Full version: Sticka
Nanna
Lärde mig sticka i torsdags smile.gif. Och nu undrar jag hur tusan jag byter färg (om man ska sticka randigt exempelvis)? Jag antar att man kanske inte ska klippa av det nystanet man håller på med eller?
stina
Nej, garnet ska löpa med på avigsidan.

/Stina
LadyG
Intressant fråga, hur sjutton gör man det egentligen? huh.gif Jag önskar jag kunde sånt som sticka och virka, det ser så kul ut.

Men men... *suck* Valhänt som jag är blir det inte ens tummar av det, om jag försöker wink.gif

Edit: Stina var snabb i vändningarna smile.gif
stina
nej men LadyG! Du vet väl att inget är svårt om man vet hur man gör! wink.gif
LadyG
Mjo, det är lätt om man kan det, men jag är en fummel-fia med sånt som stickor och garn. Den som har roligast än nog katten smile.gif

Snören, garn och allt annat som går att sno in sig i älskar kissen wub.gif Hon gör det förtvivlat besvärligt att koncentrera sig också, som om jag inte hade nog med bekymmer smile.gif
Nanna
Stina - Jo, men hur då? Jag är lite trögfattad wink.gif
stina
Jotack, det känner jag igen sedan jag hade katter. Och det är så himla svårt att bli arg när man ser hur kul dom har med nystanet!!! rolleyes.gif
olgak
Säg att du ska sticka blå- och rödrandigt på tvären. Då avslutar du först ett blått varv, låter den blåa tråden hänga åt sidan, tar upp det röda garnet och börjar helt enkelt nästa varv med det. DET KOMMER ATT HÄNGA TRÅDÄNDAR I KANTEN, dem får man sedan fästa in med en tapetserarnål utan udd (man syr runt lite försiktigt i stickningen). Gör du tunna ränder, så kan du låta bli att klippa av trådarna när du byter färg. Det betyder att du helt enkelt tar upp den garntråden igen, som har den färg du för till fället vill använda. Obs att tråden då ska följa stickningens kant LÖST, om man låter det "strama" så blir det rena katastrofen - hellre för löst än för hårt. Men varje gång du gör en rand i en ny färg första gången, så får du en lös trådände som hänger, det är oundvikligt. Och gör du bredare ränder, då kan du ju klippa av när du är färdig med en färg. Det blir inte fel, men tänk på att inte klippa av för kort snutt, för det måste räcka till att fästa ordentligt.

Om du nu i stället har tänkt dig ränder på andra ledden, då blir det andra bullar, men det låter nog som att det är tvärrandigt du har tänkt dig denna gången. Ska du göra vertikala ränder, eller andra mönster, då låter man tråden i den färg man ej använder för tillfälligt "följa med" på stickningens avigssida. Det betyder att man låter den bara hänga där när man stickar, och när det är dags för den färgen igen, så plockar man helt enkelt upp garnet igen och börjar sticka med det. Det gäller såklart att inte låta det strama här heller. När du vill ge dig på detta så titta gärna på någon mönsterstickad tröjas avigsida, så förstår du direkt hur det är uppbyggt.

Vad svårt det är att förklara med ord!!


PS Om du ska sticka t.ex. en halsduk, är det nog bäst att klippa av trådändarna allteftersom du byter färg, om det inte är väldigt tunna ränder du gör. Du märker om det blir för långa trådar som följer kanterna . På en halsduk med 10 cm ränder vill man ju inte ha 10 cm tråd som löst följer kanten som en ögla! Då skulle man fastna i allt hela tiden. Men gör man en tröja t.ex., då kan man låta lite längre tråd följa stickningens kant, den kan man då s a s sy in i sömmen när man syr ihop fram- och bakstycke.
Nanna
Okej, tack. Jag tror jag blev lite klokare i alla fall tongue.gif
Inga från Närke
Det är onödigt att klippa av trådarna när du byter färg. Tvinna dem försiktigt med varandra när du byter så kan de löpa med i sidan så slipper du sy och fästa många trådar. Men tänk på att det inte får strama i sidan.
Du kan då bara byta färg när du kommer till samma sida typ att du stickar 4 varv sedan byter.
Vill du bara ha 3 varv mellan så finns det 2 sätt. Klippa av eller låta den andra färgen löpa med på det aviga varvet så du liksom stickar in den lösa tråden, men tänk även där på att den måste vara lös så den inte drar ihop plagget när du sträcker ut det.
Enklast är det första alternativet med t.ex. 4 eller 6 varv emellan varje färg med början på rätsidan.
olgak
Det där med att tvinna trådarna var listigt, hade jag inte kommit på haha! Kan bli så är när man är autodidakt...
Ingrid på Västkusten
http://www.knittinghelp.com/knitting/advan...ced_techniques/

Väldigt bra hjälp i form av videos. Klicka t ex på 'knitting fair isle' för bra trådföring med många färger :-)

Bilder är ju som sagt var universella!
*Felix matte*
HÄR kanske finns lite hjälp. unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon