uno
Hej!

Brännoljan går upp eller åt. I vart fall högt pris. Nu funderar jag på alternativ uppvärmning. Kanske kan Du och andra Forumister hjälpa mig.
Jag använder ca 24.000kvh/år samt ca 300 lit. olja. Pannan är 15 år gammal så att sätta in en pelletsbrännare i den är väl ingen bra idé.
Då är frågan om jag skall välja värmeväxlare eller pelletseldning. Vilket är mest ekonomiskt med tanke på installationspris och drift. När det gäller värmeväxlare är det berg eller luft som är bästa ekonomiska altrernativet till värmeväxlaren. Jag tar gärna emot era tips och synpunkter.

Förresten, nu på lördag åker jag och frun till Gran Canaria på en 2 veckors semester. Fyller nämligen 65, gör jag. Nu börjar del 2 i livet.
KURT
Allra billigast är ju ved, om man har tid/möjlighet att sköta det själv. Men annars kan jag rekommendera diskussionerna på Byggahus forum värme, vatten, ventilation .

Som i många andra frågor så är det många som har väldigt bestämda uppfattningar. Det lär t ex finnas en "vedeldar maffia", en "pelletsmaffia" osv.
Reserv
På lång sikt så är bergvärme det mest ekonomiska alternativet, installationen är dock en stor utgift.
Ingrid på Västkusten
Det mesta beror på hur mkt isolering har Du i väggarna - hur stor yta värms upp? Hur gammalt är huset?

Om man kan så kommer man otroligt långt med tilläggsisolering av tak - spruta in så mkt man kan - detta är en ganska så billig lösning och en som många inte kan vill elelr tänker på att göra innan de hoppar på 'tåget' och byter värmesystem helt. Detta kan ge en besparing på 20% då det i första hand är TAKET som allting läcker ut igenom och i andra hand fönstren - har man gamla fönster så kan se över lister och annat där också ge förvånansvärt bra besparingar. Nu talar jag int eom fönsterbyte - utan se över alltikring RUNT fönstren.

Och hur ser Dina radiatorer ut ? Direktverkande? Vad har Du för ventilationssystem i kåken?

Det är inte 'bara' att byta :-( och många tar bergvärme för att de blir sålda av en försäljare och sedan upptäcker de att de har köpt något som man egentligen inte behövt köpa alls. Men det är få som erkänner det. På Byggahusforumet var det en dam med en kåk på 95 kvadratmeter som köpt bergvärme....suck säger jag bara!


Hälsar Ingrid
KURT
CITAT (Reserv @ 03-11-2005, 10:11)
På lång sikt så är bergvärme det mest ekonomiska alternativet, installationen är dock en stor utgift.

Frågan är ju hur lång tid man kan sprida ut investeringen på? Hålet lär ju vara kvar, men pumpen och övriga delar har ju begränsad livslängd.

Om man har tillgång till kommunal energirådgivare så bör man utnyttja det. Vad som är bäst beror ju på vad man har för värmesystem nu (vattenburen direktverkande el etc) och hur stort hus man har och många andra faktorer.
Ingrid på Västkusten
Och man får även se upp med sådana rådgivare. Var en artikel härom veckan i GP om olika uppvärmningssystem och artikelskrivaren, en energirådgivare i Gbg var helt klart såld på bergvärme.

I mitt privata fall har det gjorts försök att sälja bergvärme men det skulle i bästa fall 'betala' sig på 20 år d v s om nu pumpen fungerar lika bra i 20 år ;-) vilket den bevisligen inte gör ( hus på 111 kvm med ca 30 biarea plus växthusuppvärmning). Sedan kan man ju diskutera elpriset om det går upp elle rner men för mig personligen känns lösningar där man minimierar effektbehovet bättre än att ta till storsläggan och låna så rysligt mkt pengur bergvärme kostar. Andra anläggningar är ju itne gratis heller tyvärr så det är en avvägning. Tål att övervägas ORDENTLIGT!
Men har man en gammal dåligt isolerad kåk på 200 kvm med direktverkande el så sitte rman bra i 'plurret' omman har el coh olja. Nu låter det inte som Uno har ettt väldans stort hus alls.....

Hälsar Ingrid
Farbror Blå

Jag tycker du ska pröva ett pelletsaggregat!
Jag bor i ett stort hus, som ett år drog sex kubikmeter olja...
Jag köpte ett pelletsaggregat(Iwabo) som gick att installera i brännarhålet, med samma elinstallationer som oljebrännaren.
Allt som allt kostade affären 20 papp ungefär .

Nu har jag kört i mer än fyra år och det fungerar oklanderligt, vilket inte gick att säja om oljebränaren innan, som ofta tjorvade, stannade och hostade.

OBS! att min panna renoverades 1989, men egentligen är en sextiotalshistoria, så det där med gammal panna och pellets är inte sant.
Servicekillen säjer att verkningsgraden på min panna är ungefär 89 %, vilket faktiskt slår en hel del nya pelletspannor!!

Leta upp en begagnad pelletsbrännare, (5-10 000 i fyndannonser) och prova!

Den jag har är lika automatisk som en oljebrännare, den startar, går på sparlåga, stoppar med automatik.
Det enda jag gör är att se till att den alltid har pellets i skruven, så man får bygga något slags magasin för, säj en halv kubik. En gammal soptunna eller liknande kan går bra.

PÅ två år, hade kostnaderna för uppvärmnings sjunkit så mycket att min installation sparats in.
Här eldar vi för kråkorna verkligen, men jag sparar nog ändå ca 20 papp /år.
Husets alla funktioner drivs nu genom 5000/ månad, räcker till värme vatten och el och blir över.
Hade vi haft olja kvar, så hade detta kunnat bli 6 x 7800 = ca 47 000
detta hade blivit en BRÄNSLEkostnad på fyra papp i månaden...

LYCKA TILL!
amaira
Intressant...

Tack för de olika synvinklarna. Har själv oljeeldning och räknar med att behöva byta en dag. Oljepannan är trettio år! Och går oklanderligt. Fast brännaren lägger av när det blir kallt ohmy.gif - då får jag göra ren den så går den ett tag till. Men att byta brännare är ju ingen större historia.

Har funderat på bergvärme, men har alldeles för liten yta uppvärmd med vattenburna värmen. Pellets kanske verkligen är något ...
Vet inte hur jag vill ha det! ohmy.gif
Olja vill jag inte ha i alla fall, den saken är säker. Priset stiger varje månad ohmy.gif
Ingrid på Västkusten
Har Du vattenburen värme amaira?

I så fall hade jag funderat på vattenmantlad kakelugn och acktank :-) förutom ved, pellets jordvärme mm har man vattenburen värme det är GULD värt för då kan man välja i princip nästan vilken uppvärmning som helst - det är så flexibelt - kanske komplettera med solpaneler också? En kollega på jobbet anmärkte att vid försäöjning är vattenburen värme värd ca 300 000 på husförsäljnngspriset i min del av världen......ingen önskar direktverkande el.
gammelnalle
Jag var faktiskt på ett föredrag i tisdags kväll om just uppvärmning av småhus...
MYCKET inttressant och givande.
TROTS (eller kanske pga) att föredrasgshållaren ursprungligen kommer från solfångar-maffian biggrin.gif så kunde han redovisa för de olika alternativen.

Så här skulle jag vilja sammanfatta föredraget i tre punkter:
1. Se till att det finns alternativ
2. Välj efter dina behov
3. Skaffa referenser.



Mina egna kommentarer:


Det som är "billigast" kanske inte är billigast om 5-10år och säkert inte bekvämast.

Bekvämast och kanske det näst miljövänligaste är fjärrvärme. (Solvärme är miljövänligaste)

Olja är bekvämt med dyrt

Luftvärmepumpar och braskaminer passar bäst till öppna planlösningar.

Vedeldning kräver mycket egen insats och utrymme. Men är billigt.

Pellets ärför närvarande billigt (tacka Gudrun för det) men det KAN bli skatter på det. Bekvämt, men inte helt utan arbesinsats.

Jord och bergvärme är dyra i installation och kräver el-tillskott hela tiden (klarar inga längre elavbrott..)


björn
amaira
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 03-11-2005, 11:25)
vattenmantlad kakelugn och acktank :-)

ohmy.gif vad är det?
sleep.gif
Ingrid på Västkusten
Acktank _ ackumulatortank.

Kakelugn - ser ut som en kakelugn men har en mantel/kapsel av vatten. Man eldar i den med ved och värmer vattnet samtidigt. Sök på webben :-) det är en smart/cool lösning omman har skorsten och vattenburen värme.
Jag har den itne själv då jag itne vet vart jag skulle ställa en acktank - men annars annars :-)
Smart sätt att elda med ved och ha vattenburet och dra GOD nytta av alltihopa :-)

Hälsar Ingrid
amaira
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 03-11-2005, 11:44)
Acktank _ ackumulatortank.

Kakelugn - ser ut som en kakelugn men har en mantel/kapsel av vatten. Man eldar i den med ved och värmer vattnet samtidigt. Sök på webben :-) det är en smart/cool lösning omman har skorsten och vattenburen värme.
Jag har den itne själv då jag itne vet vart jag skulle ställa en acktank - men annars annars :-)
Smart sätt att elda med ved och ha vattenburet och dra GOD nytta av alltihopa :-)

Hälsar Ingrid

Låter jättespännande! Ska kolla på nätet. Tack Ingrid!
Tack Nalle också.
Gunvor Nilsson
Tänk på att taxeringsvärdet påverkas (höjs) om man byter till isolerglas i fönsterna och byter ifrån konventionellt uppvärmningssystem till bergvärme och installerar braskamin (även kakelugn eller öppen spis) och om elsystemet är utbytt senare än 1990. Allt för att klämma till energisparande husägare mad.gif

Installerar man solfångare och använder som energikälla så hittar myndigheterna snart på ett sätt att mäta där också!

Fristående luftvärmepump räknas till konventionellt uppvärmningssystem så dit har de inte hittat än med höjning av tax.värdet, trots att man kan spara 60-75% av kostnaden för inomhusvärmen! (Detta jämfört med direktverkande el-element!)

/Gunvor
pisanggoreng
Vi eldade med olja tidigare, men installerade en luft-till-vatten värmepump förra året. Den har fungerat otroligt bra, var relativt billig i inköp och installation, och är ett utmärkt alternativ tycker jag. Vi har snart redan sparat in inköpet!

Bentone.
uno
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 03-11-2005, 10:20)
Det mesta beror på hur mkt isolering har Du i väggarna - hur stor yta värms upp? Hur gammalt är huset?

Om man kan så kommer man otroligt långt med tilläggsisolering av tak - spruta in så mkt man kan - detta är en ganska så billig lösning och en som många inte kan vill elelr tänker på att göra innan de hoppar på 'tåget' och byter värmesystem helt. Detta kan ge en besparing på 20% då det i första hand är TAKET som allting läcker ut igenom och i andra hand fönstren - har man gamla fönster så kan se över lister och annat där också ge förvånansvärt bra besparingar. Nu talar jag int eom fönsterbyte - utan se över alltikring RUNT fönstren.

Och hur ser Dina radiatorer ut ? Direktverkande? Vad har Du för ventilationssystem i kåken?

Det är inte 'bara' att byta :-( och många tar bergvärme för att de blir sålda av en försäljare och sedan upptäcker de att de har köpt något som man egentligen inte behövt köpa alls. Men det är få som erkänner det. På Byggahusforumet var det en dam med en kåk på 95 kvadratmeter som köpt bergvärme....suck säger jag bara!


Hälsar Ingrid

En tegelkåk med 240 m2 yta som värms upp. Har precis lagt på 35 cm isolering ovanpå sågspånet. Taket. Tre och fyraglasfönster. Vattenburen värme. Min ålder gör väl att jag inte kommer att bo kvar i huset längre än
20-25 år.
Ingrid på Västkusten
Jag hade nog kollat på pellets och acktank med vedpanna om Du orkar elda :-)
En investering på 130 - 150 000 i bergvärme svider gott i plånboken - visserligen så kostar det ju säkerligen minst 30 000 att byta till pellets men det är ju klart mindre summor.

Annars - luft luft kanske kunde hjälpa lite om Ni har en kåk med bra planlösning? Den är billig - inte branär dte är som kallast men vi på Västkusten kan ju dra nytta av den en hel del av alla tider på året. Det är inte en perfekt lösning bara delvis bra. Kan Du komplettera med vedeldning?

Och som Gunvor skrive r- taxeringsvärdet visst - det är så galet å bakvänt att man sparar å sliter åsså straffas man för det. Men vad gör man inte?

I Dina kläder Uno hade jag väntat å kollat hur mkt förbrukningen gick ned med de åtgärdet Du har gjort. Det är ju den förbrukningen sedan Du skall räkna på - om det inte är så at pellets mm är direkt rätt på en gång.

Jag tycke rman kan få många utlandstriper och räkmackor för bergvärmepengarna.....

Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
Stämmer in i frarbror Blås hyllning till pellets -
ved -vi är för klena .. trots att vi har egen skog -är den inte gratis -massor av investeringar och tungt innan den är i vedboden -
Hjärtopererad make -gör det dessutom helt omöjligt som alternativ
Värmer 300 kwm hus i två plan + växthus 50 kwm - räknar med 9-12 000 kr för pellets /total årskostnad -och det är rätt kallt där vi bor smile.gif
Kör bulk inte påse
vedvärmekänsla i huset dessutom -hos oss fungerar växthuset som acc tank -och efter mars månad värmer växthuset-boningshuset
Så man kan faktiskt tjäna pengar på sin hobby laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
MimE
Ni som idag kör med ved- eller oljepanna och har självdragsventilation - tänk er för innan ni helt slänger ut pannan och byter till t.ex. bergvärme eller luft-luft värmepump.

Självdragsventilation bygger på principen att skorstensstocken är varm och på så vis bildas drag. När skorstenen blir kall så kommer ni inte ha något ventilation med detta system alls utan behöver även åtgärda och byta ventilationssystemet t.ex. till ett mekaniskt med fläktar.

Har man källare så kan den borttagna pannan resultera i fuktproblem (speciellt sommartid då källarluften är kall och kondenserar vattnet från den varma utomhusluften).

Lösningen som passar för vårt 1930-talshus är att fortsätta köra varmvatten och stödvärme via oljepannan och dessutom installera en luft-luft pump för värmehållning av de två övre våningsplanen.
Ett alternativ hade varit att satsa på pellets men vi är lite för bekväma...

/Mimmi
Annlo
Jag håller med "Farbror blå" och "kerstin z5-6"

Vi hade olje eldning som vi böt ut till pellets! Bara positivt.

Vi (vi o vi, sambon byggde, jag räknade) byggde om oljetanken till en behållare som numer är fylld med pellets. så skruven är monterad i botten på oljetanken och vi fyller den med pellets, perfekt!
Ewa L
Jag tänkte skriva precis det som MimE pekade på vad gäller självdrag, bortsett från att det inte bara blir problem på sommare. Precis lika stora — om inte större — på vintern.

Jag känner 3 stycken som satsat på bergvärme, 2 grannar och 1 kompis. Jag ser ju att grannarna fått kondensproblem i sina källare och de har fått installera el-element där! En av dessa grannar erkänner också att han tycker att han gått på en flopp, den andra säger väl ingenting. Kompisen är också besviken, den klarar inte om det blir för kallt. Han skulle dessutom vilja bygga till sitt hus, men då måste han installera något mer system för bergvärmen "räcker inte till".

Själv har jag tillbringat min första natt med pelletsbrännare!!! wub.gif
Undersökte länge och noga. Kollade med kommunens energirådgivning. Gratis och informativt. Gick på olika föredrag etc.
Min panna är från -84 och jag hade också gott och väl över 80 i verkningsgrad. Så att din panna skulle vara för gammal???
Jag kollade också på nätet innan jag bestämde mig för vilket fabrikat av brännare jag skulle välja.
Dels ville jag ta reda på hur många som hade haft just denna panna i kombination med olika brännare.
Sedan kollade jag på ett forum liknande Odlas vad de olika användarna hade för erfarenheter, dåliga såväl som goda.
(Om någon är intresserad av detta forum kan jag skicka länken.)
Ingrid på Västkusten
Bästa forumet för det är välan egentligen www.varmepumpsforum.com

Så bra att fler berättar om bergvärmets baksidor! Tyvärr på Byggahusforumet är det nästan praxis att berätta att allt är OK. Ocxh jag blir nästan förskräckt när folk som bygger nya hus installerar bergvärme...det är ju en utmärkt lösning för väldigt stora/gamla/dåligt isolerade kåkar samt om man bor i Norra Sverige.
Och en vacker dag - ja jag skulle inte bli förvånad omd et dyker upp ytterligare skater på vår uppvärmning - säg bergvärmepumpsskatt förutom fastighetsdeklarationsbiten, men det är bara en fundering ifrån min sida.

Hälsar Ingrid
KURT
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 04-11-2005, 09:36)
Bästa forumet för det är välan egentligen www.varmepumpsforum.com

Så bra att fler berättar om bergvärmets baksidor! Tyvärr på Byggahusforumet är det nästan praxis att berätta att allt är OK. Ocxh jag blir nästan förskräckt när folk som bygger nya hus installerar bergvärme...det är ju en utmärkt lösning för väldigt stora/gamla/dåligt isolerade kåkar samt om man bor i Norra Sverige.
Och en vacker dag - ja jag skulle inte bli förvånad omd et dyker upp ytterligare skater på vår uppvärmning - säg bergvärmepumpsskatt förutom fastighetsdeklarationsbiten, men det är bara en fundering ifrån min sida.

Hälsar Ingrid

Det vore ju betydligt lättare att beskatta pellets! Pelletsen tar ju dessutom råvara från skogsindustrin så även de skulle kunna vara intresserade av en pelletsskatt!
Ingrid på Västkusten
Ja - jag tror ju ingen komemr å slippa undan tyvärr.
Det har ju pratats om att energibeskatta hus - så bra hus får mindre medan 'sämre' hus får mer - men detta hoppas jag itne går å genomföra praktiskt - huga! Eller så en 'Persson' energisnåla hus beskattas mer vilket de redan görs idag :-((
kerstin z5-6
det är ju en utmärkt lösning för väldigt stora/gamla/dåligt isolerade kåkar samt om man bor i Norra Sverige. ÄR det ???
Här är väl problemet att de huttrar i sina berg -jordvärme uppvärmda hus, under vintern -de klarar inte -30 .. -fast zonerna flyttar ju sig uppåt .. de får väl hoppas på det smile.gif
Vad gäller jordvärme, s å vore det ung det sista jag skulle välja .... vad händer nere i jorden efter 5 år s värmeuttag ?? Vet nån? -blir det permatjäle runt rören .. ? i så fall vore det ju trist för den trädgårdsintresserade .. sleep.gif
Ewa L
Många seriösa borrare har ju också börjat informera om detta: Det går inte att ha hur många bergvärmeuttag som helst på en yta!
Samma värmemängd skall alltså räcka till fler och fler. Det var nog denna tanke som först fick mig att börja tveka.
Ingrid på Västkusten
Tja - de vi känner med bergvärme är väldans nöjda i norra Sverige - klart inte alla kan bli 100% nöjda för oftast tyvärr så slår snålheten till och man köper en för liten bergvärmepump.
Det var vanligare förr än vad det är nu med underdimensionerade pumpar. Och en dålig försäljare drabbar ju en dubbelt.

All borrning för bergvärme skall kommunen först ge tillstånd, men det glömmer många. I Vissa tätbebyggda områden har vissa kommuner gett bergvärmestopp- Sthlm tor jag det var. Och i tex radhusområden blir det görna för tätt mellan hålen.

Dt har gjorts undersökningar på hur mkt tempen sänks på jordvärme - och effekten skall visst inte vara så stor, sedan håller jag itne med som trädgårdsintresserad - fast det är en annen 'femma' det.


I mitt fall har vi valt frånluftsvärmepump och vedeldning, vi har välisolerat och fina fönster. Vi tar dessutom solvärmd luft ifrån vårt uterum - fungerar juitne alla tider på året, men nu går det bra fortfarande - bara solen skiner. Men det var en hel resa att konvertera ifrån direktverkande el till vattenburen värme, plus installera ventilationssystem, men det hoppet in till 2000-talet gjorde vi ;-) men det är inte alla kåkar som lämpar sig för det.

Hälsar Ingrid
Gurkan
Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd men jag missade den tidigare. Dessutom såg jag att Uno redan hade fått svar han var nöjd med. Men ändå ...

CITAT (Reserv @ 03-11-2005, 09:11)
På lång sikt så är bergvärme det mest ekonomiska alternativet, installationen är dock en stor utgift.


Jag är ingen expert på bergvärme men kalkylen man gör bygger väl på att elpriserna fortsätter att vara så låga som dom är idag ?

När kärnkraften avvecklas, förbrukningen fortsätter att öka, och vi ytterligare anpassar vår elmarknad till EU kan jag inte tänka mig att man längre får 1kWh för 1:-, i Danmark eller Tyskland är det väl närmare det dubbla och ökar, och det finns väl egentligen inget som tyder på att vi inte är på väg ditåt ?

Hur snabbt betalar sig bergvärmen om elen kostar 2:- per kWh ?

Jag tror att pellets kommer att fortsätta vara ett ekonomiskt alternativ och kanske bli billigare i framtiden. Råvaran finns lokalt över hela vårt land och i överflöd hos våra grannar i Finland, Ryssland och Östeuropa. Dessutom kan små producenter konkurrera lokalt jmf. olje- och elleverantörerna som som är multinationella giganter.

Jag har fått tillträde till mitt hus nu i veckan och det första jag har gjort är att isolera värmerören till och från pannan. Den står i ett, mer eller mindre, oisolerat uthus och det var totalt 12 m varma rör. Besparingen, som jag räknat fram lite mellan tummen och pekfingret, blir förhoppningsvis minst 3000kWh i minskade förlusteffekter. Det är ungefär lika många kronor olja.

Jag ska konvertera min panna från olja till pellets men det får bli framåt vårkanten som jag kommer igång med det. Huset drar 2,5 - 3000 liter olja så det finns lite att spara på. Oljan lär ju inte bli billigare i framtiden heller.

Nån som har koll på bidraget för bio-bränsleinstallation som visst ska komma efter årsskiftet ??
jendah
CITAT (Gurkan @ 24-11-2005, 17:56)
Nån som har koll på bidraget för bio-bränsleinstallation som visst ska komma efter årsskiftet ??

Tror inte det är helt bestämt om det blir av än... Men om det blir det så ska det gälla i några år. Fast sen vet vi ju alla hur politikerna pratar, så om hur och när det blir av unsure.gif unsure.gif
Allis
Vi ska sätta in en luft -vatten värmepump Sanyo,den bästa enligt tester, man får hoppas att den är bra då. Vi eldar med olja nu, 0ch den kostar 10,3 kubiken. Det går bara inte!!!! Är det någon som har erfarenhet av den?
birgitek
Problemet med pelletseldning är väl utsläppen, enl. en del forskare värre än olja. Krasst ekonomiskt är nog pellets mest fördelaktigt just nu, själva har vi valt bergvärme. Jämfört med oljeeldning sparar vi mellan 2 -3000 kronor per månad investeringskostnaden inräknad.
Birgit Ek
titti49zon6
Vi installerade bergvärme för 1 1/2 år sedan, har bara positiva erfarenheter
Spara 25000kvh/år lika mycket i kronor Efter avdrag för investeringskostn.
blir det ca 12000:- kvar att göra annat för per år. OBS att jag har räknat med den totala elkostnaden. Själva värmepumpen drar ca 8000kvh/år
tillägsenergi per år är försumbar i våran gamla kåk på 180kvh + källare
Har inte märkt några problem med fukt i källaren ej heller sämre luft i resten av huset.
Var medveten om att inte installera för liten pump och att borra nog djupt hål.
Vet att en del har snålat in på både pump och hål och då räcker inte energin till utan dom har varit tvugna att elda med el,ved eller olja som tillägg
Hade som alternativ pellets men det stupade på att vi blir äldre och att släpa in pelletsäckar och att sköta aggregatet var sånt som vi valde bort
(finns inte plats för stort pelletsförråd)
Är som sagt mycket nöjd med bergvärmen ock kan hålla varmt och gott innomhus samt slösa med varmvatten utan att det kostar skjortan
Håller tempen trots att jag bor i zon 6
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon