Full version: GRODOR!
Magdis
Är det nån fler som brukar lägga på minnet alla roliga felsägningar man hör så gott som dagligen? Det kan bli hur kul som helst! Förvrängda ordspråk t.ex!
"Med huvudet på skaft under armen"
"Det är ju som handsken i vanten!"
"Snacka om att sila elefanter och blåsa på mygg!"
"Hon skriker som om hon vore stucken av en gris!" (sagt av min make)

Alla dessa är autentiska felsägningar som min man har som intresse att skriva ner och samla på. Han står själv för en ganska hög procent av dem!
Zarah P
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-11-2005, 14:54)
"Hon skriker som om hon vore stucken av en gris!" (sagt av min make)

Så säger min sambo också - efter en felsägning av hans syster när han var liten... En annan av hennes "ordspråk" är:
Vi sitter alla i samma nötskal.
och min kompis farmor kläckte ur sig att
Han har nog inte rent mjöl i samvetet!

Dessa var autentiska. Vill du ha medvetna förvrängningar kan du få en hel drös - det var en hobby jag & min kompis hade förr om åren... wink.gif
Magdis
Autentiska felsägningar är roligast förstås. Här kommer en annan ur verkliga livet:
"Kon är inte borta förrän båset är tomt!"
Månskensbonden
En klassiker från verkligheten var väl Refat el Sayeds "Här ligger det en gravad hund"...
tongue.gif

För en tid sen hörde jag någon säga om en som framstått som aningens "dum i huvudet" att "Där var nog inte alla Indianerna i kanoten"
Roligast blev det dock när en som var med och hörde uttrycket och vid ett senare tillfälle skulle återge det hela, men kom inte riktigt ihåg. Då blev det "Det var inte alla Indianerna som paddlade kanot....." wacko.gif laugh.gif

En lätt förvirring av en av de sju dödssynderna (den om att "du skall inte bära falsk vittnesbörd mot din nästa") är väl annars "Du skall inte bära färskt vetebröd i din väska"... biggrin.gif
Biggan_
....eller som min dotter sjöng när hon var liten om teddybjörnen Fredriksson " Jansson hette han" ohmy.gif laugh.gif laugh.gif
Magdis
CITAT (Birgitta P @ 26-11-2005, 18:15)
....eller som min dotter sjöng när hon var liten om teddybjörnen Fredriksson " Jansson hette han"   ohmy.gif  :lol:  :lol:

Vad gulligt! wub.gif

Sagt av 19-årig tjej på Gospellinjen:
"Jag är inte så intelligensbekvotad av mig!"

Samma tjej sa:
"Jag har dålig sapakulär... kapisilär... Vad heter det? Simulitär?" (menade alltså simultankapacitet!)
och
"Jag kommer inte ihåg vad jag har glömt"
cic
CITAT (Birgitta P @ 26-11-2005, 18:15)
....eller som min dotter sjöng när hon var liten om teddybjörnen Fredriksson " Jansson hette han"   ohmy.gif  :lol:  :lol:

.. eller som min lilla syster sjöng "Musse Pigg love ma ni mome naav!" (It must have been love, but it´s over now)

Tur att hon inte läser på odla.. Hon HATAR när man påminner henne.. laugh.gif biggrin.gif
Tesa
..min son kallade distriktsköterskan för "skördetröskan"... wub.gif
Tesa
...och så mammas kompis...hon trodde att det var "Johan i Svitteröd" (uttalat Johan i Svittre) som kom och knackade på dörren och hon funderade väldigt på varför folk retade sig så på honom blink.gif
Betty
CITAT (cic @ 26-11-2005, 20:04)
CITAT (Birgitta P @ 26-11-2005, 18:15)
....eller som min dotter sjöng när hon var liten om teddybjörnen Fredriksson " Jansson hette han"   ohmy.gif  laugh.gif  laugh.gif

.. eller som min lilla syster sjöng "Musse Pigg love ma ni mome naav!" (It must have been love, but it´s over now)

Tur att hon inte läser på odla.. Hon HATAR när man påminner henne.. laugh.gif biggrin.gif

Min dotter sjöng gärna "Prästens lilla kråka" när hon var i treårs åldern. På slutet sjöng hon:
En slang kom hit, en slang kom dit och en slang kom ner i diket.

smile.gif
lena:-)
Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar var jag är ....................??????
freudiansk felsjungning!

Om du ska sitta kvar får du gå härifrån...!
en freudiansk felsägning av en irriterad fader vid matbordet


wink.gif wink.gif wink.gif


en freudiansk felhörning av mig i späd ålder var när jag trodde att det sjöng om mig i söndagskskolan...barnens sanna väl a Lena
netaave
Min yngsta sa när hon var tre, "Mamma nu måste vi ljusa lampan" ganska logiskt egentligen, det blir ju ljusare när man tänder.
Biggan_
...och nog har man hört att Hosianna Davids son har blivit hos Anna Davidsson. Tror att det var i en rolig historia som flickan Anna Davidsson kom hem från söndagsskolan och stolt berättade för sin mamma att barnen hade sjungit om henne biggrin.gif laugh.gif
Zarah P
...och när vi ändå är inne på felhörda låtar (vilket visst kallas för Mondegreens - efter en av världens mest felhörda texter) kan jag ju tipsa om min favoritsajt, KissThisGuy - döpt efter Jimi Hendrix som sjöng "Excuse me, while I Kiss the Sky"... Fast det var ju inte det folk hörde... wink.gif
Där finns det i alla fall MASSOR av roliga felhörningar. Min favorit är nog
"If there's something wrong, in the neighbourhood. Who're you gonna call? Those bastards!" (Ghostbusters)

biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
anna_rispan
CITAT (Tesa @ 26-11-2005, 23:07)
...och så mammas kompis...hon trodde att det var "Johan i Svitteröd" (uttalat Johan i Svittre) som kom och knackade på dörren och hon funderade väldigt på varför folk retade sig så på honom blink.gif

eehhh, vad menar hon då egentligen???
Ralf
CITAT (Månskensbonden @ 26-11-2005, 17:18)
En klassiker från verkligheten var väl Refat el Sayeds "Här ligger det en gravad hund"...
tongue.gif

En annan av samma person: Vi simmar alla i samma båt.
Anki på Öland
CITAT (anna_rispan @ 27-11-2005, 15:34)
CITAT (Tesa @ 26-11-2005, 23:07)
...och så mammas kompis...hon trodde att det var  "Johan i Svitteröd" (uttalat Johan i Svittre) som kom och knackade på dörren och hon funderade väldigt på varför folk retade sig så på honom blink.gif

eehhh, vad menar hon då egentligen???

Jehovas vittne - tror jag ialla fall det är....
Anki
Kathy
Man ska inte kasta Sten i Klas´hus

(man ska inte kasta sten i glashus)
Tesa
CITAT (Anki på Öland @ 27-11-2005, 16:28)
CITAT (anna_rispan @ 27-11-2005, 15:34)
CITAT (Tesa @ 26-11-2005, 23:07)
...och så mammas kompis...hon trodde att det var  "Johan i Svitteröd" (uttalat Johan i Svittre) som kom och knackade på dörren och hon funderade väldigt på varför folk retade sig så på honom blink.gif

eehhh, vad menar hon då egentligen???

Jehovas vittne - tror jag ialla fall det är....
Anki

Jodå...du har alldeles rätt...och med bohusländskt uttal så förstår man mycket väl hur det kunde bli fel... tongue.gif
AndreasBlomquist
CITAT (lenasch @ 26-11-2005, 23:59)
Blinka lilla stjärna där, hur jag undrar var jag är ....................??????
freudiansk felsjungning!

Om du ska sitta kvar får du gå härifrån...!
en freudiansk felsägning av en irriterad fader vid matbordet


wink.gif  ;)  ;)


en freudiansk felhörning av mig i späd ålder var när jag trodde att det sjöng om mig i söndagskskolan...barnens sanna väl a Lena

Med freudiansk felsägning avses en felsägning som orsakats av en av sagesmannen förträngd önskning (inte sällan av sexuell natur).

Bara så att man inte tror att alla felsägningar är av freudiansk natur..
Rossi
"Bränt barn luktar illa" smile.gif
Ingo
Avdelningen för urspårade talesätt:

1. En gång fanns talesättet "mycket snack i liten verkstad". Med det menade man ungefär att någon pratade en massa men kanske inte hade så mycket i huvudet, lite som "tomma tunnor skramlar mest".
Men det har förvrängts till "nej, nu är det mycket snack och lite verkstad!" som man numera rätt ofta får höra när det snackas för mycket och jobbas för litet.

2. "Ont krut förgås inte så lätt" - har nämnts här förut men förtjänar ett hedersomnämnande. Ett tyskt ordspråk, enormt seglivat på svenska, trots att det genom felöversättning har blivit obegriplig rappakalja! ("Unkraut" betyder ogräs.)

Sångtexter:
Vår äldsta dotter gillade att sjunga med i vaggvisor när hon var två-tre men det blev litet fel ibland:
1. "När trollmor har lagt de elva tolven..."
2. "Här grillar man en liten" ("och tempot höjs vid maskinerna, här drillar man eliten" - början på tredje versen av "Staten och kapitalet"...och be mig inte ens försöka förklara hur den blev vaggvisa hos oss.)
Yin o Yang
En jobbarkompis till mig (för länge sedan) skulle hålla ett litet tal. När tiden kändes rätt, reste hon sig och sa med hög och tydlig stämma "Jag ska be att få pissa på tallfället..." smile.gif biggrin.gif laugh.gif Ridå! tongue.gif
Jag kan numera aldrig använda det uttrycket, för det blir alltid fel sleep.gif
Samma kompis hade helt missfårstått ordet förkovra sig. Hon envisades med att hon behövde förkorva sig i olika saker blink.gif
vickeva
CITAT (Ingo @ 28-11-2005, 11:22)
"Här grillar man en liten" ("och tempot höjs vid maskinerna, här drillar man eliten" - början på tredje versen av "Staten och kapitalet"...och be mig inte ens försöka förklara hur den blev vaggvisa hos oss.)

ÅÅÅÅÅÅÅÅå snälla Ingo, förklara.... Jag skulle älska att höra varför nån sjunger Ebba Grön för sina barn laugh.gif
cic
CITAT (vickeva @ 28-11-2005, 23:17)
CITAT (Ingo @ 28-11-2005, 11:22)
"Här grillar man en liten" ("och tempot höjs vid maskinerna, här drillar man eliten" - början på tredje versen av "Staten och kapitalet"...och be mig inte ens försöka förklara hur den blev vaggvisa hos oss.)

ÅÅÅÅÅÅÅÅå snälla Ingo, förklara.... Jag skulle älska att höra varför nån sjunger Ebba Grön för sina barn laugh.gif

... eller Blå Tåget ...
vickeva
CITAT (cic @ 28-11-2005, 23:20)
CITAT (vickeva @ 28-11-2005, 23:17)
CITAT (Ingo @ 28-11-2005, 11:22)
"Här grillar man en liten" ("och tempot höjs vid maskinerna, här drillar man eliten" - början på tredje versen av "Staten och kapitalet"...och be mig inte ens försöka förklara hur den blev vaggvisa hos oss.)

ÅÅÅÅÅÅÅÅå snälla Ingo, förklara.... Jag skulle älska att höra varför nån sjunger Ebba Grön för sina barn laugh.gif

... eller Blå Tåget ...

fast jag läste i en tråd för ett tag sedan att Ingo och jag var nästan lika gamla, och då tänkte jag att det nog var Ebba-versionen som låg bakom, men vad vet jag... kanske har jag fel... rolleyes.gif
cic
CITAT (vickeva @ 28-11-2005, 23:22)
CITAT (cic @ 28-11-2005, 23:20)
CITAT (vickeva @ 28-11-2005, 23:17)
CITAT (Ingo @ 28-11-2005, 11:22)
"Här grillar man en liten" ("och tempot höjs vid maskinerna, här drillar man eliten" - början på tredje versen av "Staten och kapitalet"...och be mig inte ens försöka förklara hur den blev vaggvisa hos oss.)

ÅÅÅÅÅÅÅÅå snälla Ingo, förklara.... Jag skulle älska att höra varför nån sjunger Ebba Grön för sina barn laugh.gif

... eller Blå Tåget ...

fast jag läste i en tråd för ett tag sedan att Ingo och jag var nästan lika gamla, och då tänkte jag att det nog var Ebba-versionen som låg bakom, men vad vet jag... kanske har jag fel... rolleyes.gif

Ville bara retas en smula.. Jag är tio år yngre än er, men hörde ändå "Den ena handen vet precis vad den andra gör" med Blå tåget INNAN jag hörde den förkortade versionen av Ebba. Som dom ju bara kallar för "Staten och kapitalet".
vickeva
CITAT (cic @ 28-11-2005, 23:28)
CITAT (vickeva @ 28-11-2005, 23:22)
CITAT (cic @ 28-11-2005, 23:20)
CITAT (vickeva @ 28-11-2005, 23:17)
CITAT (Ingo @ 28-11-2005, 11:22)
"Här grillar man en liten" ("och tempot höjs vid maskinerna, här drillar man eliten" - början på tredje versen av "Staten och kapitalet"...och be mig inte ens försöka förklara hur den blev vaggvisa hos oss.)

ÅÅÅÅÅÅÅÅå snälla Ingo, förklara.... Jag skulle älska att höra varför nån sjunger Ebba Grön för sina barn laugh.gif

... eller Blå Tåget ...

fast jag läste i en tråd för ett tag sedan att Ingo och jag var nästan lika gamla, och då tänkte jag att det nog var Ebba-versionen som låg bakom, men vad vet jag... kanske har jag fel... rolleyes.gif

Ville bara retas en smula.. Jag är tio år yngre än er, men hörde ändå "Den ena handen vet precis vad den andra gör" med Blå tåget INNAN jag hörde den förkortade versionen av Ebba. Som dom ju bara kallar för "Staten och kapitalet".

Såklart kollade jag upp även din ålder rolleyes.gif , tänkte att det nog var dina föräldrar som hade spelat originalet för dig (som vaggvisa???).. smile.gif
cic
CITAT (vickeva @ 29-11-2005, 08:06)
Såklart kollade jag upp även din ålder rolleyes.gif , tänkte att det nog var dina föräldrar som hade spelat originalet för dig (som vaggvisa???)..  :)

laugh.gif laugh.gif Nä, inte VAGGvisa utan KAMPvisa.. sleep.gif smile.gif biggrin.gif Japp, mor och far spelade den versionen, och sen lärde jag mig lyssna på punk i tidig ålder av barnvakterna. ohmy.gif tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon