Cofra
Hej på er,

Jag har ett bekant par som fått en liten pojke och jag tänkte skulle ge dom/den nyfödda en liten gåva då jag hälsar på och kikar på den lille. Jag antar att standard med kläder så jag tar gärna emot tips och råd på andra presenter.

Hälsningar ifrån en Christian som är lite vilse.
Sulawesii
Kanske lite fantasilöst med kläder, men det är ändå det man behöver mest som nybliven förälder.
Månskensbonden
En brödrost?!
biggrin.gif
pisanggoreng
Kläder behövs alltid.

Någon gång har vi gett bort lite nyplanterade träd i Afrika, eller nåt liknande.
*Grodan*
Kaffebröd till de nyblivna föräldrarna så de slipper dona med det! Och kanske en liten blomma.
Till bebisen blir en färgglad leksak eller en lästålig bok säkert uppskattat. Kläder brukar man få så mycket att barnet inte hinner använda allt och det är ju synd.
Lady Hamilton
smile.gif Om du tycker det är tråkigt med kläder kan du kanske köpa en leksak, eller bok (för spädbarn som tål att bli blöt) Det finns massor av fina leksaker o till o med böcker i mjukplast som är lämpliga för mycket små barn.
Till en bekant köpte jag en "bitring" som man kunde läggas i kylen o bli kall (den kan vara bra när barnet får tänder) Ja det finns hur mycket som hellst igentligen som man kan köpa
stina
Till en liten Alice som föddes köpte vi ett äppelträd av sorten Alice.

Trädet är nu stort och fint och Alice som hunnit bli 10 år är mäkta stolt över sitt eget träd...
pejori
leksaker är bra. och kaffe och kaffebröd till mamma är också bra. smile.gif
vill man ge nått finare, så är ett presentkort till någon klädfirma toppen. smile.gif
kan användas när det behövs nytt smile.gif
Sulawesii
CITAT (stina @ 11-10-2005, 10:35)
Till en liten Alice som föddes köpte vi ett äppelträd av sorten Alice.

Trädet är nu stort och fint och Alice som hunnit bli 10 år är mäkta stolt över sitt eget träd...

Oh, vilken härlig idé!
labarradepan
hej hopp.

detta kanske inte är nått för ny födda, men är nog lite äldre barn.. Det finns en sagobok som man beställer på nätet o den historien handlar bara om det barnet man beställer till.. en personlig sagobok

sagoborgen jag har gett bort såna böcker, tycker de är kanon. wub.gif
fruberglund
Finns mycket roligt bl.a. nummerskylt till barnvagnen som jag tycker är rolig. En sån vill jag ha när våran kikat ut (bara 5 veckor kvar nu...ihhhhh).

Länk till hemsidan med nummerskyltar
http://www.supergrafik.se/

Eller varför inte en monsternapp?(roligt om bebisen nu använder napp)
http://www.monsternappen.se/xcart/

Kläder tycker jag är tråkigt, även om man kanske behöver dem. Speciellt om man handlar mycket själv som jag gjort.

Äppelträdet var roligt, speciellt för oss trädgårdstokar :-) Fast då måste det ju finnas en växt med barnets namn.
Boxer
En bok av Elsa Beskow wub.gif

En ullig och mjuk fårfäll att gosa på.

En pall som du målar t.ex. barnets namn på

Brodera något sött på en köpt fleecepläd

Speldosa med en godnattvisa
Gillan
CITAT (stina @ 11-10-2005, 10:35)
Till en liten Alice som föddes köpte vi ett äppelträd av sorten Alice.

Trädet är nu stort och fint och Alice som hunnit bli 10 år är mäkta stolt över sitt eget träd...

Det var en underbar ide´.
Tom med jag har ett biggaråträd med mitt
namn.(och har dessutom ett ovanligt namn.)

Men det vill ju till att det finns en trädgård att
plantera i tongue.gif

Som en del andra också sagt;
Det där med nåt ätbart till föräldrarna är ju
jättefint smile.gif
ingmet
En ständig första present alternativt dop-present i vår familj är ett par skor, finns många "coola" och söta .. strlk 20-21.. så att dom kan användas "på riktigt". Går att hitta i skoaffärer men även i sportaffärer..
Castea
Tycker inte det måste vara ett krav på någon present som den nyfödde ska kunna använda direkt. En gång köpte jag en jättemysig badkappa med öron på huvan + en söt badanka.
Tesa
Barnporslin och barnbestick är nog de presenterna som jag uppskattat mest till mina barn...
Och ett träd måste väl inte ha barnets namn för att bli uppskattat...jag hade varit jättestolt om nån planterat ett träd till MIG...huvudsaken är väl att det planteras på ett ställe som man vet kommer följa barnet...
Biggan_
En dagstidning från den dagen barnet föddes tycker jag är en bra idé. Den kan man spara och plocka fram när barnet blir äldre. Tänk så roligt att veta vad som hände i världen, landet eller lokalt den dagen man föddes och ju äldre man blir, desstu mer uppskattar man nog presenten. Ett litet smycke är väl inte heller fel.
LadyG
Efter mycket eftertanke skulle jag nog göra presentent till två, och ge bort en praktisk sak till barnet/föräldrarna och så skulle de dessutom få något roligt också.

Förmodligen skulle det bli ett paket med något praktiskt klädesplagg eller liknande samt en personlig nummerplåt till barnvagnen (de är ju så häftiga) smile.gif
Kathy
CITAT (Birgitta P @ 11-10-2005, 13:03)
En dagstidning från den dagen barnet föddes tycker jag är en bra idé. Den kan man spara och plocka fram när barnet blir äldre. Tänk så roligt att veta vad som hände i världen, landet eller lokalt den dagen man föddes och ju äldre man blir, desstu mer uppskattar man nog presenten.

Ja, så kan man komplettera med mynt/sedlar ifrån året som barnet är fött.
evarina
Som nybliven (nåja, han är 4 månader nu) mamma kan jag säga vad vår son uppskattar:
*Trasnalle (en sådan där som är som en trasa med huvud). Gosig och greppvänlig
*Tuggmina (en liten boll med massa "taggar" som spretar ut åt alla håll)
*Skallor med *små* handtag. Annars får han inte tag på dem.
*En spegel som man kan ställa på golvet framför honom. (Den vi har är inte i glas utan något annat material som inte kan gå sönder).
*Kallikåfigurerna. Lätta att få tag i och underbara att tugga på (och så gör man en insats för ensamstående mammor i Ryssland också).

Det vi som föräldrar har uppskattat förutom ovanstånde är:
*Kläder (ff a bodys) i lite större storlekar (förslagsvis strl 68, den kan man ha lite längre och man får så mycket smått av alla andra).
*Presentkort på barnvakt
*Babybjörnskedarna med långt skaft (utmärkta till exvis AD-droppar och smakportioner)
*Den silvriga barnkammarboken (en massa barnsånger och så följer det med en CD)
*Lekmatta (inte babygym utan en tunnare skumgummimadrass med tvättbart tygöverdrag)
*CD med barnvisor
*Lego och Briotåg (kan han inte leka med än, men vi gillar dessa leksaker och hoppas att även han kommer göra det så småningom). Fast det är ganska dyrt.
*Roligare mössor.
*Böcker. Finns hur mycket fina böcker som helst, t ex Vilda bebin, Max, Miffy, sagoböcker, Bu och Bä, Petter och hans fyra getter....

Lite svårt när man inte vet hur mycket pengar du vill lägga, men jag hoppas att detta var lite i olika prisklasser.
biggrin.gif
Latmask
Min son fick ett valfritt fruktträd till present från sin gudfar, det uppskattade vi väldigt mycket. Vi planterade ett litet körsbärsträd som kommer få växa tillsammans med honom.

Kläder som är lite större, inte de allra minsta storlekarna utan kanske 62-68. Det är ungefär då man får börja köpa själv och presenterna inte droppar in lika flitigt, men kläder behövs lika mycket då.

Ett presentkort till en babyaffär är ju skittråkigt egentligen, men kanske det bästa så får föräldrarna köpa vad de behöver.
mayababy
En annan väldigt uppskattad present är gosedjur med urtagbar värmekudde! Finns att köpa i hälsokost. Perfekt i vinter!!
Betty
Kanske inte så originellt men, jag brukar nästan alltid ge ett gosedjur/nallebjörn - i bra kvalitet, som present till nyfödda.
Latmask
Jag vet inte var du bor, men det finns specialnallar att köpa om man vill ha det. Som det ex står barnets namn och födelsedatum på. Se till att det blir rätt bara! blink.gif

Min kusin fick en handmålad tallrik av sin mormor... med fel födelsedatum. rolleyes.gif
netaave
Vi fick ett klippkort på 10 st barnvakt som gällde i 10 år.
Sen tycker jag du kan köpa något personligt till föräldrarna, man känner sig inte så fräsch efter nattvak så någon härlig lotion till mamman och lite rakvatten till pappa kanske.
Hannele
CITAT (netaave @ 11-10-2005, 14:06)
Sen tycker jag du kan köpa något personligt till föräldrarna, man känner sig inte så fräsch efter nattvak så någon härlig lotion till mamman och lite rakvatten till pappa kanske.

Bra tanke. Finns det storasyskon, är det viktigt att uppmärksamma dem
och kanske gen någon liten sak, färgpennor, en liten bok, som kan sysselsätta dem.
estet
[QUOTE=fruberglund,11-10-2005, 11:32]Finns mycket roligt bl.a. nummerskylt till barnvagnen som jag tycker är rolig. En sån vill jag ha när våran kikat ut (bara 5 veckor kvar nu...ihhhhh).

Länk till hemsidan med nummerskyltar
http://www.supergrafik.se/

En sån köpte vi i doppresent! Föräldrarna blev jublande lyckliga, kul.
ejjan
Vetevärmare! Finns på hälsokosten som ser ut som nallar. Bebisarna sover underbart, det blir varmt och tryggt. Bra för bebisar som föds under vintern, att lägga i vagnen. smile.gif
Annlo
Vet inte om någon nämnt detta men en Bok att skriva om barnet i, har jag fått till båda mina knoddar.

Det har skrivits mer eller mindre flitigt i dom här men roligt att ha kvar när de blir större! Se bara till att det finns blanka sidor att skriva lite allt möjligt på för de kan vara begränsade ibland... Finns överallt bokhandlare, barnafffärer mm... Mycket uppskattat när jag gett bort sådan själv!
Alli
En fleecefilt med massor av små lappar som är skoj att pilla på tror jag kan vara underhållande:

http://www.bluebox.se/showinfo.asp?id=9994...kat&kat=nyheter

Tänkte försöka mig på att sy en själv när liten i magen har kommit ut.
Gåsis
Jag lagade en komplett middag till föräldrarna, som gick att frysa in. Barnet fick ett presentkort på kläder. Det jag blev tackad för var middagen, kanske var det den som behövdes mest...

/Åsa
*Felix matte*
När näst yngsta barnet föddes hade min mamma bakat 3-liters deg av både matbröd och kanelbullar... hon kom med en hel "mangelkorg" full med bröd. Det uppskattades wub.gif

Fleecefilt med "flärpar"... Tack för länk och tips wub.gif Med ny maskin så ska här sys till väntade tvillingar. smile.gif
Castea
CITAT (Latmask @ 11-10-2005, 13:48)
Jag vet inte var du bor, men det finns specialnallar att köpa om man vill ha det. Som det ex står barnets namn och födelsedatum på. Se till att det blir rätt bara! blink.gif

"Personliga" nallar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon