Full version: Tennisarmbåge..
cic
Jo men visst.. För mindre än ett år sen fick jag nåt så vansinnigt ont i armbågen. Efter sjukgymnast och arbetsterapeut utan resultat fick jag tillslut en kortisonspruta och blev sjukskriven i 10 dagar.

Nu har det kommit tillbaka och jag hade mycket mer ont än tidigare. Så läkaren rådde mig till ytterligare en spruta. Men inte nog med det. Det ska upprepas två ggr till med en månads uppehåll. Jag hoppas VERKLIGEN att jag blir frisk nu! Fast det troligaste är väl att jag så småningom får byta arbetsuppgifter...

Nu har jag så j-la ont i armen! Fast det är bra. Då tar det.

Men det är INTE lätt att skriva med bara vänster hand.. För att inte tala om borsta tänderna, ta i/ur linserna.. Toalättbesök...

Inte hinner jag skriva i accosiations- eller frågetråden..

Ville bara skriva av mig. sleep.gif
annama
Min man hade tennisarmbåge för flera år sedan och fick cortisonsprutor en gång i månaden i ca 3 månader. Sedan dess har han klarat sig utan besvär. Hoppas du också kryar på dig.
*Felix matte*
Usch vad tråkigt... så jobbigt att byta till vänster hand. Hoppas att sprutorna ger hjälp. wub.gif
Zanna
Har du provat akupunktur? Min kiropraktor i Stockholm botade alla möjliga krämpor och idrottsskador med akupunktur, kanske värt att testa?

Härom dagen var jag på en presentation av produkter med magnet i, det sades också bota allt möjligt, bl a hade en person som hade tennisarmbåge blivit hjälpt.

Jag tror på alternativmedicin, läkarna kan inte bota allt. Sen gör nog tron mycket smile.gif Men, det spelar ju ingen roll så länge man blir bra.

Hoppas du blir kvitt din tennisarmbåge!
Hannele
CITAT (Zanna @ 04-11-2005, 20:19)
Jag tror på alternativmedicin, läkarna kan inte bota allt. Sen gör nog tron mycket smile.gif
Men, det spelar ju ingen roll så länge man blir bra.

Att förebygga är inte heller fel, vad det än gäller.
stina
CITAT (Zanna @ 04-11-2005, 20:19)
Har du provat akupunktur? Min kiropraktor i Stockholm botade alla möjliga krämpor och idrottsskador med akupunktur, kanske värt att testa?

Jag pratade i veckan med en träningskompis och beklagade mig över min onda armbåge. Hon berättade att hon haft stora problem med tennisarmbåge, men akupunktur hade gjort henne helt besvärsfri. Hon hade tidigare provat både sprutor och annan behandling utan långvarig effekt.

Hon är nu igång och tränar för fullt utan smärta.

/Stina
Lena
Det är nog olika vad som hjälper, jag fick akupunktur i flera månader för tennisarmbåge+ golfarmbåge, gjorde varken från eller till, fick då EN kortisonspruta och blev bra efter en vecka

Lena zon 4
violina
Jag hade tennisarmbåge och inflammationer i axlar och ont i handleder i flera år. Fick kortisonsprutor och tabletter och var t.o.m. sjukskriven i ett par månader. Ingenting hjälpte i längden. Det var bra ett tag men så fort jag var tillbaka på jobb kom det onda också.
Jag tröttnade på att alltid ha ont. I och med att man försökte skona en axel så belastade man den andra för mycket och så var den onda cirkeln igång. Jag sade upp mig och började studera. Nu har jag inte ont längre och det är så skönt.
Kanske lite drastiskt men jag tror att det enda som hjälper är att få andra arbetsuppgifter. Styrketräning är säkert också effektivt om man får hjälp med bra, lätta övningar att börja med.
Ophelia
Stackare. Sådant tar tid. Kan ta jättelång tid. Finns lite olika behandlingar som kan hjälpa att läka. I sista hand opererar man men det är efter mycket långvariga och återkommande besvär. Träning av de små musklerna som inte kan tränas genom styrke, massage, akupunktur, kortison m.m.

Violina har förmodligen den enda lösningen för dig om du inte vill bli drabbad igen. Byt arbetsuppgifter/anpassa arbetssättet. Ta hjälp av företagshälsovården om ni har någon.
Sylvia
För mig var det precis tvärtom, kortison bet inte på mina golf- och tennisarbågar men däremot en serie på 10 ggr akupunktur!
ninnisky
armbågar, trötta nackar .... allt har hjäpt mig med akupunktur!
gå till en riktigt bra speciallist och genomlid en omgång"
cic
Jag ger den här behandlingen en chans. Annars får jag helt enkelt byta arbetsuppgifter. Och det är inga som helst bekymmer med läkarintyg. Företaget jag jobbar för är bra. Det viktigaste är hur jag mår.

Just nu börjar smärtan gå över, men jag sitter fortfarande och knappar med vänster hand..
*Felix matte*
Kortisonsprutor är inte alltid alldeles ofarliga... syrran min fick en sån i axeln och där har hon nu en grop... muskeln förtvinade av sprutan. sad.gif
cic
Jo, har hört det. Men när man har ont gör man nästan vad som helst för att bli bra..
cic
Efter flera års besvär där inga behandlingsmetoder har hjälpt, hamnade jag igår under skalpellen. Jag vet att inte operation är 100 procentigt, dom gör inte ens det särskilt gärna eller ofta.

Så nu är jag enarmad igen..
Alba
Ja vad gör man inte för att slippa smärtan.
Krya på dig och jag hoppas att du blir bra nu.
mamamaggan
Håller tummarna för att du ska bli bra! Ibland måste man ta till drastiska åtgärder för att bli bra.
Gossen Ruda
Tänkte bara påpeka fenomenet musarm. Det kan orsaka diffus smärta och muskelsvaghet från handen upp till skulderbladet. Botas med att flytta musen till vänster sida, för högerhänta, och vila för armen. Jag drabbas då och då men har lärt mig att känna igen symtomen och ändra beteende med en gång. Går då över på några dagar.
caprifol
CITAT (cic @ 04-11-2005, 17:38) *
Men det är INTE lätt att skriva med bara vänster hand.. För att inte tala om borsta tänderna, ta i/ur linserna.. Toalättbesök...



... hyvla ost och vrida om nyckeln i låset...

Har också drabbats av detta men jag, liksom flera andra här, fick akupunkturbehandling. Skaffade också ett armbågsskydd (finns en proffsig beteckning men har glömt). Det tog tid - lång tid - men det blev bra. Problemet är att man när smärtan släpper glömmer bort att vara försiktig. Lyft/vrid-moment är ju rätt ödesdigra och jag lyfte en rätt tung vattenkanna för att vattna en ampel. Tillbaka i läkningsprocessen med flera månader!

Lycka till vilken metod du än använder!


Berith
CITAT (cic @ 27-06-2007, 08:57) *
Efter flera års besvär där inga behandlingsmetoder har hjälpt, hamnade jag igår under skalpellen. Jag vet att inte operation är 100 procentigt, dom gör inte ens det särskilt gärna eller ofta.

Så nu är jag enarmad igen..

Aj aj aj! trostar.gif Hoppas att det går över nu då...
Bee
Jag måste slå ett slag för min Mouse Trapper! Jag har haft en sån i flera år och jag har varit fullständigt besvärsfri under de år jag haft den. Jag sitter vid datorn hela dagarna och den är underbar! Jag rör aldrig vid musen. Med ett intyg från företagshälsovården borde en arbetsgivare kunna köpa in en sådan. Vinsten är ju given! Frisk personal.

Nu vet jag att MouseTrapper har fått uppföljare och alla heter kanske inte samma (jag har sett namnet RollerMouse men vet inte om det är samma). Det är i alla fall - i mitt fall - en plastskena som ligger framför tangentbordet. I ena änden sätter man fast musen. Sen går det en gummipinne under den som styr mysen. Funkar ju tyvärr inte med optiska möss. Man använder pekfingrarna för att scrolla och så sitter det höger/vänsterknapp på grejen. Resultatet är att man har jämn belastning på båda axlarna = inget ont i vare sig armar eller skulderblad.

Kan man sen få höj- och sänkbart skrivbord så man kan stå och jobba emellanåt så är det också bra.

Det här är typiska fall där snålheten kan bedra visheten för en arbetsgivare. Hjälpmedel finns men alla chefer har inte fattat vitsen med dom.
anna_rispan
CITAT (Bee @ 27-06-2007, 14:15) *
Jag måste slå ett slag för min Mouse Trapper! Jag har haft en sån i flera år och jag har varit fullständigt besvärsfri under de år jag haft den. Jag sitter vid datorn hela dagarna och den är underbar! Jag rör aldrig vid musen. Med ett intyg från företagshälsovården borde en arbetsgivare kunna köpa in en sådan. Vinsten är ju given! Frisk personal.

Nu vet jag att MouseTrapper har fått uppföljare och alla heter kanske inte samma (jag har sett namnet RollerMouse men vet inte om det är samma). Det är i alla fall - i mitt fall - en plastskena som ligger framför tangentbordet. I ena änden sätter man fast musen. Sen går det en gummipinne under den som styr mysen. Funkar ju tyvärr inte med optiska möss. Man använder pekfingrarna för att scrolla och så sitter det höger/vänsterknapp på grejen. Resultatet är att man har jämn belastning på båda axlarna = inget ont i vare sig armar eller skulderblad.

Kan man sen få höj- och sänkbart skrivbord så man kan stå och jobba emellanåt så är det också bra.

Det här är typiska fall där snålheten kan bedra visheten för en arbetsgivare. Hjälpmedel finns men alla chefer har inte fattat vitsen med dom.


Ja en sån har jag också sett på olika kontor. Det borde vara standard när det köps in datorutrustning. Ska man arbeta vid en dator hela dagarna så krävs det sådana smidiga hjälpmedel.
caprifol
Ja, dessa musersättningar är suveräna. Jag hade i flera år en mouse trapper och använder nu en vidareutveckling av den (tror jag). Den heter Nomus och här är musen helt bortrationaliserad men principen är ungefär den samma. Marknadsförs av Sun Flex.

http://www.sunflex.se/website/swedish/prod...omus/index.html

cic
Mina problem kommer inte av skrivbordsjobb utan tungt och ensidigt arbete. Bland annat monterar jag mycket möber. Men jag ska verkligen tänka på hur jag sitter vid daton också. Hemma har jag en laptop och har tyvärr inte köpt någon mus. Ska göra det, på så sätt kan jag variera mig.

Nu har det gått nästan en vecka. Har ingen värk, men det känns lite när jag rör fingrarna. Kan ta i och ur linserna, men borstar tänderna med vänster. Får inte anstränga armen överhuvudtaget den första månaden, sen ska jag gå till sjukgymnast och träna upp mig igen..
Mollis
CITAT (cic @ 02-07-2007, 13:35) *
Mina problem kommer inte av skrivbordsjobb utan tungt och ensidigt arbete. Bland annat monterar jag mycket möber. Men jag ska verkligen tänka på hur jag sitter vid daton också. Hemma har jag en laptop och har tyvärr inte köpt någon mus. Ska göra det, på så sätt kan jag variera mig.

Nu har det gått nästan en vecka. Har ingen värk, men det känns lite när jag rör fingrarna. Kan ta i och ur linserna, men borstar tänderna med vänster. Får inte anstränga armen överhuvudtaget den första månaden, sen ska jag gå till sjukgymnast och träna upp mig igen..


Jag älskar Marx-citatet du har i signaturen! Hoppas du blir bra, elände det där...

/Mollis
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon