kristerh
eller var det gående wink.gif iallafall i stockholm, det står så med stora bokstäver vid in/utpasseringsspärrarna wink.gif laugh.gif
har någon provat att passera på nåt annat sätt wink.gif skulle isåfall kunna testa de olika passeringssätten wink.gif unsure.gif laugh.gif
krister
stina
Har också grubblat mycket på uppmaningen. Passera spärren gående står det. Vet inte vilka alternativ som finns.

Springande?
Dansande?
Hoppande?
Hjulande?
Krypande?
Flygande?
Åkande (på något eller i något)

........
Reserv
CITAT (stina @ 20-10-2005, 13:44)
Har också grubblat mycket på uppmaningen. Passera spärren gående står det. Vet inte vilka alternativ som finns.

Springande?
Dansande?
Hoppande?
Hjulande?
Krypande?
Flygande?
Åkande (på något eller i något)

........

wink.gif unsure.gif Är inte det lite diskriminerande? Tänk alla rullstolsburna då huh.gif
stina
Pga spärrarnas konstruktion är dom diskriminerade redan från början. Det är en teknisk omöjlighet att passera spärren med rullstol (som rullar på golvet).... Fast dom har en vip-utgång tillsammans med barnvagnar. Och där finns faktiskt inte skylten....
Reserv
CITAT (stina @ 20-10-2005, 13:50)
Pga spärrarnas konstruktion är dom diskriminerade redan från början. Det är en teknisk omöjlighet att passera spärren med rullstol (som rullar på golvet).... Fast dom har en vip-utgång tillsammans med barnvagnar. Och där finns faktiskt inte skylten....

Aha, ursäkta en bonnläpp, visste inte att dom rullstolsburna i stockholm t.o.m. fick egen v.i.p. utgång wink.gif Bortse från mitt tidigare inlägg då, men visst är det en dum uppmaning huh.gif
stina
Helt vrickad!!! laugh.gif
KURT
CITAT (kristerh @ 20-10-2005, 13:33)
eller var det gående wink.gif iallafall i stockholm, det står så med stora bokstäver vid in/utpasseringsspärrarna wink.gif  :lol:
har någon provat att passera på nåt annat sätt wink.gif skulle isåfall kunna testa de olika passeringssätten wink.gif  :unsure:  :lol:
krister

Orsaken till uppmaningen är att det finns en detektor (fotocell) som öpnnar spärren när man går ut. Detta skall förhindra att personer utifrån drar den bakåt som man kunde göra med de gamla spärrarna.

Om man inte passerar de nya spärrarna gående, utan t ex har bråttom och springer. Så mmissar man fotocellen och spärren öpnas inte och man får en lårkaka!

Den som har bra hörsel hör när spärren låses upp.
stina
Men det står ju vid dom gamla spärrarna också med den där manuella armen man måste trycka ner med isterbuken.... Exempel: Slussen

/stina
kristerh
Tycker de gamla spärrarna finns lite varstans... wink.gif
krister
KURT
De bygger om de gamla spärrarna så att man inte skall kunna smita in utifrån, och då sätter de dit fotocellen och klistermärket. Se t ex kommentarer på:

http://www.fascination.se/blog/?p=53

http://www.ss.se/forum/viewtopic.php?p=748...7bbfa40a5a67880
yenny
Knasigt skrivet måste jag hålla med om.... undra hur dom tänkte när dom skrev: passera gående!?

Helt vansinne också att dom har bytt ut alla spärrar för dyra pengar när folk ändå kan planka!!

Jag har fler än både en och två gånger mer eller mindre blivit puttad igenom spärrarna för att någon vill hinna med in igenom när jag dragit mitt kort... och flertalet gånger tvärstannat och vägrat gå vidare och släppa igenom folk och därefter blivit kallad både det ena och andra...
Inte speciellt kul!
KURT
CITAT (yenny @ 20-10-2005, 15:14)
Knasigt skrivet måste jag hålla med om.... undra hur dom tänkte när dom skrev: passera gående!?

Helt vansinne också att dom har bytt ut alla spärrar för dyra pengar när folk ändå kan planka!!

Jag har fler än både en och två gånger mer eller mindre blivit puttad igenom spärrarna för att någon vill hinna med in igenom när jag dragit mitt kort... och flertalet gånger tvärstannat och vägrat gå vidare och släppa igenom folk och därefter blivit kallad både det ena och andra...
Inte speciellt kul!

Det är mycket lätt att bygga spärrar som man inte kan planka genom. Men då kommer alla som har barnvagnar , eller kärror eller bara är storvuxna att få problem. Trots att de nya spärrarna är högre än de gamla så kan man hoppa över dem, men skulle man hindra det så riskerar man att stänga in folk om det skulle brinna. Så det är nog en krånglig balans.
LadyG
Är det inte bättre att göra som de gjort i (tror jag) London? Där har de inga spärrar alls, fast gott om konduktörer som kollar färdbeviset. Spärrarna stoppar ju bevisligen inga plankare ändå, så varför ha dem? De är ju bara till besvär för oss som betalar för oss ändå. smile.gif
KURT
CITAT (LadyG @ 20-10-2005, 15:41)
Är det inte bättre att göra som de gjort i (tror jag) London? Där har de inga spärrar alls, fast gott om konduktörer som kollar färdbeviset. Spärrarna stoppar ju bevisligen inga plankare ändå, så varför ha dem? De är ju bara till besvär för oss som betalar för oss ändå. smile.gif

Personligen tycker jag att man kunde ta bort personerna som sitter i luckorna och ersätta dem med automater och låta dem vara rörlig personal istället. Att sitta i lucka hela dagen verkar mycket meningslöst. Att hålla på och manuellt stämpla remsor hör ju inte heller till detta århundrade.
LadyG
Ja, stackars människor som sitter i de där glasburarna. Jag tycker det ser ut som stans mest meningslösa jobb, men vad vet jag? Det kanske är jättekul att bli utskälld för något Connex gjort (eller inte gjort) och inte kunna/få ingripa när folk plankar....?

Nej, det vore bättre om de ersattes med automater, så kunde de (som satt i burarna innan) gå bland folk och prata med dem..... Tågvärdarna gör mycket skillnad faktiskt, det känns tryggare när de åker med, tycker jag.
wolkenkrabber
Måste få fråga om det är dem gamla eller nya spärrarna ni talar om?
yenny
jag pratar om de nya i alla fall smile.gif
kryddan
Precis som Kurt skriver gör det rejält ont i benet om man har bråttom och springer mot spärren wink.gif Så jag vet inte om jag tycker uppmaningen är så korkad jag....
stina
Ja men skyltarna sitter ju på dom gamla spärrarna också.... Det är ju det som är så knäppt...
KURT
CITAT (stina @ 20-10-2005, 19:30)
Ja men skyltarna sitter ju på dom gamla spärrarna också.... Det är ju det som är så knäppt...

Vad jag vet så har de byggt om alla? gamla spärrar så att de nu har fotocell som låser upp när man passerar ut. Eller vet du någon station som fortfarande har gamla spärrar och har klistermärket? Kolla i så fall om det finns fotocell, nere i knähöjd, eller ej.
Ewa L
Aproåpå själsdödande jobb att vara spärrvakt; när jag var ung var det en sport att passera spärren uppvisande precis vad som helst utom giltigt färdbevis. Ex.vis bibliotekskort.
En gång visade jag upp en tidning och fick nickning till svar. Lyset var helt klart på men det var ingen hemma.

Tycker också helt klart att de skulle göra större nytta utanför burarna.
stina
CITAT (KURT @ 21-10-2005, 07:13)
CITAT (stina @ 20-10-2005, 19:30)
Ja men skyltarna sitter ju på dom gamla spärrarna också.... Det är ju det som är så knäppt...

Vad jag vet så har de byggt om alla? gamla spärrar så att de nu har fotocell som låser upp när man passerar ut. Eller vet du någon station som fortfarande har gamla spärrar och har klistermärket? Kolla i så fall om det finns fotocell, nere i knähöjd, eller ej.

Om du menar att dom är ombyggda bara med fotocellen så kan jag köpa det..... Ska kolla när jag åker hem.

/Stina
Kakaduan
Har också sett det där och reagerat på det. Kanske är det en vink till alla de som "plankar" in genom att HOPPA över?

Dumt är det i alla fall!

Kakaduan
stina
Då borde ju skylten vara vänd mot dom som går IN och inte dom som går UT....
kristerh
CITAT (stina @ 21-10-2005, 13:05)
Då borde ju skylten vara vänd mot dom som går IN och inte dom som går UT....

Men jag har aldrig sett nån skylt på vägen ut wink.gif måste kolla det ikväll.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon