämnena som kan framkalla allergi). Om man har hundallergi så är det ganska dumt att ens skaffa hund från de mer "allergisäkra" grupperna då man utsätter kroppen för små doser av det allergiframkallande ämnet/ämnena. Är man hundallergiker så är man allergisk mot alla hundar.
*Felix matte*
CITAT (Ophelia @ 09-10-2005, 10:06)
. Är man hundallergiker så är man allergisk mot alla hundar.

Nej det håller jag inte med om. Barnbarnet t.ex reagerar starkt mot en del hundar men absolut inte det minsta mot Felix (Bichon) hon kan krama och ha Felix i famnen men däremot reagerar hon med att huden "flammar" och hon får kliande utslag så fort hon är i samma rum som Cotton de tulear, worsteh m.fl samt katter

Eftersom jag har 40 års vana av att ha tagit hand om allergiker så litar jag mer på vad jag ser och känner än vad vetenskapen säger.
Ophelia
Ja det är väl upp till var och en. Utsatt blir man för allergenerna men det är ju ingen som förbjuder att man utsätter sig för detta. Framtiden kan ingen sia om.
pejori
det beror lite på VAD det är hos hunden man är allergisk imot rolleyes.gif
pälsen, ullen kvalster M.M. unsure.gif unsure.gif
sedan beror det också på hur mycket allergisk man är, men jag tycker, har man allergi så INGA PÄLSDJUR alls. huh.gif huh.gif
hur offta kommer syskonbarnen till er? huh.gif
ni kan byta kläder innan ni åker till dom, så det finns en del att välja på, om ni ändå vill ha djur. smile.gif smile.gif
kinesisk nakenhund brukar gå bra. smile.gif smile.gif
Anki på Öland
Normalt brukar man klara hundarna med lång päls som växer hela tiden bättre än korthåriga hundar, så bulldog är kanske inte bästa rasen. Beror på att när dom byter päls (vilket alla hundar gör) sitter den kvar på hunden som en tova medan korthåriga hundars pälsar med mjäll och hela härligheten flyger runt i rummet. Det är också viktigt att man håller pälsen ren. Sen är det som flera sagt tidigare - olika individer påverkar människor olika.
Anki
Airamya
Puli sägs vara en ras som många allergiker tål. Men de är inte de lättaste hundarna att ha...
labarradepan
de kommer inte så ofta, men jag träffar dem ofta. nu när vi ska flytta till större så är det lättare för dem att sova kvar. smile.gif så vi får leta efter nått annat djur åt min sambo.
Rossi
Min man är allergisk och det är inte så att han tål en viss hundras mer eller mindre än en annan. Han kan t.ex. tåla vissa pudlar men inte andra pudlar o.s.v.
Rossi
CITAT (pejori @ 09-10-2005, 10:47)
kinesisk nakenhund brukar gå bra. smile.gif smile.gif

Nja, där har jag hört tvärtom - den ska vara en av de värsta för allergiker ....
Anki på Öland
CITAT (Rossi @ 10-10-2005, 07:51)
CITAT (pejori @ 09-10-2005, 10:47)
kinesisk nakenhund brukar gå bra. smile.gif  :)

Nja, där har jag hört tvärtom - den ska vara en av de värsta för allergiker ....

Har jag också hört eftersom det är mjället i huden som brukar vara värsta boven.
Anki
Linda_A
Jag tror inte att man kan säga att denna rasen är bra för allergiker. Utan jag anser att man måste testa sig fram.

Jag har hört om folk som har tålt sin egen hund men sen när de möter en annan hund men av exakt samma ras så tål de inte den.

Det bästa är nog att testa sig fram. Tex låna någons hund, besöka lite olika uppfödare m.m.

Och så tycker jag att innan man köper hund att man testar ett tag men en av denns uppfödarnas hund eller något liknade så att man verkligen är säkert att man klarar av hunden.

Min läkare sa till mig att man helst ska låta bli pälsdjur om man är allergisk mot någon av dem. Pga av att det lätt blir allgerisk mot hunden/katten/pälsdjuret mot tiden.

Jag tål själv inte katter men märker inte av min hund alls.
*Felix matte*
Det är aldrig fel att testa. Äldsta dottern hade svår hästallergi som liten.. behövde bara komma nära en häst för att ögonen svällde igen.
I vuxen ålder har hon ridit utan några som helst besvär. smile.gif

Det pågår en stor vetenskaplig undersökning ang allergier.
Minns inte vad den heter... kanske är den klar nu, men iaf så var vi och lyssnade på föredrag för två år sedan.
Den visade att barn som hade ex katt hemma , hade färre allergier.
fruberglund
CITAT (Felix matte @ 10-10-2005, 22:23)
Det är aldrig fel att testa.

Håller inte med, man ska ju inte bara tänka på sig själv utan djuret också. Inte så kul för djuret att slitas upp från sitt hem bara för att man helt plötsligt utvecklar allergi mot det sad.gif

Minigrisarna funkar bra för mig än så länge och hoppas jag inte ska utveckla allergi mot dem. Om jag skulle göra det så kommer vi behålla dem ändå fast då kommer de få bo i utegården istället (med utökat inneområde osv.). Det var noga igenomtänkt från början att vi skulle kunna behålla dem även om jag blev allergisk annars hade vi inte skaffat dem alls. Tycker inte det är rättvist mot djuren att bara "prova" en stund.

Om man redan är allergisk mot en sak/en sorts djur så är det lättare att utveckla allergi mot andra saker/djur också.

Var från början bara allergisk mot katt men nu tål jag inga pälsdjur alls och har börjat känna av damm, starka lukter osv. också.

Är ett helvete det här med allergi, speciellt om man är djurälskare men vad ska man göra?

Det här med "allergivänliga" sorter tror jag inte alls på. Jag skulle inte chansa om jag var du.
Zanna
Jag har inte hunnit läsa alla andra svar du fått så du kanske redan fått detta tips. Min svåger är allergisk mot hundar men han klarar av pudel och deras egen pyreneeiska vallhund. Däremot klarar han inte av min dalmatiner, den känner han av. Har också hört att Irish softcoated retriever ska vara "allergivänliga".

Jag tror nog att det är bra att avstå från att skaffa hund om man är osäker om man kan ha hund eller ej. Ett sätt att testa är ju att "låna" en ras man är intresserad av, kolla i så fall med någon uppfödare om ni inte har någon sådan ras i bekantskapskretsen.
*Felix matte*
CITAT (fruberglund @ 11-10-2005, 06:54)
CITAT (Felix matte @ 10-10-2005, 22:23)
Det är aldrig fel att testa.

Håller inte med, man ska ju inte bara tänka på sig själv utan djuret också. Inte så kul för djuret att slitas upp från sitt hem bara för att man helt plötsligt utvecklar allergi mot det sad.gif


Här blev det nog ett litet missförstånd... jag menade inte att man skulle köpa hund och testa... tvärtom ... jag tycker att man ska besöka uppfödare el andra med djur för att se om man reagerar... tror till o med att jag skrev det i tidigare inlägg.
Nu räcker det ju inte heller att göra bara ett besök eftersom man aldrig reagerar allergiskt vid första kontakten... utan man får göra om det minst en gång.
Däremot så vidhåller jag att man visst kan ha hund även om man är allergiker. Jag själv är ett exempel på det.
När vi hade katt så var jag så sjuk så jag knappt orkade stå på benen pga astma som blev svårare för varje vecka.

Barn som redan från födseln har katt i hemmet... har mycket lägre risk att råka ut för allergier än barn som har djurfritt hem.
Så säger forskare och i Hannas fall (barnbarn) så stämmer det. De har katt och hon har inga allergier.
fruberglund
CITAT (Felix matte @ 11-10-2005, 21:23)
CITAT (fruberglund @ 11-10-2005, 06:54)
CITAT (Felix matte @ 10-10-2005, 22:23)
Det är aldrig fel att testa.

Håller inte med, man ska ju inte bara tänka på sig själv utan djuret också. Inte så kul för djuret att slitas upp från sitt hem bara för att man helt plötsligt utvecklar allergi mot det sad.gif


Här blev det nog ett litet missförstånd... jag menade inte att man skulle köpa hund och testa... tvärtom ... jag tycker att man ska besöka uppfödare el andra med djur för att se om man reagerar... tror till o med att jag skrev det i tidigare inlägg.

Tänkte väl det, lät lite konstigt för att komma från dig (efter vad jag förstått innan) laugh.gif
MimE
CITAT (Felix matte @ 11-10-2005, 21:23)
...
Barn som redan från födseln har katt i hemmet... har mycket lägre risk att råka ut för allergier än barn som har djurfritt hem.
Så säger forskare och i Hannas fall (barnbarn) så stämmer det. De har katt och hon har inga allergier.

Enligt min allergiläkare är det en sanning som bör tas med en nypa salt.

Att allergi är till stor del ärftlig tror jag vi kan vara överens om.
Det innebär att barn med allergiska föräldrar löper större risk att bli allergiska själv - alltså avstår dessa familjer i större grad att skaffa djur.

Barn där föräldrarna inte är allergiska är mindre benägna att utveckla allergi själva. Dessa familjer har oftare djur (om de nu är djurintresserade).

Slutsatsen att barn som bor ihop med djur löper mindre risk att utveckla allergi är alltså inte så korrekt som man kan tro till en början.
*Felix matte*
CITAT (MimE @ 11-10-2005, 22:26)
CITAT (Felix matte @ 11-10-2005, 21:23)
...
Barn som redan från födseln har katt i hemmet... har mycket lägre risk att råka ut för allergier än barn som har djurfritt hem.
Så säger forskare och i Hannas fall (barnbarn) så stämmer det. De har katt och hon har inga allergier.

Enligt min allergiläkare är det en sanning som bör tas med en nypa salt.

Att allergi är till stor del ärftlig tror jag vi kan vara överens om.
Det innebär att barn med allergiska föräldrar löper större risk att bli allergiska själv - alltså avstår dessa familjer i större grad att skaffa djur.

Barn där föräldrarna inte är allergiska är mindre benägna att utveckla allergi själva. Dessa familjer har oftare djur (om de nu är djurintresserade).

Slutsatsen att barn som bor ihop med djur löper mindre risk att utveckla allergi är alltså inte så korrekt som man kan tro till en början.

Men nu är det ju så att det pågår en stor forskning om just detta och den visar att barn som har djur... helst katt.. i hemmet löper mindre risk att utveckla allergier... så jag tycker inte alls att man ska ta de uppgifterna med en nypa salt.

Vad gäller barnbarnet så har bägge föräldrar allergier av olika slag men de har ändå valt att ha både hund och katt och som extra bonus så har lillflickan inte visat några som helst tecken på allergi mot vare sig djur el annat.

Våra barn har varit med i en stor undersökning som Nils Åberg,docent och allergolog
genomfört (Göteborg tror jag var hans arbetsort)

Visst är allergi till en viss del ärftligt men man kan också själv påverka... det tror jag efter att ha sett det med egna ögon.
labarradepan
Tack för alla inlägg.. men vad kan man annars ha för djur?

Vi hade iller för ett år sen, det gick hyfsat bra. Men då städa jag som en tok dagen innan de kom.
pejori
låter som om ni ska avstå från djur, tills barnen blivit större. wub.gif wub.gif
barnen kan bli mindre allergiska med tiden, så avvakta istället smile.gif
Sulawesii
Min son är uppvuxen i ett hem med flera katter. Varken hans far eller jag är allergiska. Och jag vet ingen som är så allergisk (mot gräs) som min son..... Han är också hundallergiker och allergisk mot annat pollen, men det är inte så allvarligt.

Visst ska marsvin vara ett djur som många allergiker tål?!
Linda_A
CITAT (labarradepan @ 12-10-2005, 09:07)
Tack för alla inlägg.. men vad kan man annars ha för djur?

Vi hade iller för ett år sen, det gick hyfsat bra. Men då städa jag som en tok dagen innan de kom.

Jag skulle tittat lite på akvarium.. wink.gif

Det är otroligt rogivande men ändå VÄLDIGT beroendeframkallande när man väl inser vilken värld det är.

Plus att det blir inte lika mycket "jobb" som med en hund/pälsdjur.
pejori
CITAT (labarradepan @ 12-10-2005, 08:07)
Tack för alla inlägg.. men vad kan man annars ha för djur?

Vi hade iller för ett år sen, det gick hyfsat bra. Men då städa jag som en tok dagen innan de kom.

testa jättesniglar!!!! smile.gif
dom är ju så läckra wub.gif wub.gif
Anki på Öland
testa jättesniglar!!!! skriver pejori men det var ju sambbon som ville ha hund - tror inte han har lust att gå ut med några jättesniglar i kopplet...... tongue.gif
Anki
labarradepan
haha.. nä, jag tror inte han vill ha jätte sniglar i koppel.. tongue.gif hehe.. Ett tag var han inne på råttor, men det känns så där för min del.

Akvarium är jätte fint att ha men inte så kul att kela med dem.. man blir så blöt. biggrin.gif
Linda_A
CITAT (labarradepan @ 13-10-2005, 09:08)
haha.. nä, jag tror inte han vill ha jätte sniglar i koppel.. tongue.gif hehe.. Ett tag var han inne på råttor, men det känns så där för min del.

Akvarium är jätte fint att ha men inte så kul att kela med dem.. man blir så blöt. biggrin.gif

ah jag trodde det var din sambo som var allergisk..

Jag tror att det inte finns så många djur som du kan gå ut med som inte är ett pälsdjur. (och jag antar att det var det var det som dina syskonbarn var allergiska mot)

Jag tycker att sånt är svårt om jag ska vara ärlig.. Jag förstår din sambo som vill skaffa hund. Men jag förstår om ni tvekar pga av dina syskonbarn.

Nu kanske jag låter hemsk. Men de bor ju inte hos er, kan de inte gå att lösa så att ni träffas hemma hos dem och låter hunden stanna hemma. Detta beror ju lite på hur allgeriska de är med. Gör något liknade som många gör om ett barn familjen rider och den andra är allgerisk. Tar på sig nya kläder och duschar innan man går in till dem.
Men ni kan ju inte styra era liv helt efter dem heller.

Detta är bara mina högst egna och personliga åsikter, och jag menar inget illa.
pejori
CITAT (Anki på Öland @ 12-10-2005, 21:46)
testa jättesniglar!!!! skriver pejori men det var ju sambbon som ville ha hund - tror inte han har lust att gå ut med några jättesniglar i kopplet...... tongue.gif
Anki

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif vilken syn!!!!! laugh.gif laugh.gif
nä det är så svårt med allergi när det drabbar dom som vill ha ett djur. wub.gif wub.gif
men varför inte testa med en hund som ska trimmas? dom fäller mindre och eftersom dom badas ofta, är det mindre kvalster också wub.gif
(pudel, griffon, cocker, m.m.) wub.gif
Linda_A
CITAT (pejori @ 13-10-2005, 10:35)
CITAT (Anki på Öland @ 12-10-2005, 21:46)
testa jättesniglar!!!! skriver pejori men det var ju sambbon som ville ha hund - tror inte han har lust att gå ut med några jättesniglar i kopplet...... tongue.gif
Anki

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif vilken syn!!!!! laugh.gif laugh.gif
nä det är så svårt med allergi när det drabbar dom som vill ha ett djur. wub.gif wub.gif
men varför inte testa med en hund som ska trimmas? dom fäller mindre och eftersom dom badas ofta, är det mindre kvalster också wub.gif
(pudel, griffon, cocker, m.m.) wub.gif

Kom bara på att tänka på en sak..Hennes sambo var ute efter en bulldog liknade hund.. wink.gif pudel, griffon, cocker är rätt tvärt emot dem.. laugh.gif

Kom bara att tänka på det..
labarradepan
ja, bulldog eller boxer.. kan inte tänka mig att stora starka karl vill ha en liten söt pudel.. hihi. Äh, skämt o sido så älskar han djur, men just nu är det hund är inne på. tongue.gif
Linda_A
CITAT (labarradepan @ 13-10-2005, 12:32)
ja, bulldog eller boxer.. kan inte tänka mig att stora starka karl vill ha en liten söt pudel.. hihi. Äh, skämt o sido så älskar han djur, men just nu är det hund är inne på. tongue.gif

be din sambo titta inom på detta forum.

Bulldogandterrierforum

Om han gillar bulldogs.
Kakaduan
Rent generellt tycker jag inte att man skall chansa alls om någon i hushållet är allergisk! Att välja en hund som skulle vara "mindre allergiframkallande" än någon annan tycker jag inte är ett alternativ. Den som får ta smällen om man ändå utvecklar en allergi är hunden - omplacering eller avlivning!

När det gäller andras barn tycker jag att det räcker med att man visar hänsyn genom att inte ta med sin hund till dem. Kommer de på besök till er går det säkert bra om de förbereder sig med allergitabletter. Min mamma är jätteallergisk, men hon tar tablett innan hon besöker de som har hund och det går bra.

Kakaduan
labarradepan
Jag ska kolla forumet.. tack. smile.gif

Ja, när barnen blir större så kan de ju alltid ta tabletter. För jag kan ju inte rätta mig efter dem jämt. De är ju inte varje dag hos oss, utan nån gång då och då. Så det ska nog gå bra.

Men ändå.. man vet ju inte vilket ben man ska stå på. Vill ju vara alla tillags.
pejori
CITAT (labarradepan @ 13-10-2005, 17:48)
Men ändå.. man vet ju inte vilket ben man ska stå på. Vill ju vara alla tillags.

du ska bara stå på dina egna wub.gif wub.gif wub.gif
ta hänsyn, visst, men det är inte du och din sambo som är allergiska. wub.gif wub.gif
föräldrarna har ansvaret för att barnen får sina mediciner om dom inte tål djur, när dom ska komma till er smile.gif smile.gif
är dom mycket svårt allergiska, är det en annan sak, men annars räker det nog med att byta kläder när ni åker dit. smile.gif
labarradepan
tack , det var rart sagt. wub.gif
labarradepan
min sambo tackar för bulldogsforumet... han gilla den sidan. wub.gif
Linda_A
CITAT (labarradepan @ 14-10-2005, 09:34)
min sambo tackar för bulldogsforumet... han gilla den sidan. wub.gif

Så lite, jag förstår exakt hur han känner.. biggrin.gif

Även om jag inte har en bulldog.. Men ändå någon som har lite bulldog i sig.

labarradepan
jätte fin wub.gif
Betty
Min son har en Skäggagam. Den heter Gamle Skäggo och är jättefin! wub.gif Här finns en massa info om dessa vackra och sällskapliga ödlor.
Linda_A
CITAT (labarradepan @ 14-10-2005, 13:31)
jätte fin wub.gif

Tack! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon