Full version: Usel reklam
Snöflinga
Har ni sett reklamavsnittet på t.v. där en kvinna kommer fullastad med paket och utanför en affär sitter en bunden cockerspaniel ? Hon verkar väldigt stressad och skriker FYYY till hunden som inte fattar någonting och blir rädd ........

Lite pinsamt men jag kommer inte ihåg vad det reklamerades för men blir upprörd av att man använder en oskyldig hund för att få extra effekt mad.gif Borde anmälas, men var ?
zaaritha
Så dumt!!!
Ophelia
Beror på vad det är du ska anmäla.

Skulle vara intressant att se reklamen. Om bildsekvensen hänger samman och behandlingen av hunden kan bedömas som felaktig (alltså inga klipp som gör att man tror allt hänger samman). I dagsläget kan ju även mycket göras med och om med digital teknik på ett suveränt naturtroget sätt.
Reserv
Antingen så kontaktar du annonsören direkt eller så kontaktar du den TVkanal du såg reklamen i och anmäler ditt missnöje där. Jag har nog inte själv sett just den reklamen, men ska hålla ögonen öppna. Kommer du ihåg vilken kanal det va? unsure.gif
Snöflinga
Nej, tyvärr ......... 3, 4, el. 5:an Nedrans för uschligt minne wub.gif
wolkenkrabber
Seriöst! orka bry sig, och det är säkerligen ett ihopklipp,

och gissa, reklamen var gjord på detta sett för att DU skulle reagera och minnas reklamsnutten.



get over it, that dog ain't suffering
Caprice
Jag reagerade precis likadant när jag såg den..!

Tyckte himla synd om hunden...

Och jag kommer faktiskt inte heller ihåg vad det var reklam för.. wacko.gif
Det visar väl vilken usel reklam det faktiskt är...
Reserv
Alla reklammakare är intresserade av att göra en positiv reklam med ett positivt budskap, får dom ett mail om att reklamen har uppfattats såhär så kan dom mycket väl ändra den eller helt enkelt dra in den tills dom grejat en ny.
Betty
CITAT (Caprice @ 15-10-2005, 23:31)
Jag reagerade precis likadant när jag såg den..!

Tyckte himla synd om hunden...

Och jag kommer faktiskt inte heller ihåg vad det var reklam för.. wacko.gif
Det visar väl vilken usel reklam det faktiskt är...

Det är på 4:an de kör den där reklamen. jag tycker riktigt illa om den, känns inte bra alls när hon skriker åt hunden och den ryggar skrämt tillbaka. sad.gif
Inte heller jag minns vad den är reklam för, kanske något försäkringsbolag, Länsförsäkringar..? unsure.gif
Anki på Öland
Nån medicin mot högt blodtryck tror jag det var - kan inte vara en speciellt bra reklam när ingen vet vad det är reklam för trots at många sett den.
Anki
Inga från Närke
Reklamen är för högt blodtryck och att man kan kolla det på apoteket. Jag har också reagerat på den för hunden rycker till när hon skäller på den.

Mycket reklam tycker jag är dumt. Finns en till som gör reklam för aktion på nätet där 2 män slåss med knytnävarana om högsta budet. Passar ej heller i reklam tycker jag.
Ophelia
Nu såg jag reklamen. Har fattat att kvinnan är "lite uppe i varv" och har svårt att kontrollera sig och blir lite hetsig mot en intet ont anande hud. Fattar inte syftet med reklamen då hunden var men, tcker det varit roligare/vettigare om det hade varit en intet ont anande människa.

Tycker inte synd om hunden i reklamen. Första sekvensen med den lystrande hunden, så ser min systers ystra illbatting ut när man står med en frollis eller en leksak och ska kasta. Andra sekvensen, så ser samma illbatting ut när man frågar honom om "han vill ha".
Reserv
Det spelar väl egentligen ingen roll om det är i olika sekvenser, om reklamen berör tittaren negativt så är det juh ingen bra reklam. Sån reklam ska man säga till om då reklammakarna inte vill ha en sån reaktion hos den tilltänkta kundkretsen.
Ophelia
Bästa sättet är att byta kanal. Finns väl ingen reklam som tilltalar alla.
AnitaO
Tycker också att det är aningen osmakligt när en individ som inte valt själv utsätts.
Om man översätter kvinnans agerande till hundspråk så gör hon ett utfall mot en bunden hund, vilket är väldigt hotfullt för en hund.

Men sen tänker jag att filmen är ju redan inspelad, så det går ju inte att göra ogjort ändå.

Däremot tycker jag att man kan framföra sin synpunkt till annonsören (Apoteket).
Snöflinga
Tack, skall så göra .....
smajlizz
Tycker inte heller om den reklamen.. mad.gif stackars hunden, den fattar ju ingenting när hon skriker "Du ska inte titta så där!" sad.gif Knäpp reklam asså, dom kunde väl kommit på nåt bättre?
Zarah P
Jag håller också med om att det är en obehaglig reklam...
Både min sambo och jag hoppade till och sen bara stirrade vi på varann en lång stund - så det är helt klart en reklam som ger helt fel signaler.

Lycka till med anmälningen!
Sirpa
CITAT (wolkenkrabber @ 15-10-2005, 23:26)
Seriöst! orka bry sig, och det är säkerligen ett ihopklipp,

och gissa, reklamen var gjord på detta sett för att DU skulle reagera och minnas reklamsnutten.

get over it, that dog ain't suffering

laugh.gif laugh.gif
AnitaO
CITAT (wolkenkrabber @ 15-10-2005, 23:26)
Seriöst! orka bry sig, och det är säkerligen ett ihopklipp,
och gissa, reklamen var gjord på detta sett för att DU skulle reagera och minnas reklamsnutten.
get over it, that dog ain't suffering

Nja, något hopklipp tror jag inte det är.
Om man är intresserad av hundar och hundars "språk" så vet man att det krävs någon typ av agerande för att få en hund att krypa ihop och bli rädd.
Och nej, jag tror inte att hunden lider av det här idag.
Det hindrar ju inte att man tycker det är aningen osmakligt?

Och inte tror jag heller att reklammakarens avsikt var att människor skulle minnas reklamen utifrån en negativ upplevelse.
Skulle väl vara att någon blir så förbannad att dom måste gå på Apoteket och kolla blodtrycket då blink.gif
Sylvia
Men till motsats till detta, kan reklam ibland vara jätteroligt!
Skrattade gott åt If (försäkringsbolag) reklam kamouflerad som platsannonser i GP igår. Man hade en helsida där man sökte folk till kundpanelen. De som söktes var bl.a.
Kompetent Gnällspik
Erfaren Motvallskärring
Duglig Besserwisser
och ett tiotal andra liknande!!
If där det finns några, men fler finsn i annonserna!! laugh.gif biggrin.gif
Ophelia
Nu gjorde jag If´s test och blev en erfaren motvallskärring. Kanske ska söka nytt jobb smile.gif
Magdis
Jag gjorde också testen och blev "duglig besserwisser" wub.gif wub.gif
Yin o Yang
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-10-2005, 15:03)
Jag gjorde också testen och blev "duglig besserwisser"  :wub:  :wub:

Jag med blev "duglig besserwisser" tongue.gif laugh.gif
karjo
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-10-2005, 15:03)
Jag gjorde också testen och blev "duglig besserwisser"  :wub:  :wub:

Samma här!:)
Vad man nu ska tycka om det!? blink.gif wacko.gif
pejori
CITAT (Ophelia @ 18-10-2005, 14:45)
Nu gjorde jag If´s test och blev en erfaren motvallskärring. Kanske ska söka nytt jobb smile.gif

motvalls kärring här också laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Betty
CITAT (pejori @ 18-10-2005, 15:28)
CITAT (Ophelia @ 18-10-2005, 14:45)
Nu gjorde jag If´s test och blev en erfaren motvallskärring. Kanske ska söka nytt jobb  :)

motvalls kärring här också laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Samma här... laugh.gif
wolkenkrabber
CITAT (Betty @ 18-10-2005, 15:44)
CITAT (pejori @ 18-10-2005, 15:28)
CITAT (Ophelia @ 18-10-2005, 14:45)
Nu gjorde jag If´s test och blev en erfaren motvallskärring. Kanske ska söka nytt jobb  :)

motvalls kärring här också laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Samma här... laugh.gif

här har ni en till, fast jag blir väl en motvallsgubbe...
yenny
CITAT (wolkenkrabber @ 18-10-2005, 16:05)
CITAT (Betty @ 18-10-2005, 15:44)
CITAT (pejori @ 18-10-2005, 15:28)
CITAT (Ophelia @ 18-10-2005, 14:45)
Nu gjorde jag If´s test och blev en erfaren motvallskärring. Kanske ska söka nytt jobb  smile.gif

motvalls kärring här också laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Samma här... laugh.gif

här har ni en till, fast jag blir väl en motvallsgubbe...

Japp... ja med! Fast kärring då... inte gubbe biggrin.gif
*Grodan*
Duglig besserwisser här. laugh.gif

Jag tycker också väldigt illa om reklamen med hunden! För några år sedan hade Adressändring en liknande reklam som upprörde många. Det var en man som gick in i en djuraffär och köpte ett marsvin som han bara slängde ner i en systemkasse. Jag mailade till posten och jag fick ett ordentligt och beklagande svar. Jag såg inte reklamen visas efter det men kampanjen var kanske slut, det vet jag inte. Jag ska maila till Apoteket och klaga på hundreklamen i alla fall!
Ophelia
Ja gör det du.
yla
Din profil: Erfaren motvallskärring



Du är envis och påstridig. Du är inte rädd för att ha egna åsikter och du gillar att simma motströms. Du är helt klart en person med principer, och du flaggar för sunt förnuft. Du borde ansöka om medlemskap i Ifs Kundpanel.

japp de e lika bra man söker eller va sleep.gif sad.gif unsure.gif wink.gif
Snöflinga
Jippijej tongue.gif Känner mig nöjd och glad......... Fick mail från apoteket att de med det snaraste skall ta bort reklamavsnittet biggrin.gif Skrev bl.a. att inslaget höjde mitt blodtryck............ tack alla ni som kanhända åxå mailat till dem smile.gif
Hannele
Erfaren motvallskärring
Du är envis och påstridig. Du är inte rädd för att ha egna åsikter och du gillar att simma motströms. Du är helt klart en person med principer, och du flaggar för sunt förnuft.


Vem kunde tro det?? tongue.gif biggrin.gif smile.gif
Snöflinga
Varför inte unsure.gif
Anki på Öland
Imorse på Godmorgon på 4an var det frågestund med han som kallas titttarombudsman. Just när jag kom in i vardagsrummet var det någon som var mycket upprörd över just denna reklam, över hur skrämd hunden blev. Hon blev uppmanad att kontakta Apoteket om det.
Var det månne någon från Odla som ringde?????
Anki
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon