Full version: Papier mache
silos
Under vinter månaderna kommer jag att arbeta med papier mache smile.gif
Jag kommer att göra mulliga kvinnofigurer och även annat och sen ställa ut på våran gård och kanske till och med ha en Vernissage smile.gif

Dottern kommer att fotografera allt under arbetets gång.
Jag har skaffat:tapetklister,papperstejp,tidningar,toapapperrullar,äggkartonger,färger och glitter strön har jag sedan tidigare.

En viktig sak måste jag köpa och det är:hönsnät till kvinnofigurer!

Jag riktigt lääängtar för att kunna sätta igång med just kvinnofiguren biggrin.gif

Tänker göra masker,skålar,hundar,blommor och mycket mera biggrin.gif

Hi hi,snart har jag inte plats för mig själv härhemma tongue.gif

Har någon av er arbetat med papier mache?
Anma
Åh vad roligt! Jag har gjort en bakgrund till ett terrarie i papier mache. Det var hur roligt som helst! Fast det behövs ett så mycket tjockare lager än vad man tror.

Låter spännande med dina mulliga kvinnor, har tittat på vad du gjort och utifrån det tror jag att de mulliga kvinnorna kommer att bli urtjusiga!
silos
CITAT (Anne R @ 31-10-2005, 10:08)
Åh vad roligt! Jag har gjort en bakgrund till ett terrarie i papier mache. Det var hur roligt som helst! Fast det behövs ett så mycket tjockare lager än vad man tror.

Låter spännande med dina mulliga kvinnor, har tittat på vad du gjort och utifrån det tror jag att de mulliga kvinnorna kommer att bli urtjusiga!

Hi hi,jag riktigt brinner av längtan så jag bara måste starta med en liten kvinnifigur;kanske till och med idag biggrin.gif

Visst är det roligt med papier mache;tillsammans med mina döttrar höll vi på att göra masker under 90 talet men tyvärr är dessa masker bortkastade i samband med flytten ifrån huset 1997.

Jag tycker att mulliga kvinnor är så vackra wub.gif
netaave
Jag har jobbat mycket med pappier mache, eftersom jag är dagisfröken.
silos
CITAT (netaave @ 31-10-2005, 10:55)
Jag har jobbat mycket med pappier mache, eftersom jag är dagisfröken.

Vad underbart! Tar du bilder på dagis när barnen har gjort någonting?
silos
Idag hittade jag hönsnät för extra pris och en sak som jag kan klippa nätet med och fick även den 15 kronor billigare biggrin.gif
För det mesta lyckas jag bryta på priset eller får ordentlig rabat i sådana affärer smile.gif
Ni kan jo gissa hur glad jag blev för nu kan jag börja med kvinnan av paper macher smile.gif
ingrid fuxwall
Du måste lova att Annis tar bilder under arbetets gång och låter oss ta del av hur figuren växer fram.
silos
CITAT (ingrid fuxwall @ 31-10-2005, 18:46)
Du måste lova att Annis tar bilder under arbetets gång och låter oss ta del av hur figuren växer fram.

Det lovar jag smile.gif
netaave
CITAT (silos @ 31-10-2005, 11:31)
CITAT (netaave @ 31-10-2005, 10:55)
Jag har jobbat mycket med pappier mache, eftersom jag är dagisfröken.

Vad underbart! Tar du bilder på dagis när barnen har gjort någonting?

Alltid!
netaave
En annan sak vi gjort mycket med barnen på höst/vintern är att vi börjat med att dom får plocka avlövade småkvistar och gräs, "Vinterblommor"

Vi har sen bottnat en ram ca ½ cm med lera som barnen sen får trycka ner växterna i, när man tar bort växtdelarna försiktigt så har man ett fint avtryck. Man fyller sedan upp ramen med gips, (glöm inte sätta i upphäng).

När den brunnit och torkat pillar man upp gipstavlan ur ramen sen drar man försiktigt av leran och vips har man en tredimensionell tavla att måla och lacka.
vilda-tomten
Vilka spännande projekt! wub.gif

Ser fram emot att få se papier maché figurerna så småningom!

Det där "gipspysslet" tror jag att jag ska försöka mig på själv (=sätta barnen på), vi har höstlov här och skulle kunna behöva ta oss för med något smile.gif
silos
CITAT (netaave @ 31-10-2005, 20:11)
En annan sak vi gjort mycket med barnen på höst/vintern är att vi börjat med att dom får plocka avlövade småkvistar och gräs, "Vinterblommor"

Vi har sen bottnat en ram ca ½ cm med lera som barnen sen får trycka ner växterna i, när man tar bort växtdelarna försiktigt så har man ett fint avtryck. Man fyller sedan upp ramen med gips, (glöm inte sätta i upphäng).

När den brunnit och torkat pillar man upp gipstavlan ur ramen sen drar man försiktigt av leran och vips har man en tredimensionell tavla att måla och lacka.

Det där låter jo härligt och det kommer jag att pröva i sinom tid smile.gif

Jag har lånat på Biblioteket på barnavdelning böcker om pyssel och det är så kul att kolla på och även på nätet finns sidor av barnens aktiviteter;saker som de har gjort av paper mache smile.gif

Vart jag än är så kommer det småbarn och vill prata med mig smile.gif
Igår stod jag i en kö i väntan på att få komma in till en secondhand butik och hade med mig min lilla kärra biggrin.gif De vuxna frågade att var är barnet;jag sa men ser ni inte att det sitter jo trillingar i vagnen biggrin.gif Då kom en rar liten flicka som började prata med mig om barnen;hon frågade vad de heter och så låtsasmatade hon de osynliga barnen i kärran biggrin.gif
Vi hade det verkligen roligt lilla chilenska flickan,jag och de osynliga barnen biggrin.gif Lilla tjejen var 6 år och gick i förskolan berättade hon för mig. Jag till och med lärde mig lite nya spanska ord smile.gif

Att tala med småbarn är oerhört roligt och givande wub.gif smile.gif wub.gif
SaraS
Jag håller på med en gam i papier mache till sambon som ska vara begravningsentreprenör på lördag... :-D
silos
CITAT (SaraS @ 01-11-2005, 22:31)
Jag håller på med en gam i papier mache till sambon som ska vara begravningsentreprenör på lördag... :-D

Kan du visa den här?
Caprice
Ja, lite bilder av era projekt skulle vara kul att se..!
kerstin z5-6
och jag ska gå en kurs i att göra trädgårdsprydnader av samma material i vinter smile.gif
silos
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-11-2005, 21:50)
och jag ska gå en kurs i att göra trädgårdsprydnader av samma material i vinter smile.gif

Vad roligt du kommer att ha och du fota väl och visar här sen smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon