Full version: Är hallen ett rum...
Skatmor
I försäkringskassans blankett (nr 5006) för ansökan om bostadstillägg står bl.a.:
CITAT
Fyll också i fastighetens bostadsyta och antal rum
och om del av fastigheten hyrs ut. Kostnader för
uppvärmning och övriga driftkostnader beräknas
enligt schabloner. Försäkringskassan behöver
uppgifterna för att kunna beräkna bostadskostnaden.


Och då undrar jag - räknas hallen (ca 8 kvm) i detta sammanhang också som ett rum? Det låter ju som om man kanske kunde få några extra slantar om den gjorde det och den kostar ju förvisso också i uppvärmning. Eller är det ändå till sist "fastighetens bostadsyta" som är avgörande för "schablonen"?
Ophelia
Min hall skulle då räknas med då den ingår i hela bostadsytan och jag betalar hyra för den. Har aldrig hört någon som räknat hallen som "biutrymme".
GoSatta
självklart räknar man ytan men den är knappast ett rum, är den det så kan jag sälja min lägenhet som en tvåa smile.gif
evelina
Du skriver i hela ytan på din bostad och hallen är inte ett rum.
Reserv
Hallen tillhör kategorin bostadsyta, för att räknas som rum så måste rummet ha fönster och en viss takhöjd. Oftast så räknas inte hela golvytan in i dom rum som har snedtak (fast är det hyresrätt så brukar hyresvärdarna fuska till det och ta för hela golvytan mad.gif ) Hyresvärdar brukar dessutom även räkna in balkongytan som bostadsyta, vem faen som nu skulle vilja slagga på balkongen vintertid wink.gif
Anki på Öland
Minns när jag var liten och vi flyttade kallades vår lägenhet för 1 rum och kök och möblerbar hall.
Anki
Skatmor
CITAT (Skatmor @ 17-11-2005, 18:48)
I försäkringskassans blankett (nr 5006) för ansökan om bostadstillägg står bl.a.:
CITAT
Fyll också i fastighetens bostadsyta och antal rum
och om del av fastigheten hyrs ut. Kostnader för
uppvärmning och övriga driftkostnader beräknas
enligt schabloner. Försäkringskassan behöver
uppgifterna för att kunna beräkna bostadskostnaden.


Och då undrar jag - räknas hallen (ca 8 kvm) i detta sammanhang också som ett rum? Det låter ju som om man kanske kunde få några extra slantar om den gjorde det och den kostar ju förvisso också i uppvärmning. Eller är det ändå till sist "fastighetens bostadsyta" som är avgörande för "schablonen"?

På Försäkringskassans sajt står det att bostadskostnaden (som ska ingå i deras beräkningar för ev bostadtillägg) ang uppvärmning och driftskostnader för enfamiljshus beräknas enligt scabloner. Det var inte lätt hitta några scabloner överhuvudtaget och de jag fann i ett pressmeddelande där, handlade om år 2001 och beloppen var häpnadsväckande låga. Någon här som känner till om det finns nyare schabloner - och isåfall storleken?

(Det vore intressant veta dessa fakta i förväg för att bedöma om det är någon idé krångla med en ansökan.) unsure.gif
*Felix matte*
Kan du kanske göra en koll på på den här sidan... om du väljer i menyn till höger Beräkna ditt preliminära bostadsbidrag
så får du svara på frågor rörande familjeförhållande, bostadsyta mm.. eller kanske har du redan varit där och kollat rolleyes.gif
Hannele
Vi har fönster i hallen. rolleyes.gif
*Felix matte*
CITAT (Hannele @ 22-11-2005, 22:34)
Vi har fönster i hallen.  :rolleyes:

?
yla
CITAT (Felix matte @ 22-11-2005, 22:36)
CITAT (Hannele @ 22-11-2005, 22:34)
Vi har fönster i hallen.  rolleyes.gif

?

ja då e den bergis ett rum rolleyes.gif
Skatmor
CITAT (Felix matte @ 22-11-2005, 22:16)
Kan du kanske göra en koll på på den här sidan... om du väljer i menyn till höger Beräkna ditt preliminära bostadsbidrag
så får du svara på frågor rörande familjeförhållande, bostadsyta mm.. eller kanske har du redan varit där och kollat rolleyes.gif

Har varit där och kollat och kan inte hitta andra schablonsiffror på Försäkringskassans sajt än de i det ca 5 år gamla pressmeddelandet på http://www.forsakringskassan.se/press/pres...32_00/index.php . Kanske hoppas de minska antalet bostadstilläggsansökningar om de inte "skyltar" med aktuella belopp...?
Hannele
CITAT (oldwolfie @ 22-11-2005, 23:05)
CITAT (Felix matte @ 22-11-2005, 22:36)
CITAT (Hannele @ 22-11-2005, 22:34)
Vi har fönster i hallen.  :rolleyes:
?
ja då e den bergis ett rum rolleyes.gif

Inte en säng, inte ett skrivbord får plats där, knappast ens familjens 45:or. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon