Full version: Rensa kylskåp
Pirum
En kompis har ett kylskåp som luktar sunkigt. Att tvätta med klorin hjälper icke. Vad ska han göra? Luktar typ...gammal vitlök eller nåt.

I äldre bilar med röklukt sägs det att man ska ställa in ett fat med koncentrerad (24%) ättika över natten. Kan det vara nåt att göra även med kylskåpet tro?

Eller finns andra "undermedel"?

Kylskåpet är alltså väldigt rent invändigt, tvättat med diskmedel och klorin. Alla hyllor urtagna. Avfrostat.

Nä, det gäller inte mig smile.gif Alla som känner mig kan verifiera att mitt kylskåp antingen är väldigt tomt, eller står i begrepp att bli det. Ingen mat i min kyl får skuggan av en chans att bli gammal smile.gif Dessutom äter jag inte vitlök.
Zarah P
citron brukar vara ett mirakelmedel - dels att torka urr med, dels att lägga i kylen (en halva, eller så) - den liksom drar till sig lukten.
*Felix matte*
Tefat med lite ättika i kanske inte vore så dumt... jag brukar ställa fram ett par fat när vi lagar pannbiff och köttbullar... gillar inte den lukten. sad.gif
labarradepan
skkulle just skriva.. ättika.. nån annan hann före.. * flin
netaave
Skål med ättika i kylskåpet över natten
Karin i Småland
Lägg in några dagstidningar.....de drar åt sig dålig lukt.
yla
kolla även gummilisterna dom e som gjorda för att samla på sej äckelpäckel
man måste ner i vecken på listerna så dom blir rena

går visst att byta dom också om de e för lortigt
Pirum
Tack för alla svar.

Nu är mysteriet löst. Det var tydligen gummilisten till frysfacket som luktade sunkigt. Grundlig rengörning hjälpte inte, det luktar "ruttet gummi" eller vad man ska säga. Han tog ur listen och lät den ligga i diskmedel i timmar, tvättade i sprit, etc. Blev nästan bara sämre.

Så, var skaffas en ny sån list tro?
yla
CITAT (Pirum @ 21-11-2005, 12:58)
Tack för alla svar.

Nu är mysteriet löst. Det var tydligen gummilisten till frysfacket som luktade sunkigt. Grundlig rengörning hjälpte inte, det luktar "ruttet gummi" eller vad man ska säga. Han tog ur listen och lät den ligga i diskmedel i timmar, tvättade i sprit, etc. Blev nästan bara sämre.

Så, var skaffas en ny sån list tro?

ja kolla me dom som har det märket som de e på kylskåpet eller annan vitvaruaffär
gauffin
Hejsan!
Prova med att ställa in ättika i kylskåpet, det hjälper.
Min dotter flyttade in i en lägenhet och där det luktade taimat, ättikan tog bort lukten. På äntligen hemma så gjorde Evelyn det och lukten försvann.

Mvh
Gauffin wacko.gif
netaave
CITAT (gauffin @ 21-11-2005, 15:28)
Hejsan!
Prova med att ställa in ättika i kylskåpet, det hjälper.
Min dotter flyttade in i en lägenhet och där det luktade taimat, ättikan tog bort lukten. På äntligen hemma så gjorde Evelyn det och lukten försvann.

Mvh
Gauffin wacko.gif

Nämen! Välkommen till Odla!
Trodde aldrig jag skulle få se dig här.
(Hon är min jobbarkompis) tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon