Full version: Aloe Vera
Kathy
Hej!

Tänkte höra om det är någon av er som har erfarenhet av att använda Aloe Vera?
Att dricka det?
I hudkrämer?

Era erfarenheter av produkterna? Vad är bra, vad är dåligt?
På vilket sätt har de fungerat, om de har gjort det?

Aloe Vera
HippieSpellan
Den aloe veran som vi har har bara brutits av en bit och strykts på brännskador eller solbränna eller liknande. men trevligt att man kan göra annat
Linda_A
CITAT (Scrollan @ 13-10-2005, 16:32)
Hej!

Tänkte höra om det är någon av er som har erfarenhet av att använda Aloe Vera?
Att dricka det?
I hudkrämer?

Era erfarenheter av produkterna? Vad är bra, vad är dåligt?
På vilket sätt har de fungerat, om de har gjort det?

Aloe Vera

Min svärmor köper såna krämer och de är faktiskt bra.

Min svärfar har problem med utslag som blir mycket bättre sen han började med dem.
Kakaduan
Jag har den i ansiktet och den är skön. Lär vara bra mot rynkor (inte vet jag). Använder den på små brännsår och irritationer också. Skön för att den inte är fet alls, men är ju inte rätt produkt om problemet är att man har riktigt torr hud.

Min kompis som bor på Hawaii använder den om hon råkat bränna sig i solen. Den svalkar och lindrar.

Kakaduan
titti49zon6
Jag brukar använda krämer med aloa vera på sommaren, är skön när man varit ute i solen smile.gif
Min sonhustru har besvärliga eksem och jobbar på dagis så hon är mycket i vatten och får djupa sprickor mellan fingrarna, när hon smörjer med en riktig aloakräm blir det mycket bättre.
Det finns ju olika sorter en del kanske är mindre bra, men den äkta krämen är jättebra, finns på bl.a hälsokostbutiker
Hannele
CITAT (Scrollan @ 13-10-2005, 15:32)
Att dricka det?
I hudkrämer?

Har äpplerna tagit slut?laugh.gif
Etanol och denatureringsmedel finns i en del produkter för att man inte ska lockas att dricka dem.
Sulawesii
Jag har testat jucien. Blev dålig i magen.
När jag hade en stor Aloe Vera här hemma använde jag den när jag fick skavsår, och det var jättebra.
Har testat kräm också, men tycker inte att den har funkat annorlunda än andra krämer.
ninnisky
Har också testat juicen - men märker ingen effekt. Däremot använder vi alltid Aloe Vera vid solbrännor och andra hudirritaioner. Där funkar den väldigt bra på mig biggrin.gif
netaave
Jag tror du menar den aloeveraserien som säljs på hempartyn.
Visst är dom jättebra men inte prisvärda.
Jag köpte olivseriens handkräm och hudlotion från apoteket nu och dom är minst lika bra.
Kostnad 55 resp. 59 kr.
Hannele
Det finns Aloe Vera tandkräm också.
Kathy
CITAT (Hannele @ 13-10-2005, 16:23)
CITAT (Scrollan @ 13-10-2005, 15:32)
Att dricka det?
I hudkrämer?

Har äpplerna tagit slut?laugh.gif
Etanol och denatureringsmedel finns i en del produkter för att man inte ska lockas att dricka dem.

Näääe...jag tror nog inte att du ska dricka hudkrämena. tongue.gif

Däremot så finns det Aloe Vera på flaska som man ska dricka.

Jag har inte provat nåt av dessa produkter utan var mest nyfiken på att höra om era erfarenheter.
GoSatta
att dricka och äta tror jag inte på.

Dock har jag använt det mycket i indonesien mot sår, utslag, brännd hud etc. Odlas en del på norra sumatera där jag brukade vara så var bara å bryta ett "blad" och smörja på så visst fungerar det. Men att stoppa det i allt och sälja lite dyrare tror jag inte på.
Kathy
Fick PM om att Aloe Vera redan avhandlats i två andra trådar, så jag klistrar in dem här:

Aloe Vera

Mer om Aloe Vera
Pirum
Jag har Aloe Vera i nån sån där 99.9%-ig produkt utan parfym eller konstiga tillsatser. Funkar bra mot irriterad hud, eller bara i största allmänhet.

Men däremot tror jag inte att Aloe Vera är bra att dricka. Jag har för mig ha läst att det inte är att rekommendera för invärtes bruk. Men den som finns i juicer kanske är processad på något sätt som gör den drickbar.

Annars är det väl precis som med Tee-tree-olja att en del inte tål det, ens på huden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon