Full version: Vinterkragar?
lena:-)
Hur gör alla ni med era pallkragar på vintern? Skall man fylla på med helt ny jord nästa säsong, eller bara fylla upp med nytt ovanpå?
Jag har satt massa småperenner i ena kragen och täckt med klippta löv , funderar på att fylla den tomma kragen ( tom på växter alltså) med lövklipp oxå för att fylla på jorden inför nästa vår. Skall man täcka kragarna med duk eller liknande över vintern eller lägger man på det till våren när värmen börjar komma?
Hur gör ni? Fram med alla förslag eftersom jag antar att det finns lika många sätt som det finns pallkragar!
Jar har odlat första säsonen i två pallkragar och jag tänker säkert utöka nästa vår, bara jag kommer ivägen för lite fler kragar.
pisanggoreng
Det är min första vinter med pallkragar också, men
jag hade i varje fall inte tänkt göra något speciellt
med dem. Till våren får man väl fylla på lite fräsch
jord och gödsel. Tror inte det är någon större idé att
ha någon duk över kragarna över vintern.
Ingrid på Västkusten
Jag toppar bara upp nästa vår med gödsel. Påse elelr hemkört.

Sedan kör jag med gräsklipp hela säsongen och så nu på hösten tömmer jag gamla krukor etc i den jorden.

Täcka för vintenr är ett hett tipps, t ex kratta ihop löv etc och fyll på i bäddrrna å så på med masonit och täck helt.
Jordne blir helt makalös när man tar av masoniten på våren.
Jord bör vara täckt över vintern tycker jag. Maskarna fipplar runt mikroorganisemerna med, mössen kan ju tyvärr övervintra de med, men framför allt TEXTUREN på jordne blir så bra om man täcker kragarna!

Övervintring är pallkragen ovärderlig till - sätt i krukorna, tippa lite jord över/runt kan använda lock om man vill mm.
lena:-)
Ok, masonit sa du ..hm får leta efter nån återbruksvara...eller köpa nån "stuvbit". Kan man täcka även när man har perennplantor i, alltså med typ masonit?
Ingrid på Västkusten
Menar Du i själva kragen? Man tager vad man haver om det är masonit eller plast eller - jaaa-aaa vadsomhelst ;-)
Masoniten har den fördelen att dne återanvänderman.

Täckning i själva kragen alltså mer som en kallbänk är det mest plast - korrugerad sådan.

Hälsar Ingrid
Diana
pisanggoreng:

Jag bara måste få kommentera växthusförvandlingn!
Gösses vilket fint arbete ni gjort!! Det vart ju hur fint dom helst!!
wub.gif
pisanggoreng
CITAT (Diana @ 21-10-2005, 11:33)
pisanggoreng:

Jag bara måste få kommentera växthusförvandlingn!
Gösses vilket fint arbete ni gjort!! Det vart ju hur fint dom helst!!
wub.gif

Tack smile.gif

Vi blev rätt nöjda själva, även om
en del arbete kvarstår...
tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon