Full version: snigelfritt?
jossanjohansson
Hej

Är lite sugen på att prova pallkragar och har hört att man kan sätta en böjd metallist på utsidan runt om pallkragen för att hindra sniglar från att krypa in, nån som har erfarenhet av detta och vet om det funkar??

Tack!
lena:-)
Hej du, inte en susning om det funkar men du har en beskrivning här snigelstaket
Lene i Fredrikstad (Norge)
Jeg så nesten ingen snegler i mine pallkrager i sommer. Jeg har inte nogon kant eller annet mot dem. Muligens bare flaks og tilfeldighet - eller blir det færre snegler i høye bed (som pallkrager)?
uno
För några år sedan fanns det här tips om ett kopparband runt odlingen.
Det blev väl någon reaktion mellan snigelsekret och kopparen som de små sniglarna inte tycker så mycket om.
åsgård
Får man dyka in i tråden med en fundering.

Satte upp förra året två X tre kragar. Den ena fick jag massor med små sniglar i. Det blev till sist hopplöst att rensa bort dessa illbattningar.
Vad kan man gör för att förebygga angreppen till nästa säsong.

Har försökt med de diverse snigelfritt m.m. men det tycks inte hjälpa.
LindaLunda
Även jag hade mina upphöjda pallkragar fulla med sniglar mad.gif !
Vad jag förstått behövs det två rader med kopparband för att det skall fungera.
För att få en reaktion måste snigeln ha kontakt med båda banden......
Och tyvärr efter att snigeln dött och fastnat på sin dödsplats är det fritt fram för andra sniglar att använda bron över.................
VEt inte riktigt om detta stämmer kanske har någon annan erfarenhet?
Linda
lena:-)
Jag hade nästan snigelodling i mina pallkragar förra sommaren,. men titta i denna tråden...nya tips och ideer poppar minsann upp hela tiden


snigelbromsen
Whiskuchi
Har också hört det, sniglar kan tydligen inte krypa upp och ner så om man låter metallisten bilda 90-gradig vinkel mot kragen bör man vara säker. Har inte provat själv dock, men hoppas det funkar eftersom jag vill prova odling i kragar i sommar :-)
gammelnalle
http://www.engelbert.se/garden10.htm
gammelnalle
sorry fel...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon