Don Thomaso
Hejsan,

Ska anlägga en helt ny köksträdgård till våren och har insett att det är upphöjda bäddar och pallkragar som gäller. Det jag märkt när jag läst lite här är att alla lägger nånting mellan, typ plattor, täckbark, stenar, grus etc. Funkar det inte att lämna utrymmet mellan som det är (i mitt fall ängsmark med ganska högt gräs som jag i sånt fall klipper ned)?

Får man ogräs då?
Blir det lerigt om man går för mycket på det?
Blir det då svårt att köra skottkärra?

Om man nu måste ha något emellan, har ni några tips på vad som är billigt och ser naturligt ut (vill absolut inte ha några fyrkantiga stenplattor eller så)?

Hehe...ivrig att planera...och kommer ha mer tid än pengar när det är dags biggrin.gif

/Helena
Ingrid på Västkusten
Hej hopp,

Jag har ju så många rotogräs själv så jag vill inte ha något annat emellan pallkragarna - men det fungerar å bara köra trimmer emellan -jag har en god vän som gör bara det mellan bäddarna. Iofs - man går inte barfota där då de har brännässlor och det är halt när det regnat ;-) och det är inte snyggt men det fungerar.

Naturligt emellan - det är la sågspån / bark - grus t ex. Jag är väldans förtjust i markduk och grus som vi har. Helt ogräsfritt är det inte men det fungerar bra f ö - köra på, gå på , prydlighetsfaktor mm. Enkelhet och billighet med ;-)

Köra skottkärra då måste det vara skottkärremått med i leken när Du designar trädgråden. Tänk på att skottkärran har ett annat mått om Du har två kragar på höjden eller fler.

Och går man flitigt så sliter manändå ner gräset emellan och jorden kommer fram. Så för eller senareblir det ändå aktuellt med täckmaterial av någe slag.

Hälsar ingrid
Don Thomaso
Hej,

tackar för tipsen!

Jag kanske kan låta det va första året och sen fixa nåt lite långsiktigare?

Jag skulle gärna vilja kunna plantera lite blommor runt mina kragar. Jag har ju helt obrukad ängs-åkermark, så det måste väl bli någon sorts lägre upphöjda bäddar för dom med, antar jag?

Och då kan jag ju förstås inte låta mellanrummet va...då blir det väl ogräs? Kanske får bli grus eller bark ändå. wacko.gif

/Helena
Ingrid på Västkusten
Låt det vara - Du lär ändå jobba ordentligt med bäddar å jord och sådant. Och så komemr Du att komma på själv vad Du vill ha också när Du låter det vara.

varför inte rama in allting med pallkragar med blommor? Man kan blanda helvilt för regler tror jag inte mycket på hos mig kan t ex indiankrassen mkt väl dela bädd med vitlöken mm mm. Bara man själv gilla r det.

Tänk på ljus - sol och vind med. Rama gärna in med ttp armeringsjärn i ena änden av kragen för bönor -luftärotr mm mm - rama inmed solrosor - tänk vindskydd solvinklar högt versus lågt. Jag ahr armeringsmattor som det klänger en del på. Vi klöpte en matta å klippte den i flera delar för våra kragar - på dem klänger böor som squashar som andra blommor. Att odla på höjden är dte mnga som glömmer,

Hälsar ingrid
Don Thomaso
Hej igen,

Jag kommer säkert prioritera bort en massa grejor när det väl är dags, men än så länge är det dreamtime...
biggrin.gif

Om jag skulle vilja plantera blommor runt hur gör jag då?

En lägre byggd ram av plankor? Helst skulle man ju vilja göra det lite runt och så. Finns det något annat man kan göra en lägre krage av...som inte behöver vara rakt? Och hur högt bör det vara...skulle vilja ha lite isop och ringblommor och sånt.

Gällande vindskydd. Solrosor låter ju fint och bra. Jag tror jag läste i Lena Israelssons bok att vissa högre växter inte ska stå i upphöjda bäddar, typ solrosor. Är det så eller bygger jag bara en bädd till dom oxå? Och hur hög ska den i så fall vara?

Åter igen jättetacksam för alla bra tips!

/Helena
Ingrid på Västkusten
Solrosorna had ejag nog odlat på en list tror jag - det är rätt i backen och så lite upphöjt bara utan ram kanske. Tänk på att det tar ett tag innan solrosorna är så stora att de ger skydd.


Nej jag tänkte om Du gör ett pallkragsland - nu vet jag int ehur stort elelr hur mycket Du har tänkt Dig så kan Du ju ha en rad med pallkragar med bara blommor i :-)

En dyrare variant om än så snabbt är att bygga små raka land som ramar in m h a torvblock. Nu är ju itne dessa gratis men en kort rad kanske man kan ta till ;-) på värsta stället där Du kan ha blommor eller solrosor eller......

Annan bra solrossläkting är ju jordärtsskockan -som vindskydd. Bor Du i en bra zon hade jag funderat på staketvindruva - smacka upp lite trådar (armeringsmatta?) och gör vindskydd m g a den - kanske inramning med+ De skall ju int ebeskärar å skötas som klassisksa vindruvor utan kan hållas mera hejvilt :-) bara det är SOL!

Det behöver itne bli dyrt något av detta men det kommer å bli JOBB! Minns själv hur utmattade vi var efter första köksträdgården och vår nya köksträdgård(se i mitt album) ja då var mattheten långvarig ;-) men glädjen är ju enorm och jag fick en länge efetrlängtad dröm i uppfyllelse nämligen sparrisbädden!

Hälsar Ingrid
helios
Ingrid på Västkursten!
Tittade ditt album. Blev nyfiken på en rund röd "odlingslåda". Vad är det? Såg trevlig ut. Resten såg oxå trevligt ut.
MVH Helios
fruberglund
CITAT (Ingrid på Västkusten @ 06-11-2005, 22:31)
Jag ahr armeringsmattor som det klänger en del på. Vi klöpte en matta å klippte den i flera delar för våra kragar - på dem klänger böor som squashar som andra blommor. Att odla på höjden är dte mnga som glömmer,

Hälsar ingrid

Smart! smile.gif

Jag ska också göra ett pallkrageland i sommar, där fick jag ett bra tips smile.gif
fruberglund
CITAT (helios @ 05-04-2006, 00:23)
Ingrid på Västkursten!
Tittade ditt album. Blev nyfiken på en rund röd "odlingslåda". Vad är det? Såg trevlig ut. Resten såg oxå trevligt ut.
MVH Helios

Ser ut som ett rödmålat cementrör tycker jag. Rolig idé det också biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon