Eva i Norrköping
Har fått några pallkragar, så nu ansluter jag mig till klubben! Men - jag undrar, kan jag ställa dessa direkt på ett underlag som består av lera med lite grus i? Vore jätteglad för svar, för ev kan vi börja med projektet redan nu i påsk...
Annelie
Hej Eva,

Generellt är det ju så att trä som har direktkontakt med marken drabbas av en snabbare förmultning än om träytan har en luftspalt mellan sig och marken.

Om du nu ska ha pallkragen direkt på marken föreslår jag att du lägger tex singel eller stenkross som en ram där pallkragen ska stå. Det borde underlätta för dränagets skull, och du får pallkragar som lever lite längre. smile.gif
Eva i Norrköping
Hej och tack för svar! Jag är inte så orolig för pallkragarna, det jag tänkte på var om underlaget är OK. Om jag kan fylla pallkragarna med jord, som då ligger direkt ovanpå ler-gruslagret.
Annelie
Hej igen,

Jaha.. ja, det får nog någon annan svara på smile.gif

Jag odlar inget i pallkragar, men dock lite grönsaker i en egenhändigt snickrad låda. Nu bor vi ju i princip på ett grustag så lerig jord är inget som jag har problem med.

Hur högt ska du stapla? 1 eller 3 kragar på höjden? Troligtvis är det ju så att ju mer odlarvänlig jord du fyller på med desto mindre behöver du bekymra dig över ditt leriga underlag. Ska du bara odla lite rädisor, dill och morötter behöver du ju inte ha en halvmeter mullad jord. Problemet för dig bli nog när det kommer till grönsaker/rotfrukter, eller vad du nu ska odla, som kräver mer utrymmer nedåt - det kan bli lite tufft kanske...

Men vad vet jag - jag håller mig till minimal odling av grösaker så jag kan inte tala av erfarenhet.. jag bara tror rolleyes.gif smile.gif

Lycka till!
Cilla
Eva, om det är stabiliteten du funderar över, dvs om de ska sjunka ned i underlaget, kan du lägga en ram av plank i en rektangel som du ställer pallkragen på. Då håller den nedersta säkert också lite längre, dvs förmultnar långsammare.
Eva i Norrköping
Jag ställer nog minst 2, kanske 3 kragar. Då blir det väl tillräckligt med jord hoppas jag. Hade tänkt odla mangold, isört, nägra låga ärter, och en hög blåärt. Persilja och gräslök. Ingen av dem går väl ner särskilt djupt, så jag hoppas det blir bra. Tack för era svar!
Monique
tongue.gif Hej Eva

"fick" pallkragar förra våren och jag gjorde en grund till dem av tegel som vi hade hemma. Det ser fortfarande bra ut.
Råkade ha lite pengar över vid det tillfället så jag bottnade med lekakulor ca 2dm sedan lite torv och ovanpå detta matjord.

Bara blommor förra året, i år hade jag tänkt försöka med grönsaker.

Det är en fantastisk odlingsform, lätt att sköta, bra arbetshöjd och det ser alltid fint ut.
I år ska kragarna målas, jag vill blått och mannen vill grönt.
Vi får se.
Innehållet är dock det som är viktigast för mig.

Välkommen i pallkrageklubben.

Monique
Eva i Norrköping
Tack Monique! Jag har blivit så inspirerad av alla er andra, så jag ser verkligen fram mot mina pallkragsodlingar!
Hannele
Annelie är så ordentlig...tänker på underlaget. Jag tänker att blöt jord inne i pallkragen är lika 'farligt'.
Men jag gråter inte, om mina pallkragar inte håller för evigt - de är ju ändå gratis hittegods! tongue.gif
Gunvor Nilsson
Jag har skalat av grässvålen som består mest av kvickrot, lagt på markväv (släpper igenom vatten men ogräset tränger inte igenom) och ställt två pallkragar på och öst i barkmull, plantjord och kodynga i nämnd ordning. Markväven fortsätter utanför så att de kommer att ligga under gångarna. Jag fick sex kragar gratis så jag kan kosta på mej att vara lite slarvig med "grunden". Fiberväv över (om solen blir för stark) och på med gamla fönster som inte täcker helt (för ventilationen).
Där står just nu alla mina uppdrivna och omskolade växter för avhärdning. Senare kommer turen till sommarblommorna - 1-åringarna som jag sår direkt i pallkragarna.
/Gunvor
Avvi
Hej!
Det är därför jag odlar i pallkrage, odla var som helst. Sätt ut pallkragarna, en eller två på höjd, fyll på med den jord Du vill ha beroende på grödan, klart!
Lycka till Eva!
Hälsning smile.gif
Hannele
Jag har en liten pallkrage direkt på berget.
Ingrid på Västkusten
Bara ut med dem! Är underlaget kasst så på med en krage till - ös i mera jord/kodynga på påse och kör hårt. Meningen är att det skall vara enkelt och ännu mera enkelt :-)

Hälsar Ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon