amaira
I natt har jag följt efter en man som jag inte lyckades få kontakt med fast jag gärna ville, jag har också satt på mig ett par vackert röda mjuka skinnstövlar, och lyft upp en lätt stenbumling, som min väninna inte alls tyckte var lätt när jag kastade den åt henne ohmy.gif .

Sedan har jag *ursäkta mig nu, men jag anser mig inte vara ansvarig för mina drömmars innehåll sleep.gif * fascinerat kikat på små klorofyllgröna maskar (inälvsparasiter) i dröm-mannens bruna avföring rolleyes.gif


Eftersom jag maskat av både hästar, katter och till och med ett barn en gång (irl) - och dessutom är intresserad av småkryp av alla de slag (irl) - så var det ingen "äcklig" dröm! Mer fascinerad. Maskarna var verkligen vackert och lysande gröna huh.gif .

En färggrann dröm med andra ord.

Mannen fick jag aldrig tag i, dessutom var han sjuk (men det var inte mitt problem för han hade en läkare).

Det där med stenen, tolkar jag som att jag ibland (ofta sleep.gif ?) har svårt att förstå hur (att) saker som jag upplever som "lätta", ofta "tynger" andra människor. Typ...

Härmed släpper jag min dröm fullständigt fri för vildsinta analyser och tolkningar. Lek på, go vänner! biggrin.gif
*tar ett stadigt tag om stolskarmen och väntar mig vad-som-helst biggrin.gif *

Och/eller:

Vad har NI drömt inatt, eller nyligen???
yenny
Hmmm... undra jag vad de där gröna maskarna kan ha betytt unsure.gif

Själv har jag haft drömmar innom samma linje den sista tiden.... jag har slagits med galna katter som jag slutligen fått strypa för att rädda mitt liv...
jag har gråtit som en galning hos veterinären som vill ta livet av min fullt friska katt (istället för den som är sjuk)... och så var det nått mer här om natten om katter som skulle dö...

Allt detta antar jag är av oron till att veta att det är dags att fara med Ammanda nu till veterinären.
stina
Jag hade ganska nyligen en väldigt obehaglig dröm:

Jag gick omkring i ett villaområde och helt plötsligt får jag se en kille springa omrking mellan husen med en K-pist under armen. Han skjuter ihjäl alla han möter..... Jag börjar följa efter honom och inser plötsligt att han är på väg mot en skola. Genar över tomterna för att hinna före honom och springer in på skolgården där barnen har rast. Skriker som en galning: Spring in och göm er!!!! Ingen bryr sig om mej och plötsligt ser jag att killen med K-pisten är framme vid skolgården. Jag rusar iväg samtidigt som jag hör honom skjuta vilt.

Jag springer runt ett hörn och upp för en järntrappa. Vänder mig om och får se att killen hunnit upp mej och att han höjer sin K-pist. Samtidigt som han gör det lyckas jag ta mej upp i luften och ligger och svävar ovanför honom. Ser hur han springer vidare och skjuter folk. Jag är alldeles för högt uppe för att kunna ropa och varna alla människor han skjuter ihjäl.

När jag varit ett tag där uppe i luften börjar jag undra hur det kan komma sig att jag kan flyga..... Jag bestämmer mej för att verkligen se vad som hände när jag svävade upp i luften och liksom "spolar tillbaka" händelseförloppet tills det tillfälle då jag sprang uppför trappan och han kom ikapp mig. När jag spolar framåt igen och han höjer K-pisten mot mej inser jag vad som hänt..... Han skjuter mot mej och jag är död!

Den här drömmen kommer jag nog aldrig att glömma!

/tina
anna_rispan
mm, men drömmar om död sägs ju betyda helt motsatt. så du är nog frisk som en nötkärna o slipper vinterkräksjuka o allt i vinter!!!
Biggan_
CITAT (yenny @ 28-11-2005, 10:22)
Hmmm... undra jag vad de där gröna maskarna kan ha betytt unsure.gif

Själv har jag haft drömmar innom samma linje den sista tiden.... jag har slagits med galna katter som jag slutligen fått strypa för att rädda mitt liv...
jag har gråtit som en galning hos veterinären som vill ta livet av min fullt friska katt (istället för den som är sjuk)... och så var det nått mer här om natten om katter som skulle dö...

Allt detta antar jag är av oron till att veta att det är dags att fara med Ammanda nu till veterinären.

Inte konstigt att du har haft oroliga drömmar sista tiden. Jag tänker på dig och känner med dej i dag yenny.
Varma kramar wub.gif
yenny
CITAT (Birgitta P @ 28-11-2005, 10:31)
CITAT (yenny @ 28-11-2005, 10:22)
Hmmm... undra jag vad de där gröna maskarna kan ha betytt  :unsure:

Själv har jag haft drömmar innom samma linje den sista tiden.... jag har slagits med galna katter som jag slutligen fått strypa för att rädda mitt liv...
jag har gråtit som en galning hos veterinären som vill ta livet av min fullt friska katt (istället för den som är sjuk)... och så var det nått mer här om natten om katter som skulle dö...

Allt detta antar jag är av oron till att veta att det är dags att fara med Ammanda nu till veterinären.

Inte konstigt att du har haft oroliga drömmar sista tiden. Jag tänker på dig och känner med dej i dag yenny.
Varma kramar wub.gif

Nej det är nog inte så konstigt... Jag är helt slut för att jag har sovit så konstigt (och aldeles för lite)

Tack för kramen! Kram tillbaka
Latmask
Jag drömde nyligen att jag var i ett köpcentra och min förlossning startade te månder för tidigt, jag blödde massor. Jag kunde inte få tag på min sambo och fick till slut tag på en mobil så jag kunde ringa ambulans.

I köpcentrat var en till gravid kvinna som gått fulla tiden och hennes förlossning startade också med lite värkar och vattenavgång. När ambulansen kom så sa de till mig att jag inte fick åka med, de tog den andra kvinnan i stället för att hon hade gått fulla tiden och hennes bebis var minsann en RIKTIG bebis. Min bebis var inte tillräckligt viktig för att rädda.

Jag var så otroligt ledsen och uppjagad när jag vaknade, både för min skull och för min bebis skull.

Jag antar att det har att göra med en oro inför förlossningen, och kanske mindervärdeskänslorna som jag jämt dragits med?
Magdis
Just inatt minns jag inte vad jag drömde men jag har en dröm som brukar återkomma ganska ofta. Den handlar om att alla mina tänder går sönder och ramlar ut ur munnen. Sist jag drömde den så minns jag att jag i drömmen bet ihop käkarna stenhårt och kände hur jag höll på att bita sönder en kindtand men jag kunde inte sluta bita, det var som om käkarna hade låst sig och inte kunde lossa förrän tanden splittrats.

Vad kan detta betyda tro? unsure.gif
Zarah P
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-11-2005, 12:33)
Just inatt minns jag inte vad jag drömde men jag har en dröm som brukar återkomma ganska ofta. Den handlar om att alla mina tänder går sönder och ramlar ut ur munnen. Sist jag drömde den så minns jag att jag i drömmen bet ihop käkarna stenhårt och kände hur jag höll på att bita sönder en kindtand men jag kunde inte sluta bita, det var som om käkarna hade låst sig och inte kunde lossa förrän tanden splittrats.

Vad kan detta betyda tro? unsure.gif

Att, i drömmen, tappa sina tänder kan relatera till en känsla av att förlora sin styrka. Det kan också betyda att drömmaren känner sig gammal, tappar sin attraktionskraft eller har en känsla av hjälplöshet.

Det kan dock även, helt enkelt, betyda att drömmaren skall bli uppmärksam på att han/hon missköter sina tänder och behöver sköta sin tandvård bättre.
Latmask
I går natt drömde jag förresten att fruberglund fick sin bebis. biggrin.gif

Undrar om det betyder att jag sitter här för mycket? laugh.gif
Magdis
CITAT (Zarah P @ 28-11-2005, 12:40)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-11-2005, 12:33)
Just inatt minns jag inte vad jag drömde men jag har en dröm som brukar återkomma ganska ofta. Den handlar om att alla mina tänder går sönder och ramlar ut ur munnen. Sist jag drömde den så minns jag att jag i drömmen bet ihop käkarna stenhårt och kände hur jag höll på att bita sönder en kindtand men jag kunde inte sluta bita, det var som om käkarna hade låst sig och inte kunde lossa förrän tanden splittrats.

Vad kan detta betyda tro?  :unsure:

Att, i drömmen, tappa sina tänder kan relatera till en känsla av att förlora sin styrka. Det kan också betyda att drömmaren känner sig gammal, tappar sin attraktionskraft eller har en känsla av hjälplöshet.

Det kan dock även, helt enkelt, betyda att drömmaren skall bli uppmärksam på att han/hon missköter sina tänder och behöver sköta sin tandvård bättre.

Ja att jag börjar känna mig gammal kan ju stämma. Fast jag tror det ligger mer i det du skrev om tandvård och att det kan bottna i att jag faktiskt bitit sönder flera tänder på riktigt. Det är väl en underliggande fasa jag har inom mig!
Biggan_
CITAT (Latmask @ 28-11-2005, 12:53)
I går natt drömde jag förresten att fruberglund fick sin bebis. biggrin.gif

Undrar om det betyder att jag sitter här för mycket? laugh.gif

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
stina
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-11-2005, 13:04)
CITAT (Zarah P @ 28-11-2005, 12:40)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-11-2005, 12:33)
Just inatt minns jag inte vad jag drömde men jag har en dröm som brukar återkomma ganska ofta. Den handlar om att alla mina tänder går sönder och ramlar ut ur munnen. Sist jag drömde den så minns jag att jag i drömmen bet ihop käkarna stenhårt och kände hur jag höll på att bita sönder en kindtand men jag kunde inte sluta bita, det var som om käkarna hade låst sig och inte kunde lossa förrän tanden splittrats.

Vad kan detta betyda tro?  unsure.gif

Att, i drömmen, tappa sina tänder kan relatera till en känsla av att förlora sin styrka. Det kan också betyda att drömmaren känner sig gammal, tappar sin attraktionskraft eller har en känsla av hjälplöshet.

Det kan dock även, helt enkelt, betyda att drömmaren skall bli uppmärksam på att han/hon missköter sina tänder och behöver sköta sin tandvård bättre.

Ja att jag börjar känna mig gammal kan ju stämma. Fast jag tror det ligger mer i det du skrev om tandvård och att det kan bottna i att jag faktiskt bitit sönder flera tänder på riktigt. Det är väl en underliggande fasa jag har inom mig!

Det är en underliggande fasa hos mej också och i fredags kväll besannades den. sad.gif Bet bara ihop käkarna och då knakade det till och jag bet av en HEL tand!!! Vilken chock!!! Det enda som är kvar är dom rotfyllda rotkanalerna. Tur att det inte var i framkäken. Får ingen ro förrän jag varit hos tandläkaren (ska dit imorgon 10.00) och får veta VARFÖR detta hände!!!

/Stina
wolkenkrabber
jag hade en väldigt udda dröm natten till i söndag. nu med hjälp från lite folk har jag lyckats förstå den ganska bra. men kan lika gärna berätta den.

jag börjar med att säga att jag inte känner någon av personerna i verkligheten.

Jag drömde att jag var hos en polare, så ringer min mobiltelefon, jag svarar och det är en ledsen kvinna som ringer, tydligen mitt ex. hon säger att mitt barn har strypskador och att jag skall skynda mig till sjukhuset. sagt och gjort, jag börjar gå emot sjukhuset, genar igenom ett köpcentrum, då ringer mobilen igen, det är en anna polare som vill att jag skall komma till en fest eftersom det är kändisar på festen, jag känner vemod. skall jag gå på festen eleer till sjukhuset? jag säger att jag måste till sjukhuset men frågar hur länge fortgår festen? jag tänker att jag kanske hinner till festen. sagt och gjort, samtalet slutar och jag fortsätter att gå. så ser jag nakna träd eftergatorna med körsbärs stora blåbär jag börjar käka . till slut kommer jag fram till sjukhusets gård. Då sätter jag på mig mina solglasögon. och sjukhusdörren som var på vänster sida om väggen flyttas till höger sida, jag börjar luta frammåt och när jag går så går det otroligt långsamt, så jag tar av mig mina Solglasögon. då blir allt normalt igen och jag går fram till dörren. öppnar den, då går min polare jag var hos i början av drömmen ut ur sjuhuset utan att ens märka av mig, nåväl, jag går in på sjukhuset. det är en lång korriordet finns inga bänkar. en kvinna reser sig upp ifrån golvet och går fram till mig och kramar mig, så säger hon att vårat barn har fått svår syrebrist och inte kommer minnas hur man talar helt och hållet. och JAG måste välja vilka ord min son skall minnas. efter det vanar jag upp


jag får aldrig se min son. men jag tar det som ett barn i ca 3 årsålder, och att strypskadoran har gjorts av kvinnans nya pojkvän.
och som ni märker så blir jag distraherad hea vägen till sjukhuset, nästan som om jag vill skjuta upp det. och jag måste välja villka ord mitt barn skall minnas. ävan fast jag inte känner barnet.


mins inte helt och håller tolkningen nu men vill ni ha den kan jag försöka minnas den och skriva här
Snöflinga
Fantastiska drömmar, men hur bär ni er åt för att minnas så mycket, färger o.s.v. ohmy.gif Jag kommer inte alls ihåg så detaljerat, fast jag skulle vilja och sedan är det helt borta wub.gif
Zarah P
Egentligen drömmer man i svartvitt - färgerna lägger man på efteråt, som en liten retuschering av bilden inne i huvudet... Man kan alltså uppfatta något som oerhört färgglatt i drömmen, men man ser alltihop i svartvitt. Konstigt, eller hur?
Ophelia
Drömmer ganska ofta mardrömmar. Nu för tiden är det sällan jag sover en hel natt. Så drömmer jag inte mardrömmar och vaknar så sover jag oroligt ändå.
Gossen Ruda
Till alla drömtydare så finns det bara en sak att säga, drömmar betyder inget alls för framtiden. Det är hjärnan som bearbetar nya och gamla minnen på ett helt kaotiskt sätt. Inget att bry sig om även om minnet av drömmen sitter i ibland. Man drömmer många olika drömmar under nattens lopp men det är bara den sista man minns. Dessutom måste man drömma, om man förhindras att drömma mår man inte så bra.

Min värsta dröm, kanske, var när jag drömde att en stor hund bet mig över ansiktet så jag inte kunde andas. Faktum är att när jag vaknade kunde jag inte andas men det berodde på att jag höll min ena hand över ansiktet. Det var den vovven. biggrin.gif
Zarah P
...men om man mår bra av att tyda sina drömmar, måste man ju få lov att göra det, tycker jag...
Gossen Ruda
Självklart.
Latmask
CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2005, 20:24)
Man drömmer många olika drömmar under nattens lopp men det är bara den sista man minns.

Det här har jag hört många gånger, men jag brukar minnas väldigt tydligt vad jag har drömt. Vissa nätter upp till 3-4 drömmar som jag kan berätta om. Jag har tänkt att det beror på att jag sover rätt oroligt och vaknar ofta. Och kanske då minns den sista drömmen varje gång, kan det stämma?

Två drömmar som återkommer ofta ofta är mardrömmar

1. Jag går någonstans och sen ser jag att hela marken är full av ormar, jag måste akta var jag trampar och ser hela tiden nya ormar, som asfalt efter regn.

2. Jag befinner mig i ett hus/lager/annanstans inomhus och är jagad av någon/något som jag oftast inte vet vad det är. Jag hetsar genom huset för att hitta ut och kommer slutligen till en liten öppning som är nästan för trång för att ta sig ut igenom och jag vet inte om jag vågar, men hotet närmar sig.

Mina tolkningar av dessa är att de speglar mina värsta fobier, ormar och att fastna. Kan det stämma eller finns det mer intressanta tolkningar? smile.gif
Gossen Ruda
Säkert kan man komma ihåg flera drömmar men då måste man nog vakna upp som du skriver. Återkommande drömmar kan man ha också. Jag hade en sån återkommande dröm när jag var liten. Det var en brant järnväg, onaturligt brant. Nerifrån kämpade sig ett persontåg uppåt när jag inser att ett godståg kommer rusande uppifrån. Jag upplevde aldrig smällen för jag brukade vakna innan. För övrigt var allt svart runtomkring järnvägen, alltsammans mycket skrämmande. Jag kan fortfarande utan problem komma ihåg drömmen.

Orsaken? 1956 inträffade en svår tågolycka på privatbanan TGOJ. Ett malmtåg på väg från Grängesberg mot Oxelösund fick lokproblem så loket fick bytas ut. Man glömde dock att koppla ihop bromsledningarna OCH bromsprova utan körde iväg. Banan lutar kraftigt nedåt så är tåget skulle stanna för möte i Ställdalen gick det inte utan det fortsatte och kolliderade med en rälsbuss. Många dog i den smällen. Jag var 5 år när oyckan hände.
Latmask
CITAT (Gossen Ruda @ 28-11-2005, 20:58)
Säkert kan man komma ihåg flera drömmar men då måste man nog vakna upp som du skriver. Återkommande drömmar kan man ha också. Jag hade en sån återkommande dröm när jag var liten. Det var en brant järnväg, onaturligt brant. Nerifrån kämpade sig ett persontåg uppåt när jag inser att ett godståg kommer rusande uppifrån. Jag upplevde aldrig smällen för jag brukade vakna innan. För övrigt var allt svart runtomkring järnvägen, alltsammans mycket skrämmande. Jag kan fortfarande utan problem komma ihåg drömmen.

Orsaken? 1956 inträffade en svår tågolycka på privatbanan TGOJ. Ett malmtåg på väg från Grängesberg mot Oxelösund fick lokproblem så loket fick bytas ut. Man glömde dock att koppla ihop bromsledningarna OCH bromsprova utan körde iväg. Banan lutar kraftigt nedåt så är tåget skulle stanna för möte i Ställdalen gick det inte utan det fortsatte och kolliderade med en rälsbuss. Många dog i den smällen. Jag var 5 år när oyckan hände.

Vet du varför det påverkade dig så starkt? Kände du nån som dog/skadades eller såg du starka bilder av olyckan?

Vissa saker kan verkligen följa med en långt upp i livet!

En dröm jag hade när jag var barn som återkom flera gånger i månaden var att jag kunde flyga. Jag bara sträckte ut armarna och lyfte fötterna från marken och flög iväg. Det kändes så verkligt så jag några gånger försökte det i vaket tillstånd också, men det gick aldrig. Kanhända för att jag inte vågade lyfta fötterna. tongue.gif
*Felix matte*
Drömmar... brukar jag inte försöka tyda vad de betyder rolleyes.gif
Men jag vet att jag många ggr har haft sanndrömmar. T.ex så har jag varje gång döttrar och sonhustru väntat barn... drömt om bebisar natt efter natt efter natt och också berättat om drömmarna, frågat om någon väntar smått men.. nej...
fast efter några veckor så har de fått bekräftat ohmy.gif biggrin.gif
Likadant när min brorsa skadades då han jobbade på Volvo i Södertälje (tror jag det var)..berättade för mamma om drömmen... hon sa, såna drömmar kan man ha... inget att bry sig om... tills telefonen ringde på dan och det meddelades att brorsan skadat sig.
Drömde under lång tid nästan varje natt samma dröm... att vår mellandotter som då var under året... råkade ut för drunkningsolycka på ett utebad som inte ens fanns, och vid hennes sida gick lillasyster ... som inte heller fanns.
Den drömmen var sååå otäck att hela släkten fick ta del av.
Fem- sex år senare... hade hon fått lillasyster och ett utebad hade byggts... då höll hon på att drunkna i en av bassängerna.
Då påmindes jag om mina drömmar av en svägerska som när hon hörde om incidenten skärrad ringde och påminde om drömmen jag berättat om så många gånger.
Många fler liknande händelser har jag drömt om strax innan eller lång tid... innan det hänt.
Tror faktiskt att det finns mycket som vi och ingen annan kan förklara.

Iaf så drömde jag också om Felix inatt.. precis som alla andra nätter wub.gif
Gossen Ruda
Förmodligen tog jag intryck av all diskussion som var runt olyckan, möjligen också bilder från den. Jag kunde ju inte själv läsa så tidigt.
amaira
CITAT (Latmask @ 28-11-2005, 12:53)
I går natt drömde jag förresten att fruberglund fick sin bebis. biggrin.gif

Undrar om det betyder att jag sitter här för mycket? laugh.gif

laugh.gif laugh.gif
Jag tror, att du drömt en sanndröm! wub.gif laugh.gif

Sedan håller jag (än en gång) med Ruda. Drömmar siar inte framtid. Det är inte "deras uppgift". (som istället är att se till att vi mår bra och har vettet i behåll)

Däremot kan de "påtala framtiden" på ett annat vis - genom att "bearbeta" små subtila signaler som vi inte själva lagt märke till medvetet - och då kan vi få inblick i, och medvetandegöra, sånt vi inte visste. Alltså, som vi "vet om" omedvetet, sånt som vi ännu inte bearbetat i vår tankevärld.

Ja, drömmarnas värld är kaotisk laugh.gif lindrigt sagt.
Ändå använder sig drömmarna av ett symbolspråk som i mångt och mycket är likartat för olika människor.

Jag själv tror inte på att det ens är meningen att man "ska" plocka isär alla sina drömmar för att "få reda på" så mycket som möjligt om sig själv och sin situation. Däremot kan man roa sig med det emellanåt, eller om drömmar återkommer, eller är speciella av andra anledningar.

Det är ju ändå enbart vi själva som drömmer våra egna drömmar, så drömmarna kan helt enkelt inte avspegla annat än vårt eget inre.
Anser jag, som varken tror på själavandring, spådomar eller stjärntydning - eller tomtar och troll...

Väldigt många gånger både tycker och tänker man ju både annat och mer än vad man säger och tror sig tycka.
Sådana inre omedvetna konflikter (som dessutom hör till livet, och SKA höra till livet) får ofta utlopp i drömmar.

Problem som inte definieras, går inte heller att lösas. På det viset kan drömmar ibland vara bra för att upptäcka mera av sin egen inre värld, och därmed även inneboende konflikter och "problem".



Latmask:
CITAT
Mina tolkningar av dessa är att de speglar mina värsta fobier, ormar och att fastna. Kan det stämma eller finns det mer intressanta tolkningar?
Om jag ska "tolka" så tror jag på det du skriver - det verkar relevant - men också att det hindrar dig "att gå" i livet, och att det hindrar dig att vara trygg i dig själv( i huset).
Vilket i och för sig är ännu en definition på "fobi" antar jag ...
Så, om drömmer har något att säga dig, skulle jag tipsa på att försöka bearbeta/möta fobin, den hindrar dig för mycket i ditt liv.

Att känna behovet av/vara förföljd av att hugga tag i detta, känns säkerligen som "något hotfullt som jagar" - i alla fall skulle jag känna det så.

Det var en vildsint tolkning smile.gif utifrån mig själv bara.


Zarah:
CITAT
Egentligen drömmer man i svartvitt - färgerna lägger man på efteråt, som en liten retuschering av bilden inne i huvudet

Var har du fått det ifrån? ohmy.gif
De som forskar och arbetar med drömmar, påstår motsatsen, och jag har även själv mycket tydliga drömmar med just färger. Har mycket svårt för att tro att jag "retucherar" dit färgen efteråt, de är så tydliga i drömmen.
Varför skulle drömmarna vara i svart-vitt?? ohmy.gif (kommer inte på en enda anledning)


Snöflinga! Om jag kommer ihåg drömmar eller inte, det är väldigt väldigt olika. För det mesta gör jag inte det. Men så kommer det en period då jag minns dem bra igen. Ibland skriver jag upp dem, om de är tillräckligt "häftiga".
Det är tur att jag inte kommer ihåg mina drömmar, för annars skulle jag nog gå och "drömma mig bort" och in i dem, hela dagarna.


Äääälskar att drömma! Älskar känslorna i drömmarna.


Jaa Wolkenkrabber!! Skulle gärna vilja höra din tolkning!!! *mycket nyfiken*
Jag kan inte finna någon bra tolkning, så jag är extra nyfiken!
wub.gif


Zarah igen!
CITAT
Att, i drömmen, tappa sina tänder kan relatera till en känsla av att förlora sin styrka. Det kan också betyda att drömmaren känner sig gammal, tappar sin attraktionskraft eller har en känsla av hjälplöshet.

Japp.


Har kanske du också Tony Crisps utmärkta "Drömlexikon"?

Det är faktiskt en mycket BRA bok! Sitt "fåniga" namn till trots. Den duger bra som läsning även om man inte drömmer. Den baserar sig på seriösa psykologiska, biologiska och fysiologiska kunskaper.
Jag älskar den! wub.gif



Om att "skjuta sig själv" i drömmen (alltså man har skapat en drömfigur som skjuter en), Stina, så kan det syfta till något inom en själv som dödar något inom en själv.
Till exempel kan mitt dåliga självförtroende och min starka självkritik "ta död" på mina ambitioner som konstnär - därför att jag själv inte anser att jag duger, och så kommer jag aldrig ens att försöka.

Personer som dyker upp i drömmarna, är allra oftast olika aspekter av en själv. Som i exemplet nyss, när min egen självkritik får mänsklig gestalt i form av någon elak bov som skjuter mig.

Även när man drömmer om sina egna barn, är det oftast aspekter av sig själv man drömmer om.


Drömmar är KUL tycker jag.

Inatt skulle jag åka till Amerika! Precis när jag skulle hoppa på bussen (till flygplatsen förstås tongue.gif ) kom jag på att jag inte hade fixat pengar! ohmy.gif Jag hade inte ett enda öre på mig!
mamamaggan
Numera drömmer jag väldigt detaljrika drömmar p g a att jag tar mediciner. Dock inga otäcka drömmar men ibland väldigt konstiga.

I natt drömde jag om en gammal bekant och hans tre barn. Vet inte om jag i går kväll på något sätt hörde talas om en pedofil som jobbat på friids i 4 år medan polisen kartlade honom. Ingen, inte ens arbetsgivaren, visste något. När jag slog på TV:n i morse så pratades det om honom. Men jag drömde om detta inatt. Att han jobbade på det fritids där min bekant hade sina barn.

Sedan drömde jag att jag helt plötsligt upptäckte att min bil var borta. Eller , hade jag haft någon bil? Jo, påstod min omgivning men jag hade aldrig märkt när den försvann.

Det senaste har väl att göra med att vi nu köpt en likvärdig bil i stället för vår gamla som krockat och skrotats.

Brukar inte tyda mina drömmar om det inte är något speciellt. Håller med Amaira därvidlag.
cic
Jag kommer sällan ihåg detaljer i mina drömmar. Däremot kan en känsla jag haft i drömmen sitta kvar länge (allt ifrån 10 minuter till att den återkommer hela dagen). Tyvärr är det ofta mardrömmar, antar att det är för att jag vaknar till/i just hemska drömmar, medans "trevliga" drömmar finns, men jag inte minns..


Just nu är det väldigt mycket bilkörning i mina drömmar..
Zarah P
CITAT (amaira @ 29-11-2005, 12:59)
Zarah:
CITAT
Egentligen drömmer man i svartvitt - färgerna lägger man på efteråt, som en liten retuschering av bilden inne i huvudet

Var har du fått det ifrån? ohmy.gif
De som forskar och arbetar med drömmar, påstår motsatsen, och jag har även själv mycket tydliga drömmar med just färger. Har mycket svårt för att tro att jag "retucherar" dit färgen efteråt, de är så tydliga i drömmen.
Varför skulle drömmarna vara i svart-vitt?? ohmy.gif (kommer inte på en enda anledning)

Inte vet jag - det är vad jag lärt mig - men forskningen går ju framåt så visst kan det ha förändrats sedan dess. Eller så är forskarna oense. Vad vet jag?
kerstin z5-6
Jag har samma syn på drömmar som Amaira ungefär -och eftersom jag undervisar i Psykologi -där drömmar ingår -skiljer jag på drömtydning-:

Du drömmer om en -häst -slår upp det i en bok- där det betyder att du inom kort ska träffa en blond man -dvs "nonsens"tydnigar

och

Drömtolkning -vilket i huvudsak endast den som drömt själv kan göra -eller någon med kunskaper i och om hur människan fungerar psykologiskt, som möjligtvis kan hjälpa till med förståelsen av de egna drömmarna .
Jung var väl bland de första att beskriva detta.

Att man drömmer i svartvitt har jag aldrig hört talas om -mina drömmar är i tecnicolor:)men jag saknar de barn och ungdomsdrömmar jag hade om tyngdlöshet-flygdrömmarna, ballerina som flyger i slowmotiondrömmarna
-de som kommer, när mn precis nästan är ute ur ett utvecklingsstadium , behärskar sig själv och sin kropp för en kort tid ..

Utvecklingsfaserna verkar komma med större pendelavstånd när man blir äldre .....smile.gif
Men jag avundas er som fortfarande har dem ! De är ovanliga efter puberteten, sägs det smile.gif
Tony Crisps utmärkta "Drömlexikon" är en bra bok

Och Amaira -du hade inga pengar för du VILL inte åka till amerika utan till Kalvträsk! -Även om det nu blir nåt Kalvträsk närmare dej smile.gifsmile.gifsmile.gif
amaira
CITAT (kerstin z5-6 @ 29-11-2005, 18:19)
Och Amaira -du hade inga pengar för du VILL inte åka till amerika utan till Kalvträsk! -Även om det nu blir nåt Kalvträsk närmare dej smile.gifsmile.gifsmile.gif

laugh.gif biggrin.gif Det har du fullkomligt rätt i! Märks att du jobbar med dröm ...tolkning biggrin.gif (låter spännande dessutom wub.gif )



Drömmar är kul. De går dessutom att ha lite "inter-aktion" med.
För sådär 15 år sen läste jag just om att man drömmer i färg. Men i mina drömmar hade jag aldrig varit uppmärksam på det, och hade aldrig noterat några färger. Så jag ville ju "prova" - se om det var sant.

Försökte gång på gång minnas mina drömmar och notera färger - men inget hände. Så småningom blev jag ganska frustrerad - drömde jag, och det var intensivt! En djupt känslomässig dröm, med en man (jag med mina man-drömmar sleep.gif ) som bar en klart lysande RÖD tröja! Det gick inte att ta miste på biggrin.gif .

Det var som om drömmen sa: Okej, här får du, är du nöjd nu?
Och det var jag.

Efter det finns färgerna med i mina drömmer mer och mer, som en viktig komponent. smile.gif


För sådär 10 år sen (tror jag) läste jag reportage i DN om drömmar och drömmande. Där stod om tips, hur man i drömmen kunde kolla om man drömde eller inte.
Ibland blir man ju i drömmen medveten om att det är en dröm - och sådana tillfällen kan man utnyttja.

Först: drömmen bildas i en urgammal del av hjärnan (även om även "nyare delar" ingår), denna del av hjärnan klarar varken av klockan eller att läsa!
Den klarar inte av den sortens "logik".

Så, om du börjar "bli medveten" i drömmarna, kan du prova att läsa en bok eller tidning eller något. Det går inte! laugh.gif

Man kan drömma att man läser - men inte i drömmen läsa en text!

Likaså kan man kolla på en klocka i drömmen. Om den visar helt ologisk tid efter att man "tittar bort" en stund , då drömmer man! Drömmen kan inte ha "logiska sammanhang" på sånt vis så den "följer en klocka".

Sedan, om man har lyckats identifiera att man drömmer, så kan man börja "göra saker" som man inte kan irl! Alltså, utnyttja de fördelar som drömmen ger.

Det här har jag faktiskt lyckats med! Häftigt, jag lovar! wub.gif
Jag kan verkligen inte läsa. Den första raden verkar som den går, men det är egentligen inte bokstäverna jag tyder även om jag "uppfattar" en text, och sedan kan jag inte få någon som helst reda i den fortsatta skrivna texten.

Och med klockan, jag provade faktiskt.
I en dröm jag hade, funderade jag över om det kanske var en dröm. Så jag tittade på en stor klocka som fanns där. Tjugo i två (eller nåt sånt). Så tittade jag bort, och tillbaka igen: Halv tio helt plötsligt! (eller nåt sånt, mins inte tiderna exakt)

Då förstod jag att jag drömde, och så funderade jag på vad jag skulle göra nu då jag kunde göra vad jag ville?
Men jag kom inte på något!
(Snacka om taskig fantasi, när jag hade behövt den.)

Hur som helst så tänkte jag att jag kan ju prova att flyga, nu när jag kan. Så jag började "gå uppåt" i luften.
Det gick, men det var ganska ansträngande, och inte alls särskilt roligt...
huh.gif

Så, så var det med det.

Det har hänt några gånger till, med ungefär samma resultat, sedan tröttnade jag. Det var inget kul.

Jag anser mig nog vara realist sleep.gif laugh.gif


Annat med mina drömmar. Ofta är min mamma med i drömmarna, men ytterst sällan min pappa. Ofta är min väninna/barndomskamrat/granne med i drömmarna, men sällan Hjärtevän eller andra människor i min omgivning, inte heller släktingar.

Däremot har jag "en man" som dyker upp i många många drömmar - fast i olika skepnader, och ingen jag känner, bara tycker så himla mycket om! Han är en mycket nära och god vän, och kärleken emellan oss är djup.

Sedan har jag "bilen" förstås, som jag försöker köra, med olika resultat. Ibland går det utmärkt, ibland fungerar inte bromsarna - ja, det är nog bromsarna som är "kardinal-felet" på min drömbil, även om den måste till verkstan för andra skavanker också biggrin.gif .

Och så de olika landskapen jag finns i. Ibland är det natt eller skymning/gryning. Då är varken bilen eller vägar med. Annars är "Vägar" också en av mina vanliga drömsymboler, liksom att jag ska ut och resa, eller ÄR på resa. Ofta befinner jag mig på "främmande platser" eller i främmande städer, och är inte helt säker på var jag är.
Ibland är utsikten/vyn så bedårande vacker med ett ljuvligt landskap.

Allt det här som jag skriver, ja, det betecknar ju ganska tydligt min egen "livsresa", ibland har jag koll och kontroll, ibland saknas den totalt, och ibland har jag inte ens "mål" ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon