Full version: Fånga musen
Biggan_
Vad är bäst att gillra musfällan med?
Jag blev så "lack" i morse när jag skulle kolla om jag fått fångst i fällorna, ingen mus och inget bete kvar. Jag hade satt i minimala bitar med rökt korv och fattar inte hur dom kan få i sig allt utan att fällan går igen sad.gif
Har ni några tips?
kristerh
Bind fast maten med nån trådbit av nåt slag wink.gif jag hade samma problem en gång i tiden, råttan snodde betet men fällan gick inte igen, sedan band jag fast osten och vips fastnade rådisen.
krister
Biggan_
Tack för tipset Krister smile.gif Har nu laddat om med ost och sytråd.
Typiskt att det var en kille som nappade på musfrågan laugh.gif laugh.gif laugh.gif
cic
CITAT (Birgitta P @ 17-11-2005, 11:56)
Typiskt att det var en kille som nappade på musfrågan laugh.gif laugh.gif laugh.gif

ohmy.gif laugh.gif laugh.gif Har kanske mer vana är vi brudar.. rolleyes.gif tongue.gif laugh.gif
kristerh
Ja eller hur wink.gif laugh.gif jag är van med trilskande möss laugh.gif laugh.gif ohmy.gif
krister
titti49zon6
Lycka till med fångsten
I våras hade vi massor med möss och sork- gillrade fällor som inte slog igen
mer än nån enstaka gång - gubben testade och fick ha handskar för att inte klämma fingrarna eftersom fällorna slog igen så snabbt.
Vi funderade på hur vi skulle få fast dom rackarna och jag kom på att sy in en bit morot i ett sånt där plastnät som följer med när man köper vitlök, så jag tråcklade fast ett nät runt morotsbiten och för säkerhets skull slog gubben ned en spik med avklippt skalle så att musen skulle fastna ordentligt rolleyes.gif
Vad tror ni hände ?
Jo, när vi skulle vittja fällorna så hade dom slagit igen,men ingen mus eller morot fanns kvar däremot ett hoptråcklat nät
Hur dom hade lyckats få loss moroten och klara livhanken kan jag inte förstå
wink.gif wink.gif
Då gav jag upp jakten men är fortfarande intresserad av tips ör dom lär komma tillbaks mad.gif
KURT
Choklad skall tydligen vara en av de bästa dofterna för att locka möss. Om det sedan går att fästa chokladbitar i fällan är en annan sak!
Betty
Mmmm... choklad, rosor, diamanter... kommer på en hel massa intressanta saker... wink.gif rolleyes.gif laugh.gif
Kakaduan
Ha!

Här kommer det mest oslagbara tipset av alla: jordnötssmör!!! Helt oemotståndligt. Luktar gott, är fett och attraktivt och sitter fast i hålet/bygeln. Har själv tagit ett stort antal råttor med det; tog 3 st för några år sedan och har tagit 2 st vid vår bil under två veckor.

Det viktigaste är att man placerar fällan rätt - djuret måste tvingas närma sig maten från kortsidan där betet är. Vi har byggt en "gång" av tre tegelstenar och lagt ett lock på. Funkar superbra!

Kakaduan
astrid.m.s
Det verkar vara det som är sött de gillar, vi brukar agna med RUSSIN som givit "bra" med fångst.
Anki på Öland
På den gamla typen av fällor använde jag mjukost som fastnade på den lilla piggen när den torkade. I dom nya fällorna där man inte sätter fast lockbetet utan lägger det inuti använder jag småbitar av hundmat. Mycket poppis!! Hos mössen alltså.
Anki
SaraS
Jag fick just ett tips om Mars eller Japp. Tejpa runt så har de att göra ett tag innan fällan slår... Vi har tagit ett par, men vi har också hittat tomma fällor utan vare sig mus eller choklad, utlösta, som outlösta. men nu fick jag ju förklaringen! TACK Kakaduan!

Just nu har vi en annan lösning. En halvtom sophink är oemorståndlig att gå in i, men upp kommer man ju inte utan hjälp om man är en liten mus. Gammelkatten hjälper då så gärna till med det! laugh.gif Apport för katter!
Biggan_
Ett stycken nedlagt byte i storviltjakten i natt
laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Jag satte två fällor och jag får låta den andra stå kvar om det finns fler små raringar som gillar Grevé monterad med sytråd laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kristerh
Jag visste väl att tråden skulle fungera, oslagbart, musen eller råttan måste då försöka slita bort bytet...
krister
Biggan_
CITAT (kristerh @ 18-11-2005, 11:38)
Jag visste väl att tråden skulle fungera, oslagbart, musen eller råttan måste då försöka slita bort bytet...
krister

Jag utser därmed dej till 1:e expert på att fånga en mus laugh.gif laugh.gif laugh.gif
kristerh
CITAT (Birgitta P @ 18-11-2005, 12:13)
[Jag utser därmed dej till 1:e expert på att fånga en mus laugh.gif laugh.gif laugh.gif

laugh.gif laugh.gif
krister
zaaritha
Vi bor i gammalt hus, men inga mössproblem, hittills!!
Kanske på grund av de 11 katterna........ smile.gif
Biggan_
Jag har två katter, men vill inte stänga in dom i det kalla uterummet där musen hade kommit in. Hela sommaren ligger dom och jäser i varsin fåtölj i uterummet, men så fort det börjar bli kallt så vill dom inte vara där ohmy.gif biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon