Full version: Sju soffor i Tensta
*Felix matte*
Intressant program att se tycker jag. Man fick kika in i sju olika lgh.. invandrare och svenskar fick man hälsa på hos smile.gif och så olika det såg ut hos dem och olika de levde
men som den gamla tanten sa... invandrare har ofta mer tid än vi svenskar,
Tid till att bry sig om och engagera sig i grannar och deras liv och välmående.

Jag hade för många år sedan en Amerikansk familj som närmaste granne (hockeyspelande pappa)... de var väldigt skrytiga och vårat hem var inte mycket värt i kvinnans ögon...mat jag bjöd på var "konstig", mackor skulle man inte bre med samma smörkniv... alla borde ha sin egen mm. mm och våra möbler var såååå ynkligt små... sängarna rymdes man knappt lägga sig i... Ja så var det hela tiden. Inget var bra.
Men... när de ville gå ut och festa så var man bra att ha... sköta bebisen... det litade de att jag klarade av och visst gjorde jag det.

Jag har många ggr tänkt på hur olika människor är... de som kommer från fattigare, oroligare områden i världen har oftast en mera ödmjuk syn på tillvaron. Materiella ting saknar betydelse. Viktigast är att få leva i fred och slippa oroas för om man har mat för dagen och vågar gå ut utan risk att mista livet.
Hannele
Ja, och lyckligt slut med den där gamla svenska kvinnan och hennes nya vän, som hjälpte henne under sjukdomstiden. Det är inte så tråkigt och eländigt på hyresområderna, som en del försöker framhäva.
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 09-10-2005, 21:53)
Ja, och lyckligt slut med den där gamla svenska kvinnan och hennes nya vän, som hjälpte henne under sjukdomstiden. Det är inte så tråkigt och eländigt på hyresområderna, som en del försöker framhäva.

Det var fint att se wub.gif
Ofta är det väl så att de som eg inte har någon insikt har mest att säga... negativt så klart. sad.gif
netaave
Såg också programmet, intressant som du skriver att man är så olika men jag har skrivit om det i någon annan tråd hur invandrarmammor på dagis ibland tog ledit och ställde upp för att deras barns kompisar skulle få lära sig saker och äta mat från deras land.

Tyckte också det var så mysigt hur de hade det i trapphusen, tor ni det skulle gå i ett svenskt bostadsrättsområde, skulle väl bli ett himla liv på städpersonalen.
Hannele
CITAT (netaave @ 09-10-2005, 22:03)
Tyckte också det var så mysigt hur de hade det i trapphusen, tor ni det skulle gå i ett svenskt bostadsrättsområde, skulle väl bli ett himla liv på städpersonalen.

Jag har sett mycket tavlor och blommor i "svenska" trappuppgångar också.
Det är inte heller ovanligt, att man turas om att städa, för att minska på hyran.

Den svenska kvinnan sa, att hon bor gärna i dessa områden för invandrare super inte. smile.gif
Snöflinga
Jamen, Felix matte, vi har tydligen samma intressen wub.gif Men jag var senfärdigare biggrin.gif
Kram
Tesa
Jag fastnade framför programmet...fast jag egentligen inte hade tid...tyckte mycket om det...INTRESSANT var nog ordet...
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag missade tyvärr programmet, kommer det i repris?

Elisabeth
Sulawesii
Men hörde ni vad den gamla damen kallade invandrarna för?? Jag höll på att sätta i vrångstrupen.... ohmy.gif tongue.gif
Kathy
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 10-10-2005, 15:19)
Jag missade tyvärr programmet, kommer det i repris?

Elisabeth

Ja, jag undrar just detsamma, går programmet i repris??
grycken
Repris 13 och 15 oktober.
Kathy
CITAT (grycken @ 10-10-2005, 19:10)
Repris 13 och 15 oktober.

Okej, tack för tipset. wub.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Får väl sätta en lapp på TV:n så att jag inte glömmer det
*Felix matte*
CITAT (Snöflinga @ 09-10-2005, 22:22)
Jamen, Felix matte, vi har tydligen samma intressen wub.gif Men jag var senfärdigare biggrin.gif
Kram

Såg först nu att du också skapat tråd i samma ämne wub.gif
Hannele
Repris nu.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Konstigt nog så glömde jag inte det. Men gubben min lade en liten lapp på skribordet vid datorn.

Roligt att se hur kvinnan från Somalia brydde sig om den gamla sjuka tanten.

Men när jag såg pappan spela fotboll med sonen i lägenheten då tänkte jag bara på hur det låter i lägenheten under donk donk donk.....

Elisabeth
Kathy
Nu har jag sett programmet...och jag måste säga att det var otroligt bra. wub.gif
Den äldre damen Ingrid var så klok...och hennes fosterdotter, som hon kallade det, som hämtade henne på sjukhus och tog hand om henne i tre månader.
Oj...Ingrids ord var så träffande: "Vilken svensk skulle ha tid? Jag hör om de som inte ens har barn och inte ens de har tid. Gud och Allah är samma sak och om dom hjälps åt så lyckas dom väldigt bra".

Orden gick rakt in i hjärtat. wub.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Scrollan @ 14-10-2005, 15:24)
Gud och Allah är samma sak och om dom hjälps åt så lyckas dom väldigt bra".

Orden gick rakt in i hjärtat. wub.gif

Det tyckte jag var det bästa i hela programmet.

Om man tänker efter, wem bryr sig om en gammal granne? Vi har här i huset många gammla människor. Dom blir så glada när man bara pratar med dom, och jag tar mig alltid tid att prata med en gammal människa eller med en handikappad. Jag själv har svårt att gå ofta, ett tag kunde jag bara gå kanske 50 meter med hjälp av rullator. Men skall man först blir handikappad själv för att förstå andra??

Inte jag, för jag ha ralltid hjälpt andra. Trots att jag är en sådan som inte kan be om hjälp. Inte bra det heller, som min sambo ibland säger att han inte är so väldigt bra på att gissa......

Elisabeth
renate
Det var ett bra och intressant program.
*Felix matte*
Såg också reprisen. smile.gif
Fler dokumentärer vill jag se... de ger oss inblick i människors vardag och helg. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon