Sulawesii
Har aldrig hört talas om honom. Han har tydligen skrivit "Den franska löjtnantens kvinna". Den har jag sett på film....
karjo
Säger som vanligt: Har aldrig hört talas om människan... huh.gif wacko.gif
Sulawesii
Det verkar ju vara ett måste, att de ska vara okända och svårtydda av den stora massan..... vad är det då för ett pris egentligen?
ninnisky
CITAT (Sulawesii @ 13-10-2005, 16:34)
Har aldrig hört talas om honom. Han har tydligen skrivit "Den franska löjtnantens kvinna". Den har jag sett på film....

Den har jag också sett. Tyckte nog den var ganska bra - om jag inte kommer ihåg fel smile.gif
I min bokklubb ingår också en bok av årets nobelpristagare som jag kanske läser så småningom. Hörde ett stycke ur en av hans böcker i P1 vid lunchdags- den lät inte alltför kul...

Röstade även i år på Joyce Carol Oates.... men hon är ju kvinna och inte kan man ge priset till två kvinnor i rad sad.gif
Gillan
CITAT (Sulawesii @ 13-10-2005, 16:40)
Det verkar ju vara ett måste, att de ska vara okända och svårtydda av den stora massan..... vad är det då för ett pris egentligen?

Ja, det kan man verkligen fråga sig wink.gif

Men till din första fråga, måste man väl
ha hört om honom omedvetet eftersom man sett
just den filmen.

Samtidigt skulle det inte förvåna mig alls,
om det skulle vara så att jag läst nåt av honom,
eftersom jag absolut inte kommer ihåg alla författare jag läst.
Det är näst intill omöjligt wub.gif
Men, medvetet, nej,. Har ingen aning om vem han
är

wub.gif
Månskensbonden
Harold Who?? wacko.gif

-Jag som inte ens läst Harry Potter... wink.gif
jendah
näää...
birgitek
John Fowles har skrivit "Den franske löjtnantens kvinna" inte Pinter.
Pinter är känd som dramatiker, men jag kan inte påstå att jag känner till hans verk.
Birgit Ek
Sulawesii
CITAT (ninnisky @ 13-10-2005, 16:46)
Röstade även i år på Joyce Carol Oates.... men hon är ju kvinna och inte kan man ge priset till två kvinnor i rad sad.gif

Hon sägs ju vara för produktiv för att få Nobelpriset.....

Jag gillar henne också!
ninnisky
CITAT (Sulawesii @ 13-10-2005, 16:57)
CITAT (ninnisky @ 13-10-2005, 16:46)
Röstade även i år på  Joyce Carol Oates.... men hon är ju kvinna och inte kan man ge priset till två kvinnor i rad sad.gif

Hon sägs ju vara för produktiv för att få Nobelpriset.....

Jag gillar henne också!

Håller just nu på med hennes bok Fallet - kan inte sluta.............
birgitek
Jag hade också gärna sett att priset gått till en kvinna, nämligen Doris Lessing eller Kerstin Ekman
Birgit Ek
Sulawesii
CITAT (birgitek @ 13-10-2005, 16:55)
John Fowles har skrivit "Den franske löjtnantens kvinna" inte Pinter.
Pinter är känd som dramatiker, men jag kan inte påstå att jag känner till hans verk.
Birgit Ek

Han har tydligen skrivit filmversionen.
ninnisky
CITAT (ninnisky @ 13-10-2005, 16:59)
CITAT (Sulawesii @ 13-10-2005, 16:57)
CITAT (ninnisky @ 13-10-2005, 16:46)
Röstade även i år på  Joyce Carol Oates.... men hon är ju kvinna och inte kan man ge priset till två kvinnor i rad sad.gif

Hon sägs ju vara för produktiv för att få Nobelpriset.....

Jag gillar henne också!

Håller just nu på med hennes bok Fallet - kan inte sluta.............

Fallen - heter den ju.... fel av mig rolleyes.gif
pisanggoreng
Har aldrig hört talas om herr Pinter tidigare.

(Hoppades även i år på Pramoedya Ananta Toer...)
Gossen Ruda
Jag har läst en bok av Pinter, nämligen Odling av akvariefisk. Fast han heter Helmut i förnamn och är tyskättad har jag för mig. biggrin.gif laugh.gif

Har aldrig hört talas om den "rätte" Pinter men för mig kvittar det. Även om en känd person skulle få priset så sätter jag inte igång och läser böcker av just den författaren pga detta. Jag tycker nog att priset överlevt sig själv. Det finns så många författare som vore lämpliga men bara en om året kan få det ,så många som borde komma ifråga får aldrig chansen. Antingen kan man sluta dela ut det eller dela ut till flera per år.
mamamaggan
Ni är nog allesammans för unga för att ha kommit i kontakt med Harold Pinter. För länge sedan , sådär 40 år skulle jag tro, var han mycket populär. Då gick det pjäser på TV som var skrivna av honom. Handlade om den " vanliga lite ovanliga människan".

Han betraktades som lite av en revolutionär inom sitt område. Pjäserna handlade alltså om helt vanliga(ovanliga) människors vardag. Om relationsproblem, att vara fattig, att inte få tag på någon bostad mm.

Så för mig är han inte okänd denne författare till lite "svarta" pjäser.

Därmot har jag nog aldrig läst något av honom.
KURT
Någon jämförde Harold Pinter med dramatikern Lars Norén, då kanske fler förstår vad hans pjäser handlar om.
Månskensbonden
CITAT (KURT @ 14-10-2005, 07:24)
Någon jämförde Harold Pinter med dramatikern Lars Norén, då kanske fler förstår vad hans pjäser handlar om.

-I så fall slipper dom mig i publiken... unsure.gif
vilda-tomten
Jag tyckte jag kände igen namnet, kanske kopplade jag det något drama - om de nu gått på TV. Annars kanske jag bara blandade ihop honom med Harry Potter rolleyes.gif
lavendel2
Jag tänkte att:
Äntligen är det ett namn som jag känner igen!
Det enda namnet jag kommer ihåg av dom"arga unga männen" från början av 60-talet.. tror jag...gillade hans pjäser..det minns jag...tycker nog att dom hade en helt annan uppenbar och uppfriskande samhällskritik än Lars Noren har..men det är länge sen ..så kanske minns jag fel! rolleyes.gif
Pirum
Verkade vara trevlig gubbe efter vad man såg på Aktuellt. Kallade Blair för "sinnessjuk" och kläckte ur sig en rad andra visheter.
*Felix matte*
CITAT (Pirum @ 14-10-2005, 23:34)
Verkade vara trevlig gubbe efter vad man såg på Aktuellt. Kallade Blair för "sinnessjuk" och kläckte ur sig en rad andra visheter.

På fråga om varför han var politiskt aktiv så ställde han motfråga som jag tyckte var befogad.
Varför skulle man inte vara?
En klok man verkar han vara... kanske han kommit att engagera sig för de svaga i samhället just för att han själv drabbats av sjukdom. unsure.gif
Gillan
CITAT (Felix matte @ 14-10-2005, 23:39)
kanske han kommit att engagera sig för de svaga i samhället just för att han själv drabbats av sjukdom. unsure.gif

Nja wink.gif hans tonårstid var ju mitt under
brinnande världskrig och
dessutom jude- utrotning.
Tror nog att det har satt större spår
än just sjukdom.

/Evgeni
Berith
Kände också igen namnet... Men säg nån pjäs som han skrivit! "Förr" när det fanns nåt som hette TV-teater såg man ju en massa konstigt, både sevärt och annat. (Kommer t.ex. ihåg att jag såg och tyckte om Söndagspromenaden.)

Men som sagt... säg nåt som han har skrivit så jag kan placera namnet till rätt pjäser. ohmy.gif

Och anledningen till att ingen har läst nån bok av honom på svenska beror helt enkelt på att det inte finns nån utgiven...
vilda-tomten
CITAT (Berith @ 15-10-2005, 09:55)
Och anledningen till att ingen har läst nån bok av honom på svenska beror helt enkelt på att det inte finns nån utgiven...

Jo, Sun (Axelsson? minns bara förnamnet - tror jag) har översatt någon bok. Hon var med i Gomorron Sverige häromdagen (fredags?), var visst kompis med honom i London på 60-talet eller så.


Inte mycket redigt när jag skriver nu märker jag - dags att nanna kudden tror jag...
Ophelia
Franska löjtnantens kvinna (även sett på TV) och The Birthdayparty. Såg även Budbäraren igår som han skrivit manus till. Den har jag för mig gått tidigare på TV? Riktigt bra.
birgitek
CITAT (Ophelia @ 16-10-2005, 08:04)
Franska löjtnantens kvinna (även sett på TV) och The Birthdayparty. Såg även Budbäraren igår som han skrivit manus till. Den har jag för mig gått tidigare på TV? Riktigt bra.

Pinter har inte skrivit "Den franske löjtnantens kvinna", däremot har han gjort filmmanuset efter John Fowles roman, Förövrigt har han tydligen gjort manus till en hel del andra filmer.
Har ni inte läst John Fowles så gör det !
Birgit Ek
Berith
CITAT (vilda-tomten @ 16-10-2005, 01:28)
CITAT (Berith @ 15-10-2005, 09:55)
Och anledningen till att ingen har läst nån bok av honom på svenska beror helt enkelt på att det inte finns nån utgiven...

Jo, Sun (Axelsson? minns bara förnamnet - tror jag) har översatt någon bok. Hon var med i Gomorron Sverige häromdagen (fredags?), var visst kompis med honom i London på 60-talet eller så.


Inte mycket redigt när jag skriver nu märker jag - dags att nanna kudden tror jag...

Aha! Hörde bara på radion när dom pratade om honom efter utnämningen att det inte fanns några böcker utgivna på svenska.

Letade på Svenska Akademiens sida (med uppgifter om allt han skrivit) och där står
Verk på svenska
Bortsett från antologier har ännu inget verk av Harold Pinter publicerats i bokform på svenska.

Himla otur för bokförlagen att dom inte kan sälja några böcker av honom - än! rolleyes.gif
Hannele
Pinters pjäs Fastighetsskötaren visas på SVT1 ikväll kl 21:30.
Eva i Skåne
CITAT (Hannele @ 26-10-2005, 20:21)
Pinters pjäs Fastighetsskötaren visas på SVT1 ikväll kl 21:30.

Den såg jag!!!! Jag som aldrig brukar sitta framför tvn.
Det var inte meningen att jag skulle fortsätta titta, men den var fängslande på nåt sätt.
Tre småtokiga gubbar och en av dem var Ingvar Hirdvall och han är alltid suverän i rollen som egensinnig.
Hannele
CITAT (Eva i Skåne @ 27-10-2005, 15:04)
CITAT (Hannele @ 26-10-2005, 20:21)
Pinters pjäs Fastighetsskötaren visas på SVT1 ikväll kl 21:30.

Den såg jag!!!! Jag som aldrig brukar sitta framför tvn.
Det var inte meningen att jag skulle fortsätta titta, men den var fängslande på nåt sätt.
Tre småtokiga gubbar och en av dem var Ingvar Hirdvall och han är alltid suverän i rollen som egensinnig.

Då missade jag något.. Men såg Franz Kafka live med Bohuslän Big Band på Folkteatern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon