Full version: Förbannade rådjur!
milo
Ursäkta språket, men nu är jag arg!

Jag har precis jagat bort tre rådjur ffrån mitt pallkrageland. Där inne stod de och mumsade på mina jordgubbsplantor. Dessutom hade de rivit ner staketet (hönsnät) runt om landet.

Nu är staketet lagat, men nu när de hittat dit så vet jag att de återvänder... Jag behöver tips på hur de håller sig borta !

/milo mad.gif
Yin o Yang
CITAT (milo @ 07-11-2005, 12:43)
Där inne stod de och mumsade på mina jordgubbsplantor. /milo  :angry:

Inte visste jag att de äter jordgubbsplantor ohmy.gif . Bäst att hålla ögonen öppna.
noora
Riva ner hönsnät låter lite väl fräckt mad.gif

Sätt hönsnät över plantorna också om du inte har gjort det, och förstärk hönsnätet med rejäla pinnar så att de inte kan riva ner det eller trycka ner det. Om de inte kommer åt något ätbart ger de upp till slut (eller ger sig på något annat i din trädgård).

Jag lyckades hålla rådjuren borta från det viktigaste genom att täcka med små "tunnlar" av hönsnät. På vissa ställen var hönsnäten dessutom klipta så att de avklipta ståltrådsspetsarna spretade åt alla håll. Det avskräckte rådjuren från salladen i somras och fick dem att äta upp höstfloxens knoppar i stället...
milo
Hej Noora!

Sätt hönsnät över plantorna också om du inte har gjort det, och förstärk hönsnätet med rejäla pinnar så att de inte kan riva ner det eller trycka ner det. Om de inte kommer åt något ätbart ger de upp till slut (eller ger sig på något annat i din trädgård).

Nu ligger hönsnät över plantorna... Ska försöka hinna stadga staktet, men kanske får det vänta till våren.
Trodde väl aldrig att jag skulle behöva skydda plantorna på hösten. Hade skydd mot fåglarna i somras, men när gubbarna tog slut tog jag bort det. Och visst äter de på ALLT; tulpaner, krokus, rosor, fläderbuske, höstglöd... Det är inte alltid skönt att bo på landet!


/milo
Smekajsa
Jag "preparerar" alla mina rabatter och pallkragar med hundbajs !!!

Har hört att det ska vara bra mot rådjur och än så länge har det funkat.

Får t o m ha lökväxterna ifred, det ni !!!!

Eftersom vi bor på landet så har vi ganska mycket rådjur som stryker runt

tomten. Nu kanske även hundarna i sig påverkar en del oxo.
grycken
En granne till mig knyter in hundhår i nät och hänger upp på pinnar. Trevligare metod än hundbajs. Hon säger att det fungerar.

Själv använder jag viltstängsel, plastnät som är 150 cm högt. Min kolonilott är ganska liten så det blir trångt för rådjuren att hoppa in och framför allt att hoppa ut igen.
Smekajsa
Trevligare metod !!???

Bajs som bajs laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif

Ko, häst, höns eller hund ..........
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon