Full version: Vi ska ha smått...
AndreasBlomquist
Japp!

Så är det nu officiellt, vi väntar tillökning i familjen. Någon gång i början av juni blir det ännu mer liv i luckan hemma hos oss då barnaskaran som för närvarande består av en 3-årig tjej och en 10 månaders kille utökas med ytterligare en pojk/flicka.

Måste ju byta bil också till sommaren. Har en Renault Laguna II Kombi nu. Helst ska det vara en sjusitsig bil, Volvo XC90 är det som vi har tittat mest på men även på Chrysler Grand Voyager... Någon som har andra förslag?

// Andreas
pisanggoreng
Grattis!

(Det gäller att smida medan järnen är varma, eller..? tongue.gif )

Varför inte en Citroen?



(Säkert både billigare i inköp och drift än de du nämner.)
Ewa L
Jättegrattis!
Vilket liv i luckan det blir. Några problem att fylla fritiden lär ni inte heller ha. Men också väldigt många underbara/roliga stunder. wub.gif

Njuuuut av de små änglarna.
AndreasBlomquist
Tack tack! Jorå det lär nog bli fullt upp som sagt var.

Angående bilen så är det nog mest brist på kunskap gällande sjusitsiga bilar som gjort att vi hittills bara kollat på XC90 och Chryslern. Citroën är ju helt klart något som vi får kolla in. Huvudsaken är ju dock att den är säker och bra komfort även med 3 barnstolar.

// Andreas
AndreasBlomquist
CITAT (pisanggoreng @ 25-10-2005, 06:25)
Det gäller att smida medan järnen är varma, eller..? tongue.gif

Glömde ju att kommentera detta. Visst är det bäst med en samlad tropp ungar än spridda över flera år. wink.gif

Vet ni att när vi var och köpte gravtestet på apoteket så klämde damen i kassan att något sånt behöver ju inte vi eftersom min flickvän antagligen fortfarande ammade och enligt henne kunde man då inte bli gravid. Snacka om blåst! Hur fasicken kan man vara så okunnig och jobba på Apoteket?

Min morsa som jobbar på MVC bara skrattade och skakade på huvudet när hon fick höra det...
jendah
CITAT (AndreasBlomquist @ 25-10-2005, 06:41)
Vet ni att när vi var och köpte gravtestet på apoteket så klämde damen i kassan att något sånt behöver ju inte vi eftersom min flickvän antagligen fortfarande ammade och enligt henne kunde man då inte bli gravid. Snacka om blåst! Hur fasicken kan man vara så okunnig och jobba på Apoteket?

Min morsa som jobbar på MVC bara skrattade och skakade på huvudet när hon fick höra det...

Fin gammal skröna tongue.gif
Sanningen lär vara att det är något lägre chans/risk att bli gravid när man ammar, men som sagt, absolut inte omöjligt biggrin.gif biggrin.gif

Grattis!
Gillan
Grattis Andreas wub.gif
Wow, ni blir ju storfamilj nu. Och då behövs
ju större bil såklart. laugh.gif tongue.gif
Då vet vi vad du gör till sommaren.
Inte mycket grävande i trädgården där inte laugh.gif wub.gif
/Evgeni
pisanggoreng
CITAT (AndreasBlomquist @ 25-10-2005, 06:41)
Vet ni att när vi var och köpte gravtestet på apoteket så klämde damen i kassan att något sånt behöver ju inte vi eftersom min flickvän antagligen fortfarande ammade och enligt henne kunde man då inte bli gravid. Snacka om blåst! Hur fasicken kan man vara så okunnig och jobba på Apoteket?

Jag hörde också denna skröna för ett tag sedan.... Puh..!

Hon som förmedlade den jobbade dock inte på Apoteket, och det är ju
skandal att någon där slänger ur sig något liknande!
Tänk om hon hade sagt likadant till en ammande
mamma som skulle köpa kondomer.... wink.gif
*Felix matte*
Grattis!:wub: jobbigt men roligt med inte alltför stor åldesskillnad och så har de alltid lekkompis hemma.
Latmask
Grattis!!! Vad roligt med många små! biggrin.gif

Min barnmorska sa att så länge man ammar med minst tre timmars mellanrum är det bombsäkert att man inte kan bli gravid, men om det en enda gång går mer än tre timmar så kan man bli med barn igen under hela tiden framöver. Jag vet inte hur bra det stämmer, men jag ammade min lilling med tre timmars mellanrum (flitig småätare), men en gång gick det fyra timmar emellan och en månad senare var jag gravid igen. Tyvärr blev det missfall men nu väntar vi ju smått i januari så det blev bra ändå.

Än en gång GRATTIS!! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif Blir ungefär lika tätt mellan era små minsta som mellan våra. En månad längre. Ska bli spännande. biggrin.gif
karjo
Grattis! Vad roligt och spännande! smile.gif

Ang bilar. Min svåger har en chrysler just för att de tyckte att de skulle få plats med alla barn och tillbehör. Men de är inte så nöjda, tycker att den är dyr att ha och att den är törstig...
Monica M zon 4
Grattis till tillökningen! Kul med så många jämnåriga barn! smile.gif
Annlo
Jag ber att få gratulera! wub.gif di små kan man aldrig få nog av... wub.gif wub.gif wub.gif

Angående bil så har vi en chevrolet transsport som vi haft i flera år och är supernöjda med! Tar hur mycket packning som helst (vilket behövs när hela familjen här, plus hund, katt och packning ska någonstans)...
Drar ca litern/mil vid blandad körning, vilket i dyra bensin tider är mycket men i förhållande till XC 90 tror jag inte det är mer?! Sen är det en komfort i dessa bilar som är kanon, känns som om man sitter i fotöljen hemma! Ja, vi är kanonnöjda, kort sagt!
Fialotta
Grattis och lycka till med dina små och den nya lilla som komma skall...jag har 14 månader mellan mina tjejer och dom har glädje av varandra i dag när dom är stora smile.gif lite kiv kanske det var när dom var små...men sånt glömmer man ju smile.gif
lilla mamma
Kil växer. Grattis
peugeot och citroen dras väl som vanligt med sina elfel men är stora och rymliga och inte allt för töstiga.
Jo,deras 7 sitisiga är samma bil men heter olika, 806 och C8


Det ska vara omöjligt nästintill att bli gravid när man äter piller, he he. Jag blev det.
marigt
Lycka till
Jag har fyllt en SHARAN den är 7 sitsig, smidig men inte mycket packutrymme.

Har bara 4 egna barn och visst är det jobbigt med tätt mellan barnen men jag har 5 års åldersskillnad också mellan varje gång det är inte roligt att börja om hela tiden heller man vill ju göra annat än att gå på föräldramöte.
Min stor tjej är nu i gymnasiet, sonen går i 5:an och tvillingarna är nu 6 år kom tätt laugh.gif drygt timmes mellanrum.
mulle
GRATTIS också från Åland!
Mulle
Biggan_
Grattis från mej också smile.gif Jag tror barnen får mycket roligt ihop när dom är såpass jämngamla. Typiskt killar att tänka på ny bil så fort dom får reda på att dom väntar barn ohmy.gif laugh.gif laugh.gif
Lycka till i framtiden med dina barn smile.gif
Kathy
Grattis till tillökningen. wub.gif

Min man funderade på en Volvo, men valde sen en Grand Voyager.
Han är verkligen nöjd för det går att lasta ganska mycket i den, dels för att det går att plocka ur säten och dels för att den är högre än en Volvo.

Lycka till med bilköpet!
Tesa
Grattis!!
Jag har en VW Caravelle...det är en STOR bil, 8-sitsig men det är alldeles underbart att ha utrymme så att de 4 ungarna inte behöver sitta och knö uppefter varandra...stort lastutrymme också...och den bara går och går och går....har nästan aldrig haft några bekymmer och den har gått 25000 mil nu..drar inte mer bensin än Volvon vi hade innan..ca litern milen..
Och den är en säker bil...just att barnen inte sitter så nära bakluckan utan detfinns deformationszon om man skulle bli påkörd bakifrån är också ett plus..
Funderar iofs på varför så många byter till 7-sitsigt när de får barn nr 3...finns det inte barnstolar längre som man fäster i mittbältet?..och det blirväl dessutom allt vanligare med 3-punktsbälte även på mittplatsen..eller är det för att det är bökigt...en stilla undran bara...för själv hade jag mina största barn på dubbelkudde i mitten men vi körde inte så ofta med hela familjen i bilen då....
Sylvia
Grattis! Det är kul med många barn - vem minns inte de stora syskongrupperna från 40- och 50-talet! Det var liv o stoj det.
Och kul att alla kommer så tätt, sedan är man ju själv ännu relativt ung när barnen lämnar boet!
Elisabeth-Västkustkolonisten
Grattis Anders.

Jag har också 3 barn som kom tätt efter varandra. Är kanske ibland lite jobbigt för föräldrarna men bra för barnen.

Att man inte kan bli med barn när man ammar har man sagt i alla tider.
Hade en diskussion om detta med vår präst för många herrans år sedan.
På något underligt sätt kom vi in på detta eftersom den katholska kyrkan inte godkänner preventivmedel. Då tyckte ja att då vore det väl bra om alla föräldrar som får oplanerade barn kommer med dom till honom eller till kyrkan. då skulle dom säkert ändrar uppfattning fort.

Men då tyckte prästen att förr ammade mammorna länge för då kunde man inte bli med barn. Men jag hade ju ett bevis på att det inte stämmde, nämligen mitt andra barn.

Ja då visste han inte riktig vad han skulle svara. Och när jag sedan sa att jag tycker att även katholska präster skulle gifta sig, ja skulle t.o.m. vara tvungna att vara gifta innan dom blir präst för att dom ha rju så många åsikter om barnuppfostran, familjeliv o.s.v. utan att någonsin ha kommit i närheten av familj då blev det tyst.

Skall kanske tillägger att prästen var en mycket god präst och jag kunde mycket och många gånger disskuterar med honom. Vi skötte ju om en liten kyrka som låg mittemot våran gård och när det var mässa en gång i månaden så kom han efteråt till frukost till oss.

Men som sagt denna skröna fanns alltid och finns troligen fortfarande.

Elisabeth
marigt
Letade efter en sån kudde att ha i mitten när barna var mindre men fick till svar att de inte finns längre. synd tyckte jag. de verkade väldigt smidiga.
Letade efter begagnade men lyckades inte hitta.
silos
Grattis wub.gif Barn är det bästa jag vet wub.gif
Betty
Grattis och lycka till Andreas! smile.gif Vi har 2½ år mellan våra tre, nu vuxna barn, tyckte det var lagom tätt - bara ett blöjbarn i taget.

När det gäller bilvalet så vill jag bara säga en sak, Volvo = Säkerhet. (är själv nybliven Volvoägare) smile.gif
Hannele
CITAT (AndreasBlomquist @ 25-10-2005, 06:41)
Visst är det bäst med en samlad tropp ungar än spridda över flera år. wink.gif

Grattis!
Håller med dej.

AndreasBlomquist
Tack för alla svaren!

Vi kommer nog få fullt upp framöver för det är ju en herrans massa saker som måste ordnas innan vårt nya lilla pyre tittar ut. Rum som ska renoveras o så naturligtvis köpa en ny, större bil. Har fått en massa förslag och det tackar jag för. Ska kolla in alla alternativ och välja noga. Som tur är har vi ju lite tid på oss innan vi måste köpa den.

// Andreas
fruberglund
Grattis, väntar ju själv smått så jag vet hur roligt det är med det där +:et smile.gif

Tur att ni har så bra ekonomi nu då, hehe tongue.gif biggrin.gif
AndreasBlomquist
Nu har vi det men det lär väl ändras i framtiden tongue.gif
trelleborgska f-52
smile.gif Grattis, det var kul att höra, och ska bli kul att få följa graviditeten här.
ÄLSKAR att få gå och vänta på när ett nytt liv ska komma till världen.

Har själv tre barn, med 1½ år mellan ettan och tvåan, som jag fick väldigt ung.
Sen blev det 6½ mellan tvåan och trean.

Däremot förstår jag inte varför man MÅSTE ha så stor bil bara för det.
Vi hade en SAAB -96:a och körde på semester till Småland med den och alla barnen när minstingen bara var ett år.

Däremot så förstår jag om man VILL ha stor bil. Men det är ju en annan sak. Men det går utan, stor bil, också.

Än en gång, GRATTIS, och lycka till. Hälsa mamma också


biggrin.gif

// Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon