Full version: Öl med kula i.
Berit
Jag dricker inte öl själv, men min man gör och det här hittade han i en burk

En liten kula av plast unsure.gif
solkatten
Kontakta tillverkaren och hör vad dom säger.
*Felix matte*
Kulan är en gaspatron som ska ge fint skum. Var det en sån burk?


Hannele
CITAT (Berit @ 22-10-2005, 08:37)
min man gör och det här hittade han i en liten kula av plast  :unsure:

Ja, som Felix matte säger, de godaste ölsorterna har en plastkula i burken för att ge det rätta skummet.
Sådana ölsorter ska inte drickas helt kylskåpskalla.

Stout Beer
ÅsaF
Ja vissa ölsorter innehåller en plastkula. Om jag inte har fel så är det såna ale sorter som har låg kolsyra. Skummet brukar bli extra gott då.
netaave
Vi köpte ölburkar i England som hade en sån kula i sig.
Pia mitt i Skåne
Jag köpte en sådan till min ölälskande sambo en gång. Tyckte att den verkade spännande. Det visade sig att han inte alls gillade den. Sådan behövde jag inte köpa fler gånger för hans skull i alla fall.
Kanske lika bra. Måhända han hade fått kulmage...
Pia mitt i Skåne
Dubbelklick...
*Felix matte*
CITAT (Pia mitt i Skåne @ 22-10-2005, 12:06)
Jag köpte en sådan till min ölälskande sambo en gång. Tyckte att den verkade spännande. Det visade sig att han inte alls gillade den. Sådan behövde jag inte köpa fler gånger för hans skull i alla fall.
Kanske lika bra. Måhända han hade fått kulmage...

Jag dricker inte öl, maken dricker nån gång på sommaren ... den här sorten fick han 2 burkar i somras ... han tyckte inte det var gott...därför blev denna burk kvar...den är hållbar t.o.m Okt -05... får fråga grannen om han vill ha tongue.gif
Hannele
CITAT (Felix matte @ 22-10-2005, 12:16)
den här sorten fick han 2 burkar i somras ... han tyckte inte det var gott...därför blev denna burk kvar...

Du kan servera mej, jag gillar mörkt öl, stout och annat.
De ska inte serveras för kalla;
Ljusa lageröl serveras vid ca 8-12°C, ale och bitter vid 13-15°C, porter och stout 14-16°C.
Berit
Varför försvinner min bild, vad gör jag för fel? ("user posted image")


Se där ja, allt vet man på odla.nu laugh.gif laugh.gif laugh.gif . Skall genast tala om för mannen som inte visste detta trots att han är ölälskare. Köper alltid lådvis med öl när han åker till Tyskland tongue.gif

Jag har skrivit och reklamerat ölen, då har jag gjort bort mig totalt laugh.gif laugh.gif laugh.gif .

Spela roll smile.gif

Försöker lägga in bilden en gång till
ÅsaF
CITAT (Berit @ 22-10-2005, 14:23)
Varför försvinner min bild, vad gör jag för fel? ("user posted image")


Se där ja, allt vet man på odla.nu laugh.gif laugh.gif laugh.gif . Skall genast tala om för mannen som inte visste detta trots att han är ölälskare. Köper alltid lådvis med öl när han åker till Tyskland tongue.gif

Jag har skrivit och reklamerat ölen, då har jag gjort bort mig totalt laugh.gif laugh.gif laugh.gif .

Spela roll smile.gif

Försöker lägga in bilden en gång till

Hehe. Vem vet du kanske får en hel platta öl som kompensation. laugh.gif
*Felix matte*
CITAT (Berit @ 22-10-2005, 14:23)
Jag har skrivit och reklamerat ölen, då har jag gjort bort mig totalt laugh.gif laugh.gif laugh.gif .

Spela roll smile.gif

Tror nog att de kommer att skicka dig någon form ersättning smile.gif

På burken vi har så står det på baksidan att den innehåller gaspatron.
pejori
tänk det har jag aldrig sett förut eller ens hört talas om.... ohmy.gif ohmy.gif
jag som gillar öl...och helst mörkt öl. smile.gif
köper väl "fel" märke för sådant....tror dom jag köper i Danmark är kolsyrade istället laugh.gif laugh.gif laugh.gif
spännande smile.gif smile.gif smile.gif
Hannele
CITAT (pejori @ 22-10-2005, 16:33)
jag som gillar öl...och helst mörkt öl. smile.gif

Testa något nytt; porter + chokladkaka = sant wub.gif
lärde jag mej på Trädgårdsföreningen i sommar.

Sylvias bild.
pejori
det ser ut som en spännande kombination. laugh.gif
ska prova det smile.gif
Castea
Älskar stouts! Helst Guinness!

Irlands-fantast som jag är, vill jag gärna tipsa om ett besök på Guinness Bryggeri & Museum om ni någonsin reser till Dublin. Ett modernt och intressant museum. Och en fri Guinness ingår i biljettpriset! tongue.gif

Den får man sig serverad högst uppe i "Gravity Bar", med en 360 graders utsikt över hela Dublin.



cic
Kolsyrepatroner i burken är det bästa som har hänt Sverige!! Vi som gillar ale och stout kan äntligen köpa en öl på bolaget som liknar en riktig öl på fat. Ölen blir krämig och skummet bra. Min favorit är Kilkenny. Gärna med en liten virrepinne till.. Och då helst Jameson. Irländarna kan dom.. wub.gif
Castea
Har någon testat "Chocolate Stout" som numera säljs på Systembolaget? Är det gott?
Hannele
CITAT (Castea @ 22-10-2005, 21:26)
Har någon testat "Chocolate Stout" som numera säljs på Systembolaget? Är det gott?

Nej, men du kan väl testa och berätta för oss?
Glöm inte, att porter och stout smakar bäst i 14-16°C.
*Felix matte*
CITAT (cic @ 22-10-2005, 21:17)
. Gärna med en liten virrepinne till.. Och då helst Jameson. Irländarna kan dom..  :wub:

Ursäkta en ovetande.. vad är en virrepinne
cic
CITAT (Felix matte @ 22-10-2005, 22:29)
CITAT (cic @ 22-10-2005, 21:17)
. Gärna med en liten virrepinne till.. Och då helst Jameson. Irländarna kan dom..  wub.gif

Ursäkta en ovetande.. vad är en virrepinne

Smeknamn för "en whiskey". Ungefär som att säga att man tar sig en "rackabajsare" när man menar en sup.

Jameson är en whiskeysort. smile.gif
Magdis
Jag älskar mörkt öl men jag vet inte om jag kan dricka det efter att det upptäcktes att jag är glutenintolerant. Jag har fått för mig att ljusa ölsorter går bra men inte mörka och absolut inte veteöl naturligtvis.
Reserv
Falcon Bayerskt är sådär lagom, inte för ljust och inte för mörkt, och så ini h.......te gott mmmmmmmmmmmm rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (cic @ 22-10-2005, 22:45)
CITAT (Felix matte @ 22-10-2005, 22:29)
CITAT (cic @ 22-10-2005, 21:17)
. Gärna med en liten virrepinne till.. Och då helst Jameson. Irländarna kan dom..  wub.gif

Ursäkta en ovetande.. vad är en virrepinne

Smeknamn för "en whiskey". Ungefär som att säga att man tar sig en "rackabajsare" när man menar en sup.

Jameson är en whiskeysort. smile.gif

Ja där ser man laugh.gif nu lärde man sig nåt nytt igen biggrin.gif
Ljusalfheim
CITAT (Castea @ 22-10-2005, 21:26)
Har någon testat "Chocolate Stout" som numera säljs på Systembolaget? Är det gott?

jag har testat den - smakar som en guinness med mörk choklad.
något som bör provas om man både tycker om mörk choklad och stout.

själv anser jag att stout (och i bland ale och porterliknande öl) är det enda rätta när det gäller öl. har aldrig varit mycket för lager.. chokladölen är nog inget jag köper igen (visst är det en stout och jag älskar choklad, men jag föredrar de två ingridienserna var för sig). den är i alla fall värd att testa.
smile.gif

föresten.. jag dricker min stout ordentligt kyld.. det är ale som bör drickas något varmare! sleep.gif
estet
CITAT (cic @ 22-10-2005, 21:17)
Kolsyrepatroner i burken är det bästa som har hänt Sverige!! Vi som gillar ale och stout kan äntligen köpa en öl på bolaget som liknar en riktig öl på fat. Ölen blir krämig och skummet bra. Min favorit är Kilkenny. Gärna med en liten virrepinne till.. Och då helst Jameson. Irländarna kan dom.. wub.gif

Kilkenny håller jag med om! smile.gif Men hoppar över virrepinnen... laugh.gif
Hannele
CITAT (Ljusalfheim @ 22-10-2005, 22:55)
jag dricker min stout ordentligt kyld.. det är ale som bör drickas något varmare! sleep.gif

The Swedish Homebrewers Association (SHBF)

När man serverar ett lätt, ljust öl som t ex en lager gäller samma regler som vid vin. En något fylligare, mörkare öl bör serveras vid en högre temperatur då det finns mer smak att uppleva. Dock är det alltid bättre att servera en öl för kall än för varm. Om ölen är för kall kan du alltid vänta tills den blivit varmare och t.ex. värma kupan i handen.

Generellt kan sägas underjästa öl serveras kallare än överjästa oavsett alkoholhalt.

Underjäst öl - All lager är underjäst. De jäser vid låg temperatur och jästen sjunker till botten efter lagring. De serveras med fördel svala, runt 8-10 grader.

Överjäst öl - Detta är det traditionella sättet att brygga öl. Ale, Stout och Porter är överjästa sorter och de serveras med fördel vid lite högre temperatur än lageröl, cirka 12-14 grader.



I Kalmar finns en fin pub, där en engelsman serverar 150 sorters öl,
ingen Pripps.. Drack även världens godaste irish coffee där. smile.gif
Ophelia
Ja öl är en hel vetenskap biggrin.gif
Anki på Öland
CITAT (Hannele @ 23-10-2005, 09:21)
I Kalmar finns en fin pub, där en engelsman serverar 150 sorters öl,

Vilken då?????????
Anki
Hannele
CITAT (Anki på Öland @ 23-10-2005, 10:35)
Vilken då?????????

Lilla Pubben eller Irish Pub? Så många finns det väl inte vid torget i Kalmar..
Det var för ett par år sedan, kanske är det ändrat?
Eller så blandar jag ihop detta med 95 olika whiskeysorter...? laugh.gif

http://www.mollymalones.nu/

http://www.lillapuben.com/
Betty
CITAT (Hannele @ 22-10-2005, 19:48)
Testa något nytt; porter + chokladkaka = sant  :wub:
lärde jag mej på Trädgårdsföreningen i sommar.

Sylvias bild.

Kombinationen öl och choklad är då ingen nyhet för mig - har njutit av dem sedan 70-talet... tongue.gif

Ett glas Falcon Bayersk och vanlig hederlig chokladkaka, t.ex. Schweizernöt = ett utmärkt "kvällsfika"! laugh.gif
Reserv
CITAT (Betty @ 23-10-2005, 13:09)
Ett glas Falcon Bayersk och vanlig hederlig chokladkaka, t.ex. Schweizernöt = ett utmärkt "kvällsfika"! laugh.gif

Nja, jag föredrar tjocka skivor rökt renkorv till mitt glas Falcon Bayerskt rolleyes.gif
netaave
CITAT (Reserv @ 23-10-2005, 13:12)
CITAT (Betty @ 23-10-2005, 13:09)


Ett glas Falcon Bayersk och vanlig hederlig chokladkaka, t.ex. Schweizernöt = ett utmärkt "kvällsfika"!  :lol:

Nja, jag föredrar tjocka skivor rökt renkorv till mitt glas Falcon Bayerskt rolleyes.gif

Rökt renstek med pepparrotsost ska det vara! tongue.gif
Reserv
CITAT (netaave @ 23-10-2005, 13:13)
CITAT (Reserv @ 23-10-2005, 13:12)
CITAT (Betty @ 23-10-2005, 13:09)


Ett glas Falcon Bayersk och vanlig hederlig chokladkaka, t.ex. Schweizernöt = ett utmärkt "kvällsfika"!  laugh.gif

Nja, jag föredrar tjocka skivor rökt renkorv till mitt glas Falcon Bayerskt rolleyes.gif

Rökt renstek med pepparrotsost ska det vara! tongue.gif

Och vart klämde du in ölen där då? unsure.gif rolleyes.gif
GoSatta
har ju verkligen ingenting emot en god stout eller en iskall lager i värmen men när det kommer till öl så är ju wiess bier det godaste som har skapats, eller någon belgisk trappist mumma
Sylvia
Den bilden med chokladkaka och porter tog jag alltså i Trädgårdsföreningen och kombinationen var verkligen suverän! Skulle gärna ta upp flera sådana traditioner om man bara visste om dom! laugh.gif
Berit
Nu har jag fått svar på min reklamation på ölet laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Hade jag tänkt mig för hade jag naturligtvis frågat odlas medlemmar först innan jag reklamerade smile.gif för här finns kunskap om precis allting.

"Det är en plastkula med kvävgas. Av tryckförändringen, när burken öppnas, strömmar kvävgasen ut i ölet och ger det speciella skummet.

Det är samma princip för Guiness, Kilkenny och Tetley´s på fat. Där använder man en blandgas med 70% kolsyra och 30% kvävgas. Kvävgasen är för att bubblorna i ölet blir många och små. Detta gör att ölet blir fast och krämigt."

Så nu vet jag det rolleyes.gif men jag kommer inte att testa tongue.gif
LadyAdina
CITAT (GoSatta @ 23-10-2005, 19:32)
har ju verkligen ingenting emot en god stout eller en iskall lager i värmen men när det kommer till öl så är ju wiess bier det godaste som har skapats, eller någon belgisk trappist mumma

Instämmer att det absolut godaste är weissbier! Snäppet efter kommer stout och sist - men inte långt efter - lager. biggrin.gif

När min man och jag gjorde eget öl första gången lyckades vi få det till jättegod weissbier! Andra gången totalt misslyckande. Tredje gången ska bli inom kort. smile.gif
Gurkan
CITAT (Hannele @ 23-10-2005, 11:01)
CITAT (Anki på Öland @ 23-10-2005, 10:35)
Vilken då?????????

Lilla Pubben eller Irish Pub? Så många finns det väl inte vid torget i Kalmar..
Det var för ett par år sedan, kanske är det ändrat?
Eller så blandar jag ihop detta med 95 olika whiskeysorter...? laugh.gif

http://www.mollymalones.nu/

http://www.lillapuben.com/

Du är ursäktad, efter 95 whiskeysorter är det ok att blanda ihop namn och begrepp lite ... rolleyes.gif
Scout
["Det är en plastkula med kvävgas. Av tryckförändringen, när burken öppnas, strömmar kvävgasen ut i ölet och ger det speciella skummet.

Det är samma princip för Guiness, Kilkenny och Tetley´s på fat. Där använder man en blandgas med 70% kolsyra och 30% kvävgas. Kvävgasen är för att bubblorna i ölet blir många och små. Detta gör att ölet blir fast och krämigt."
]


Så det är kvävgas, det var intressant.

Om det bara är trycket och ingen ventil som gör att gasen hålls kvar, då borde man behöva ha hela omgivningen runt burken vid förslutningen vid exakt samma gastryck som det är i burken innan man öppnar den om inte gasen ska smita. Kompliserat, Opraktiskt...

Om gasen strömmar ut ur kulan när trycket sänks vid öppnandet så är det alltså bara trycket och ingen ventil som håller gasen kvar i kulan, vad är det då som hindrar gasen fån att lösa sig i vätskan redan innan öppnandet... Om det skulle ske är det ju ingen skillnad mot färdigkolsyrad öl, förutom att det är kvävgas och ej kolsyra förstås....

Man kan följaktligen lika gärna lösa kvävgs i ölen med en gång och få ett finare skum än när man kolsyrar?

... man funderar ju på sånt här när man ska bli civilingenjör
Hannele
I Göteborg ska Delirium Kafé servera 2005 sorters öl från 60 länder... ohmy.gif blink.gif rolleyes.gif
*Felix matte*
Där är väl risken stor att man drabbas av delirium... så tokigt namn på kafé wacko.gif
Hannele
CITAT (Felix matte @ 30-10-2005, 13:01)
Där är väl risken stor att man drabbas av delirium... så tokigt namn på kafé wacko.gif

Men de verkar ha roligt.. och mycket gott att dricka finns det.
Jag vet inte, om det betyder samma sak på franska? "akut sinnesförvirring på grund av alkoholförgiftning"

http://www.anaesthesic.be/delirium/galerie/?lang=en
gammelnalle
Kula i Ölen....????



själv har jag fått KULA AV ölen.....


smile.gif smile.gif smile.gif
netaave
CITAT (gammelnalle @ 30-10-2005, 21:06)
Kula i Ölen....????



själv har jag fått KULA AV ölen.....


smile.gif smile.gif smile.gif

Aha en kramgo Nalle!
cic
CITAT (gammelnalle @ 30-10-2005, 21:06)
Kula i Ölen....????



själv har jag fått KULA AV ölen.....


smile.gif smile.gif smile.gif

laugh.gif Välkommen Nalle! Det har saknats lite fyndigheter.. wub.gif
*Felix matte*
CITAT (gammelnalle @ 30-10-2005, 21:06)
Kula i Ölen....????



själv har jag fått KULA AV ölen.....


smile.gif smile.gif smile.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif Välkommen hem wub.gif tråkigt med förlorade kameran sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon