Full version: Myrgift !?
Diana
Hej ! Jag har läst i Allt om Trädgård att det finns en växt (namnet angavs ej) som naturligt avger/utsöndrar ett myr-gift. Min fråga är om någon här vet vilken växt det är?
biggrin.gif
Christoffer
Myrgift? Du menar nog karboxylsyran myrsyra (metansyra, HCOOH) . Den finns i vanliga brännässlor.
Diana
CITAT (Christoffer @ 22-04-2003, 19:35)
Myrgift? Du menar nog karboxylsyran myrsyra (metansyra, HCOOH) . Den finns i vanliga brännässlor.

Har ingen aning vad det heter för jag måste leta upp tidningen jag såg det i. Dessutom så var det en bild på växten, och om jag minns rätt, så var den låg och röda blommor. smile.gif
Skall kolla upp saken och återkommer.
sleep.gif
Chilinuttz
Kan vara Renfana...
e_sedell
det var väll inte myrsyra utan ett gift som avskräcker myror. Ver det inte så du menade?
Ljusalfheim
CITAT (Chilinuttz @ 23-04-2003, 13:56)
Kan vara Renfana...

renfana är hög och har gula blommor!!!


borsyra används mot myror
KURT
CITAT (Ljusalfheim @ 23-04-2003, 21:38)
borsyra används mot myror

Borsyra används också mot andra insekter (bla kackerlackor!), man blandar borsyran i en sockerlösning (ca 5% borsyrsyra) , om myrorna hittar sockerlösningen så tar de med det hem och matar larver och drottning som dör. Man kan också spruta med borsyra. Men det finns ju ingen växt som bildar borsyra.
Christoffer
Det enda jag vet om borsyra är att den påstås funka muskeluppbyggare hos människor...
KURT
CITAT (Christoffer @ 24-04-2003, 19:56)
Det enda jag vet om borsyra är att den påstås funka muskeluppbyggare hos människor...

Det påstås ALLA kemiska ämnen göra! Jag tror inte det finns något ämne som folk inte pillat i sig för att de tror att det skall vara muskelbyggande. Jag tycker att "vanlig" hälsokost är tämligen oventenskaplig, men tittar man på vad muskelbyggare stoppar i sig så framstår ju hälsokostpreparaten som tämligen oskyldiga. Det är inte konstigt att en massa idrottsmän åker fast för doping, de har kanske inte direkt ätit förbjudna preparat, men de kan tex ha ätit växtsteroler som sedan omvandlats till dopingklassade steroider i kroppen.
Wargen
Var köper man borsyra? Apoteket? Färgaffären? Har tyvärr fullt med små svartmyror i golvet i växthuset....de gör ju inte så stor skada kanske men mina nysådda frölådor är redan fulla med myror sååå.... huh.gif
Hanna Granberg
Finns det ingen växt som avskräcker myrorna?
Om det fins hade jag varit jättelycklig! biggrin.gif
Diana
CITAT (Hanna Granberg @ 27-04-2003, 14:03)
Finns det ingen växt som avskräcker myrorna?
Om det fins hade jag varit jättelycklig! biggrin.gif

Hanna, jag läste om en växt i Allt om Trädgård, men jag kommer ju ej ihåg namnet på den.

/Diana
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon