Full version: Startklar till våren
Nicke i Tranås
Hej !
Jag är jättesugen på att börja odla i krage.Det verkar vara det bästa sättet att få till en tidig start på säsongen
Har tur som jobbar me dylika ting, och samlat ett antal i olika storlekar.
Nu undrar ja bara hur man fixar den ultimata såbädden?
Kanske ska man variera jorden,beroende på vad man vill så. (sätta)

Ni som provat och vet hur det funkar


MVH Nicke
mulle
Jag började faktiskt med pallkragar just på hösten eftersom jag då fick ta hand om ett överblivet lager.
Det var hösten 2000 eller 2001 och samma kragar är fortfarande i bruk idag.
Jag fyllde kragarna med allt möjligt då.
Underst lade jag ett lager med tidningar för att kväva ogräset.
En hel del löv blev det, förstås, och avfallet från grönsakslandet och gammalt gräsklipp lade jag också i.
Överst lade jag kogödsel från grannens gård.
Följande vår lade jag säckmylla överst, gödslade och planterade.
Jag odlar i enkla kragar eftersom kragarna står på god matjord. Om din jord inte är bra kanske du borde fundera över dubbla kragar?
Jag har sparris, perenna kryddor och vitlök i mina kragar.
En krage har jag haft för tidig sallad och rucola och sånt men också i den växer idag vitlök.
Jag har lagt mina kragar så att en är i mitten och fyra runt, ungefär som femman på en tärning om du förstår hur jag menar. Mellanrummen har jag fyllt med stenar och det har på våren hållit solvärmen längre i kragarna.

Jag vill inte påstå att det här skulle vara det ultimata sättet, du får säkert en massa andra varianter också!
Du kommer att märka att det är jätteroligt att odla i krage!
Lycka till!
Mulle
AndreasBlomquist
CITAT (Nicke i Tranås @ 24-10-2005, 19:47)
Kanske ska man variera jorden,beroende på vad man vill så. (sätta)

Hej Nicke,

Jag har svarat på ett liknande inlägg i en annan tråd om pallkragar. Jag tycker absolut inte att du ska fylla dina kragar med specifik jord för vad du ska odla just nästa säsong. Det är bättre att du fyller dina kragar med en allroundblandning av jord och sedan gör upp ett växelbruksschema.
Kör du med specifik jordblandning för en viss grönsak i respektive krage så dras du ju med problem som skadedjur/sjukdomar efter år ett om du då inte byter ut hela jorden. Detta kan du ju till stor del förhindra genom växelbruk.
Nicke i Tranås
Bra tips, det finns mycket att läsa om här ser jag. ska koll igenom alla inlägg.
Ingrid på Västkusten
Det bästa om man vill göra en tidig start på våren är ju en varmbädd och skall man använda pallkrage då och traditionell hästdynga som skall 'pjutta' så behöverman isolera big time - halmbalar frigolitskivor vadduhar.

En annan variant som vi tillämpar är värmekabel direkt i hjorden utan isolering :-)
dte fungerar jättebra och så en liten minitunnel av vp-rör över och så trippelt lager fiberduk.

Jorden - jag kör med hästdynga upp till 10 cm innan kragens kant och så resten vanlig kjöptejord ca 5-7 cm. Går utmärkt att så i den. Och när plantorna lbivit större så hittar deras rötter hästdyngan UNDER såjordslagret :-)

Och dte här med växelbruk är totalt överreklamerat omman tillför kompost och hästdynga varje år till sina bäddar. Den 'myten ' kommer ifårn kommersiellt odlande i stor skala. Vi som odlar i liten skala och använder gräsklipp, hästdynga och gödslar mycket och ofta och tillför organiskt material klarar oss med en betydligt mindre ambitiöst schema. Jag flyttar om vartannat år -en gröda, i mitt fall squash och vitlök för det är det jag odlar mkt av.
Och det funkar bra :-)

Hälsar Ingrid
Nicke i Tranås
Ded där verkar vettigt.
Jag tror också på hästdynga,men det ska nog vara med halm i.
Idag kom jag över 3 st 2m långa kragar, det blir ju som ett riktigt land.

Nicke
Ingrid på Västkusten
Jo - det skall vara den med halm i och den skall vara pinus färskus. Det svåra med pallkragar är att det läcker värme på sidorna - om man tittar i gamla böcker så lade de halmbalar RUNT bädden för att förhindra läckage av värme.

Hästdynga är oavsett vald metod himla bra å använda vid odling . Mqan kan behölva om man användermycket hästdynga att behöva tillföra lite Algomin / Magnesium då det kan bli brist på det.

Hälsar Ingrid
Nicke i Tranås
Kanske kan man klä insidan av pallkragarna med frigolitskivor. de har ju en fantastisk isolerings förmåga då borde det ju inte läcka ut värme.
Tror att jag har ett lager byggfrigolit kvar på loftet i stugan, man kan ju alltid prova sig fram.

NICKE
Ingrid på Västkusten
Jovisst! Det går alldeles utmärkt och är jättesmart att göra så :-)

Hälsar ingrid
Magda16
Skulle det inte vara bättre att sätta frigoliten på utsidan så att du inte missar en massa morötter som du inte får plats med då frigoliten i kragen är i vägen laugh.gif
Ingrid på Västkusten
Fast frigoliten hamnar i zonen '10 cm ifrån kanten' som man ändå inte odlar något p g a att det torkar så fort så det bortfallet gör inget.

Hälsar Ingrid som också testat
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon