Full version: Omorganisation
Kathy
Igår var jag på ett stormöte tillsammans med flera andra kolleger.
Det är omorganisation på gång inom företaget.

Min tjänst kommer degraderas samt att det kommer lyftas in ännu en ny chefsnivå där flera av mina arbetsuppgifter läggs istället.

Alla vi kommer ha möjlighet att söka de nya chefstjänsterna, men få av oss kommer få dem. Vi andra som blir kvar kommer ha kvar våra jobb, men inte själva tjänsten.

Allt detta ska vara klart innan jul då man vet vilka som kommer gå på vilka tjänster och sen träder det i kraft i början av nästa år.

Jag kan förstå omstruktureringen, men det känns ändå osäkert och olustigt. sad.gif sad.gif sad.gif
netaave
Förändringar är alltid olustiga men det kan ju bli bra också!
Hoppas på det för din skull.
Zarah P
Usch - inte direkt något man vill behöva gå runt & oroa sig för nu när det snart är jul!
Jag håller tummarna för din skull, dock - hoppas att det hjälper!
Yin o Yang
Jag gick igenom precis samma sak för drygt ett år sedan sad.gif . Det värsta var att man först gav sken av att jag skulle sägas upp mad.gif . Jag började se mig om efter andra jobb, den som varit i riskzonen pustade ut och plötsligt gjordes en helvändning blink.gif . Jag fick vara kvar, men på en lägre tjänst och hon som pustat ut blev uppsagd sad.gif . Visst var jag glad, men samtidigt var det jättejobbigt med relationen till den som blev uppsagd i stället.
Kathy
Jodå....övergripande sett, så blir det nog en bra omorganisation.
Men jag känner att jag står vid ett vägskäl.....med både för och nackdelar.

Om jag funderar mycket?.................Nääärå....sov bara urtaskigt inatt.
wacko.gif
yenny
Sånt där är aldrig riktigt kul... det känns osäkert... och inte kan det vara speciellt kul om du tvingas gå ner i tjänst.
*Felix matte*
Förstår att du sov dåligt inatt... oro är alltid jobbigt och så här inför jul och nyår så känns det väl ännu lite jobbigare.
Hoppas att allt blir till det bästa för dig och dina arbetskamrater. wub.gif
Hannele
CITAT (Scrollan @ 22-11-2005, 09:44)
Alla vi kommer ha möjlighet att söka de nya chefstjänsterna

Klart du söker! smile.gif
Annlo
CITAT (Scrollan @ 22-11-2005, 09:44)
Igår var jag på ett stormöte tillsammans med flera andra kolleger.
Det är omorganisation på gång inom företaget.

Min tjänst kommer degraderas samt att det kommer lyftas in ännu en ny chefsnivå där flera av mina arbetsuppgifter läggs istället.

Alla vi kommer ha möjlighet att söka de nya chefstjänsterna, men få av oss kommer få dem. Vi andra som blir kvar kommer ha kvar våra jobb, men inte själva tjänsten.

Allt detta ska vara klart innan jul då man vet vilka som kommer gå på vilka tjänster och sen träder det i kraft i början av nästa år.

Jag kan förstå omstruktureringen, men det känns ändå osäkert och olustigt. sad.gif sad.gif sad.gif

Sök tjänsten för guds skull om du vill ha den!

Det ska mycket till innan de kan anställa någon utifrån på en tjänst som du har behörighet till vilket jag tycker du borde ha om det är dina gamla arbetsuppgifter.

Vi tror och hoppas på dig!
wub.gif
kristerh
Ja vad säger man om dessa ständiga omorganisationer wink.gif på mitt företag omorganiserar man om minst 1 gång om året, med flytt, och varje gång får man höra att; den här gången skall det bli så bra, den här organisationen känns såå bra wink.gif resultatet blir bara värre o värre, fast en bra sak är bra med flyttar o omorganisationer nämligen att alla papper man samlar på sig blir färre o färre. Men motivationen hos de anställda blir sämre hela tiden.
krister
Kathy
Gulle er för alla peppande och stöttande ord!! wub.gif

Jodå, jag kommer söka till de nya tjänsterna, så får vi se.

Men det jag nu håller på att berarbeta är huruvida jag kommer stanna kvar på min nuvarande tjänst, då den blivit omgjord.
Förmodligen kommer jag se det som en "plattform" att ta en vilopaus på tills jag funderat ut vad jag vill göra istället, och då finns det mer möjlighet för mig att ägna mig åt vår sommarstuga....kanske en ny kisse.... wub.gif och annat som är bra för själen. wub.gif
Yin o Yang
"Vi tränade hårt, men varje gång vi började få fram fungerande grupper skulle vi omorganiseras. Jag lärde mig senare i livet att vi är benägna att möta varje ny situation genom omorganisation och också vilken underbar metod detta är att skapa illusioner om framsteg medan den åstadkommer kaos, ineffektivitet och demoralisering."
Mitt favoritcitat, sagt av en verkigt framsynt man nämligen Gaius Petronius, död 66 e Kr.
mamamaggan
Scrollan, sök tjänsten!

Nu vet inte jag hur arbetsmarknaden ser ut där du bor. Men, om du inte kan tänka dig att jobba vidare där du är nu , varför inte kolla efter annat jobb?

Så har jag gjort flera gånger och det har varit bra. Jag har haft tur kanske men de erfarenheter jag haft har kommit till sin rätt på det nya stället plus att jag lärt mig mycket nytt. Och träffat många nya trevliga arbetskamrater.

Sista gången jag bytte jobb var jag 47 år gammal men det räknades bara som ett plus. Man vet vem man är och har massor med erfarenheter att ösa ur när man ska lösa problem.

Lycka till!

wub.gif wub.gif wub.gif
Kathy
Hua....sov knaggligt inatt - igen. wacko.gif
Idag är det min tur att ha informationsmöte med mina anställda där jag ska informera om omorganisationen och på vilket sätt det kommer att ev påverka dem.
Ophelia
Då är det viktigt att företaget gör en riskbedömning bland sina anställda.
Gurkan
Klart du ska söka !!

Men inte bara det, se dig omkring och håll ögonen öppna för andra jobb på andra ställen. Bara för att man har ett jobb behöver ju inte det betyda att man inte kan byta.

Jag har ett jobb som jag trivs bra med men jag söker hela tiden andra jobb, snackar med folk, svarar på annonser och går på intervjuer och får tacka nej ibland. Rätt som det är dyker det upp nåt som är "drömjobbet" och då är det ju bara att byta.

Kan låta krasst men det finns ingen anledning att vara "lojal" mot en arbetsgivare om man inte får den respekt man förtjänar.

Det finns inget som heter "fast anställning" längre så ju mer man förbereder sig desto bättre den dag man vill eller måste byta jobb. Varje intevju ser jag som en lektion i att "sälja" mig själv ... jag är jättedålig på att säga att jag är bra och därför måste jag träna, bli säkrare på mig själv och lära mig att formulera argument för min egen ödmjuka förträfflighet.
Kathy
CITAT (Ophelia @ 24-11-2005, 19:23)
Då är det viktigt att företaget gör en riskbedömning bland sina anställda.

Hur menar du?
Ophelia
CITAT (Scrollan @ 24-11-2005, 19:46)
CITAT (Ophelia @ 24-11-2005, 19:23)
Då är det viktigt att företaget gör en riskbedömning bland sina anställda.

Hur menar du?

En riskbedömning om vad som kan hända vid en omorganisering och även en åtgärdsplan. En viktig handling som Arbetsmiljöverket (AI) rekommenderar att arbetsgivarna gör inför en omorganisering. Detta för att kunna göra en bedömning gällande risk för ohälsa (eller olycksfall) som kan behöva åtgärdas. Finns föreskrifter om detta.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon