Full version: Telefon-nasar-datorer
Gossen Ruda
Suck. Satt och kollade här när telefonen ringde. Lyfte luren, svarade och efter några sekunder kom en typisk inspelad kvinnoröst:

Congratulation. You´ve just won...

Mer hörde jag inte för tummen tryckte ner klykan direkt. Undrar vad jag hade vunnit? Förmodligen chansen att berika hjärnan bakom uppringandet med mer pengar på fickan. Är dom helt korkade? Vem vinner nånting utan att satsa nånting?
sad.gif sad.gif mad.gif
Boxer
Ja det är bäst att passa sig så man inte blir blåst.
*Felix matte*
Om du hade fortsatt lyssna så hade rösten bett dig trycka på en siffra...och därefter hade en röst börjat berätta för dig vilken fantastisk tur du haft som vunnit xxxx Men, för att få vinsten så måste du sätta in x-antal kronor på ett konto... administrationskostnad heter det visst laugh.gif
Två av mina döttrar har fått samtalet mad.gif men så klart har de sedan bara lagt på och skrattat åt lurendrejeriförsöket tongue.gif
Gurkan
Grattis ! va kul att du vann.


Skämt å sido ... Nån slags telefon-spam ? Har jag aldrig stött på, låter irriterande. Är det jag som haft tur att slippa bara ?

Skulle vara kul att höra om detta är vanligt.

Vad går det ut på ? Att man ska trycka på telefonen och därigenom acceptera (utan att man vet om det) att man låter uppringaren debitera sitt svindyra betalnummer på din tel.räkning ?

För några år sen var ju det poppis men en annan variant, då gällde det s.k. modemkapning, att man accepterade (utan att veta om det) att ens modem ringde upp nåt svindyrt betalnummer. Bedragarna gjorde mångmiljoner och Telia och Kronofogden hjälpte dem villigt att driva in pengarna.
Gossen Ruda
Beträffande modemkapningarna så var saken komplicerad. Trots allt så hade faktiskt uppringningarna skett och Telia var skyldig att betala trafikavgifterna till det mottagande landet. Är det Telias skyldighet att efterskänka pengar till personer som låtit sin dator bli kapad?? Vi har varit överbeskyddade i det här landet och förväntar oss att samhället skall skydda oss för vi tycks inte klara av den saken själva. Åtminstone för en del av oss. Visst hade samtalsavgifterna sprungit iväg ordentligt för en del men återigen så är frågan vem som har ansvaret.

Nu är det dock skillnad. Eftersom jag sitter på en av Telias kundmottagningar har jag lite koll på vad som händer. Titt som tätt ser jag i driftinformationen att nummerserien den och den i det eller det landet har spärrats. Förmodligen pga bedrägeriförsök. Undrar om dom andra operatörerna gör likadant? För den som exempelvis ringer via tele2 struntar Telia hur och vart dom ringer.
bikiv
Ja, så kom ett sådant samtal även till oss! Blev lite full i skratt, hade ju fått förhandsinformation här från Odla laugh.gif Orkade inte lyssna fullt ut...

Kanske dom lyckas få in lite kosing, folk som är stressade och inte riktigt förstår vad rösten säger?

Och drömmen om att bli rik finns väl hos de flesta?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon