Full version: Julklappar
netaave
Den här månaden får man väl börja iaf, vi köper bara till våra egna tjejer och barnbarnen. Tjejerna och även äldsta barnbarnet är klädfreak, så det får väl bli presentkort och lite böcker någon Dvd kanske.
Lillkillen älskar Byggare Bob, Brum och Den lilla röda traktorn, så jag ser fram emot att få botanisera i dessa hyllor. Någon liten tuff skjorta kanske, han ska absolut ha skjortor som pappa, inte tröjor, näädå!

Maken och jag köper inte till varandra utan brukar köpa något till hemmet i stället. Förra året blev det lite julbetonat iaf då vi köpte ljusslangar och ett ljusnät att ha ute, året före det en ny kökslampa.
Har inte tänkt ut något för i år än, kanske färg till köket eller kakel till badrummet. Så man inte är sysslolös i mellandagarna. biggrin.gif
Betty
Jag med börjar i November, jag tycker inte om de stressande köerna sista veckan före jul. Köpte den första klappen härom dan. smile.gif
yenny
Jag har också börjat så smått... jag brukar ofta tillverka lite klappar själv... så då gäller det ju att börja i god tid om man ska hinna.
cic
Jag har inga barn, syskonbarn eller småkusiner att ge klappar till, så det känns sådär att köpa prylar till vuxna. Tror nog att jag skänker pengar till lite olika projekt/organisationer och "ger bort" istället. Som jag brukar.

Hysterisk kommers det där med jul tycker jag.

Hoppas inte på mig nu. Jag bara tycker så. Förstår mycket väl er som vill köpa klappar till barn och barnbarn.. Känns bara som att det blir lite för mycket ibland..
Betty
CITAT (cic @ 13-11-2005, 22:56)
Hysterisk kommers det där med jul tycker jag.

Hoppas inte på mig nu. Jag bara tycker så. Förstår mycket väl er som vill köpa klappar till barn och barnbarn.. Känns bara som att det blir lite för mycket ibland..

Instämmer verkligen, trots att jag gillar att både ge och få julklappar!
Man måste försöka hålla sig inom rimliga gränser, tror att det är en hel del människor som lever fattigt månaderna efter jul för att de har "handlat sig över huvudet".
netaave
Ja det gäller att hålla nivån nere.
Gillan
Ja, nu kan man ju börja spåna lite. Det finns inget värre än
att vara ute sista veckan och trängas med alla halvgalna
julklappsköpare. Nu har vi turen att inte behöva köpa så
många klappar. Vi har två barnbarn och några syskonbarn
som fortfarande får.

Vi är alldeles för många i respektive släkt för att klara av
att köpa till alla. så efter många års " förhandlande"
fick vi igenom att vi köper till barnen upp till arton års
ålder. Sen får det vara stopp. Till våra egna barn köper vi
fram tills dess att de själva har blivit föräldrar. Därefter
blir det deras barn istället. Fungerar alldeles utmärkt och
alla är nöjda.

Sen skulle man ju kunna önska att folk klarade av att
" rätta mun efter matsäcken". Men det är allt för svårt för
många tyvärr.

Till oss själva gör vi som netaave och köper nåt gemensamt
som vi önskar oss. Då blir vi båda lika nöjda.
/Gillan
LadyG
Jag har redan köpt en hel del julklappar. Började redan i oktober... sleep.gif

Fast jag kanske är lite knepig smile.gif
marigt
Ett år var jag färdig i tid, allt för att slippa stressen kring jul, jag var nog klar i slutet av okt.

Ingen bra idé, kan jag säga.

Med advent och allt pyssel upptäckte jag att "den där" saken skulle uppskattas, och "den" har hon önskat sig länge, hoppsan vad det ramlade på mig saker, drogs med i julhandeln. Det blev ju nästan dubbelt med paket,
Jag går inte ut för tidigt nån mer gång. men nu börjar det bli dags,
har fyra egna barn som jag köper till, sen är jag barnsligt förtjust i paket både ge och få, så mina föräldrar får och mina syskon,

Barnen brukar jämt bli nöjda och jag har aldrig hört nåt om fel saker eller orättvist med paket eller så. då är det roligt att ge bort.
pejori
CITAT (cic @ 13-11-2005, 22:56)
Jag har inga barn, syskonbarn eller småkusiner att ge klappar till, så det känns sådär att köpa prylar till vuxna. Tror nog att jag skänker pengar till lite olika projekt/organisationer och "ger bort" istället. Som jag brukar.

Hysterisk kommers det där med jul tycker jag.

Hoppas inte på mig nu. Jag bara tycker så. Förstår mycket väl er som vill köpa klappar till barn och barnbarn.. Känns bara som att det blir lite för mycket ibland..

håller med dej. smile.gif
här köps bara till små barn.... wub.gif wub.gif
sattsar på lugna jular med god mat istället wub.gif
stina
Här är en till som håller med!!! Måste erkänna att jag inte tycker det är jättekul att köpa julklappar till barn heller som det är nu (fast dom små barnen i min närhet får ändå). Barnen får så himla många klappar så det blir ett öppnande som på löpande band. Paketen rivs upp, en titt på innehållet, på nästa paket osv....

Jag ger hellre under andra tider på året när behovet uppstår...

/Stina
netaave
CITAT (stina @ 14-11-2005, 13:50)
Här är en till som håller med!!! Måste erkänna att jag inte tycker det är jättekul att köpa julklappar till barn heller som det är nu (fast dom små barnen i min närhet får ändå). Barnen får så himla många klappar så det blir ett öppnande som på löpande band. Paketen rivs upp, en titt på innehållet, på nästa paket osv....

Jag ger hellre under andra tider på året när behovet uppstår...

/Stina

Vi har bestämt att tjejerna ska få öppna ett paket i timman från kl 12 på julafton, det kommer att funka eftersom vi ska vara hemma i år. Orkar inte med de stökiga jular med nästan hela släkten. Har också lovat den yngsta att det ska räcka till kvällen, så minst 7 paket ska hon få, med varierat innehåll förstås man kan ju ge förbruknijgsvaror också.

Blir en ny kul tradition hos oss.
stina
Låter som en bra idé tycker jag!!! Inte så kul för den som köpt paketet om det tar 2 sekunder att öppna det, 2 sekunder att beundra och sedan är det över....
Gillan
I så fall kommer ännu en ide´, om ni är
intresserade. vi brukar rimma till paketen. Först
måste man läsa rimmet och gissa vad det är innan
man har tillåtelse att öppna. Detta sker i tur och ordning.
då inträfar inte hysterin i den utsträckning som annars
sker. Lugnt och skönt, allt för att förlänga stämningen wub.gif

/Gillan
Hannele
CITAT (stina @ 14-11-2005, 13:50)
Barnen får så himla många klappar så det blir ett öppnande som på löpande band.
Paketen rivs upp, en titt på innehållet, på nästa paket osv....

Barnen har i alla fall varit tvungna att vänta tills alla andra också öppnat ett paket, innan det är deras tur att öppna nästa. Då har man hunnit titta och glädjas åt varandras paket.
yenny
CITAT (Evgeni @ 14-11-2005, 17:29)
I så fall kommer ännu en ide´, om ni är
intresserade. vi brukar rimma till paketen. Först
måste man läsa rimmet och gissa vad det är innan
man har tillåtelse att öppna. Detta sker i tur och ordning.
då inträfar inte hysterin i den utsträckning som annars
sker. Lugnt och skönt, allt för att förlänga stämningen wub.gif

/Gillan

vi öppnar också ett paket i taget så alla hinner se vad alla får... fast utan rimm.
Vi brukade (när vi var små) börja från äldst till yngst i turordning (bara för att rets med brorsan som alltid varit yngst) Morfar var alltid det största barnet som fick börja... han mös så wub.gif
Zarah P
CITAT (Evgeni @ 14-11-2005, 17:29)
I så fall kommer ännu en ide´, om ni är
intresserade. vi brukar rimma till paketen. Först
måste man läsa rimmet och gissa vad det är innan
man har tillåtelse att öppna. Detta sker i tur och ordning.
då inträfar inte hysterin i den utsträckning som annars
sker. Lugnt och skönt, allt för att förlänga stämningen wub.gif

/Gillan

Så gör vi också - det är jättekul!
Vi brukar börja gissa på rimmen vid sextiden på kvällen, och sen kan det hålla på till långt inpå natten - och att öppna medan någon annan gissar är strängt förbjudet.
Det är klart, att när man var liten och skulle i säng vid nio-tiden så fick man ju öppna alla sina paket ganska snart, och de man gav bort - resten sparades (men dtt uppfattade man ju aldrig riktigt...)
Kul är det i alla fall!
Vicke
Har köpt en julklapp, skojade med en kompis om att köpa en Wunderbaum åt henne och hon lovade att inte köpa någon själv så det har jag gjort tongue.gif Lite annorlunda än de traditionella, det är ett hjärta istället.
Tycker julklapparna blev så dyra förra året, ska handla för mindre summor i år..
Björken
Försöker vara ute i god tid med julklapparna eftersom jag gör de flesta själva, stickar tröjor, broderar dukar, virkar dukar och använder symaskinen. Vi är ganska många så det går åt en hel del tid till det.
De jag köper blir sådana jag dyker på under året sen spelar det ingen roll om det är juli eller december.
Älskar julen.
Carex
Jag har en julklapp färdig, till pojkvännen, det är fyra ätskålar med tillhörande pinnar och en bok om asiatisk mat, den klappen fixade jag redan i början av september:d (hoppas att han inte läser här)
Till resten av familjen vet jag inte riktigt, men de kvinnliga medlemmarna får nog något egentillverkat smycke (ska köpa silvertråd imorgon, så det vill till att se hur bra man är på det)
I min familj tar vi ett paket åt gången och då är alla uppmärksamma på paketöppnaren. Det är alltid givaren som säger något i stil med "nu tycker jag att mamma ska öppna det lilla fyrkantiga paketet längst in vid julgransfoten" så vi väljer inte själva vilket vi vill öppna, tycker jag är en bra tradition.
Visst är det roligt att få julklappar, men det roligaste är nog att ge:)
Vad jag ska ge min far är dock varje år ett mysterium, någon som har bra idéer på vad man kan ge sin käre far?
Annlo
Jag ska shoppa klappar i morgon när jag åker till Ullared! Då brukar det mesta till barnen (våra tre egna) bli klart.
Skönt.

Vi köper inte till oss vuxna! Eller till barnens kusiner heller. De får ändå så de klarar sig! rolleyes.gif
lisselbo
Eftersom mina barn har blivit ganska stora och kommit över leksaksåldern ( gu´va´skönt) så är det mest kläder som gäller. Även dataspel, TV spel, vanliga spel, planscher ( säkert felstavat ) och tavlor funkar bra.
Har upptäckt vad skönt det är att sitta hemma i lugn och ro med Ellos katalogen, finns ju lite annat än kläder där också.
Det är lite jobbigt med dottern som fyller år den 1:a December, vad hon ska få i present och vad hon ska få i julklapp.
Ungarnas kusiner på mannens sida brukar få presentkort, så tråkig är jag för jag tycker att man kan träffas att äta och ha trevligt utan julklappar.
Julklappar får dom ju ändå så att det räcker.
På min sida slutade vi att ge varandras syskonbarn för flera år sedan, barnen får lite extra när dom fyller år istället.
AnnammA
Det brukar alltid finnas lite blandat:böcker, dataspel mm i garderoben, som kommit under åren från bokklubbar och dyl, och vi ger mestadels bara till våra egna barn.(Det finns en liten kusin som vi köper till fortfarande)Sedan får barnen åka själv in till stan och köpa ngt för en "lagom" peng till oss föräldrar och till sina syskon. Det brukar också vara så att de har tillverkat ngt i slöjden.
Min man och jag brukar ge varandra tex var sin ny skiva el dyl.
Och sen har jag en storasyster, som är kroniskt sjuk, sedan många år, och vi bor en bit ifrån varandra, så henne brukar jag hitta på ngt till att skicka på posten till: en almanacka, en bok el en skiva.
Jag skall egentligen jobba hela julhelgen, men julafton har jag ansökt om att få föräldraledigt(har sparat fpdagar), så det blir nog så.
Vi brukar börja julafton med julgrötsfrukost, och sedan går vi till kyrkan på förmiddagen, på julbön. Kalle Anka blir det, och inte för stort julbord : det ska helst inte bli ngra rester kvar! Och det är bara vi själva tillsammans som skall fira julafton, i lugn och ro.
Lite snöflingor får det gärna komma ner vi har tänt ljusen framför brasan och öppnar paketen...

AnnA
fruberglund
CITAT (cic @ 13-11-2005, 22:56)
Hysterisk kommers det där med jul tycker jag.

Tycker också det är lite hysteri...och att ungar är så bortskämda idag!

När vi var små kanske vi fick ett par/tre julklappar var. Var överlyckliga över det lilla vi fick. Nu för tiden räcker det väl knappt med 20-talet klappar och ändå är de inte nöjda...grejerna bara läggs på hög.

I min familj har vi börjat med att köpa en sak var (neutral som passar till vem som helst) och så läggs alla klappar i en säck och så drar alla ett varsitt paket. Så får man i alla fall nåt för julkänslans skull. Min mans familj byter fortfarande "pengar" och köper till alla men i år har vi (läs JAG) sagt ifrån att vi köper inget. Det brukar ju vara jag som får jaga julklappar till mannens släkt och har varken lust, tid eller råd när liten kommer snart. Vill de köpa så får de göra det men de får inga julklappar tillbaka.

Nu kommer det väl bli lite annat när vi får liten...tycker julen är lite av barnens tid...dock ska vi försöka lära liten att glädjen inte ligger i antalet julklappar och att man ska vara glad just över att få nånting alls.

Nu säger jag inte att alla barn är bortskämda så hoppa inte på mig för det!!!

Fast självklart vill ju JAG ha en massa julklappar själv, hahaha biggrin.gif laugh.gif wub.gif
*Felix matte*
Köper mest klädesplagg till barnbarnen å så förståss nåt litet i lekväg. Idag köpte jag ett bokstavspussel till ett av barnbarnen...hon har blivit intresserad av bokstäver och skriver ihop till korta ord...pusslet kostade bara 29 kr på ÖB.

Vi köper till alla i familjen (14 pers inkl oss två) bara för att vi tycker det är så roligt att ge bort presenter wub.gif I år ska vi ändå försöka hålla ner antal pkt och summa kr, för eg är det lite knasigt att man just på julafton ska ge och få sååå mycket.

Annars så tycker jag att det öht har blivit lugnare ang julhetsen... när vår förstfödde firade sin första jul 1965 så fick han trettitalet paket ohmy.gif

Glömde berätta vad en av döttrarna blev besviken i morse när hon kom och hälsade på... hon såg en förstoring på Felix på köksväggen... fotot var plastlaminerat (heter det så?)

Jag har en tid pratat om att en Lamineringsapparat skulle kanske vara kul att ha... (de hade tänkt köpa en sån i julklapp till mig).. men så kom Jysk reklam på måndag... där fanns en för 175kr (billigt?)
maken åkte och köpte en biggrin.gif och vi har laminerat en hel del... är ju kul tongue.gif
Hannele
Ja, de är stora, men något litet får man väl hitta på.
Men inte slänga pengar på helt onödiga prylar.. inte lätt.
kerstin z5-6
Nej det gäller att lirka ut lite tips när de blivit större -fast eget bo ska de ju ha snart så snygga saker är faktiskt populära ,glas ,muggar tallrikar lampor

Har sett någa lampor i 60 tals stuk som jag tror skulle uppskattas , även om jag inte själv gillar mönsten så värst smile.gif
Hannele
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-11-2006, 14:18)
Har sett någa lampor i 60 tals stuk

Vi som slängde vår (äkta, mammas gamla) förra månaden, ungarna vill inte ha. tongue.gif
Lars-Olof Arvids
...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon