Don Thomaso
Hejsan,

Jag skulle vilja göra en upphöjd rabatt till blommor. Jag har åkermark/gräsmatta, så det måste bli en upphöjd bädd...inge gräva.

Jag har funderat på vad jag kan ha för kant och såg en bild på rullstavskant. Hur gör man en sån? Var köper man rullstavarna och hur mycket kostar dom? Behövs det något mer?

tackar som vanligt för alla goda råd tongue.gif

/Helena
noora
Om det är den som jag tänker på så finns den att köpa som färdig "remsa" i olika längder och höjder. Kolla hos närmsta större trädgårdsbutik/plantskola, typ Hortus, Plantagen eller liknande. Även stormarknader och byggvaruhus med trädgårdsavdelning (Coop forum, Ica maxi, Bauhaus osv) kan ha sådant. Jag kommer tyvärr inte ihåg vad de kostar.

Annars kan man göra stavkanter själv av trästavar och ståltråd eller sån där spikremsa (en galvaniserad plåtremsa med en massa hål i som man kan sätta spikar igenom, kommer inte ihåg vad som är det "rätta" namnet). I vår trädgård har förra ägaren gjort sådana själv. Jag vet tyvärr inte vad det är för trä eller om det är behandlat på något vis, men det är platta stavar, förmodligen bitar av någon sorts smal list.
Betty
Jag gjorde en rabatt med rullkant i sommar. Jag grävde ner 10 cm så kanten skulle bli stadig. Jag köpte mina rullkanter på Granngården, har för mig att de kostade 59:-/rulle (längd 200 cm, bredd 30 cm). De fanns också på Coop Forum och K-rauta. De fanns i bredderna 20 cm, 30 cm och 40 cm. Det fanns även raka rullkanter med små lister längst ut på sidorna, som man lätt sticker ner i marken - då slipper man gräva, men jag såg bara såna på 20 cm bredd. De är impregnerade.
Bild på min skuggrabatt med rullkant.
Ingrid på Västkusten
Grannen gjorde en upphöjd rabatt med plank åsså spikade på den(rullisten) - vart bra.
Skall det vara riktigt upphöjd och normalbredd på bädden d v s 1,2-1,4 meter så inbillar jag mig att det lätt blir instabilt. I alla fall med tiden om man inte har någe bra å staga med på baksidan.

Funderar Ingrid
Betty
Ja, en längsgående regel på insidan stabiliserar kanten.
Don Thomaso
Hej,

tackar för alla goda råd!!

Grejen med rullstavarna är att jag vill kunna göra rabatter som inte är raka. Om man ska staga med nåt på baksidan så går ju inte plankor i sånt fall. En sån där metallremsa med hål som jag fick tips om borde väl i sånt fall ge ganska bra stabilitet, eller?

mvh/
Helena
Betty
Spikband Ja jag tror det blir minst lika bra stabilitet med ett brett spikband. smile.gif
kerstin z5-6
och de förgås ganska fort .. i alla fall i min lerjord , torvblocksrabatterna håller faktiskt länge -
Betty
Jag hade först funderingar på att göra torvblockskant på min skuggrabatt men så fick jag höra att myror gärna bygger bon i torvblocken... huh.gif och myrbon vill jag inte ha i rabatten - så då fick det bli rullkant. Vi får se framöver hur pass länge rullkanterna håller, de är impregnerade.. smile.gif
Ingrid på Västkusten
CITAT (Don Thomaso @ 10-11-2005, 14:43)
Hej,

tackar för alla goda råd!!

Grejen med rullstavarna är att jag vill kunna göra rabatter som inte är raka.

Men Du kan ju alltid 'koppla' loss pallkragsgångjärnen och göra skojiga former - iofs inte runda men andra kantiga former :-)

Hälsar Ingrid
kerstin z5-6
Det är BARA i sol som torvblock blir -eller kan bli myrbon -inte fuktiga block väl genomvattnade som står i skugga/halvskugga ....särskilt inte om de står på grusbädd -har inte sett en myra i mina
stina
Kan man bara har surjordsväxter i en rabatt gjord av torvblock eller kan man bygga upp kanterna med torvblock och ha vanlig jord i rabatten för att andra växter ska trivas? J

ag tycker torvblock verkar så fiffigt just för att man kan ha icke raka rabatter. Jag är allergisk mot allt spikrakt i trädgården eftersom naturen i sig aldrig är spikrak. Tycker det är finare med lite böljande rabatter.

/Stina
kerstin z5-6
Man kan ha vad som helst i torvblocksrabatter smile.gif Det är jordblandningen inuti som avgör växtvalet ....
stina
Strålande - fler rosenrabatter Jippi!!!!!!!!!! tongue.gif
kerstin z5-6
Jag tycker det är ganska fint att blanda stenar och torvblock i kanterna -Rosrabatter med torvblockskant har jag inte , men både träd av mindre modell och diverse buskar har jag i sådanan rabatten -så visst går det med rosor med -kanske en ide till min nya kant .. hm ....
stina
Visst behöver man flera stycken på varandra om djupet ska räcka för rosor???
Ingrid på Västkusten
Av alla upphöjda rabattkanter måste jag erkänna att jag tycker bäst om sten ...... kanske jag skall testa torvblock har gått å sugoit och dratt på det . Som vanligt :-)

Men men - jag ahr ju gott om sten ;-)

Hälsar Ingrid
titti49zon6
Har sett en snygg kant av lecablock i sommar wub.gif
Den var lite oregelbunden, lecablocken var sågade i typ tegelstenar
och den grå färgen var snygg till växterna
man kan ju såga dem i större bitar,längs efter blockt om man vill ha en
rak kant wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon