Full version: Göra hemsida
olgak
Ni som gör era egna hemsidor, har ni några bra tips på hur man börjar lära sig?

Jag läste om en bok som heter "Att göra en hemsida" (av Bengt Rasmusson), och den verkar ha fått bra omdömen - några erfarenheter av den?

Annars några böcker, hemsidor, annat som ni kan rekommendera?
pisanggoreng
Kolla här!
Jejja
"Att göra en hemsida" hade vi som kursbok när jag läste webbdesign grund i somras. Den var rätt så bra. Visst kan man lära sig själv från böcker, men annars så finns det ju massor av kurser man kan gå. Jag började med en webbdesignkurs på komvux och sedan har jag fortsatt med grundkursen på universitetet i umeå och nu går jag fortsättningskursen. Alla kurserna går på distans och man göra hela jobbet hemifrån. Jag tycker det känns lättare att lära mig när jag har både lärare och andra elever att fråga om hjälp om jag kör fast någonstans.
fruberglund
Egenlärd genom att bara knappa och prova. Kör inte html-kod utan kör med Dreamweaver som är rätt lätt men lite irriterande när man inte kan göra som man vill ibland.

Det är ju lite begränsat men ska man bara göra en enkel "amatörsida" för nöjes skull så räcker det ju.

Det jag tycker är svårast är designen. Att få det att se snyggt ut samtidigt som det är praktiskt. Även fast jag är amatör så gillar jag inte när det ser amatörmässigt ut rolleyes.gif
vilda-tomten
Enklast är det att använda en WSIWYG-editor som funkar lite som att göra ett dokument i word. Dreamweaver är väl en sådan? Webbläsaren Mozilla har en sådan inbyggd, kan laddas hem gratis. Lite kod är bra att kunna för att justera, jag och maken använde oss av Annika Tiger mycket i början. Finns länkar därifrån också:
http://www.tiger.se/sida.html

Det där med hur sidan ser ut tycker jag också är viktigt om jag ska komma tillbaka. Sedan kan det ju vara kul att testa olika saker men vill man ha en snygg "framsida" kan man lägga leksidor vid sidan av.
Sulawesii
Jag tänkte också genast på Annica Tigers sida. Länge sedan jag kollade den nu iofs, men den var jättebra när jag satte igång att snickra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon