Full version: Migrän
Jill-Ulrika
Vaknade i morse med en fruktansvärd huvudvärk. Det sved och bultade bakom ögonen och pannbenet, ja enda ner i nacke och axlar. Så mådde jag illa också. Åh, nej inte migrän igen.

Jag har ärfliga anlag för migrän, min stackars mamma har också migränattacker emellanåt. Men tillskillnad ifrån mig har hon lindring att tillgå i form av såväl värktabletter som sprutor. Själv har jag bara Ipren och Magnycyl/koffein brus och det hjälper bara ibland.

Tänker alltid efter ett anfall att jag skulle ha gått till vårdcentralen och att jag nästa gång ska gå dit så de fattar hur illa däran jag är. Men när migränen väl kommer klarar jag ju knappt att kliva ur sängen. Vad ska man göra? Jag vet att det finns fler därute med migrän hur gör ni och framförallt hur står ni ut?
Gillan
Det finn hjälp att få Jill-Ulrika.
Min svärdotter har väldigt ont av migrän
och hon har speciella tabletter. De tar inte bort det
helt men det lindrar ganska mycket.
Så ta du och besök vårdcentralen smile.gif

/Evgeni
pejori
har fårr imigran utskrivet mot migrän wub.gif wub.gif
svindyra, men dom hjälper jättebra på mej wub.gif
sök hjälp!!! smile.gif
Sulawesii
Du behöver ju inte gå dit när du har migrän. Gå upp dit en symptonfri dag och förklara hur det är, det räcker så.
titti49zon6
Jag lider av migrän sen jag var 18 år nu 56
tar Imigran som är det enda som hjälper, dom är svindyra kostar nästan en tusenlapp för 18 tabletter och eftersom jag har migrän ca 10 dagar/mån
blir det dyrt dom första gångera jag hämtar ut receptet men som tur är finns ju högkostnadsskyddet.
Jill-Ulrika gå till doktorn på en gång och få hjälp- tabletterna hjälper många gånger innom en timma
Lider med dig men önskar dig ändå lycka till
Kalinsi
Jag har hört många som blivit enormt hjälpta av
akupunktur. Jag lider själv av migrän och har svårt
att hitta någon medicin som hjälper mig.
Jag skall och diskutera akupunktur i dagarna,
trots att jag har fobi för nålar.
elleave
Jag brukar ta 2 Bamyl koffein, undvika starka, strålande lampor och lägga mig med min vetekudde på huvudet. Den är ett hjärta och innerpåsen av ett lite blankt tyg som kyler underbart för ömma pannor:
http://www.bejlasgava.se/

Ett annat tips som syrran brukar göra när jag är riktigt dålig är att lägga en kylklamp i en kökshanduk. Lindrar värken det med.
Elanah
Har oxå migrän. Använder Imigran nässpray och sprutor men de tycks inte hjälpa mig lika bra längre. Du kan prova att dricka kamomill te, det är kramp lösande. Finns en mängd huskurer jag inte testat men jag kan nog leta upp dom om du skulle vilja. Ett annat tips som faktiskt underlättar är att ta ett band/bälte och snöra om huvudet en stund, då känns det lite bättre.
netaave
CITAT (elleave @ 12-10-2005, 20:27)
Jag brukar ta 2 Bamyl koffein, undvika starka, strålande lampor och lägga mig med min vetekudde på huvudet. Den är ett hjärta och innerpåsen av ett lite blankt tyg som kyler underbart för ömma pannor:
http://www.bejlasgava.se/

Ett annat tips som syrran brukar göra när jag är riktigt dålig är att lägga en kylklamp i en kökshanduk. Lindrar värken det med.

Innetyget är av Linne
Även Elles pappa lider av migrän och vi hade turen att få prova ett läkemedel som säljs i bl.a. Spanien "Hemicraneal" heter det och finns även som stolpiller.
Vet inte om det går att få tag i på nätet.
Annars kan jag starkt rekommendera att beställa detta av någon som reser dit, det är långt mer effektivt än imigran.

Elles läkare har också rekommenderat att ta Ipren tillsammans med Alvedon, det ger maxeffekt av smärtlindring.
Gossen Ruda
För min migrän har jag två metoder. För det mesta tar jag ergotamin-preparat som anervan eller cafergot för dom är relativt billiga. Nackdelen med dom är väl risken för tillvänjning om man tar för mycket. Därför växlar jag med zomig som är något liknande imigran. Nackdelen med dom är ju priset, ungefär 50 kr per tablett. Det är dock viktigt att inte ta dom samtidigt, minst ett dygn mellan sorterna.

Fast min migrän har minskat i omfattning sen jag började med blodtrycksmedicin, betablockerare. Migrän uppstår ju bl.a av högt blodtryck i hjärnans blodkärl.
Zanna
Stackars dig som också verkar ha fått migrän! Min migrän började när jag var 25 och har blivit kraftigare med åren - jag har dock ej sådan migrän att jag ligger och spyr och måste ha helt mörklagt och tyst runt mig.

Förut tog jag Imigran men fick sedan prova en ny tablett som heter Maxalt Rapitab för jag tyckte inte Imigran hjälpte. Maxalt Rapitab är en frystorkad tablett som smälter på tungan och den hjälper mig så gott som alltid, jag kan till och med vara någorlunda aktiv när jag tagit den och migränen har släppt. Imigran tyckte jag var otäck för jag fick svallningar och kände mig dåsig och yr - jag kände verkligen att jag tagit tabletten. Maxalt verkar inte de flesta läkare känna till så man får be om den, finns i två styrkor. De är lika dyra som Imigran. Om det känns som om jag börjar få migrän kan det ibland hjälpa med 2 Bamyl Koffein, men då måste det vara vid tidig symptom.

Jag tycker, liksom många andra, att det är skönt med tryck runt huvudet. Det är också skönt med massage i hårbotten och om man tar tag i håret i bakhuvudet och drar lite grann så lättar det lite - tillfälligt! Det låter kanske brutalt men man ska inte dra loss håret smile.gif

Ett tips som man får ibland är att man ska vara väldigt aktiv. själv har jag har provat att åka inlines när jag har migrän men det gör jag inte om! Jag får också sug efter något salt, ex tomater med aromat, det ska man ju undvika när man har migrän men jag tycker det känns bra.

Jag har lite lindrigare migrän sedan 3,5 år tillbaka och det måste ha att göra med att jag slutade ett jobb med otroligt högt tempo och långa arbetsdagar. Bytte det mot lugnare liv i litet samhälle.

Ibland får jag migrän av att jag stressar upp mig, det vet jag med mig men då tar jag Bamyl Koffein i förebyggande syfte (inför ex ledighet när man måste göra så mycket på jobbet för att allt ska bli klart).

Hoppas du slipper migrän och att det är något engångstillfälle som du nu känner av!
Fenja
Mattram är också väldigt verksamt om man står ut med att äta eller dricka det - det är inte gott!! Odla och ät 2 blad per dag under 3 månader i förebyggande syfte, kommer migränen tillbaka så ät en 2 månaders kur igen efter en månads uppehåll. Jag har inte haft migrän sedan 1997 då jag gjorde det sist. Och nej, jag hade ingen "lätt" migrän.
Man kan också göra tinktur av det för året runt behov, alla mina kompisar äter sådan nu och har inte migrän.
Mvh
Fenja
Eva i Skåne
Det är klart att du måste kontakta vårdcentralen och få medicin som du har hemma till nästa attack.
Man mår ju så himla dåligt sad.gif

Maxalt som Zanna skriver om tycker jag också är jättebra Man behöver inte dricka till den, om det är så att du mår illa också. Det finns en liten förpackning på bara 2 tabletter som man kan få för att prova så behöver du inte köpa medicin för tusen kronor innan du vet om den hjälper dig.
Maxalt gör en inte heller så groggy som Imigran utan efter en stunds vila och när huvudvärken blivit bättre fungerar man hyfsat igen.
När jag tog Imigran var jag helt klubbad en halv dag.

Om inte Maxalt hjälpt mig inom en timme har jag även fått Arcoxia 120mg att ta då. Ibland behövs de, ibland inte.

Skjut nu inte upp det där med att ringa vårdcentralen, även om du mår bra imorgon. För nästa gång du mår dåligt kommer du vara glad att ha medicin hemma. wub.gif
lilla mamma
Jag vet att på neurolog-mottagningen i karlstad provas det på vissa smärttillstånd, subcutana injektioner av Botox.


Inte hundra säker på om migrän av svår karaktär ingår, och det är ju inte til hjälp nu.
Gå till vårdcentalen fortast möjligt för inte hjälper paracetamol och iprentabletter fullt ut vid riktig migrän.
Kakaduan
Själv kan jag äta ett helt rör värktabletter utan att det hjälper, så det är ingen vidare bra idé för min del.

Istället för att försöka ta bort värken ska man försöka ta bort orsaken - krampen! Jag tar en Anervan så fort jag känner att det börjar. Det kan stoppa attacken. Sedan tar jag också Naproxen som är kramplösande. Tar jag dessa två brukar det gå över helt.

Kakaduan
labarradepan
Min sambo har huvudvärk/migrän varje varje helg.. vilket är jätte jobbigt för honom. Ibland hinner han stoppa värken innan den kommer på riktigt, andra gånger så har han ont hela dagen och ibland blir han sängliggande o spyr.

Han har haft de ca 10 år.. ( är 35 nu ) men blivit värre nu. Vi tror att det är svetsröken från hans jobb ( jobbar som heltids svetare) som gör det hela. Kan vara nått annat med.

Men nu ska han till doktorn igen o hoppas få bättre hjälp denna gång. Har ni andra bra tips vad hans problem kan vara?

Hoppas du får hjälp med din migrän. wub.gif
Gossen Ruda
Vad tar han för medicin?

För övrigt är det knappast verkningsfullt att bara ta värkmedicin mot migrän för värken är bara ett symptom. Problemet är istället dom utvidgade blodkärlen i hjärnan. Kommer man inte åt dom hjälper inte medicinen.
Zanna
CITAT (labarradepan @ 13-10-2005, 19:34)
Min sambo har huvudvärk/migrän varje varje helg.. vilket är jätte jobbigt för honom. Ibland hinner han stoppa värken innan den kommer på riktigt, andra gånger så har han ont hela dagen och ibland blir han sängliggande o spyr.

Han har haft de ca 10 år.. ( är 35 nu ) men blivit värre nu. Vi tror att det är svetsröken från hans jobb ( jobbar som heltids svetare) som gör det hela. Kan vara nått annat med.

Men nu ska han till doktorn igen o hoppas få bättre hjälp denna gång. Har ni andra bra tips vad hans problem kan vara?

Hoppas du får hjälp med din migrän. wub.gif

Låter hemskt! Har han inte tillgång till friskluftsmask? Jag jobbar för ett företag som har verkstad med mycket svetsare, de har både luftutsug och friskluftsmasker.
Zanna
CITAT (Gossen Ruda @ 13-10-2005, 20:06)
Vad tar han för medicin?

För övrigt är det knappast verkningsfullt att bara ta värkmedicin mot migrän för värken är bara ett symptom. Problemet är istället dom utvidgade blodkärlen i hjärnan. Kommer man inte åt dom hjälper inte medicinen.

Jag har också lärt mig att det är när spänningen släpper och blodkärlen utvidgas som man känner av migränen. Medicinen som finns motverkar det.
Zanna
CITAT (Fenja @ 12-10-2005, 23:03)
Mattram är också väldigt verksamt om man står ut med att äta eller dricka det - det är inte gott!! Odla och ät 2 blad per dag under 3 månader i förebyggande syfte, kommer migränen tillbaka så ät en 2 månaders kur igen efter en månads uppehåll. Jag har inte haft migrän sedan 1997 då jag gjorde det sist. Och nej, jag hade ingen "lätt" migrän.
Man kan också göra tinktur av det för året runt behov, alla mina kompisar äter sådan nu och har inte migrän.
Mvh
Fenja

Detta låter väldigt intressant, jag provar gärna det som verkar hjälpa. Är Mattram lättodlat eller finns det vilt?
Fenja
Jag vet inte om det finns vilt, men om du pm:ar mig din adress så kan jag skicka några bäbbar till dig så har du till i vår i alla fall. Den är mer än lättodlad, sprider sig med frö lite överallt, men är lätt att dra upp så det är ingen problemväxt. Tänk lite på var du placerar den bara. Jag vill minnas att jag köpte fröer från Impecta från början.
Mvh
Fenja
Kattgräs
Stackare! Jag vet hur det är. Lyckligtvis klarar jag mig på vanliga värktabletter (ännu så länge) och att känna igen situationer och tidiga symptom.

Här är en länk till Svenska migränförbundet .

Sök läkare. Berätta vilka symptom du har (verkar typiska för migrän) och att du har det i släkten. Berätta också att du behöver få hjälp - det är trots allt hela dagar som "försvinner" i onödan!

Lycka till, Jill-Ulrika! wub.gif
Sulawesii
Från Pfizers hemsida:

Symptom

Migrän kännetecknas av en kraftig, ofta ensidig, pulserande huvudvärk som kommer i attacker. Dessutom är huvudvärken förenad med illamående och kräkningar och/eller ljud och ljuskänslighet.

Det finns en internationell sammanslutning av huvudvärksintresserade läkare, IHS (International Headache Society), som klassificerar olika typer av huvudvärk. När det gäller migrän finns det två huvudtyper;

- Migrän med aura
- Migrän utan aura

IHS har enats om följande kriterier för att diagnosen migrän skall kunna ställas;

Migrän utan aura

Minst fem anfall som varar i 4 - 72 timmar och har minst två av nedanstående karakteristika;

- Ensidig lokalisation
- Pulserande karaktär
- Måttlig till stark intensitet
- Huvudvärken förvärras vid fysisk aktivitet

samt att huvudvärken är förenad med minst ett av följande;
- Illamående och/eller kräkningar
- Ljud - och/eller ljuskänslighet
- Annan orsak till huvudvärken har uteslutits efter läkares undersökning




Migrän med aura

Minst två anfall som uppfyller följande kriterier

- Ett eller flera fullt reversibla aurasymtom
- Gradvis utveckling av ett aurasymtom under minst fyra minuter eller flera på varandra följande aurasymtom
- Aurasymtomen varar totalt mindre än 60 minuter
- Huvudvärken kommer i samband med eller senast 60 minuter efter auran

Aurasymtom varierar från patient till patient, men är ofta förvånansvärt identiskt för den enskilde patienten anfall efter anfall. Det vanligaste aurafenomenet är synstörningar i form av zick-zackmönster i delar av synfältet. Detta brukar kallas för flimmerskoton. Andra förekommande aurafenomen är domningar i handen och armen, domningar i ena ansiktshalvan eller tungan samt i sällsynta fall talrubbningar


Ett migränanfall kan delas upp i fem faser oavsett om man lider av migrän med aura eller migrän utan aura.

Den första fasen kallas inledningsfasen (prodromalfasen) och den inträffar allt ifrån några dagar till några timmar före själva anfallet. Under denna fas får många migräniker förkänningar att ett anfall är på gång. Det kan t ex yttra sig som humörsvängningar, trötthet, koncentrationssvårigheter eller ökat sug efter sötsaker.

Därpå följer för 15 upp till 30% av migränikerna aurafasen och den varar mellan 4-60 minuter.

Efter detta kommer huvudvärksfasen med en intensiv, ofta ensidig, pulserande huvudvärk med associerade symtom som t.ex. illamående och/eller ljud- och ljuskänslighet. Denna fas kan vara allt från 30 minuter upp till tre dygn.

Så småningom klingar huvudvärken av och man kommer in i upplösningsfasen (resolutionsfasen), då det precis som namnet antyder, handlar om att attacken håller på att ta slut. Ofta vill den sjuke sova under denna fas och sömnen i sig hjälper ofta till att avsluta attacken.

Efter en migränattack följer återhämtningsfasen då man efter en lång och jobbig attack kan vara alldeles utmattad och kraftlös med värkande muskler. Vissa personer är dock så lättade över att huvudvärken äntligen är över att de nästan får en "svävande känsla".
Monarda
CITAT (Kakaduan @ 13-10-2005, 11:50)
Själv kan jag äta ett helt rör värktabletter utan att det hjälper, så det är ingen vidare bra idé för min del.

Istället för att försöka ta bort värken ska man försöka ta bort orsaken - krampen! Jag tar en Anervan så fort jag känner att det börjar. Det kan stoppa attacken. Sedan tar jag också Naproxen som är kramplösande. Tar jag dessa två brukar det gå över helt.

Kakaduan

Jag tar också Naproxen. Sveper man i sig några stycken snabbt vid första symptomen brukar dom hjälpa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon