Full version: Julhandeln
kristerh
Hörde precis på nyheterna att det kommer att slås rekord i julhandeln iår,
handeln tror att VARJE svensk kommer att handla för 5.000kr unsure.gif
Det gäller inte mig iallafall, hur är det med er andra?

jag börjar undra om inte handeln hittar på dessa siffror så folk får dåligt samvete och handlar för mer än de tänkt sig wink.gif unsure.gif
krister
Boxer
I år kommer jag bara att köpa till en person. Något vettigt mellan 500-1000:- smile.gif

Alltså mindre än någonsin.
Magdis
CITAT (kristerh @ 01-12-2005, 19:16)
Hörde precis på nyheterna att det kommer att slås rekord i julhandeln iår,
handeln tror att VARJE svensk kommer att handla för 5.000kr unsure.gif
Det gäller inte mig iallafall, hur är det med er andra?

jag börjar undra om inte handeln hittar på dessa siffror så folk får dåligt samvete och handlar för mer än de tänkt sig wink.gif unsure.gif
krister

Jag kommer ABSOLUT inte att handla för 5000 kronor! Jag läste i senaste Vi Föräldrar att det inte är ovanligt att folk bränner en hel månadslön på julen! Vi köper några klappar till vår dotter och en gemensam till hennes tre kusiner som vi ska fira julen med, ett sällskapsspel blir det. Till de övriga har vi rationaliserat bort klappköpen. Vi har massor av släktingar utspridda över hela landet och det känns inte meningsfullt att sitta och skicka julklappar vuxna människor emellan utan vi byter med de vi firar julen tillsammans med. Knytisanda blir det över maten också, jag ska i år bara bidra med julkryddade revbensspjäll och lite julgodis.
*Felix matte*
Vi minskar köpen år för år. I år får de vuxna något till hemmet/hushållet som de önskat men barnbarnen får så klart några paket, både leksaker och kläder... det är ju så kul att köpa till småttingar.
Summan vi lägger på klappar är i år betydligt mindre än i fjol och så låter det runtomkring, allt fler säger att de minskat.
cic
CITAT (kristerh @ 01-12-2005, 19:16)
Hörde precis på nyheterna att det kommer att slås rekord i julhandeln iår,

Säger dom inte det varje år.. unsure.gif

Fattar inte heller vart det ska sluta. Men alla arbetsgivare hjälper ju till. De flesta betalar ju ut eventuella bonusar kring jul. Min sambo som i vanliga fall får lön den 27:e får sin den 22:a istället.. Slump? Knappast.
Zarah P
Äsch - jag har inga 5000:- att spendera på mat, och än mindre på julklappar! Nä - de där siffrorna är knasiga. Det finns vissa som köper dyra saker, vissa osm inte gör det - resten är statistik - för ni vet väl att
"statistik är det som säger, att om du står med ena foten på en kokplatta, och den andra i en frysbox - så har du det i genomsnitt ganska bra...!"
Så det räcker att en tokdåre köper en porsche i julklapp till någon för att vi andra plötsligt ska ha spenderat 1000:- mer var, i genomsnitt... wink.gif
Annlo
vi köper till våra tre barn för ca 800-1000 till varje. Är det mycket? Har ingen uppfattning om hur mycket folk köper för till barnen?

Resten av kusiner och syskon är bortrationaliserade!

Däremot kostar mycket annat runt omkring mycket.
Ex mat, julgodis mm... blink.gif

tror också de säger så varje år för att vi ska handla mer... mad.gif
cic
CITAT (Zarah P @ 01-12-2005, 19:54)
"statistik är det som säger, att om du står med ena foten på en kokplatta, och den andra i en frysbox - så har du det i genomsnitt ganska bra...!"

amaira
CITAT (kristerh @ 01-12-2005, 19:16)
Hörde precis på nyheterna att det kommer att slås rekord i julhandeln iår

Jag hörde nåt liknande igår.

Tänkte, att tänk, de slår nytt rekord även fast jag inte handlar någonting! Tänk sådan liten makt och kontroll man har över händelserna ohmy.gif

Har köpt en bra bok till ena sonen, som jag vet han vill ha.
Och den andra ska få presentkort att köpa tallrikar för - något han vill ha.
Tycker att han ska få välja själv vad han vill ha.

Sedan ... nää - vi ska inte köpa något åt varandra i år. Gud så skönt!
Några blommor kommer nog att byta ägare, och några jularrangemang gör jag nog att ge bort.

Så mitt bidrag till de där 5000:- per person, stannar på under 500:-
Anki på Öland
Kan lova att jag inte kommer att spendera några 5000:- på julklappar!!!
Anki
Gillan
Nej aldrig på tiden att vi skulle slänga ut så mycket pengar
på julklappar. Det blir några paket till barnbarnen.
Det får räcka.
Men som cic sa; att det säger dom ju vartenda år wink.gif

/Gillan
ingrid fuxwall
Själv hörde jag att det skulle bli en dålig julhandel efter som man inte skulle hinna fylla på pengar i bankomaterna och att si och så många % bara använder sig av kontanter så i år skulle det bli kris.
yenny
Inte har jag några 5000 till julklappar.
Snarare kanske 1000-1500
Ewa L
Dessvärre hör jag hur tongångarna går i fikarummet. Även flera av dem som inte har råd, hänger på med dyra julklappar. Om de köper typ playstation, måste de ju också köpa något mer. Annars blir det ju bara ett paket! unsure.gif

Sorgligt nog finns det de som handlar på lånade pengar. Antingen med betalkort eller ett banklån.

Jag handlar endast nyttogrejjer till barnen. Trådlös telefon till sonen med sambo.
Dottern får lite mer eftersom hon håller julen för första gången.
3 x utelyktor, hemstickade Lovikka-vantar + bra verktyg till trädgården (1:a året). Dessutom en bra trädgårdsbok.
Annlo
CITAT (Ewa L @ 02-12-2005, 10:37)
Dessutom en bra trädgårdsbok.

Bra val! biggrin.gif
Ewa L
biggrin.gif
Det var med avsikt. Även verktygen.
silos
Oj oj vad roligt det skulle vara om jag hade nån månad 5000 kronor!
zaaritha
Bok av H. Pinter till svägerskan, sockar o strumpor till svärmor, --tja --se´n lär det inte bli mer!!
ninnisky
pyjamas och nattlinne från polarn och pyret till barnbarna!
lite vin till sonen/sonhustrun och en bok till vardera maken och modern
- det blir julklapparna i år!

(fast maken har nog köpt nåt´till mig...)

wub.gif wub.gif
Lady Hamilton
CITAT (kristerh @ 01-12-2005, 19:16)
Hörde precis på nyheterna att det kommer att slås rekord i julhandeln iår,
handeln tror att VARJE svensk kommer att handla för 5.000kr........

Nu gäller det ju ALL julhandel. Julklappar, mat, alkohol och allt runt om kring. Visst kommer vi att handla en hel del unsure.gif Men i vårat fall kommer vi inte upp i dessa summor........ Men nog blir det bli en hel del sad.gif
birgitek
Eftersom jag kommer att få en ny och bättre digitalkamera i julklapp så vet jag att vi kommer att hamna över 5 000:- i julklappsköp. Vad jag skall köpa själv vet jag inte, men jag har man ,två barn, gammal mamma och bror med familj som ska få klappar.
Iofs har jag ändå tänkt köpa ny kamera, men det är mycket roligare att få den som julklapp.
Har funderat på en "Samsung i 500" är det nån som har erfarenhet av den?
Birgit Ek
Ophelia
Hmmm...jag tror jag hamnar under 5000 kr men jag har bestämt mig för att vara generös i år. Har fått lite löneförhöjning som kommer retroaktivt i december, har jobbat övertid och sparar pengar varje månad som jag med gott samvete kan lägga på presenter smile.gif
mamamaggan
Beror på om jag hinner få några pengar från försäkringsbolaget.

Inga pengar före jul betyder att vi absolut inte kommer upp i 5000:-.

Får jag pengar så kanske vi kommer upp i den summan.
titti49zon6
Vi har dragit ned en hel del på julkappar, det blir spel och pussel till barnbarnen och sen någon liten sak åt pojkarna wub.gif
Sonhustrurna har jag stickat vackra halsdukar till och lilla gubben skall få en motorsåg som vi i alla fall varit tvugna att köpa
Själv vill jag inte ha annat än presentkort från handelsträdgården om dom nu absolut vill köpa nåt annars klarar jag mig bra utan. Tycker det är trevligt att bara träffas alla och äta god julmat wub.gif
5000:- låter fruktansvärt mycket per person
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon