anna_rispan
Förra julen sydde jag vetevärmare till de flesta, känns inte så inspirerande att göra det i år igen. Nu behöver jag lite förslag på nyttiga julklappar. Gärna som jag kan knåpa ihop själv.
Zarah P
Kika i den här tråden

smile.gif

Ps. Kul att se att jag inte är ensam Bookcrossare på Odla! smile.gif
Yin o Yang
Ett par kompisar till mig har gjutit kanonfina värmeljushållare i vanliga plastmuggar. Runt kanten har de bundit ett grovt snöre med en liten fin lapp med några tänkvärda ord, t ex "Det är en tillgång att kunna glädjas åt det lilla" smile.gif .
Ingen är lik den andra wink.gif och jag vet inte vad de gjuter med, men det ser ut som cement av något slag.
anna_rispan
det var bra tips. tackar!!
Tesa
Inget "görasjälv" men väldigt nyttigt och användbart...och trååååkigt!!! rolleyes.gif
De Lavals diskborste...kostar ca 40-50 kr men håller hur länge som helst och håller sig fräsch..finns hos Granngården..
Gav bort i julklapp till mina syskon för 2 år sen och de talar fortfarande om hur bra de är....
Själv har jag haft min ännu längre...
*Felix matte*
CITAT (Tesa @ 24-11-2005, 22:00)
Inget "görasjälv" men väldigt nyttigt och användbart...och trååååkigt!!! rolleyes.gif
De Lavals diskborste...kostar ca 40-50 kr men håller hur länge som helst och håller sig fräsch..finns hos Granngården..
Gav bort i julklapp till mina syskon för 2 år sen och de talar fortfarande om hur bra de är....
Själv har jag haft min ännu längre...

Diskborste som håller i flera år ohmy.gif sån skulle jag vilja ha... jag kokar min varannan dag tillsammans med disktrasan men får ändå byta ut ett antal ggr/år.

De Laval... är det fd Alfa Laval? Jag beställde för mååånga år sedan deras tioårsdagbok... en blå. smile.gif
Caprice
Gör egna tvålar!
Ganska enkelt, och mycket uppskattat...

Gjorde det förra julen, och "gjöt" in rosenblad i tvålarna...

Massan kan du köpa färdig hos Panduro.
Björken
Jag har köpt helvita disktrasor (Wettex) och jag och mitt ena barnbarn har gjort julkort av dem.
Man ritar på ena sidan ett julmotiv och på andra skriver man adressen med textilpennor och sedan stryker man på dem med vanligt strykjärn, då håller de att tvätta i 60 grader.
Mycket uppskattade julkort och varför skulle det inte kunna vara en lika uppskattad julklapp.
silos
Gör egna kuvert biggrin.gif
Tesa
CITAT (Felix matte @ 24-11-2005, 22:12)
CITAT (Tesa @ 24-11-2005, 22:00)
Inget "görasjälv" men väldigt nyttigt och användbart...och trååååkigt!!! rolleyes.gif
De Lavals diskborste...kostar ca 40-50 kr men håller hur länge som helst och håller sig fräsch..finns hos Granngården..
Gav bort i julklapp till mina syskon för 2 år sen och de talar fortfarande om hur bra de är....
Själv har jag haft min ännu längre...

Diskborste som håller i flera år ohmy.gif sån skulle jag vilja ha... jag kokar min varannan dag tillsammans med disktrasan men får ändå byta ut ett antal ggr/år.

De Laval... är det fd Alfa Laval? Jag beställde för mååånga år sedan deras tioårsdagbok... en blå. smile.gif

Jepp...fd Alfa Laval.... wink.gif jag TROR de heter de Laval nu...de e nåt sånt iaf..
Vitt skaft med blå borst är det iaf...helt suverän...
lena:-)
Från vetevärmare till brödvärmare....tänkt att själv knycka ideen...månne jag blir anmäld nu eller ...men titta här: en god och varmidee
Vill man hellre köpa en finns det på Designtorget , kostar 165 kr

www.designtorget.se produkter-hem
olgak
Jag kan bekräfta att diskborsten är helt SUPER. Både att ha en och att ge bort i present.

Anna och Fanny Bergenströms bok Vinterns goda ting innehåller annars (förutom fantastiska matrecept) finemang pysseltips med julanknytning. Potpurrier, paketpapper, blomstersatser och ovanliga godis t.ex.. Ett enkelt recept med mandelmassa heter "Godis för vuxna" och det blir folk som tokiga i. Jag brukar göra lite kortare (som en liten Japp ungefär), spolformade godisar av det receptet, lägga in i aluminiumfolie och slå ett vackert presentsnöre om med "krull" av snöret högst upp - det ser riktigt proffsigt ut, och som sagt, så är det väldigt, väldigt gott.
netaave
Jag fick en otroligt fiffig grej av tjejerna förra året. Vet inte om jag skrev om den då men det tål att upprepas.
Det var en ananasskärare, fungerar som en korkskruv, du får upp fruktköttet som en spiral i cm-tjocka skivor. Stocken och all juice är kvar i skalet. Juicen går alldeles utmärkt att ta vara på.
Jag har dåliga handleder men har inga som helst problem att hantera den.
Du måste skära av toppen på ananasen innan du använder den.
Jag har använt den otroligt mycket och drar mig inte längre för att köpa färsk ananas.
Tror den kostar under 100-lappen. Dom köpte den på Verner & Verner.
Biggan_
CITAT (olgak @ 25-11-2005, 16:58)
Ett enkelt recept med mandelmassa heter "Godis för vuxna" och det blir folk som tokiga i. Jag brukar göra lite kortare (som en liten Japp ungefär), spolformade godisar av det receptet, lägga in i aluminiumfolie och slå ett vackert presentsnöre om med "krull" av snöret högst upp - det ser riktigt proffsigt ut, och som sagt, så är det väldigt, väldigt gott.

Det receptet kan du väl lägga in på vår receptavdelning smile.gif
Vi behöver något gott att snaska i oss så att vi får energi till julgöromålen ohmy.gif laugh.gif laugh.gif
Biggan_
CITAT (netaave @ 26-11-2005, 00:52)
Jag fick en otroligt fiffig grej av tjejerna förra året. Vet inte om jag skrev om den då men det tål att upprepas.
Det var en ananasskärare, fungerar som en korkskruv, du får upp fruktköttet som en spiral i cm-tjocka skivor. Stocken och all juice är kvar i skalet. Juicen går alldeles utmärkt att ta vara på.
Jag har dåliga handleder men har inga som helst problem att hantera den.
Du måste skära av toppen på ananasen innan du använder den.
Jag har använt den otroligt mycket och drar mig inte längre för att köpa färsk ananas.
Tror den kostar under 100-lappen. Dom köpte den på Verner & Verner.

Tack för det tipset netaave! En sån skall jag hålla utkik efter smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon